Gå til innhold

Mye skjermtid når samboer er alene med barnet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!:)

Jeg og samboer har ei datter på snart 7 år. Før jeg og partner fikk barn snakket vi om at vi skulle vær flinke til å aktivisere barnet og barnet vårt skulle aldri bli noe skjerm-barn. Vi jobber begge turnus, så det hender ofte at vi er alene med datteren vår vår på ettermiddagene i hverdagen. Når jeg henter henne på sfo drar vi hjem, hun hjelper til å lage en sunn middag eller leker i mens jeg ordner, vi spiser middag, også finner vi gjerne på noe sammen (puzzle, tegne, sykle, lekeplassen o.l.). Når samboer henter henne drar de hjem, hun ser tv eller spiller switch mens han setter inn en pizza/lager Toro-middag, og resten av kvelden frem til hun skal legge seg går gjerne i at hun ser tv/spiller mens han enten ligger i sofaen på tlf eller gamer på pc…

Har prøvd å tatt det opp med han at det ikke er bra at hun sitter foran skjermen hele kvelden (og at han gjør det samme). Han mener jeg er hysterisk og overdriver, og sier at hun også trenger å slappe av etter en lang dag på skole/sfo så det er en fin avkobling. 

Det er det samme i helgene, om jeg er på jobb 8 timer på en lørdag/søndag så sitter de gjerne å spiller/ser tv hele dagen frem til jeg kommer hjem.

Skal sies at hun går på aktivitet 2 dager i uken så om han er hjemme med henne en av de dagene så kjører han henne dit, men både før og etter blir det bare skjerm.

Hva hadde dere gjort? Bare godtatt det? Hjelper ikke så mye å snakke med han når han selv mener at det ikke er et problem i det hele tatt og at jeg er bare hysterisk…

Anonymkode: a9080...44b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde mistet helt respekten for ham. Vi VET hvor avhengighetsskapende skjerm er nå, og hvordan det går negativt ut over konsentrasjon, fantasi, kreativitet, tåle egne følelser osv osv. Dere var til og med enige om å være bevisst på dette. Så når mannen nå bare ikke gidder å aktivisere og være med eget barn (pga egen skjermavhengighet) så hadde jeg faktisk ikke orket dette forholdet. Ja, det blir mer skjerm når han skal ha barnet alene, og nei, det er ikke heldig for barnet med brudd, men jeg hadde bare ikke orket å bære lasset alene i et forhold. Men ville kommunisert alt dette til han, og hvis han ønsket å endre vanene så hadde jeg selvsagt ikke gått. 

Anonymkode: a1b5f...060

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!:)

Jeg og samboer har ei datter på snart 7 år. Før jeg og partner fikk barn snakket vi om at vi skulle vær flinke til å aktivisere barnet og barnet vårt skulle aldri bli noe skjerm-barn. Vi jobber begge turnus, så det hender ofte at vi er alene med datteren vår vår på ettermiddagene i hverdagen. Når jeg henter henne på sfo drar vi hjem, hun hjelper til å lage en sunn middag eller leker i mens jeg ordner, vi spiser middag, også finner vi gjerne på noe sammen (puzzle, tegne, sykle, lekeplassen o.l.). Når samboer henter henne drar de hjem, hun ser tv eller spiller switch mens han setter inn en pizza/lager Toro-middag, og resten av kvelden frem til hun skal legge seg går gjerne i at hun ser tv/spiller mens han enten ligger i sofaen på tlf eller gamer på pc…

Har prøvd å tatt det opp med han at det ikke er bra at hun sitter foran skjermen hele kvelden (og at han gjør det samme). Han mener jeg er hysterisk og overdriver, og sier at hun også trenger å slappe av etter en lang dag på skole/sfo så det er en fin avkobling. 

Det er det samme i helgene, om jeg er på jobb 8 timer på en lørdag/søndag så sitter de gjerne å spiller/ser tv hele dagen frem til jeg kommer hjem.

Skal sies at hun går på aktivitet 2 dager i uken så om han er hjemme med henne en av de dagene så kjører han henne dit, men både før og etter blir det bare skjerm.

Hva hadde dere gjort? Bare godtatt det? Hjelper ikke så mye å snakke med han når han selv mener at det ikke er et problem i det hele tatt og at jeg er bare hysterisk…

går helt sikkert bra, synes mange er hysterisk når det gjelder skjerm

Anonymkode: d3dd4...ed1

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Æsj, at du virkelig orker å være sammen med en mann med slike holdninger.🤢

Jeg hadde sluttet å dele seng med han og hvis det ikke ble endringer så hadde jeg funnet meg en ny mann. 

Ha i bakhodet at Det er denne typen menn som oftest er voldelige 

Anonymkode: a26a6...34b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med mannen din du virker hysterisk.

Mange i dag er hel gærne når det kommer til redsel for skjerm. Som om det skulle være satans verk 

Anonymkode: c188d...6a6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg hadde sluttet å dele seng med han og hvis det ikke ble endringer så hadde jeg funnet meg en ny mann. 

Hva er denne typen menn?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at dette er svært vanlig. Jeg kjenner vel flere menn som er som mannen din enn de som er motsatt. Felles for dem er at de gjerne genuint har ønsket seg barn (ikke bare blitt overtalt av dama) og virkelig gledet seg til å bli pappa, men samtidig snakker vi total undervurdering av hvor slitsomt det kan være å kombinere jobb og familieliv, samt null refleksjon rundt hvor lite alenetid man får som småbarnsforelder.

Anonymkode: 41a92...6a0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper ikke deg nå.

Men det hjelper ingenting å bli enige om hvordan man skal bli.

Man må se hvordan noen er, før man velger dem som far til sine barn.

Anonymkode: 7b631...e8d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dratt ut og gjemt kabelen fra TVen og tatt med switch'en på jobb og bare etterlatt den der.

Spill dum når han etterlyser de. La han kjøpe nytt. Rinse and repeat. 

Ingen krangel og ingen skjerm.

Anonymkode: d9ab6...64e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er enig med mannen din du virker hysterisk.

Mange i dag er hel gærne når det kommer til redsel for skjerm. Som om det skulle være satans verk 

Nå er det jo bevist at skjermbruk har veldig mange negative konsekvenser så vil ikke kalle det hysteri å begrense det fremfor å sitte med skjerm fra barn kommer hjem fra skolen til de legger seg. «Skjermbarna» klarer ikke å holde konsentrasjon og fokusere i det hele tatt fordi de er vondt til at hjernen får konstant stimuli og tilførsel av dopamin, og da bli alt som ikke gir hjernen konstant tilførsel av dopamin for kjedelig.

ts

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det hadde jeg bare godtatt. Eller er du sjefen? I så fall kan du bare trumfe igjennom. Det kan gjøre deg til en dårlig sjef, og du kan miste dine "ansatte", men på den positive siden - du bestemmer. 

Den som er sammen med barnet bestemmer hvordan samværet ser ut. 

Anonymkode: ab6cd...a89

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det hadde jeg bare godtatt. Eller er du sjefen? I så fall kan du bare trumfe igjennom. Det kan gjøre deg til en dårlig sjef, og du kan miste dine "ansatte", men på den positive siden - du bestemmer. 

Den som er sammen med barnet bestemmer hvordan samværet ser ut. 

Jeg er ikke sjefen, men når jeg mener at hans oppførsel er skadelig for mitt barn så kjemper jeg for at mitt barn skal ha det bra. Skal man bare godta alt fordi han må få bestemme selv? Hva om han satt og drakk når han var alene med henne, skal jeg da også bare godta det fordi det må vær hans valg eller skal jeg kjempe for at datteren min skal ha det best mulig?

ts

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde godtatt det. Jeg var egentlig ganske negativ til gaming, men etter lest historien til Ibelin, gamet litt selv og lest artikler som handler om det positive ved gaming er jeg ikke like negativ til det. Gaming kan være ganske positivt, men spørs jo sikkert litt hva som spilles.

Jeg aner ikke hva barnet spiller/ser på, men det kan jo iallefall påvirkes om det er mye tull. 

Anonymkode: 9a29e...f25

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde godtatt det. Jeg var egentlig ganske negativ til gaming, men etter lest historien til Ibelin, gamet litt selv og lest artikler som handler om det positive ved gaming er jeg ikke like negativ til det. Gaming kan være ganske positivt, men spørs jo sikkert litt hva som spilles.

Jeg aner ikke hva barnet spiller/ser på, men det kan jo iallefall påvirkes om det er mye tull. 

Anonymkode: 9a29e...f25

Gaming kan vær positivt det, absolutt. Men ikke timer av gangen, og i hvert fall ikke når man er 6 år. Hadde jeg hatt et barn som var multihandikappet og fant glede i gaming slik som i Ibelin så hadde saken så klart hver en annen, men en sunn og frisk 6-åring har absolutt ikke godt av å sitte hjemme foran en skjerm fra hun kommer hjem fra skolen til hun skal legge seg bare fordi far er for lat til å gjør noe annet en å ligge på sofaen/game selv.

ts

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Troll.

