AnonymBruker Skrevet 29. april #1 Skrevet 29. april Jeg ble sykemeldt flere måneder siden. Dette var en ny arbeidsplass. Jeg ble sykemeldt fordi jeg fikk mye stress, noe som utløste en manisk episode og senere kraftig depresjon der jeg vurderte selvmord. Jeg fant ut at jeg er bipolar og ble heftig medisinert. Nå føler jeg meg frisk nok til å utføre arbeidsoppgaver og begynner å kjede meg. Jeg har søkt flere nye jobber, der jeg har kommet til flere intervju, men har ikke fått jobb. Jeg vet at arbeidsgiveren min egentlig ikke ønsker meg tilbake ( de har ikke tatt særlig kontakt) men jeg har ekstremt lite lyst til å havne på AAP. Så begynte å tenke at jeg kan tilbake på den arbeidsplassen jeg har. Men tanken om å dra tilbake et sted der jeg er uønsket er tung. Hva ville dere ha gjort, og er det noen som har vært modig dratt tilbake til et sted de er uønsket, og hvordan gikk det? Anonymkode: e0b7c...5bc 2
AnonymBruker Skrevet 29. april #2 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ble sykemeldt flere måneder siden. Dette var en ny arbeidsplass. Jeg ble sykemeldt fordi jeg fikk mye stress, noe som utløste en manisk episode og senere kraftig depresjon der jeg vurderte selvmord. Jeg fant ut at jeg er bipolar og ble heftig medisinert. Nå føler jeg meg frisk nok til å utføre arbeidsoppgaver og begynner å kjede meg. Jeg har søkt flere nye jobber, der jeg har kommet til flere intervju, men har ikke fått jobb. Jeg vet at arbeidsgiveren min egentlig ikke ønsker meg tilbake ( de har ikke tatt særlig kontakt) men jeg har ekstremt lite lyst til å havne på AAP. Så begynte å tenke at jeg kan tilbake på den arbeidsplassen jeg har. Men tanken om å dra tilbake et sted der jeg er uønsket er tung. Hva ville dere ha gjort, og er det noen som har vært modig dratt tilbake til et sted de er uønsket, og hvordan gikk det? Anonymkode: e0b7c...5bc En jobb er ikke "vennene" dine - de er en arbeidsplass der du skal utføre arbeid. Du er ansatt der. At du er uønsket, er kansje bare en følelse du har? Kansje det ikke stemmer helt? Høres mer ut som du har en leder som ikke følger deg opp eller gjør jobben sin skikkelig. Anonymkode: 7d28d...608 33
AnonymBruker Skrevet 29. april #3 Skrevet 29. april Du vil antagelig bli sagt opp etter endt sykmelding, eller mulig du blir tilbudt sluttpakke. Vær forberedt på det, hvis magefølelsen sier deg at du ikke er ønsket. du kan selvsagt velge å ikke akseptere. Det er ikke lett å si opp noen, du står sterkt juridisk. Anonymkode: 51416...438 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #4 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En jobb er ikke "vennene" dine - de er en arbeidsplass der du skal utføre arbeid. Du er ansatt der. At du er uønsket, er kansje bare en følelse du har? Kansje det ikke stemmer helt? Høres mer ut som du har en leder som ikke følger deg opp eller gjør jobben sin skikkelig. Anonymkode: 7d28d...608 Jeg vet som et faktum at de kun følger opp de de ønsker tilbake. Anonymkode: e0b7c...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #5 Skrevet 29. april Om det er veldig vanskelig å få jobb innenfor ditt yrke, ville jeg nok vurdert å gå tilbake mens jeg søker på andre jobber. Heller det enn å gå over på aap med mye lavere inntekt. Er du derimot i et yrke hvor det er forholdsvis enkelt å få ny jobb kan du friskmeldes til arbeidsformidling, og du kan få sykepenger opptil 3 måneder mot at du sier opp jobben din. Da kan også Nav hjelpe deg med tiltak for å komme tilbake i jobb. Kommer du ikke jobb etter 3 måneder, går du over på dagpenger. Det er vel nesten samme sats som aap men du slipper å styre med lege og legeerklæringer osv. Personlig gikk jeg tilbake på en jobb jeg ble syk av for mange år siden. Det gikk ikke så veldig bra, men jeg hadde kolleager jeg likte og som likte meg. Det var mer sjefen som var problemet. Men jeg fikk ny jobb relativt raskt, så dette varte bare noen måneder. Anonymkode: e27ec...d83 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #6 Skrevet 29. april Det er egentlig rart at det i det hele tatt er et spørsmål om du skal tilbake på jobb etter sykemelding. Selvsagt skal du det. Å søke ny jobb kan være aktuelt, men det er lettere å få ny jobb hvis du ikke er sykemeldt! Mange arbeidsgivere vegrer seg for å ansette sykemeldte Anonymkode: 86d24...dfd 14 2
AnonymBruker Skrevet 29. april #7 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er egentlig rart at det i det hele tatt er et spørsmål om du skal tilbake på jobb etter sykemelding. Selvsagt skal du det. Å søke ny jobb kan være aktuelt, men det er lettere å få ny jobb hvis du ikke er sykemeldt! Mange arbeidsgivere vegrer seg for å ansette sykemeldte Anonymkode: 86d24...dfd Hvorfor det? Det er vel lov å bytte jobb hvis den man hadde var for stressende/ gjorde deg syk? Anonymkode: 1de9e...ee3 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #8 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor det? Det er vel lov å bytte jobb hvis den man hadde var for stressende/ gjorde deg syk? Anonymkode: 1de9e...ee3 Selvfølgelig, men TS er jo fortsatt ansatt der. Hun har ikke engang sagt opp. Anonymkode: 86d24...dfd 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #9 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig, men TS er jo fortsatt ansatt der. Hun har ikke engang sagt opp. Anonymkode: 86d24...dfd Er vel ikke meningen å si opp om man blir syk. Det kan skje hvem som helst.. Anonymkode: e0b7c...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #10 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ble sykemeldt fordi jeg fikk mye stress, noe som utløste en manisk episode og senere kraftig depresjon der jeg vurderte selvmord. Jeg fant ut at jeg er bipolar og ble heftig medisinert. Jeg vet at arbeidsgiveren min egentlig ikke ønsker meg tilbake ( de har ikke tatt særlig kontakt) men jeg har ekstremt lite lyst til å havne på AAP. Anonymkode: e0b7c...5bc Er det ikke heller berøringsangst fra arbeidsgiver og ikke at du er uønsket? Det er et tema som er vanskelig å kontakte folk om. Anonymkode: 5c204...a54 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #11 Skrevet 29. april Du var ansatt kort tid og ble sykemeldt lenge nok til å snart havne på aap? Høres ikke bra ut … Anonymkode: cbdb6...ba5 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #12 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er vel ikke meningen å si opp om man blir syk. Det kan skje hvem som helst.. Anonymkode: e0b7c...5bc Ts skriver jo at hun er klar til å gå tilbake på jobb og at hun søker andre jobber. Anonymkode: 86d24...dfd 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #13 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du var ansatt kort tid og ble sykemeldt lenge nok til å snart havne på aap? Høres ikke bra ut … Anonymkode: cbdb6...ba5 Kan ikke noe for det. Jeg og legene skjønte lenge ikke hva som feilet meg. Det tok lang tid før jeg fikk riktig hjelp. Og tok lang tid å bli frisk. Anonymkode: e0b7c...5bc 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #14 Skrevet 29. april Ble du sykemeldt i prøvetiden? Da kan det jo være at arbeidsgiver ikke ønsker å fortsette arbeidsforholdet etter prøvetiden? Anonymkode: 14db1...408 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #15 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg ble sykemeldt flere måneder siden. Dette var en ny arbeidsplass. Jeg ble sykemeldt fordi jeg fikk mye stress, noe som utløste en manisk episode og senere kraftig depresjon der jeg vurderte selvmord. Jeg fant ut at jeg er bipolar og ble heftig medisinert. Nå føler jeg meg frisk nok til å utføre arbeidsoppgaver og begynner å kjede meg. Jeg har søkt flere nye jobber, der jeg har kommet til flere