markpe Skrevet tirsdag kl 11:44 #1 Del Skrevet tirsdag kl 11:44 Finland har omtrent like mange innbyggere, mens Sverige som kjent har omtrent dobbelt. Likevel er norges statsbudsjett dobbelt så stort som det finske og ca 35% større enn det svenske. Hva får vi innbyggere for de ekstra pengene som finnene og svenskene ikke får? Noen som har noen eksempler? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet tirsdag kl 18:08 #2 Del Skrevet tirsdag kl 18:08 markpe skrev (6 timer siden): Finland har omtrent like mange innbyggere, mens Sverige som kjent har omtrent dobbelt. Likevel er norges statsbudsjett dobbelt så stort som det finske og ca 35% større enn det svenske. Hva får vi innbyggere for de ekstra pengene som finnene og svenskene ikke får? Noen som har noen eksempler? bomstasjoner overalt... 😑 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet onsdag kl 05:58 #3 Del Skrevet onsdag kl 05:58 Likevel mener regjeringen vi har lavere skatte og avgiftstrykk enn Sverige og Finland.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet onsdag kl 06:08 #4 Del Skrevet onsdag kl 06:08 (endret) Vet ikke så mye, men vet at i Sverige har man kun rett på barnehageplass i den grad man er i arbeid, og kun på dager og tider man faktisk er på jobb. Om man har en dag fri/avspaserer får man ikke ha barnet i barnehage. Det foretas også stikkontroller, der arbeidsgiver blir kontaktet for å kartlegge om en forelder har hatt barn i barnehagen på tidspunkt hvor vedkommende ikke har arbeidet. Min svenske venninne fortalte meg dette en gang ho som utslitt småbarnsmor tok ut en dag avspasering for å vaske hus, klær, pakke til ferie, handle inn mm. Ho var redd det skulle bli oppdaga. Aner ikke hva konsekvensen ville ha vært. Kan legge til at ho sa at de sim foreldre må legge frem arbeidstidene sine/vaktlisten sin for barnehagen, og basert på den tas det stikkprøver. Endret onsdag kl 06:12 av Stjertmeis Tillegg 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet onsdag kl 06:17 #5 Del Skrevet onsdag kl 06:17 Det er et veldig godt spørsmål. Pensjonene i Sverige er veldig lave, på tross av at, som @LeneXCII viser til, skattetrykket er høyere. Mange er virkelig fattige som pensjonist. Jeg vet ikke om det betyr noe i det store bildet, men i Sverige må du betale for omsorgsplassen når du trenger det. I Norge blir du trukket 85 % av overskuddet ditt, mens i Sverige er det en betaling, så du må evt selge leilighet/hus for å ha råd. I Norge bor det mennesker virkelig overalt, med det det har av betydning for infrastruktur, kommunale utgifter som lønninger og sånt, helsevesen ol. Da (mat-)prisene gikk opp i fjor begynte den allmenne svensken å kjøpe mindre, og var med på å få inflasjonen og bankrenten ned. Det sier noe om at i stedet for å klage så mye, må de gjøre noe fordi de i utgangspunktet har mindre å rutte med. Vi i Norge har mye mer og gir mer blaffen, er mitt inntrykk. Vi har sykmelding i ett år, svenskene i seks måneder. Folk må fortere over på arbeidsløshet i Sverige, hva det betyr av trykk av å komme seg ut igjen. Trygdesystemet deres syns jeg virker mer komplisert enn vårt, uten at jeg har satt meg inn i det, med forsikringer og sånt. Men, svenskene har 120 sykedager for småbarns-foreldre da. Det er noen av de få tingene jeg har oppdaget, det fins sikkert flere ting. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okaki Skrevet onsdag kl 06:36 #6 Del Skrevet onsdag kl 06:36 Sverige har lengre perioder med foreldrepenger, sykepenger og sykt barn dager. Men de utbetales med veldig mye lavere sats. Alle utbetales med 80% av lønnen, men med maks dagsats på 1250,-. Maks dagsats i Norge er ca 2500,- 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterskog Skrevet onsdag kl 07:31 #7 Del Skrevet onsdag kl 07:31 (endret) Sykdom: Første dag ingen lønn, så 80% av lønnen med et makstak på drøyt 1200:-/dagen. Mange får avslag på sykepenger som offentlig betaler etter 2 uker. Du har rett til sykepenger i 90 dager, etter 90 dager skal arbeidsgiver sette inn tilltak. Maks ett år. Foreldreledig: Her også 80% av lønnen med makstak, i 390 dager (mamma og pappa) og 90 dager med bare 180 kr per dag. Ved sykdom hos barn er det offentlige som betaler med 80% med makstak... Uføre, arbeidsløse etc får utrolig lite penger. Som ufør drøyt 60% av tidligere lønn men maks 23 000 før skatt. Lønn: Generellt lavere enn Norge, så mindre skatteinntekt også. (vet ikke om ts sine oppgifter tar hensyn til dette). ---- Når det er sagt fant jeg dette. Nei, statsbudsjettet viser ikke at Norge bruker mer penger enn Sverige. "– For å sammenligne utgiftsnivået mellom land ser man vanligvis på summen av disse, ikke bare på statsbudsjettet isolert. I Sverige er store trygdeordninger holdt utenfor statsbudsjettet, mens i Norge er de regnet inn. Dette må man ha med seg for å kunne sammenligne." Og med mindre budsjett så får de ulike sektorene mindre også. Og kvaliteten der etter. Utdannelse: 223 milliarder til utdanning – SSB Så mycket kostar skolan | SKR 353 milliarder totalt inkludert barnehage til videregående i Sverige. Endret onsdag kl 07:32 av vinterskog 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann. Skrevet onsdag kl 07:34 #8 Del Skrevet onsdag kl 07:34 Være syk når du er fyllesyk, litt lei eller regelrett lat. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet onsdag kl 08:11 #9 Del Skrevet onsdag kl 08:11 Du sammenligner epler og pærer. Det norske statsbudsjettet inkluderer for eksempel folketrygden, men det er ikke slik i Finland. Les gjerne en artikkel som tar opp litt av dette: Ja, Norge er et vellykket samfunn | DN 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå