Gå til innhold

Er det lov å ha med seg en 5-åring inn på et rolig utested i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg håper den lille femåringen slipper å være på det utestedet etter kl 18, du kan vel møte de folka dagen etter? 

Anonymkode: d1dcc...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva får femåringen ut av dette?

Anonymkode: 83f20...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem med å ta med seg ungen på en rolig kafé med sjenkebevilling når klokka bare er 19-20. Om det blir mye senere ville jeg nok sett an stedet og hvordan stemningen utviklet seg. Blir det for mye fyll og rølp er det jo bare å baile. I England drar de jo med seg unga på den lokale puben. Ikke at det er noe mål å strekke seg etter, men det er mange steder man kan ta seg en kaffekopp eller en øl ut mot kvelden uten at det er full rulle med drita folk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er null problem å ha med et barn på Oslo Streetfood på den tiden, mine barn har vært der flere ganger, det er god mat der og du finner garantert noe barnet liker :) 

Anonymkode: 9f7a3...ca3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (36 minutter siden):

Sjenkekontorene er underlagt kommunale rettningslinjer. Det er ikke krav om at disse skal ha noen som helst rasjonalitet.

Kommunen kan ikke bare ilegge retningslinjer som de selv ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grønnastar skrev (1 minutt siden):

Kommunen kan ikke bare ilegge retningslinjer som de selv ønsker. 

Likevel så gjør de det. Jeg har vært med på at vi måtte stenge en del av baren fordi de ville ha kø, og jeg vet at de også har gitt prikk for at man fikk kjøpt flere enn én enhet om gangen i baren. Helt tullerusk.

Anonymkode: 1dd14...fb3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt med barn på 3 og 7 på Oslo street food, det er virkelig ikke et problem med mindre det er veldig seint (typ etter 22). 
Hyggelig plass med stor utvalg av forskjellig mat så alle finner noe de liker. Selv om det er mange som tar en øl til maten er det ikke fest og fyll så det går helt fint. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 11.23):

Vi har nå avtalt et sted som heter Oslo streetfood, kl. 17:30 der kunne man sitte ute i vår-været, så får jeg bare spørre de som jobber der om det er ok å ha med en 5-åring selv om de serverer alkohol. ☺️

Anonymkode: b2248...e77

Oslo streetfood er helt innafor tenker jeg! De har masse for unger også! 

Anonymkode: 558cf...e11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt med ungene mine dit etter kl 16, med så mange som er ute og drikker etter jobb. Tar ikke lang tid før noen har fått for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grønnastar skrev (32 minutter siden):

Jeg hadde ikke tatt med ungene mine dit etter kl 16, med så mange som er ute og drikker etter jobb. Tar ikke lang tid før noen har fått for mye.

Altså har du ingen erfaring med stedet.. 😂

Anonymkode: 6813e...5d0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Altså har du ingen erfaring med stedet.. 😂

Ehm, jo? Jeg har drukket der etter jobb mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grønnastar skrev (3 minutter siden):

Ehm, jo? Jeg har drukket der etter jobb mange ganger.

Altså har du en veldig spesiell omgangskrets. De havner neppe ved nabobordet ditt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså har du en veldig spesiell omgangskrets. De havner neppe ved nabobordet ditt ;)

Hva har omgangskretsen min med saken å gjøre? Det er masse folk som drikker der etter jobb i ukedagene. Spesielt om det er sol.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ingen problem på Oslo street food!

Kos dere på storby tur :)

Anonymkode: c6e04...276

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grønnastar skrev (12 minutter siden):

Hva har omgangskretsen min med saken å gjøre? Det er masse folk som drikker der etter jobb i ukedagene. Spesielt om det er sol.

Hva så? Jeg har vært ute med ungene mine mange ganger og har aldri opplevd folk som ubehagelig så tidlig på dagen. Det er så fall meget spesielt. Og det er ikke farlig om et barn tilfeldigvis skulle se en full person (det er en av livets realiteter); det viktigste er at mor eller far er der og er trygge. 