Anonymkode: a7fe8...9f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er det snakk om? Hvor mange timer i uka? Jeg gamer selv og ungene mine får litt skjermtid som de feks kan bruke på bra og lærerike spill. Men det er typ 30 min på hverdager og 1 time på helgedag. 

Jeg skjønner godt at du skulle ønske at han av seg selv fant på og lagde sunne middager og utviklende aktiviteter med henne, men det virker jo som om han trenger litt forsiktige dytt. Å være bastant og masete hjelper lite.

Kan han være villig til kompromiss der ikke all tiden går til skjerm? Finnes det aktiviteter han kan tenke seg å gjøre med henne, feks brettspill? Kan det være litt vanskelig for han å komme på aktiviteter som en 7 år gammel jente liker? Kan du passe på at det er ting lett tilgjengelig som jenta kan sitte litt med alene? Fargelegging, perling, eller andre hobbyting og lydbok feks. Eller avtale noe med andre barn?

Samme med mat, kan dere handle inn enkel og sunn mat? Typ fiskekaker i burger brød? Igjen så burde han ordne sånn av seg selv, men jeg ville ikke forventet mirakler. 

Anonymkode: 4c5a2...46c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå er det jo bevist at skjermbruk har veldig mange negative konsekvenser så vil ikke kalle det hysteri å begrense det fremfor å sitte med skjerm fra barn kommer hjem fra skolen til de legger seg. «Skjermbarna» klarer ikke å holde konsentrasjon og fokusere i det hele tatt fordi de er vondt til at hjernen får konstant stimuli og tilførsel av dopamin, og da bli alt som ikke gir hjernen konstant tilførsel av dopamin for kjedelig.

ts

Nei 10 timer om dagen er ikke bra. Men fra SFO til leggetid er faktisk ikke SÅ farlig. Det er vel maks 3 timer? MAKS? Jeg spilte og så sykt mye på tv som barn selv. Ingen problemer med konsentrasjon. Barnet mitt gamer også i moderate mengder, klarer seg helt fint. 

Anonymkode: e24f0...a6c

• Nyttig 4
Skrevet

Han må vel kunne spille noe sammen med sin datter?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke sjefen, men når jeg mener at hans oppførsel er skadelig for mitt barn så kjemper jeg for at mitt barn skal ha det bra. Skal man bare godta alt fordi han må få bestemme selv? Hva om han satt og drakk når han var alene med henne, skal jeg da også bare godta det fordi det må vær hans valg eller skal jeg kjempe for at datteren min skal ha det best mulig?

ts

Om det var alkohol, ville det vært noe annet, mener jeg. Du virker vel dramatisk. Du er veldig flink, mens han er slapp. Dere er forskjellige. Selv elsker vi å ligge på sofaen lørdager og søndager i timesvis mens vi bare slapper av i pysjen med tv-skjermen, så jeg er litt enig med mannen din. 

For øvrig er det ikke alt man planlegger før man blir foreldre som går som man ser for seg. Jeg hadde masse, sterke meninger og tanker om hvordan det var å oppdra barn, og hvordan jeg skulle gjøre det, før jeg fikk dem selv. Da måtte jeg spise mange ord, du. Hadde visst vært ganske nesevis og naiv...

Men det er din mann og du som kjenner han. Du får ta det opp med han igjen da. Kanskje prøve å møte han litt på halvveien? Si at du er enig i at du kan være litt hysterisk på skjermtiden, men at han er litt motsatt. Så nå må dere forsøke å møtes på midten siden du er såpass uenig i hvordan han gjør det. 

Når du er hjemme med henne er det ingen skjermtid, slik du beskriver det, så kanskje han tenker det går greit at det er skjerm når hun er hjemme med han. Han er nok sliten selv og slapper godt av med skjem. Og det blir lett for at tiden går om han opplever at hun koser seg og at han selv slappet godt av. 

Du kan jo foreslå at dere kan bli enige om et visst antall timer som er greit med henholdsvis TV og gaming. Hvis han mener at 4 timer er ok, mens du mener 0, kan dere bli enige om 2. Og så kan du komme med forslag til hvordan han kan aktivisere henne resten av tiden. F.eks gå en tur og utforske nærområdet (perfekt for den gode samtalen bl.a.), tegne sammen, lese en bok sammen, spille et brettspill, han kan lære henne noe han synes er kult, høre/spille musikk sammen, danse, gjøre husarbeid, rydde garasjen, vaske bilen, organisere verktøyet.. osv. Oppfordre han til å også bruke egne interesser og bakgrunn i aktivisering av datteren. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært 100% ugreit her. 

Anonymkode: 1d88e...8fb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...