Gå til innhold

Jeg er så sykt redd for kreft!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kreftdødeligheten i Norge er lavest i Europa og den synker raskere enn i mange andre land. Hentet fra sykepleien.no:

Lavere dødelighet

Basert på kartleggingen anslås det at 40 prosent av den norske befolkningen vil utvikle kreft før de fyller 80 år.

Men samtidig er kreftdødeligheten i Norge er blant de laveste i Europa – og den synker raskere enn i mange andre land. Blant kreftrammede hadde 78 prosent av mennene og 77 prosent av kvinnene overlevd sykdommen i fem år eller mer i 2023.

Anonymkode: 032d7...81c

Ja, mange overlever. Men mange får også senskader, noe jeg og flere andre mener er underkommunisert. Cellegift og stråling er noe jeg absolutt frykter, etter å ha sett mange gå gjennom det, og hvordan det preger den etter at de er "friske". 

Anonymkode: 37d16...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi er forskjellige. Noen skriver bok som heter "kreftens gleder", andre vil være forberedt og har behov for å snakke om senskadene som oppstår. Det er en forventning om at man skal være så glad for å være frisk, og det er de, men de har også behov for at folk rundt anerkjenner plagene, og mange føler på sorg over at livet ikke er som før, og de trenger tilrettelegging. Mange ytrer at de synes senskader er underkommunisert, og at det bør bli større fokus på det.

Det heter helseangst ikke forberedt.

Anonymkode: a9bb8...7ef

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det heter helseangst ikke forberedt.

Nei. Da overskygger det hele livet. Og mulig det er tilfelle for TS.
Men jeg synes ikke det er rart at mange er redd for å få kreft, når nesten halvparten av oss vil få det før fylte 80 år, og det siden begynnelsen på tidlig 2000-tallet har vært en økning på 80% prosent i alderen 20-49 år. Det kan lønne seg å ta mammografi etter du har fylt 35, celleprøver jevnlig, koloskopi  og blodprøver. Og selvsagt unngå røyk, alkohol og annet som er kreftfremkallende. Det er ikke helseangst, det er å være forberedt og smart.

https://www.nrk.no/trondelag/dramatisk-okning-av-kreft-blant-voksne-under-50-ar_-viser-forskning-1.16098064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 8.31):

Jeg er en relativt ung dame (37 år). Jeg er så sinnsykt redd for å få kreft og det har jeg vært helt siden jeg var 17 år. Det har gått i bølger og jeg hadde mange år hvor jeg ikke tenkt på sykdom i det hele tatt. Men etter at jeg passert 35 år så skjedde det noe. Jeg er veldig redd. Det er akkurat som om jeg bare venter på at det skal skje. Folk rundt meg sier «du må ikke invitere» kreften til deg ved å tenke på det så mye osv. men jeg klarer ikke la vær. Man hører stadig om folk som er unge som får kreft, det er dessverre blitt en «vanlig» sykdom som alle får en gang i livet. Kreft er mitt største frykt her i livet. Jeg går jevnlig til lege, to ganger i året ber jeg om utvidede blodprøver, går til privat gynekolog, privat ultralyd hvert år og ellers hvis jeg har noen symptomer. Tror jeg har sjekket alt bortsett fra hode 🙄 jeg har kuttet ut nikotin og sukker, prøver å redusere stress, begynte å trene istedenfor å sitte på sofaen hele dagen når jeg har fri fra jobb. Har til og med vært til koloskopi, men da pga symptomer. Er det noe mer jeg kan gjøre for å redusere risikoen for kreft? Er det en spesiell undersøkelse eller blodprøve jeg ikke har tenkt på å ta kanskje for å sjekke meg helt? Kall meg gjerne hypokonder, men jeg vil oppdage eventuell sykdom før det er for sent…

Anonymkode: ca1a0...d1e

Hvis du skulle få kreft, hva er det da du er redd for? Er det døden, å være syk, smerter e.l. Det høres ut som du trenger hjelp, da dette høres ut til å ha tatt styringa over livet ditt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har hatt kreft 3 ganger (3 forskjellige typer). Har hatt cellegift, stamcelletransplantert, operert og hatt stråling. Har litt bivirkninger men ikke så alvorlige. Er ellers kreftfri men må på kontroll hvert 1/2 år. Hjelper ikke å bekymre seg, har lært å sette pris på at jeg er "frisk" og har en kropp som fungerer. Så kan si at de fleste blir frisk etter behandlingen. 