Anonymkode: ba5f4...b9e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 11.28):

Kanskje ordlagt meg så det kan misforstås, det var ikke snakk om diskotek eller pub, men lurte på om det var regler på at det ikke var lov å ha med barn steder det serveres alkohol. 
Vi har nå avtalt et sted som heter Oslo street food,  kl. 17:30, hvor man kunne sitte ute i vår-været, så får jeg bare spørre de som jobber der om det er greit at det sitter en 5-åring ved et bord hvor to andre inntar øl til maten ☺️👍

Anonymkode: b2248...e77

Oslo Streetfood er et perfekt sted å ha med barn i sekstiden. Uformelt spisested med alkoholservering. Ingen kommer til å reagere på at dere er der. Sannsynligvis kommer det til å være andre barn der. 

Oslo er jo en ganske stor by og det er ikke uvanlig at folk har med barn på utesteder med kombinert mat- og alkoholservering på kvelden, slik folk i mange andre europeiske land gjør. En bar eller nattklubb ville vært rart, men ikke pub med matservering eller spisested med drinker. Så jeg tror dette kommer til å gå helt fint, TS. :)

Anonymkode: 15664...334

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 11.31):

For de hadde allerede avtalt å møtes de for å ta seg ei øl og mat etter jobb, så når jeg spurte om de hadde anledning til å treffes så sa de at vi kunne møte de ute der de skulle ta seg øl og middag.

Det er selvsagt OK å ha med en femåring på et spisested selv om de serverer alkohol der. 
Det viktigste er at du som forelder er edru og trygg for barnet. Dersom du er avholds er du selvfølgelig det.

Lykke til og kos dere med tog, trikk og bane. Drit i KG-moralistene og gjør egne, ansvarlige valg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker mamma tok meg med på slike steder. På et eller annet tidspunkt pleide det å komme en vakt å si at nå var det ikke lov med barn lengre, men aner ikke hva klokka var da🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Wilma89 skrev (10 timer siden):

Husker mamma tok meg med på slike steder. På et eller annet tidspunkt pleide det å komme en vakt å si at nå var det ikke lov med barn lengre, men aner ikke hva klokka var da🙈

Det hadde nok ikke med et spesielt klokkeslett å gjøre, men at det begynte å bli for mange folk til at de ansatte kunne ha kontroll på deg. Jeg har hatt med lillesøster på 18 år på quiz på utested med 20-årsgrense. Hun var sjåfør for meg og vi spurte ved inngangen og fikk beskjed om at det var rolig akkurat da, så hun fikk lov, men bare så lenge det var lite nok folk  til at de hadde kontroll og at hun måtte gå hvis de sa at hun måtte gå. Hun fikk beskjed om at hun måtte gå da det begynte å bli en del folk.

Anonymkode: 1dd14...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva så? Jeg har vært ute med ungene mine mange ganger og har aldri opplevd folk som ubehagelig så tidlig på dagen. Det er så fall meget spesielt. Og det er ikke farlig om et barn tilfeldigvis skulle se en full person (det er en av livets realiteter); det viktigste er at mor eller far er der og er trygge. 

Anonymkode: ba5f4...b9e

Jeg vet om mange foreldre som heller ikke tror at barna som «sover» på rommet sitter hører festen i stua, så jeg tar det ikke ditt synspunkt så seriøst.

Det finnes masse restauranter og kafeer i samme område som Oslo Streetfood som har en helt annen profil, og som er langt mer barnevennlig på ettermiddag/kveld. TS snakket tross alt om å være der til 19-20-tiden. Når da folk har sittet der siden jobb, og det er fridag dagen etterpå, kan det fort bli uegnet for barn.

At du tar den risikoen, kan ikke jeg gjøre noe med. Jeg er imidlertid uenig i at det er et godt valg av sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...