Gå til innhold

Ekstremt premature barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det flere av oss som har født ekstremt prematurt? Jeg har nettopp født og håper å høre fra dere som har ekstremt premature barn.

Hvilken uke fødte du i? Fikk du mungemodningssprøyter og magnesium før fødsel? Hvor mye veide barnet da det ble født? Fikk de komplikasjoner som hjerneblødning under intensivbehandlingen? Hvordan går det med barna dine i dag? Alder på barna nå? Noe du ønsker å fortelle som jeg ikke har spurt om?

Anonymkode: 30899...0d8

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har stebarn som ble født mot slutten av uke 27 for tretten år siden. 

Den ene hadde forventet vekt og har utviklet seg ganske normalt, litt umoden og litt grovmotorisk treg bare.

Den andre var liten (og årsaken til at de ble tatt ut så tidlig), nede i 400-ognoe gram. Har kraftig astma, eksem, alvorlige allergier, er liten av vekst og hadde omfattende spisevansker de første ti årene. Også umoden for alderen, har dysleksi og konsentrasjonsvansker. Fungerer likevel godt sosialt og med det meste i hverdagen. 

Anonymkode: 2abb3...f16

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 13.58):

Hei!

Er det flere av oss som har født ekstremt prematurt? Jeg har nettopp født og håper å høre fra dere som har ekstremt premature barn.

Hvilken uke fødte du i? Fikk du mungemodningssprøyter og magnesium før fødsel? Hvor mye veide barnet da det ble født? Fikk de komplikasjoner som hjerneblødning under intensivbehandlingen? Hvordan går det med barna dine i dag? Alder på barna nå? Noe du ønsker å fortelle som jeg ikke har spurt om?

Anonymkode: 30899...0d8

Vi fikk en liten gutt født i uke 25 før jul. Litt over 800 gram. Rakk 7 timer med lungemodning og 4 mer magnesium før han ble født. Ingen hjerneblødninger og relativt ukomplisert forløp selv om det har vært veldig tøft, og mye opp og ned. 

Anonymkode: fce73...673

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har to premature barn. Ei i uke 31 og ei i uke 27. Jeg skriver bare om hun minste siden du lurer. Hun var 700 gram når hun ble født. Det er 20 år siden i år. Hun fikk en hjerneblødning noen dager gammel. Heldigvis så var den så langt ut at legene mente det ikke skulle bli noen varige men. Og det er det heller ikke. Hun var en aktig unge. Spilte ishockey fra hun var 3 år. Så motorikken er veldig bra. Hun har klart seg bra på skolen å. Vi har vært veldig heldig. 

Anonymkode: 23034...fc1

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt som er 10 år nå, som ble født i uke 26. Veide 850 gram. Han har ingen utfordringer som vi knytter til prematuriteten. Var tøft de første månedene, men ingen hjerneblødninger. Fikk lungemodningssprøyte, men fødte 2 timer senere, så den rakk nok ikke virke. Ingen problemer med lungene. 

Anonymkode: 38e65...fdd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en gutt som er 10 år nå, som ble født i uke 26. Veide 850 gram. Han har ingen utfordringer som vi knytter til prematuriteten. Var tøft de første månedene, men ingen hjerneblødninger. Fikk lungemodningssprøyte, men fødte 2 timer senere, så den rakk nok ikke virke. Ingen problemer med lungene. 

Litt rask på avtrekkeren der. Helt normalt fungerende barn, kvikk og fungerer flott sosialt og bra på skolen. Sjekk gjerne ut prematurgruppene på facebook for fellesskap (Prematur - lukket). Lykke til❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nettopp senskader er det mange barn som får fød 6 uker før. 

Anonymkode: 2d736...781

No er det riktignok mange år siden mine barn ble født. Men hun som ble født i uke 31 har slitt mye mer enn hun i uke 27. Men som voksen så klarer hun seg godt. Gjennomført vgs. lell om skole var noe hun hatet og slet mye med. Hun i uke 27 seilet gjennom skolen. Ingen problem. Hun i uke 31 har dårligere syn. Hun i uke 27 har perfekt syn. Så jeg så stor forskjell på hvordan dem behandlet premature på de to årene mellom dem. Hvor mye dem hadde lært. For legene sa hun mora der har erfaring med prematurt barn så hun kan dette. Jeg bare nei. Det er så mye endringer på de årene at jeg er ingen ekspert. 

Anonymkode: 23034...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Prematur- lukket gruppe på facebook ♥️

Anonymkode: b92e7...220

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn født i uke 27. Vi rakk heldigvis 2 lungemodningssprøyter, de forventet at lungene skulle ta skade av det. Ingen hjerneblødning men var liten av vekst lenge og det var litt komplikasjoner. Nå er det er en høy og frisk 12åring. Han har adhd, litt lavt immunforsvar og astma. Men med alle bekymringene vi hadde og det som ble forespeilet er det ingenting i forhold og jeg er evig takknemlig for det norske helsevesenet(som får så mange klager). Det er forøvrig relativt vanlig at premature får adhd og spesielt gutter. 

Anonymkode: 3784c...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i uke 27 for over 40 år siden. (Håper noe av det jeg skriver er relevant selv om det er såpass lenge siden).

Jeg har slitt en del psykisk, men det kan også ha å gjøre med foreldrene mines reaksjon på å få et for tidlig født barn, og på måten de oppdro/så meg på.

Jeg hadde også en tvilling som døde, så det har preget foreldrene mine og også meg.

Bortsett fra det så vil jeg si jeg er ressurssterk og har klart meg bra. Ingen kognitive skader, ingen skader på synet, fikk ikke hjerneblødning etc.

»moralen» i min historie må være at det er viktig for foreldrene å bearbeide den brå starten på livet for barnet sitt, sånn at ting ikke går utover barnet i etterkant. Barnet som vokser opp er et helt og fullstendig menneske med gode og dårlige sider, det er ikke «den sterke som overlevde» eller «den skjøre lille».

Anonymkode: 3b74c...ee4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, gratulerer så mye med baby ❤️ Jeg skjønner at du har mange spørsmål. 

Kan anbefale prematur-gruppen på facebook, der er det mye informasjon og mange i samme situasjon. 

Selv fikk jeg barn i uke 28 for snart tre år siden. Fikk lungemodning og magnesium. Ikke ekstrem prematur da, men meget prematur. I overkant av 1300g. Hjerneblødning grad 1 på begge sider, men det har ikke påvirket utviklingen så langt. Barnet får veldig god oppfølging fra helsestasjon mtp forebygging og være "føre var" på ting som kan oppstå, men så langt har alt gått kjempefint. 

Vi har valgt å ta ting litt som det kommer. Vi fikk en helsesykepleier som var så fryktelig opptatt over alt som kunne gå galt om 2 år, 5 år, 10 år og synes det ble litt voldsomt. Vi vil ikke gå rundt og grue oss for noe som kanskje aldri skjer, men heller "notere bak øret" at premature kan f. eks. ha lærevansker og være obs på det - men ikke anta at det skjer. veldig mange premature går det veldig fint med ❤️

Sitat

Anonymkode: 69f47...7b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporing, latterliggjøring, brukerdebatt, samt svar til dette.

veronica<3, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...