AnonymBruker Skrevet 29. april #1 Skrevet 29. april Altså, jeg kan ikke se at det skal vare. Er det noen som har erfaring, og har giftet seg blitt lenge i forhold med noen så mye yngre? Anonymkode: fda70...1f3
AnonymBruker Skrevet 29. april #2 Skrevet 29. april Jeg har vært sammen med min 15 år eldre mann i 20+ år. Er veldig fornøyd med han og ville ikke hatt noen annen, men.. Nå er han 60 og jeg må innrømme at aldersforskjellen begynner å gjøre seg gjeldende. Har merket det spesielt det siste året. Vi er plutselig på litt ulikt stadie i livet. Og det er ikke til å skyve bort at det er utfordrende for oss begge. Litt ulike behov og ulike forutsetninger. Vi har fortsatt barn i barneskolealder, i tillegg til ungdomskolealder og noen som studerer. En av de eldste har fått barn, så vi er besteforeldre også, og så har vi omsorgsoppgaver ift hans veldig gamle foreldre. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette annet enn å si at å velge partner med stor aldersforskjell ikke er noe man legger merke til før det liksom bare slår deg i "trynet". Og da får det plutselig stor påvirkning på livet. Anonymkode: a0d46...4af 3 3 5
remix2020 Skrevet 29. april #3 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Altså, jeg kan ikke se at det skal vare. Er det noen som har erfaring, og har giftet seg blitt lenge i forhold med noen så mye yngre? Anonymkode: fda70...1f3 Tenker at hvis dere to har det fint sammen og det er kjærlighet og ikke kun for gøy, så syns jeg dere bare skal nyte livet sammen 🥰 1
Mardina Skrevet 29. april #4 Skrevet 29. april Han jeg dater er 6 år yngre enn meg. Det har overhodet ikke vært noe problem så langt. Jeg tenker ikke over det og det gjør ikke han heller. Vi har det kjempefint sammen 🥰 1
Hill83 Skrevet 1. mai #5 Skrevet 1. mai Mardina skrev (På 29.4.2025 den 12.59): Han jeg dater er 6 år yngre enn meg. Det har overhodet ikke vært noe problem så langt. Jeg tenker ikke over det og det gjør ikke han heller. Vi har det kjempefint sammen 🥰 6 år er ikke merkbart men det er 15-20 år 3 4
Te- Presten Skrevet 1. mai #6 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 11.27): Jeg har vært sammen med min 15 år eldre mann i 20+ år. Er veldig fornøyd med han og ville ikke hatt noen annen, men.. Nå er han 60 og jeg må innrømme at aldersforskjellen begynner å gjøre seg gjeldende. Har merket det spesielt det siste året. Vi er plutselig på litt ulikt stadie i livet. Og det er ikke til å skyve bort at det er utfordrende for oss begge. Litt ulike behov og ulike forutsetninger. Vi har fortsatt barn i barneskolealder, i tillegg til ungdomskolealder og noen som studerer. En av de eldste har fått barn, så vi er besteforeldre også, og så har vi omsorgsoppgaver ift hans veldig gamle foreldre. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette annet enn å si at å velge partner med stor aldersforskjell ikke er noe man legger merke til før det liksom bare slår deg i "trynet". Og da får det plutselig stor påvirkning på livet. Anonymkode: a0d46...4af Dette du sier med faser i livet har jeg stor tro på. Med ulike faser følger ulike behov og prioriteringer. Selvfølgelig er dette noe man bør prate om i det forhold relativt tidlig i forholdet (gitt at det er aldersforskjell). Men noe av dette er vanskelig å se før det, som du elegant sier, slår deg i trynet. Mulig jeg bruker et banalt teit eksempel, men jeg ville hatt et behov for å prate om pensjonisttilværelsen med en partner som var 15 år eldre eller yngre enn meg. 1
Mardina Skrevet 1. mai #7 Skrevet 1. mai Hill83 skrev (33 minutter siden): 6 år er ikke merkbart men det er 15-20 år Jeg tenker ikke over aldersforskjellen i hvert fall. Det gjør ikke han heller 😊
Bimbo Skrevet 1. mai #8 Skrevet 1. mai (endret) Alder er selvfølgelig ikke bare et tall, det vet du når du er i 50 åra. Man endrer seg mye gjennom livet både mentalt og fysisk. Personlig har jeg liten tro på at aldersforskjell 15 år+ vil være problemfritt hele tiden i et livslangt forhold, og hadde trukket meg før det ble noen dypere følelser. Selv hadde jeg nok hadde problemer både med en mann som ble gammel lenge før meg, og at jeg selv var «den gamle». (men alle forhold må ikke ha som mål å være livsvarige, eller problemfrie, så you do you). Endret 1. mai av Bimbo 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #10 Skrevet 2. mai Jeg har ei tante som er sammen med en som er 15 år yngre og de har det veldig fint sammen. De har vel vært sammen i ca 10 år. Anonymkode: ca69d...335 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #11 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 11.14): Altså, jeg kan ikke se at det skal vare. Er det noen som har erfaring, og har giftet seg blitt lenge i forhold med noen så mye yngre? Anonymkode: fda70...1f3 Jeg traff min da jeg var 38 og han 26. Det er 10 år og to barn siden nå☺️ Opplever at aldersforskjellen viskes ut jo eldre vi blir, men mulig det snur litt igjen når jeg bikker 70 og han fortsatt bare er 58. De første fem årene trodde jeg ikke det kunne vare pga aldersforskjellen, men han var overbevist og var den som vill gå all in med barn, hus og stasjonsvogn etter bare ett år. Grunnen til at vi har passert så godt sammen er at vi har hatt helt samme interesser, holdninger og verdier. Det har også hjulpet på samme musikk og film/serie smak. Vi elsker å gå lange turer og reise sammen. Du mø starte med å finne ut hva din flørt mener med ‘alder er bare er tall’. Bare et tall for å ha sex sammen er jo,åpentlyst, men ikke alle er like åpne for en framtid sammen med en som er et tosifret tall eldre. Med all den risikoen det kan innebære. En vesentlig faktor kan være hvorvidt han ønsker barn eller har barn fra før. Hos mange par der kvinnen er eldst, blir det gjerne slutt fordi den ene parten vil ha barn og ikke den andre. Jeg tenker likevel at man må leve i nuet. Har dere det fint i lag, så bare hold på dere så lenge dere klarer. Det er ingen garanti for at det vil vare uansett alder og man må gripe kjærligheten mens den er der❤️ Anonymkode: 0e5a6...e81 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #12 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er snart 50 tusen år??? Anonymkode: b3fd2...3a0 K står for kvinne går jeg ut ifra. Anonymkode: f6598...10c 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #13 Skrevet 2. mai Mardina skrev (På 29.4.2025 den 12.59): Han jeg dater er 6 år yngre enn meg. Det har overhodet ikke vært noe problem så langt. Jeg tenker ikke over det og det gjør ikke han heller. Vi har det kjempefint sammen 🥰 6 år er ikke noe man merker til, men 15-20 år er noe man legger merke til spesielt som AB sier når en blir eldre. Anonymkode: 2ed0e...ac7 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #14 Skrevet 2. mai Det kommer helt an på om dere er på samme sted i livet. Er dere begge ferdig med barn, har samme type liv og har samme mål for fremtiden så kan det fungere. Men veldig ofte så er man ikke helt der når det er 15 års aldersforskjell. Anonymkode: a930b...d84
AnonymBruker Skrevet 2. mai #15 Skrevet 2. mai Tenker at dere begge er godt voksne til å vurdere dette selv, så det er jo vanligvis ikke noen maktubalanse. Bare vær oppmerksom på at selv om det ikke er merkbart nå, har man ingen garanti for at det ikke kan bli det når du blir 70, da vil han fortsatt bare være 55. Anonymkode: 7936e...550
AnonymBruker Skrevet 2. mai #16 Skrevet 2. mai 5-10 år kan gå ei lang stund. Alt over merker man kjapt. Anonymkode: ff6d5...2f2
Salamandra Skrevet 3. mai #17 Skrevet 3. mai Min kjæreste er 12 år yngre enn meg, han er 37 jeg 49. Men blir jo litt annerledes når man møtes senere i livet slik vi har gjort, mine barn er voksne og har flyttet ut og han har ingen egne barn. Så vil jo påstå at livssituasjon, omstendigheter, modenhet og personlighet har vel så mye å si som alderen. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #18 Skrevet 3. mai Min mormor var 50 da hun ble enke og levde 40 år alene. Hun var gift med en 17 år eldre mann. Det var tøft for henne og tilhørte vel en generasjon der det ville vært upassende å finne seg en ny venn. Hun ofret hele livet sitt for barn og barnebarn. Min onkel giftet seg med en en yngre dame og ble forlatt da han var rundt 70 og syk. Han fant seg en utelandsk dame som tok alle pengene hans og forsvant. Han døde fattig og alene. Et annet familiemedlem giftet seg med en 20 år yngre mann. Hun fikk kreft, han ble sykepleier. Så fant han seg en venninne og reiste fra sin kreftsyke kone. Har også flere i min krets som har forsøkt forhold med store aldersforskjeller. Et nært familiemedlem nå nylig fant seg en 10 år yngre partner. Hun var passert 40-årene og ferdig med barn. Den nye var fast bestemt på ikke få barn, men ombestemte seg slik jeg predikterte. Så nå venter hun barn og vil være på alder med med mange bestemødre når dette barnet begynner på skole. Jeg spår at at forholdet kommer til å ryke av mange grunner, så venter bare på å få rett. Har vært vitne til mange slike forhold og det kan gå godt. Men flertallet vil støte på utfordringer som skaper skjær i sjøen på sikt fordi når man befinner seg på totalt ulikt stadie i livet. Kvinner blomstrer gjerne senere i livet en menn. Men blir fortere gamle gubber. Kvinner har biologisk klokke og vil naturlig ønske seg egne barn innen en viss tid. Menn blir senere voksne og vil kanskje ombestemme seg og ønske barn likevel, da passer det dårlig med en eldre kvinne osv. Mentalt blir man kanskje også veldig ulike, spesielt i sosiale lag. Hvordan vil dette påvirke forholdet f.eks? Vil du bruke dine beste år på å være sykepleier for en eldre mann? Hvordan vil den 20-årige kjæreste trives i selskap med venner i 40/50-års alder osv? Det kan iallefall være greit å tenke over og ta stilling til slike ting før man inngår forhold med veldig sprikende alder Anonymkode: 02d06...fc0 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #19 Skrevet 3. mai Mardina skrev (På 29.4.2025 den 12.59): Han jeg dater er 6 år yngre enn meg. Det har overhodet ikke vært noe problem så langt. Jeg tenker ikke over det og det gjør ikke han heller. Vi har det kjempefint sammen 🥰 Hva har seks års alderforskjell med saken å gjøre? Du kunne like gjerne ha sagt 3 år : / Anonymkode: 177b3...bd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå