AnonymBruker Skrevet 29. april #1 Skrevet 29. april Jeg vurderer å kjøpe en borettslagsleilighet hvor det følger med garasjeplass i et garasjesameie. Andelseiere i borettslaget betaler ca 200 kr pr mnd i felleskostnader til garasjesameiet. Jeg har ikke bil, og det er mulig å leie ut garasjen til ca 2.000 kr pr mnd. Må man betale skatt på utleie av denne garasjeplassen? Anonymkode: a05bd...0fb
newman01 Skrevet 29. april #2 Skrevet 29. april Så lenge P-plassen er på samme adresse som du selv bor på, og den plassen er del av boligen din (fulgte med leiligheten) er det ikke skattbart. Da blir parkeringsplassen å anse som en del av boenheten, og får samme skatteregler som å leie ut en kjellerleilighet. Ikke alle sameier tillater at parkeringsplasser leies ut til folk som ikke bor i bygget, da det gir uønskede personer tilgang til bygget. Det bør du sjekke ut 3
AnonymBruker Skrevet 29. april #3 Skrevet 29. april Ikke med mindre garasjeplassen er så stor at den utgjør mer enn halvparten av ditt areal. Men "leiligheten" (bøttekottet?) skal være ganske liten for at det skal gjelde. Så nei, jeg tenker det ikke skal betales ekstra skatt pga garasjeutleie. Kanskje hvis du allerede leier ut 49% av leiligheten så vil utleie av garasjeplassen gjøre at utleiearealet bikker over 50% og dermed blir skattepliktig. Anonymkode: fb600...951
AnonymBruker Skrevet 29. april #4 Skrevet 29. april Sjekk likevel at det faktisk er tillatt med fremleie/utleie. Noen steder er det ikke det. 🙂 Anonymkode: 3dd4c...770 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. april #5 Skrevet 29. april newman01 skrev (5 timer siden): Så lenge P-plassen er på samme adresse som du selv bor på, og den plassen er del av boligen din (fulgte med leiligheten) er det ikke skattbart. Da blir parkeringsplassen å anse som en del av boenheten, og får samme skatteregler som å leie ut en kjellerleilighet. Ikke alle sameier tillater at parkeringsplasser leies ut til folk som ikke bor i bygget, da det gir uønskede personer tilgang til bygget. Det bør du sjekke ut Og om ts leier ut, og den hun leier ut til ikke «oppfører» seg, så kan utleie bli nektet videre. Ts du skal og lese alle papirer vedrørende utleie nøye. Noen steder er utleie av garasje gitt beskjed om at ikke tillates, mens jeg ser i prospekter at megler skriver at man kan leie ut. En annen problemstilling vi ser er at folk ikke får leid ut, fordi der er flere som tenker som ts, men der er ikke beboere som har flere biler og trenger parkeringsplass. Anonymkode: 4e62a...1b5
AnonymBruker Skrevet 29. april #6 Skrevet 29. april I vårt borettslag kan man leie ut egen carport-plass til andre beboere, men ellers ikke. Anonymkode: dd942...cf3 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #7 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 13.36): Jeg vurderer å kjøpe en borettslagsleilighet hvor det følger med garasjeplass i et garasjesameie. Andelseiere i borettslaget betaler ca 200 kr pr mnd i felleskostnader til garasjesameiet. Jeg har ikke bil, og det er mulig å leie ut garasjen til ca 2.000 kr pr mnd. Må man betale skatt på utleie av denne garasjeplassen? Anonymkode: a05bd...0fb Dette har du undersøkt og vet er lov innen borettslaget? Bare nevner det, men i vårt borettslag er fremleie av borettslagets garasjeplasser ikke tillatt. Står i vedtektene. Anonymkode: abd4a...b12 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå