AnonymBruker Skrevet 29. april #1 Skrevet 29. april Skal reise til Oslo med poden som har maset om fly, tog og trikk. Slike ting vi ikke har så mye av i Nord-Norge. Skal hilse på noen venner som sa de skulle ut en tur imorgen kveld, men ikke bestemt seg for hvor. Tenkte bare å stikke innom med poden en times tid så vi fikk hilst på. Jeg er selv avholds så jeg er ikke så inne på slike ting, men er det tillatt å ta med seg et barn inn på et rolig utested i Oslo? Tenkte et sted hvor jeg kunne kjøpe en brus til meg og poden mens vi snakker med de vi skal treffe. Kanskje et sted de også serverer noe å bite i til kvelds. Det er snakk om i 19/20-tiden. Eller er dette «ulovlig» på noe vis? Anonymkode: b2248...e77
AnonymBruker Skrevet 29. april #2 Skrevet 29. april Altså ikke en cafè. De vi skal møte er nok ute for å ta seg ei øl. Anonymkode: b2248...e77
AnonymBruker Skrevet 29. april #3 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skal reise til Oslo med poden som har maset om fly, tog og trikk. Slike ting vi ikke har så mye av i Nord-Norge. Skal hilse på noen venner som sa de skulle ut en tur imorgen kveld, men ikke bestemt seg for hvor. Tenkte bare å stikke innom med poden en times tid så vi fikk hilst på. Jeg er selv avholds så jeg er ikke så inne på slike ting, men er det tillatt å ta med seg et barn inn på et rolig utested i Oslo? Tenkte et sted hvor jeg kunne kjøpe en brus til meg og poden mens vi snakker med de vi skal treffe. Kanskje et sted de også serverer noe å bite i til kvelds. Det er snakk om i 19/20-tiden. Eller er dette «ulovlig» på noe vis? Anonymkode: b2248...e77 Utested som i nattklubb, pub osv nei. Restaurant med alkoholservering ja, helt innafor før kl 22 tenker jeg Anonymkode: 8e78a...a97 19 3
AnonymBruker Skrevet 29. april #4 Skrevet 29. april Er da ingenting galt i det, så lenge folk oppfører seg normalt. Kos dere Anonymkode: fa314...4b8
AnonymBruker Skrevet 29. april #5 Skrevet 29. april Det kommer an på om det er et utested av typen med aldersgrense for å komme inn, eller om det er et serveringssted som serverer både mat og alkohol. For det er fullt mulig å møte noen på Pincho Nation for noen drinker, og der er det veldig barnevennlig og de har masse godt alkoholfritt også. Men om du tenker å gå inn på et utested der folk primært er for å drikke alkohol, så spiller det ingen rolle hva du tenkte å kjøpe i baren. For der er det antagelig 18 eller 20 års grense for å slippe inn. Anonymkode: 4dcc9...cf1 10 2
AnonymBruker Skrevet 29. april #6 Skrevet 29. april Det må du spørre utestedet om når du kommer, evt ringe rett før. Barn har lov til å være der, men utestedet er ansvarlige for at barnet ikke får i seg alkohol. Så de tillater det bare hvis det er rolig og de har kontroll. Anonymkode: 1dd14...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #7 Skrevet 29. april Er det aldersgrense, så er det aldersgrense selv for en 5 åring i følge med mor. Anonymkode: 2b994...b0f
AnonymBruker Skrevet 29. april #8 Skrevet 29. april Restauranter uten aldersgrense går selvsagt fint. Utesteder har en absolutt aldersgrense og vil miste bevillingen dersom noen under 20/18 er i lokalet ved en kontroll. Hvorfor ønsker du å utsette barnet ditt for alle de fulle tullingene som er på et utested? Som avholdes virker det helt rart... Anonymkode: 50923...46b 3
AnonymBruker Skrevet 29. april #9 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Utesteder har en absolutt aldersgrense og vil miste bevillingen dersom noen under 20/18 er i lokalet ved en kontroll. Anonymkode: 50923...46b Dette er ikke riktig. Det er lov å være under 18 år og være på et utested så lenge de ikke drikker. Men utestedet er ansvarlige for å ha den kontrollen. Jeg har selv vært med å arrangere en festival og vi hadde en som var under 18 år som jobbet som frivillig (med andre ting enn alkohol selvfølgelig). Anonymkode: 1dd14...fb3 4 3
