Gå til innhold

Jeg er så sykt redd for kreft!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes ikke det egentlig. Sjekker meg årlig, og er godt forberedt den dagen beskjeden kanskje kommer. Usikker på om jeg da ønsker behandling, men der går det heldigvis fremover, med mer skånsomme metoder. Og for de neste generasjonene får vi håpe økt fokus på senskader bærer frukter, og at HPV vaksinen vil føre til mindre kreft ❤️ 

https://edition.cnn.com/2024/07/31/health/millennials-gen-x-cancer-risk-study/index.html

Anonymkode: 37d16...da1

Det går ikke an å «sjekke seg» for all kreft. Da ville det vært et program for det, slik som det er med mammografi og celleprøver av livmorhalsen.

Jeg er tilhenger av å følge anbefalte rutiner slik som mammografi, men ut over det må du faktisk bare akseptere at det ikke er mulig å gardere seg. 

Den meste helse-opptatte personen jeg kjenner døde av kreft som 50-åring. Det hjalp henne null og niks å være totalavholds og grønnsakspisende samt måle alle mulige verdier.

Anonymkode: 7ea36...568

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes ikke det egentlig. Sjekker meg årlig, og er godt forberedt den dagen beskjeden kanskje kommer. Usikker på om jeg da ønsker behandling, men der går det heldigvis fremover, med mer skånsomme metoder. Og for de neste generasjonene får vi håpe økt fokus på senskader bærer frukter, og at HPV vaksinen vil føre til mindre kreft ❤️ 

https://edition.cnn.com/2024/07/31/health/millennials-gen-x-cancer-risk-study/index.html

Den eneste du klarer å overbevise er deg selv, jeg skjønner ikke at du ikke tar tak i det faktiske problemet.

Anonymkode: a9bb8...7ef

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går ikke an å «sjekke seg» for all kreft. Da ville det vært et program for det, slik som det er med mammografi og celleprøver av livmorhalsen.

Jeg er tilhenger av å følge anbefalte rutiner slik som mammografi, men ut over det må du faktisk bare akseptere at det ikke er mulig å gardere seg. 

Den meste helse-opptatte personen jeg kjenner døde av kreft som 50-åring. Det hjalp henne null og niks å være totalavholds og grønnsakspisende samt måle alle mulige verdier.

Anonymkode: 7ea36...568

Jeg kjenner også flere som har fått kreft, selv om de  er sunnheten selv. To av dem hadde et gen viste det seg. Det hjelper å sjekke seg! Da blir prognosene straks bedre. Mammografi burde blitt tilbudt til alle over 35, men nå blir man ikke innkalt før langt over 50. Skandaløst! Celleprøver og koloskopi hvert 5.år og blodprøver der man ser etter markører en gang i året er også smart. En gentest kan vise om du har en genfeil som gir økt risiko for kreft, det er greit å ta. Så er man forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den eneste du klarer å overbevise er deg selv, jeg skjønner ikke at du ikke tar tak i det faktiske problemet.

Anonymkode: a9bb8...7ef

Har du tatt gentesten? Kanskje ta den da, og så kan vi snakkes om vi stiler likt ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 8.31):

Jeg er en relativt ung dame (37 år). Jeg er så sinnsykt redd for å få kreft og det har jeg vært helt siden jeg var 17 år. Det har gått i bølger og jeg hadde mange år hvor jeg ikke tenkt på sykdom i det hele tatt. Men etter at jeg passert 35 år så skjedde det noe. Jeg er veldig redd. Det er akkurat som om jeg bare venter på at det skal skje. Folk rundt meg sier «du må ikke invitere» kreften til deg ved å tenke på det så mye osv. men jeg klarer ikke la vær. Man hører stadig om folk som er unge som får kreft, det er dessverre blitt en «vanlig» sykdom som alle får en gang i livet. Kreft er mitt største frykt her i livet. Jeg går jevnlig til lege, to ganger i året ber jeg om utvidede blodprøver, går til privat gynekolog, privat ultralyd hvert år og ellers hvis jeg har noen symptomer. Tror jeg har sjekket alt bortsett fra hode 🙄 jeg har kuttet ut nikotin og sukker, prøver å redusere stress, begynte å trene istedenfor å sitte på sofaen hele dagen når jeg har fri fra jobb. Har til og med vært til koloskopi, men da pga symptomer. Er det noe mer jeg kan gjøre for å redusere risikoen for kreft? Er det en spesiell undersøkelse eller blodprøve jeg ikke har tenkt på å ta kanskje for å sjekke meg helt? Kall meg gjerne hypokonder, men jeg vil oppdage eventuell sykdom før det er for sent…

Anonymkode: ca1a0...d1e

Vigdis og Line Hjorth har skrevet en utmerket bok. Kul i brystet. De bør du lese. 

Anonymkode: 5c211...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...