intervju, men har ikke fått jobb. Jeg vet at arbeidsgiveren min egentlig ikke ønsker meg tilbake ( de har ikke tatt særlig kontakt) men jeg har ekstremt lite lyst til å havne på AAP. Så begynte å tenke at jeg kan tilbake på den arbeidsplassen jeg har. Men tanken om å dra tilbake et sted der jeg er uønsket er tung. Hva ville dere ha gjort, og er det noen som har vært modig dratt tilbake til et sted de er uønsket, og hvordan gikk det? Anonymkode: e0b7c...5b Hvis du har jobb, så er det nok bedre å stille opp på jobb enn å stikke hodet i sanden slik du gjør nå. Så kan du søke på si. Anonymkode: 8a81e...da9 4
Daria Skrevet 29. april #16 Skrevet 29. april Hvis du nå er frisk og arbeidsfør og fortsatt ansatt, er alternativene dine å gå tilbake på jobb (og eventuelt fortsette å søke andre jobber) eller si opp (hvilket vil si dagpenge-karantne). Du kan ikke velge videre sykemelding/aap fordi du mener du er uønsket på jobb. Mange steder er dårlige på oppfølging, og hvis du i tillegg var så nyansatt at de ikke hadde rukket å bli særlig kjent med deg hjalp det neppe, men det trenger ikke bety at du er uønsket. Jrg hadde vært ansatt i 10+ år og var absolutt ønsket tilbake, men oppfølgingen var likevel så elendig at nav, lege og fagforening reagerte. 3
AnonymBruker Skrevet 29. april #17 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg ble sykemeldt flere måneder siden. Dette var en ny arbeidsplass. Jeg ble sykemeldt fordi jeg fikk mye stress, noe som utløste en manisk episode og senere kraftig depresjon der jeg vurderte selvmord. Jeg fant ut at jeg er bipolar og ble heftig medisinert. Nå føler jeg meg frisk nok til å utføre arbeidsoppgaver og begynner å kjede meg. Jeg har søkt flere nye jobber, der jeg har kommet til flere intervju, men har ikke fått jobb. Jeg vet at arbeidsgiveren min egentlig ikke ønsker meg tilbake ( de har ikke tatt særlig kontakt) men jeg har ekstremt lite lyst til å havne på AAP. Så begynte å tenke at jeg kan tilbake på den arbeidsplassen jeg har. Men tanken om å dra tilbake et sted der jeg er uønsket er tung. Hva ville dere ha gjort, og er det noen som har vært modig dratt tilbake til et sted de er uønsket, og hvordan gikk det? Anonymkode: e0b7c...5bc Du har akkurat blitt diagnostisert med en alvorlig sykdom. Om du sier opp jobben vil det kunne påvirke eventuelle fremtidige helseytelser negativt. Og det har du ikke råd til akkurat nå. Følelser og antakelser har ingen plass i dette. Så lenge du ikke har mottatt en oppsigelse så er du ansatt - uavhengig av hva du eller arbeidsplassen mener om det. Anonymkode: 36f21...5ce 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. april #18 Skrevet 29. april Hva slags jobb er det snakk om? Anonymkode: 75b34...3f8 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #19 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du har akkurat blitt diagnostisert med en alvorlig sykdom. Om du sier opp jobben vil det kunne påvirke eventuelle fremtidige helseytelser negativt. Og det har du ikke råd til akkurat nå. Følelser og antakelser har ingen plass i dette. Så lenge du ikke har mottatt en oppsigelse så er du ansatt - uavhengig av hva du eller arbeidsplassen mener om det. Anonymkode: 36f21...5ce Men som noen sa over er det mulig jeg blir oppsagt, ettersom jeg ble sykemeldt i prøvetiden. Det blir en vond opplevelse for lett depressive meg spesielt ettersom jeg er typen som legger nesten hele min personlige verdi i å gjøre en god jobb. Anonymkode: e0b7c...5bc
AnonymBruker Skrevet 29. april #20 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Ble du sykemeldt i prøvetiden? Da kan det jo være at arbeidsgiver ikke ønsker å fortsette arbeidsforholdet etter prøvetiden? Anonymkode: 14db1...408 Helt riktig. Det er der de siler ut folk og er grunnen til prøvetid. Anonymkode: cbdb6...ba5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå