Gå til innhold

Ny barnelov, noen som har peiling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som har peiling på den nye barneloven? Jeg har prøvd å lese meg opp for å forstå, men klarer det ikke.

Først og fremst; er det noen som vet ca når denne loven kommer?

Det er hele tiden snakk om «etter samlivsbrudd», men hva med foreldre som aldri har bodd sammen eller vært gift?

I vårt tilfelle ville det vært helt krise om det ble delt bosted og at man som utgangspunkt skal ha 50/50. Her stakk barnefar lenge før barnet ble født, og tok først litt kontakt etter 4 år. Vi hadde et kort forhold som ikke var bra. Oppdaget graviditeten veldig sent. Han er helt uegnet som forelder dessverre 😔 men jeg legger tilrette for samvær ut i fra barnets premisser. Fått skryt av FVK for dette. Men vi har ingen fast samværsavtale for han vil ikke. Men han kunne nok funnet på å plutselig kreve 50/50 bare for å «straffe» meg og slippe å betale bidrag osv.  så den nye loven stresser meg. Vi skal også etter planen flytte om en liten stund når jeg er ferdig med studier, da skal vi til min hjemby hvor jeg har stort nettverk og familie, og barnet har masse venner og vil begynne på skole der. Føler at den nye loven fanger familier som vår 😔 Tenk at en som ikke har noe særlig med barnet å gjøre da skal kunne nekte oss alt mulig, bare fordi han kan. For han vil det være den ultimate makten over oss og han ville elsket det. 

Anonymkode: 037e1...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For det første skal det ikke i deres tilfelle tas den første avgjørelsen. Barnet bor hos deg og retten vil som regel legge vekt på status quo og bare endre hvis det foreligger gode argumenter.

For det andre, dette er det som sies om 50/50 ordning i linken:

Det foreslås å ta bort kravet om «særlige grunner» for at domstolen skal kunne fastsette delt bosted, slik at domstolen kan ta konkrete vurderinger av hva som er best for barnet i den enkelte sak.

Altså, slett ingen formulering om at noen kan forlange 50/50. Bare at det blir lettere og vanligere å idømme det, men at barnets beste fortsatt er det viktigste.

Anonymkode: bdcf5...e03

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...