Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hva slags kjøtt spiser du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

det eneste jeg sliter med å spise er tartar.. ellers spiser jeg alt av kjøtt når det er tilberedt (og med alt mener jeg det som er vanlig å få servert i nordiske land inkludert saudehaud, lungemos osv osv) 

Anonymkode: f6bd0...d23

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser ikke kjøtt.

Anonymkode: 7f1c8...436

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så glad rein, hjort eller elg (mener det er det jeg har spist av vilt). Rein kan være godt i gryterett med mye annet godt i. 

Lam er godt. Sau liker jeg ikke. 

Storfekjøtt er godt, men jeg er ikke så glad i rene biffstykker, heller ikke pålegg. Kverner en del selv, og vil heller lage gode kjøttboller eller ha det i gryteretter.

Svin er jeg ikke så fan av, men det går greit om den er godt tilberedt. Noen svineprodukter kan være gode, f.eks pålegg som leverpostei og skinke.

Jeg elsker kylling. Kalkun kan være godt. And kan være godt. 

Det er utrolig mye kjøtt jeg ikke har smakt på eller enda ikke har hatt muligheten til å smake på.

Anonymkode: 0a76a...53d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper kjøtt av tamme og ville dyr som er normalt å spise i Norge. Aldri importert kjøtt! Og helst kortreist. 

Anonymkode: 774f5...ffa

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri blitt servert noe jeg ikke liker.

Hadde nok ikke spist katt/hund, da. Vi har ikke for vane å spise noe særlig rovdyr i norge.

Og jeg spiser ikke importert halal-kjøtt. Har prøvd, det vokser i munmen.

Anonymkode: 83cfd...e41

• Liker 1
Skrevet

Spiser alt av kjøtt fra pattedyr og fugler. Har også spist hval, bever og villsvin. Er ikke veldig glad i sjømat, men spiser fisk. Kan også spise krepsedyr, så lenge jeg slipper å skrelle eller plukke ut kjøttet ut av skallet. Muslinger, blåskjell, snegler, blekksprut og insekter frister ikke.

Anonymkode: cd717...79d

• Hjerte 1
Skrevet

Da jeg spiste kjøtt spiste jeg storfe og lam/sau. Unngikk kylling og svin pga dyrevelferden. Nå etter jeg sluttet av helsemessige grunner, så virker det mer og mer absurd å skulle spise dyr. De har jo alle sine egne personligheter, så det blir som å spise "personer". Det er veldig rart.

Anonymkode: 3624e...d90

• Hjerte 1
Skrevet

Spiser kjøtt av helsemessige årsaker. Mye protein av svært høy biologisk kvalitet. Inneholder hemhern som gjør at jeg får i meg mer biologisk aktivt jern, og kjøtt inneholder også en «kjøttfaktor» (sannsynligvis et peptid) som gjør at jeg også utnytter bedre ikke-hemjern fra planteriket. Kjøtt, spesielt rødt kjøtt Inneholder også mye B12-vitaminer og andre B-vitaminer. Og veldig mye annet sunt. Slik som sink og selen, o.s.v

Foretrekker rødt kjøtt da jeg ikke liker å få vondt i hodet (noe en kan få om en spiser mye plantefett, evt. kylling kombinert med lite fisk). Kylling er likevel godt. Vilt er kanskje det beste helsemessig? Lam er også sunt og godt. Slik som fårikål og pinnekjøtt. Og pålegg av sau/lam. Vossafår smaker godt

Det er vel slik at jo rødere kjøttet er, jo mer jern inneholder det. Et tips til alle gravide/som har tenkt å bli gravid og må ha i seg mer jern, en type jern som kroppen bedre tar opp

Foretrekker også rødt kjøtt fordi jeg er glad i naturen. Norge har skrive under på internasjonale avtaler om biologisk mangfold, og produksjon av rødt kjøtt er slik sett nødvendig for å ta vare på internasjonale forpliktelser. Ein del utrydningstruede plante-, sopp-, og insektarter er helt avhengig av sau, lam og storfe på skogsbeite og fjellbeite for å kunne overleve. Jeg mener det er viktig å legge til rette for å ta vare på utrydningstruede arter som Norge har et internasjonalt ansvar å ta vare på. Å være kunnskapsløs veganer i asfaltjungelen er ikke min greie

Jeg spiser alt av kjøtt. Også rakfisk, om en definerer fisk som kjøtt. Fisk er vel den eneste arten jeg ikke vil ha for mørt, men gjerne litt seigt. Alt annet kjøtt bør være mørt

Spiser også det meste annet av kjøtt

Av helsemessige grunner burde en vel også spise mer innmat og blod, men det blir nok begrensete mengder av det i praksis. Blodkomle eller blodklubb spiser jeg gjerne om jeg får det servert eller er så heldig å finne et spisested som har det på menyen

Anonymkode: 09a34...214

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Spiser oftest kylling, storfe og reinkjøtt. Liker også elg, men det er vanskelig å få tak i. Ikke så glad i svin eller sau/lam, men spiser ribbe og pinnekjøtt til jul, av og til koteletter av svin, og bruker gjerne lammekjøttdeig i moussaka. For meg er det viktig at kjøttet er produsert i Norge. Skulle gjerne kjøpt utelukkende fra lokale gårdsutsalg, men det har jeg dessverre ikke råd til. (Og ja, før noen begynner å gnage om prioriteringer, da prioriterer jeg vel det bort da, til fordel for å kunne reise på ferie med familien). Svigermor lager for øvrig helt fantastisk hvalbiff, men det har jeg ikke prøvd meg på selv.

Av fisk blir det oftest sei og laks. Liker også kveite og rødspette, men igjen, disse er vanskeligere å få tak i. Kan også spise torsk eller selvfisket ørret eller røye. Ikke spesielt glad i annen sjømat.

Anonymkode: 5e290...8df

• Hjerte 1
Skrevet

Fruktkjøtt.

Anonymkode: 30c06...b7c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Får, lam og elg klarer jeg meg uten, eller går det meste.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke prøvd så mye eksotisk, men spiser det meste av "vanlig" kjøtt; svin, storfe, vilt, fjærkre.  Sau/lam er ikke favoritten, så det spiser jeg stort sett bare i fårikål et par ganger i året. Har spist geit, og syns det er bedre enn sau/lam. Spiser fisk, men er ellers ikke så glad i det som bor i havet - inkludert hval og sel, som jeg har smakt. Kunne tenke meg å prøve hestekjøtt! Har lest at mange syns det er skikkelig godt. 

Selv om jeg spiser det meste av kjøttvarer, så er det selvfølgelig enkelte produkter jeg holder meg unna. Lungemos f.eks. Grøss. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser absolutt alt av kjøtt av det som er tilgjengelig i butikker og Bondens marked i Norge.

En favoritt er reinsdyrskav, som jeg bruker til veldig mye mer enn bare finnbiff og andre tradisjonelle oppskrifter. Det er jo enormt anvendelig, og dessuten supersunt.

• Hjerte 1
Skrevet

Er ikke noe jeg ikke liker, men til hverdags blir det mest kylling. Favoritte er en god biff.

Anonymkode: 68520...5e8

AnonymBruker
Skrevet

Det samme som deg, med noen unntak. Hovedsakelig går det i kylling og fisk, men er veldig glad i storfe også.

Spiser ikke vilt, akkurat det går faktisk ikke ned.

Liker som regel ikke svin, men liker bacon.
Liker som regel ikke lam, men elsker fenalår og pinnekjøtt.
(Felles nevneren er mye salt) 😅

Anonymkode: 39954...b66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...