AnonymBruker Skrevet 29. april #10 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er ikke riktig. Det er lov å være under 18 år og være på et utested så lenge de ikke drikker. Men utestedet er ansvarlige for å ha den kontrollen. Jeg har selv vært med å arrangere en festival og vi hadde en som var under 18 år som jobbet som frivillig (med andre ting enn alkohol selvfølgelig). Anonymkode: 1dd14...fb3 Det er nok helt riktig. Men de aller fleste utesteder i Oslo ønsker ikke å ta denne risikoen, og opererer derfor med absolutte aldersgrenser. Tidligere hadde man f.eks. vergeordning på konsertarenaene i Oslo. Men dette har man gått bort fra og opererer med absolutte grenser. Det hjelper ikke at man som forelder tar ansvar for barnet, for det er utestedet som har ansvaret for å ha kontroll. Anonymkode: 4dcc9...cf1 4
AnonymBruker Skrevet 29. april #11 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er nok helt riktig. Men de aller fleste utesteder i Oslo ønsker ikke å ta denne risikoen, og opererer derfor med absolutte aldersgrenser. Tidligere hadde man f.eks. vergeordning på konsertarenaene i Oslo. Men dette har man gått bort fra og opererer med absolutte grenser. Det hjelper ikke at man som forelder tar ansvar for barnet, for det er utestedet som har ansvaret for å ha kontroll. Anonymkode: 4dcc9...cf1 På en konsertarena er det tilnærmet umulig for de ansatte å ha kontroll på om en mindreårig inntar alkohol. På ett rolig utested i barne-tv tid så er det svært lite sannsynlig at en 5åring inntar alkohol.... Det er stor forskjell både på konsertarena og rolig serveringssted, og en 16 åring og en 5 åring... Sjenkekontrollen vil heller ikke se på det som sannsynlig at en 5åring inntar alkoholholdig drikke, selv om voksne inntar alkohol ved samme bord. Anonymkode: ccf58...ef3 3
AnonymBruker Skrevet 29. april #12 Skrevet 29. april Morgen dagen er vel absolutt en kveld jeg ville unngått og dratt på et utested. Det er trossalt kvelden før 01. Mai. Anonymkode: cf4c4...35a 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. april #13 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): På en konsertarena er det tilnærmet umulig for de ansatte å ha kontroll på om en mindreårig inntar alkohol. På ett rolig utested i barne-tv tid så er det svært lite sannsynlig at en 5åring inntar alkohol.... Det er stor forskjell både på konsertarena og rolig serveringssted, og en 16 åring og en 5 åring... Sjenkekontrollen vil heller ikke se på det som sannsynlig at en 5åring inntar alkoholholdig drikke, selv om voksne inntar alkohol ved samme bord. Anonymkode: ccf58...ef3 For all del. Det var vel derfor jeg også brukte begrepet "Utested" og ikke "Rolig serveringssted". I Oslo er det relativt begrenset med utesteder. Og mange av dem blir ganske tettpakket ut over kvelden. (Noen opererer til og med med kø utenfor utover natta.) Og selv om TS tenker at de kommer dit i 19/20-tiden, så vet jo ikke de som jobber der hvor lenge de tenker å bli. Men om TS går på et serveringssted. (Rolig er vel relativt umulig å finne i Oslo Sentrum i 19/20 tiden kvelden før 1. mai.) der de også serverer mat, så vil det antagelig ikke være noe problem i det hele tatt. Skal de sitte ved et bord i restaurantdelen av et serveringssted, så er det veldig få steder som har aldersgrense i døra. Og de som har aldersgrense har den gjerne fra godt utpå kvelden. Anonymkode: 4dcc9...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #14 Skrevet 29. april Det er ingenting ulovlig med det, men utestedet kan nekte dere inngang om de vil. Møtes dere litt tidlig på kvelden så trur jeg nok det går helt fint. 😃 Anonymkode: d442c...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #15 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal reise til Oslo med poden som har maset om fly, tog og trikk. Slike ting vi ikke har så mye av i Nord-Norge. Skal hilse på noen venner som sa de skulle ut en tur imorgen kveld, men ikke bestemt seg for hvor. Tenkte bare å stikke innom med poden en times tid så vi fikk hilst på. Jeg er selv avholds så jeg er ikke så inne på slike ting, men er det tillatt å ta med seg et barn inn på et rolig utested i Oslo? Tenkte et sted hvor jeg kunne kjøpe en brus til meg og poden mens vi snakker med de vi skal treffe. Kanskje et sted de også serverer noe å bite i til kvelds. Det er snakk om i 19/20-tiden. Eller er dette «ulovlig» på noe vis? Anonymkode: b2248...e77 Mange steder som er fine å ta med en 5-åring på, men tror det hadde funket bedre om dere startet litt tidligere på kvelden. Mange steder som begynner 29-års grensen i 7-8 tiden. Anonymkode: 2fcd9...69c