Anonymkode: c6a6a...31d

Takk for at du deler! ❤️ 
Det hjelper ikke å bekymre seg, det er riktig, og du skal være glad for at du ikke er som feks meg. Men jeg mener det må være rom for de som bekymrer seg og er redde også, uten at man kaller det sykelig.
Jeg har dessverre flere rundt meg som har fått alvorlige senskader som påvirker livskvaliteten sterkt. Flere sier at de var lite forberedt på senskadene, og etterlyser mer fokus på dette, mer forståelse, samt behandlingstilbud.
Jeg er glad de endelig har fått i gang protonbehandling her i Norge, og at flere tilbys  immunterapi.

https://www.oslo-universitetssykehus.no/om-oss/nyheter/protonbehandling-norge-endelig-i-gang/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for at du deler! ❤️ 
Det hjelper ikke å bekymre seg, det er riktig, og du skal være glad for at du ikke er som feks meg. Men jeg mener det må være rom for de som bekymrer seg og er redde også, uten at man kaller det sykelig.
Jeg har dessverre flere rundt meg som har fått alvorlige senskader som påvirker livskvaliteten sterkt. Flere sier at de var lite forberedt på senskadene, og etterlyser mer fokus på dette, mer forståelse, samt behandlingstilbud.
Jeg er glad de endelig har fått i gang protonbehandling her i Norge, og at flere tilbys  immunterapi.

https://www.oslo-universitetssykehus.no/om-oss/nyheter/protonbehandling-norge-endelig-i-gang/

Men hvorfor tar du ikke tak i helseangsten istedenfor å kaste bort enormt energi på noe som kanskje ikke skjer engang? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvorfor tar du ikke tak i helseangsten istedenfor å kaste bort enormt energi på noe som kanskje ikke skjer engang? 

Jeg har ikke helseangst. Men kreft er det god sjanse for at jeg får. Nesten alle i familien får det dessverre, og nesten halvparten av Norges befolkningen får det før fylte 80 år. 1 av to der altså.  Og det er ikke lenge til jeg er 80, 20 år går meget fort.  Alfa omega for de rundt meg som har overlevd, med nogenlunde livskvalitet i behold, er at det ble oppdaget tidlig, Derfor tar jeg en årlig sjekk hos lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke helseangst. Men kreft er det god sjanse for at jeg får. Nesten alle i familien får det dessverre, og nesten halvparten av Norges befolkningen får det før fylte 80 år. 1 av to der altså.  Og det er ikke lenge til jeg er 80, 20 år går meget fort.  Alfa omega for de rundt meg som har overlevd, med nogenlunde livskvalitet i behold, er at det ble oppdaget tidlig, Derfor tar jeg en årlig sjekk hos lege. 

Du har helseangst, jeg har aldri hørt på makan til negative tanker. Du bør absolutt prate med legen din om dette for det finnes hjelp å få. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo det har du.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har helseangst, jeg har aldri hørt på makan til negative tanker. Du bør absolutt prate med legen din om dette for det finnes hjelp å få. 

Å ta en årlig sjekk hos legen er ikke å ha helseangst. Kreft øker på, og det å erkjenne senskadene, slik at behandlingen blir bedre er noe alle burde engasjere seg i. Vi har forsøplet hav og natur, forsøplet matfatet vårt, og kreft vil bli noe alle får. Selvsagt grunnet økt levealder, men økningen blant yngre er bekymringsfullt stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les om denne mannen:

https://www.klikk.no/helse/psykiskhelse/hypokonderlegen-gjor-dette-nar-katastrofetankene-kommer-7478268

Han holder foredrag rundt omkring i landet. 

