Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bonussønn boende hos meg. Han er snart 20 år. Han nekter å ta hensyn til oss andre i huset (meg, faren og mine to tenåringsbarn). Han er på badet flere ganger (og lenge) hver natt og styrer på på kjøkkenet og lager seg mat (smeller med skuffer og skap). Bærer tallerkener og glass ned på kjøkkenet og setter alt på kjøkkenbenken (ikke oppvaskemaskinen). Alt dette mitt på natta, og holder oss selvsagt våkne. Ellers kaster han snus i søppelet på badet (blir varmet opp av varmekablene) og det stinker! Tar vi bort søppelbøtta kaster han snusen i do. Nekter å hjelpe til med noe husarbeid, skitne klær slenger han fra seg osv. Han griser til vasken og doen uten å fikse opp etter seg.

Vi (jeg og faren) har selvsagt snakket med han om dette. MANGE GANGER. Vi har skriftlig gjort ganske normale regler. Han synes vi er sjukt strenge og bare himler med øynene og sier han mister respekten for oss. Han har selv valgt at han vil bo hos oss 100% til han er ferdig med læretiden.

Vi kan «kaste han ut». Han er voksen og tjener penger. Men vi er redd det vil ødelegger forholdet mellom han og faren.

Jeg blir så usikker her. Er vi strenge? Skal vi bare akseptere at vi blir holdt våkne natt etter natt? Holde ut til han flytter av seg selv? Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 45566...c87

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi har skriftlig gjort ganske normale regler

Det er kjempebra. Har dere også skrevet ned hva som er konsekvensene ved regelbrudd? F.eks. liten bot ved førstegangs brudd, større bot ved andregangs brudd og ved tredjegangs brudd så skjer det en veldig stor konsekvens.

Anonymkode: f36bb...6c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er vi strenge? Skal vi bare akseptere at vi blir holdt våkne natt etter natt? Holde ut til han flytter av seg selv? Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 45566...c87

Bli veldig strenge.

Så vil han flytte for seg selv så fort som mulig.

Anonymkode: e7b79...d11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det er på tide å flytte ut.

Anonymkode: 422ef...702

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kast han ut. Han burde vært ute for lenge siden. 

Han må i alle fall betale husleie.

Anonymkode: 841bd...2c3

• Liker 1
Skrevet

Ta en prat med han og spør hvorfor han ikke følger reglene? Spør han om han synes det er rettferdig at andre skal rydde opp etter han? Spør om han synes det er ok å bli vekket av bråk etter at han har sovnet? Prøve å appellere til empatien hans? Få han til å forstå hvorfor dere har disse (faktisk) enkle reglene for hvordan dere ønsker å ha det i huset? At det er best for alle? 

Hvis dere stiller et ultimatum, så vil det nok ødelegge forholdet mellom han og far, slik du skriver, TS. 

• Liker 1
Skrevet

På tide å hive ut gutten så han kan bli voksen mann!

Gutten (ja, han er en guttevalp når han oppfører seg slik) kommer garantert til å være sur på far en stund, men det kommer ikke til å vare evig så lenge faren har ett godt forhold til sin sønn i det store og hele bildet.

Jeg sliter veldig med å forstå tankegangen til guttungen, for når man er 20 år, så burde man ha vokst såpass mentalt at man forstår at det koster penger og er ekstremt stygt gjort mot andre og oppføre seg slik han gjør.

Utifra det lille du skriver, skulle man tro at gutten ikke har fått noe oppdragelse... 

Han burde allerede ha fått konsekvenser, spiller ingen rolle hvor mye dere sier ifra skriftlig eller muntlig om det ikke faktisk skjer en konsekvens vel? Og dette lærer dere jo dine tenåringsbarn også. Mor og stefar kommer med tomme trusler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gud bedre. 

Hadde kastet han ut om han ikke fulgte husregler.

Vi har 3 særkullsbarn og de er alle "våre barn".

Ingen av dem hadde fått bli boende om de oppførte seg sånn etter endt VGS.

Anonymkode: 48cc7...a78

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en voksen sønn som bor hjemme i perioder. Han har husregler og en av dem er at kjøkkenet er stengt på natta. Dersom han ikke rydder opp etter seg selv, tar hensyn til oss andre som bor her, må han finne seg et annet sted å være. Det er normal folkeskikk å ta hensyn til hverandre. 

Anonymkode: 665fd...fe8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...