Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt naboen på døra for å høre om det gikk bra med meg. En annen gang fikk jeg telefon fra en i styret. De så at bilen min var helt nedsnødd og stått sånn i flere dager. De vet at jeg bor alene. Oppfattet det som omsorg. Var syk i begge tilfellene så klarte ikke å håndtere all snøen der og da. 

Anonymkode: c41a5...8f0

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dere vandt med at andre beboere i blokka ringer å sjekker hvor du er, om de ikke har sett deg eller bilen på noen uker?

Dette skjedde meg. Har vær uten bil noen uker, så naboene har ikke sett bilen på parkeringsplassen. Jeg er heller ikke verdens mest sosiale person, så er stort sett innendørs når jeg er hjemme. 

Fikk telefon fra en i styret i blokka, som lurte på hvor jeg var og om alt var ok? Skal jeg se på dette som omsorg eller nysgjerrighet?

Anonymkode: 2ff75...d24

Mange naboer i borettslag er nok redd for at noen skal dø i blokka og ligge der over lengre og skape lukt i blokka. 
Er mange som ligger døde altfor lenge før de blir oppdaget. 

Anonymkode: 923be...917

AnonymBruker
Skrevet

Vi opplevde for noen år tilbake i vårt borettslag at en psykisk syk man, som virkelig led mens han levde, lå død i leiligheten sin i flere uker eller måneder før han ble funnet. Da pga den stramme lukten. Dette stod det om i avisen, så ille var det. 

Etter den hendelsen får vi årlig, på generalforsamlingen påminnelse fra styret og bydelsoverlegen, om å alltid bry oss om og heller ta kontakt en gang for mye med naboene eller styret om vi opplever noe rart.

Selv hadde jeg nøkkelen min stående i døra i 3 dager da jeg jobbet hjemme under covid. Naboene hadde prøvd å banke på ved flere anledninger men, vær gang så hørte jeg nok på musikk/bok eller var i dusjen for jeg hørte det ikke. Jeg ble da oppringt av styret og satte meget pris på det.

Anonymkode: 608c0...03d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Aldri opplevd, og takk høyere makter for det!

For meg blir det stalking vibes. Jeg er bare på hils med naboene mine, aner ikke hva de heter eller hvem som bor hvor. 

Anonymkode: c3b37...f60

Jeg bor heldigvis ikke i Oslo eller på et annet trangbodd sted. Takk for eneboliger, fjernt fra Oslo eller andre ekle steder der naboer bor "oppå" hverandre 🤪..Jeg synes synd på folk som kun har 25 kvadratmer å "boltre" 🫣 seg på 😁

Anonymkode: 9d8d8...997

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok sendt en bekymringmelding. Du skal ikke ta det negativt. Det er mange som bor alene i blokk og ingen bryr seg. her jeg bor er det og sendt bekymringsmelding, dette skjedde da jeg var i styret hos oss. Men da kom politiet da vedkommende ikke svarte på telefon eller reagerte da noen ringte på. Vi visste der var folk der pga det var lys  i leiligheten.  Det viste seg at det var en beboer som var veldig deprimert  og var hjemme og alt ble avklart. bedre at noen bryr seg enn ignorert. 

Anonymkode: 4c007...a0c

AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd, og høres utrolig sært ut. Det kan jo gå et år mellom hver gang jeg ser naboen min hvis vi tilfeldigvis går ut akkurat samtidig. Jeg har heller ingen bil som noen kan legge merke til om er borte. Og er noens bil borte er det jo i hvert fall ikke et tegn på at vedkommende ligger død i leiligheten. 

Anonymkode: 522f4...14a

AnonymBruker
Skrevet

Om et menneske søker tilflukt i det eneste stedet som kjennes trygt, leiligheten, så er ikke det av det gode om noen ringer og maser og til sist slår inn døra for å få tak i vedkommende. Det kan gjøre vondt verre og skape stor angst. Bare nevner det. Jeg bor veldig stille selv og setter pris på nettopp det. I perioder kan en også være bortreist, telefonen har gått tom for strøm og laderen ligger hjemme. Der er flere grunner til stillhet enn at "en ligger død på gulvet". 

Anonymkode: 05a63...2a3

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tenker etter burde jeg nok sende bekymringsmelding hvis den oppussingsgale naboen min blir stille i en uke, da er det noe alvorlig galt 😅 Mens jeg selv er en person ingen ville lagt merke til om var borte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg bor heldigvis ikke i Oslo eller på et annet trangbodd sted. Takk for eneboliger, fjernt fra Oslo eller andre ekle steder der naboer bor "oppå" hverandre 🤪..Jeg synes synd på folk som kun har 25 kvadratmer å "boltre" 🫣 seg på 😁

Jeg bor i blokk i Oslo og har mye mer enn 25 kvm å boltre meg på. 

Anonymkode: fa41d...938

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres hyggelig ut,og jeg tenker det burde være mer vanlig.

Bor i blokk, og naboen rett over gangen er en eldre dame som stadig kommer innom for å få hjelp med diverse (ikke mye, er småtteri som tar svært kort tid hver gang). Hun begynner å bli dement og surrer litt. Så om hun ikke har kommet innom på 2-4 dager tar vi turen bort for å høre om alt er bra.

Ja, hun her er jo gammel og begynner som sagt å bli dement. Men jeg skulle ønske folk brydde seg mer om naboene sine. Høres ut som du har gode naboer.

Anonymkode: 54f94...1be

• Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som omsorg/bekymring. Synes det er rart å tenke at det gjøres av nysgjerrighet egentlig.

Vi bor på et tun med fire rekkehus, her er det vanlig å varsle noen av de nærmeste naboene dersom man skal bort. Med de forrige naboene som vi kjente godt hadde vi også nøkler til hverandres hus - i tilfelle noe skulle oppstå.

Anonymkode: 6e159...36c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor langt uti gokk bor man hvis man tror blokker bare finnes i Oslo, og at alle er på 25 kvadrat?

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hva er et "annet trangbodd sted"? Fredrikstad?

Skrevet

Ingen hadde reagert i min blokk iallfall.  Kan gå uker og måneder mellom hver gang jeg ser enkelte naboer i denne blokka.  

Så for meg høres det uvanlig ut at styret skulle ringe for å sjekke, ja. Merkelig. Folk må jo få oppholde seg borte om de vil. Er du en eldre person eventuelt, som de kanskje var urolig for om hadde fått et illebefinnende og lå på gulvet?

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Ingen hadde reagert i min blokk iallfall.  Kan gå uker og måneder mellom hver gang jeg ser enkelte naboer i denne blokka.  

Så for meg høres det uvanlig ut at styret skulle ringe for å sjekke, ja. Merkelig. Folk må jo få oppholde seg borte om de vil. Er du en eldre person eventuelt, som de kanskje var urolig for om hadde fått et illebefinnende og lå på gulvet?

Det henger ikke ihop med at bilen var borte. Så i TS sitt tilfelle er det nok bare et utslag av overivrig nysjerrighet fra naboene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det henger ikke ihop med at bilen var borte. Så i TS sitt tilfelle er det nok bare et utslag av overivrig nysjerrighet fra naboene. 

Kjenner jeg slites litt mellom nysgjerrighet og omsorg. Det bør ikke være nødvendig å ha meldeplikt om jeg skal være borte noen uker i slengen, med eller uten bil. Men, får la tvilen komme de til gode denne gangen. Skjer det flere ganger, vil jeg nok si fra på en fin måte, at jeg vil gjerne ha privatlivet mitt i fred. Jeg har pårørende som evt. vil melde fra om jeg skulle dø alene i leiligheten.

TS.

Anonymkode: 2ff75...d24

AnonymBruker
Skrevet

Bodde seks år i blokk, og det skjedde aldri noe sånt. Prata med naboer i gangen og heisen, men ble aldri sjekka opp i hva jeg dreiv med. Merkelig oppførsel.

Anonymkode: ef511...712

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg eier flere leiligheter midt i sentrum i Oslo, og ingen av dem er i nærheten av noe så lite som 25 kvm. Snakk om å ikke kjenne til Oslo 😂

Anonymkode: 3ecae...c6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 9.10):

Synes det er fint at naboene bryr seg på den måten, spesielt siden det er snakk om uker. For alt de visste kunne du ligget dø alene i leiligheten, det har jo skjedd mer enn en gang med folk. Ikke alle har familie og venner som de ser eller prater noe med jevnlig, og dermed heller ikke noen som ville reagert før du hadde ligget dø noen uker…

Hadde bare takket for omsorgen og sagt at alt var bra og du er uten bil for øyeblikket, men ingen fare 😊

Anonymkode: 4ce20...dc6

👍🏻👍🏻👍🏻

Anonymkode: 870d7...69b

Skrevet

Med mindre det skjer flere ganger i uken så hadde jeg sett på det som omsorg og ikke stalking. Tenk hvis det hadde skjedd noe, da er det fint at folk bryr seg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...