Kongen er en klok mann. Og en mann som sikkert undersøkes månedlig av de beste legene tilgjengelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å ta en årlig sjekk hos legen er ikke å ha helseangst. Kreft øker på, og det å erkjenne senskadene, slik at behandlingen blir bedre er noe alle burde engasjere seg i. Vi har forsøplet hav og natur, forsøplet matfatet vårt, og kreft vil bli noe alle får. Selvsagt grunnet økt levealder, men økningen blant yngre er bekymringsfullt stor. 

Det må være utrolig slitsom å ha det sånn som du har det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 8.31):

Jeg er en relativt ung dame (37 år). Jeg er så sinnsykt redd for å få kreft og det har jeg vært helt siden jeg var 17 år. Det har gått i bølger og jeg hadde mange år hvor jeg ikke tenkt på sykdom i det hele tatt. Men etter at jeg passert 35 år så skjedde det noe. Jeg er veldig redd. Det er akkurat som om jeg bare venter på at det skal skje. Folk rundt meg sier «du må ikke invitere» kreften til deg ved å tenke på det så mye osv. men jeg klarer ikke la vær. Man hører stadig om folk som er unge som får kreft, det er dessverre blitt en «vanlig» sykdom som alle får en gang i livet. Kreft er mitt største frykt her i livet. Jeg går jevnlig til lege, to ganger i året ber jeg om utvidede blodprøver, går til privat gynekolog, privat ultralyd hvert år og ellers hvis jeg har noen symptomer. Tror jeg har sjekket alt bortsett fra hode 🙄 jeg har kuttet ut nikotin og sukker, prøver å redusere stress, begynte å trene istedenfor å sitte på sofaen hele dagen når jeg har fri fra jobb. Har til og med vært til koloskopi, men da pga symptomer. Er det noe mer jeg kan gjøre for å redusere risikoen for kreft? Er det en spesiell undersøkelse eller blodprøve jeg ikke har tenkt på å ta kanskje for å sjekke meg helt? Kall meg gjerne hypokonder, men jeg vil oppdage eventuell sykdom før det er for sent…

Anonymkode: ca1a0...d1e

Hva hjelper denne frykten eller retter redselen din deg? 
Kretser hele livet ditt rund redsel for kreft, så er det ikke kreft du er redd for men å leve, ifølge hypokonderlegen Wilhelmsen, noe  jeg faktisk tror han har rett i. 
Det finnes om mye annet som er verre enn kreft, her i livet. 
Utvidede blodprøver hva er det? Der finnes hundredevis av med ulike blodprøver, du får neppe tatt alt som er mulig å ta, da vil du gå tom for blod og legen miste lisensen sin for misbruk av helsevesenets midler.

Hva har du tenkt å gjøre dersom du plutselig får kreft, og dette ikke ble oppdaget tidlig nok? 
Du kan nemlig ha kreft i kroppen uten at det blir oppdaget med de undersøkelsene du nevner. 
Langt kommet kreft i bukspyttkjertelen er en mulighet. Hjernekreft er en annen mulighet. Begge disse kreftformene har særdeles dårlig prognose. 
Skal du da bruke de siste kreftene dine på å saksøke dem som ikke oppdaget kreften din i tide, eller dem som ikke har oppfunnet behandling som fungerer i kjent amerikansk stil? 

Du må begynne å tenke lit mer rasjonelt, og leve livet ditt her og nå. Får du kreft så må du ta det som kommer når det kommer. Innen den tid bør du bruke tankevirksomheten og tiden din på andre ting enn å være livredd for kreft. 
Der er trangt om plassen på hypokonder lege Wilhelmsen kontor. Han jobber bare en dag i uka. Men dersom dette ikke er en trolletråd, så er du faktisk en god kandidat for henvisning dit. 
og troller du, så finn deg en annen hobby. Husk og på at du ikke vet hvem som har skrevet dette og hvilken sykdom som herjer i denne kroppen. 

Anonymkode: 5c211...54b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven99 skrev (7 timer siden):

Dette var som om jeg skulle skrevet det selv. Bare at jeg er et par år yngre enn deg. Store deler av tiden min brukes til bekymring om sykdom og død.. Tenker ekstremt mye på disse tingene og føler jeg bare går og venter på at den dagen kanskje kommer. Føler jeg ikke klarer å nyte livet 100% for hva om jeg blir syk eller dør om 2 år? 5 år? 10 år? Er helt grusomt å ha det slik.

Men hva om du lever til du blir 100?😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar ikke en årlig sjekk hos legen. Du gjør mye mye mer enn det (les ditt eget HI).

Det er forresten ikke påvist noen effekter på levealder eller noe annet  av å ta generell helsesjekk.

Anonymkode: 7ea36...568

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kongen er en klok mann. Og en mann som sikkert undersøkes månedlig av de beste legene tilgjengelig!

Nå var det Ingvard Wilhelmsen jeg tenkte på. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva hjelper denne frykten eller retter redselen din deg? 
Kretser hele livet ditt rund redsel for kreft, så er det ikke kreft du er redd for men å leve, ifølge hypokonderlegen Wilhelmsen, noe  jeg faktisk tror han har rett i. 
Det finnes om mye annet som er verre enn kreft, her i livet. 
Utvidede blodprøver hva er det? Der finnes hundredevis av med ulike blodprøver, du får neppe tatt alt som er mulig å ta, da vil du gå tom for blod og legen miste lisensen sin for misbruk av helsevesenets midler.

Hva har du tenkt å gjøre dersom du plutselig får kreft, og dette ikke ble oppdaget tidlig nok? 
Du kan nemlig ha kreft i kroppen uten at det blir oppdaget med de undersøkelsene du nevner. 
Langt kommet kreft i bukspyttkjertelen er en mulighet. Hjernekreft er en annen mulighet. Begge disse kreftformene har særdeles dårlig prognose. 
Skal du da bruke de siste kreftene dine på å saksøke dem som ikke oppdaget kreften din i tide, eller dem som ikke har oppfunnet behandling som fungerer i kjent amerikansk stil? 

Du må begynne å tenke lit mer rasjonelt, og leve livet ditt her og nå. Får du kreft så må du ta det som kommer når det kommer. Innen den tid bør du bruke tankevirksomheten og tiden din på andre ting enn å være livredd for kreft. 
Der er trangt om plassen på hypokonder lege Wilhelmsen kontor. Han jobber bare en dag i uka. Men dersom dette ikke er en trolletråd, så er du faktisk en god kandidat for henvisning dit. 
og troller du, så finn deg en annen hobby. Husk og på at du ikke vet hvem som har skrevet dette og hvilken sykdom som herjer i denne kroppen. 

Anonymkode: 5c211...54b

Jeg tror faktisk det er et tulle-innlegg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det må være utrolig slitsom å ha det sånn som du har det.

Synes ikke det egentlig. Sjekker meg årlig, og er godt forberedt den dagen beskjeden kanskje kommer. Usikker på om jeg da ønsker behandling, men der går det heldigvis fremover, med mer skånsomme metoder. Og for de neste generasjonene får vi håpe økt fokus på senskader bærer frukter, og at HPV vaksinen vil føre til mindre kreft ❤️ 

https://edition.cnn.com/2024/07/31/health/millennials-gen-x-cancer-risk-study/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du tar ikke en årlig sjekk hos legen. Du gjør mye mye mer enn det (les ditt eget HI).

Det er forresten ikke påvist noen effekter på levealder eller noe annet  av å ta generell helsesjekk.

Anonymkode: 7ea36...568

Jeg har ikke fjernet brystende, for å forebygge kreft. Det kunne jeg gjort, og noen gjør det, fordi angsten er så stor. Noen fjerner også eggstokkene. Da synes jeg man kalle angsten ødeleggende. Eller hvis man ikke får sove, eller daglig tenker på dette. Mine innlegg der jeg peker på medienes dekning var jo for å fortelle TS at det slettes ikke er så rart at mange får angst og blir livredde. Men at TS bør søke hjelp, hvis det tar over livet. Men at man sjekker seg jevnlig, og er forberedt, og forebygger så godt man kan, med tanke på forekomst pr i dag, det synes jeg er smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...