AnonymBruker Skrevet 29. april #16 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Restauranter uten aldersgrense går selvsagt fint. Utesteder har en absolutt aldersgrense og vil miste bevillingen dersom noen under 20/18 er i lokalet ved en kontroll. Hvorfor ønsker du å utsette barnet ditt for alle de fulle tullingene som er på et utested? Som avholdes virker det helt rart... Anonymkode: 50923...46b Vi har nå avtalt et sted som heter Oslo streetfood, kl. 17:30 der kunne man sitte ute i vår-været, så får jeg bare spørre de som jobber der om det er ok å ha med en 5-åring selv om de serverer alkohol. ☺️ Anonymkode: b2248...e77 2 1
Phoenix Heart Skrevet 29. april #17 Skrevet 29. april Hvorfor kan du ikke treffe de et annet sted, som er mer egnet for en 5 åring? En vanlig cafe for eksempel? 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. april #18 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): For all del. Det var vel derfor jeg også brukte begrepet "Utested" og ikke "Rolig serveringssted". I Oslo er det relativt begrenset med utesteder. Og mange av dem blir ganske tettpakket ut over kvelden. (Noen opererer til og med med kø utenfor utover natta.) Og selv om TS tenker at de kommer dit i 19/20-tiden, så vet jo ikke de som jobber der hvor lenge de tenker å bli. Men om TS går på et serveringssted. (Rolig er vel relativt umulig å finne i Oslo Sentrum i 19/20 tiden kvelden før 1. mai.) der de også serverer mat, så vil det antagelig ikke være noe problem i det hele tatt. Skal de sitte ved et bord i restaurantdelen av et serveringssted, så er det veldig få steder som har aldersgrense i døra. Og de som har aldersgrense har den gjerne fra godt utpå kvelden. Anonymkode: 4dcc9...cf1 Kanskje ordlagt meg så det kan misforstås, det var ikke snakk om diskotek eller pub, men lurte på om det var regler på at det ikke var lov å ha med barn steder det serveres alkohol. Vi har nå avtalt et sted som heter Oslo street food, kl. 17:30, hvor man kunne sitte ute i vår-været, så får jeg bare spørre de som jobber der om det er greit at det sitter en 5-åring ved et bord hvor to andre inntar øl til maten ☺️👍 Anonymkode: b2248...e77 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #19 Skrevet 29. april Cafe og restaurant er absolutt innafor, «utested» er ikke det. Kommer vel litt an på dag i uka også, fredags- og lørdagsfylla er ikke for små barn. Men altså, du må jo prioritere 5-åringen litt også. Kanskje spise sammen med de/spise dessert, og så går dere og gjør noe mer barnevennlig? En 5-åring blir vel også trøtt tidlig? Anonymkode: c939b...051 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #20 Skrevet 29. april Phoenix Heart skrev (1 minutt siden): Hvorfor kan du ikke treffe de et annet sted, som er mer egnet for en 5 åring? En vanlig cafe for eksempel? For de hadde allerede avtalt å møtes de for å ta seg ei øl og mat etter jobb, så når jeg spurte om de hadde anledning til å treffes så sa de at vi kunne møte de ute der de skulle ta seg øl og middag. Jeg sa ja, men så ble jeg usikker på om det var tillatt. Vi har nå avtalt et sted som heter Oslo street food, kl. 17:30, hvor man kunne sitte ute i vår-været, så får jeg bare spørre de som jobber der om det er greit at det sitter en 5-åringved et bord hvor to andre inntar øl til maten ☺️👍 Anonymkode: b2248...e77 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå