Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dere vandt med at andre beboere i blokka ringer å sjekker hvor du er, om de ikke har sett deg eller bilen på noen uker?

Dette skjedde meg. Har vær uten bil noen uker, så naboene har ikke sett bilen på parkeringsplassen. Jeg er heller ikke verdens mest sosiale person, så er stort sett innendørs når jeg er hjemme. 

Fikk telefon fra en i styret i blokka, som lurte på hvor jeg var og om alt var ok? Skal jeg se på dette som omsorg eller nysgjerrighet?

Anonymkode: 2ff75...d24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Yyyy.. rart? 

Anonymkode: 92dd0...e5c

AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd, heldigvis.

Anonymkode: 6db4e...b15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke opplevd det selv.

Selv ville jeg tenkt at personen er bortreist, og ikke gjort noe med det. De fleste har jo også et nettverk, så om du hadde forsvunnet eller lå død i leiligheten så er det noen andre som hadde reagert før naboene kanskje.

Velger å tro at dette kommer av omsorg, og selv om det er litt rart så er det jo litt fint at noen reagerer når noe viker fra normalen over tid, sånn i tilfelle noe hadde skjedd.

Anonymkode: 46504...63c

• Liker 2
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Om bilen er borte og jeg er borte, så vil de bare anta at jeg er på ferie. Har aldri vært i en blokk hvor noen bryr seg, som i din blokk.

Men jeg har nylig flyttet til et rekkehus og naboen la merke til at vi var borte i påsken.

Anonymkode: 44278...341

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg aldri opplevd. Jeg ville nok uansett ikke tatt det ille opp - det hører jo faktisk med til sjeldenhetene at folk egentlig bryr seg om hvordan det går med naboene :).

• Liker 9
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er fint at naboene bryr seg på den måten, spesielt siden det er snakk om uker. For alt de visste kunne du ligget dø alene i leiligheten, det har jo skjedd mer enn en gang med folk. Ikke alle har familie og venner som de ser eller prater noe med jevnlig, og dermed heller ikke noen som ville reagert før du hadde ligget dø noen uker…

Hadde bare takket for omsorgen og sagt at alt var bra og du er uten bil for øyeblikket, men ingen fare 😊

Anonymkode: 4ce20...dc6

• Liker 22
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd, men det er jo bare bra at de bryr seg.

Anonymkode: f4cfa...a17

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer ts, du bor et sted hvor folk faktisk bryr seg om hverandre.

Anonymkode: 3db7e...697

• Liker 14
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd, og takk høyere makter for det!

For meg blir det stalking vibes. Jeg er bare på hils med naboene mine, aner ikke hva de heter eller hvem som bor hvor. 

Anonymkode: c3b37...f60

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vær glad noen bryr seg.

Jeg er ikke stort sett inne hele dagene så regner med de som ville sett etter hadde sett meg gå inn/ut selv om jeg ikke heller er så sosial.

Anonymkode: 438f5...588

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd, men jeg hadde jo tenkt at det var hyggelig jeg da. Og kanskje tenkt at jeg selv bør tenke mer over sånne ting. Man har jo hørt disse grusomme historiene om folk som har ligget døde i leilighetene sine i ukevis… Bare fint at folk følger litt med synes jeg. 

Anonymkode: 94d96...a0b

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet

De har ikke lyst til at sameiets/borettslagets navn skal bli nevnt i en nyhetssak "beboer lå død i tre uker, ingen reagerte"

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes det er fint at naboene bryr seg på den måten, spesielt siden det er snakk om uker. For alt de visste kunne du ligget dø alene i leiligheten, det har jo skjedd mer enn en gang med folk. Ikke alle har familie og venner som de ser eller prater noe med jevnlig, og dermed heller ikke noen som ville reagert før du hadde ligget dø noen uker…

Hadde bare takket for omsorgen og sagt at alt var bra og du er uten bil for øyeblikket, men ingen fare 😊

Anonymkode: 4ce20...dc6

Var det jeg tenkte at den som kontaktet styret hadde opplevd at en bekjent/familiemedlem var blitt funnet liggende død i boligen etter lengre tid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en slik hyggelig gammel nabodame som titter innom oss om hun ikke har sett oss på lenge. Synes det er koselig og mye omsorg i det. Vi hadde gjort det samme om vi hadde vært bekymret. Bedre enn de som bor alene, som skader seg og som dør alene og forlatt. Tanta mi på 70 falt (slo hodet og knakk beinet) på hytta og ble liggende der i 3 dager uten mobil eller noen til å hjelpe henne. Takket være etterlysningen til arbeidsplassen fikk hun hjelp i grevens tid, men hun ble liggende på sykehuset ganske lenge og det kunne lett gått galt uten mat, drikke og om fallet hadde vært enda litt verre. 

Anonymkode: b91ce...fba

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nysgerrighet. Kanskje jeg ikke er typen som klarer å se omsorgen i å bli ringt opp av styret i blokka. 

Anonymkode: 6997f...209

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Skal jeg se på dette som omsorg eller nysgjerrighet?

Det er omsorg. Hvorfor tro noe annet?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er dere vandt med at andre beboere i blokka ringer å sjekker hvor du er, om de ikke har sett deg eller bilen på noen uker?

Dette skjedde meg. Har vær uten bil noen uker, så naboene har ikke sett bilen på parkeringsplassen. Jeg er heller ikke verdens mest sosiale person, så er stort sett innendørs når jeg er hjemme. 

Fikk telefon fra en i styret i blokka, som lurte på hvor jeg var og om alt var ok? Skal jeg se på dette som omsorg eller nysgjerrighet?

Anonymkode: 2ff75...d24

Det synes jeg var fint. Det er ikke så mange som bryr seg for tiden. Vi er alle egoistiske mennesker. 

Anonymkode: d36f6...62e

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke opplevd det. 
Men jeg har alltid sagt i fra til nærmeste naboene om jeg har skulle være borte, så de hadde nok reagert dersom de ikke så/hørte meg og jeg ikke hadde varslet om at jeg skulle bort. 

Både der jeg bor nå, og der jeg bodde tidligere, så har nærmeste naboer snakket sammen og varslet ved ferier. 
Jeg synes det er veldig greit, og det oppleves som en trygghet. 
Jeg bor i første etasje, og hvis naboene vet at jeg er bortreist, og f.eks verandadøren plutselig står åpen, så vil de reagere på det. 

Flere av naboene er enslige, og hvis jeg vet at de ikke skal være bortreist, og det plutselig hadde blitt helt stille, så hadde jeg prøvd banke på, eller sende en melding. 

Anonymkode: b0103...d76

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Så fint at de faktisk følger litt med og bryr seg. Man hører jo om mennesker som ligger døde i uker og måneder og da synes alle det er så grusomt, men for å unngå det må jo noen få med seg og legge merke til endringer og fravær og ta affære.

Mine nærmeste naboer reagerte etter en dag - de la merke til at døren min sto på gløtt og hadde gjort det i flere timer (gammel dør som ikke er skikkelig lukket med mindre den er låst, ergo er den alltid låst). Da de banket på uten å få svar og sjekket at jeg ikke var der, gjorde de flere forsøk på å ringe meg, og da det heller ikke førte fram, ringte de til slutt faren min (leiligheten sto i hans navn og naboen satt i styret, derfor hadde de navn og nummer). Vi var tilfeldigvis sammen på hytta, hvor han hadde mer kontroll på telefonen sin enn meg, så da fikk vi avklart og beroliget - jeg hadde nok bare slurvet da jeg låste døra. I ettertid var naboen redd for at jeg syntes de hadde gått over streken, men som aleneboer er jeg glad for at de var observante og reagerte - noe kunne jo ha skjedd.

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...