Gå til innhold

Jeg er så sykt redd for kreft!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, jeg hadde kreft for fem år siden. To operasjoner, ingen stråling eller cellegift. Ferdig med kontroller, helt frisk, ingen plager i dag.

Men folk oppsøker jo elendighet og elsker å lese om det.

Anonymkode: 7ea36...568

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, jeg hadde kreft for fem år siden. To operasjoner, ingen stråling eller cellegift. Ferdig med kontroller, helt frisk, ingen plager i dag.

Men folk oppsøker jo elendighet og elsker å lese om det.

Hvis du slapp stråling og cellegift er du veldig heldig ❤️ Det er det som fører til senskader. 

Anonymkode: 37d16...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Les denne: https://www.vg.no/annonsorinnhold/kreftforeningen/artikler/senskader/

"Før kreften hadde Håvard Aagesen (51) et aktivt liv med høyt tempo. I 2009 var han ferdig behandlet og kreftfri.

– Jeg var totalt uforberedt på hva som skulle skje den dagen behandlingen var slutt, forteller Aagensen."

"Hele 40 prosent av kreftpasientene i Norge er i arbeidsfør alder. For enkelte blir senskadene så utfordrende at det kan være vanskelig å stå i arbeid etter endt behandling. Forskning har vist at mange kreftrammede vil ha behov for tilrettelegging i lang tid etter at behandlingen er fullført, forteller Kiserud."

Men igjen - de fleste får ingen senskader. Fatter ikke vitsen med å sulle seg inn i elendighet og ta alle sorger på forskudd. Jeg har selv vært gjennom en stor operasjon og gleder meg hver dag over at jeg er blitt frisk igjen. Da jeg var syk leste jeg om de som ble friske og ikke mindretallet som hadde skader for livet etterpå. 

Sett på Jahn Teigen sin sang,  "Optimist" og nyt livet istedet for negativitet. 

Anonymkode: 032d7...81c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen - de fleste får ingen senskader. Fatter ikke vitsen med å sulle seg inn i elendighet og ta alle sorger på forskudd. Jeg har selv vært gjennom en stor operasjon og gleder meg hver dag over at jeg er blitt frisk igjen. Da jeg var syk leste jeg om de som ble friske og ikke mindretallet som hadde skader for livet etterpå. 

Sett på Jahn Teigen sin sang,  "Optimist" og nyt livet istedet for negativitet. 

Vi er forskjellige. Noen skriver bok som heter "kreftens gleder", andre vil være forberedt og har behov for å snakke om senskadene som oppstår. Det er en forventning om at man skal være så glad for å være frisk, og det er de, men de har også behov for at folk rundt anerkjenner plagene, og mange føler på sorg over at livet ikke er som før, og de trenger tilrettelegging. Mange ytrer at de synes senskader er underkommunisert, og at det bør bli større fokus på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi er forskjellige. Noen skriver bok som heter "kreftens gleder", andre vil være forberedt og har behov for å snakke om senskadene som oppstår. Det er en forventning om at man skal være så glad for å være frisk, og det er de, men de har også behov for at folk rundt anerkjenner plagene, og mange føler på sorg over at livet ikke er som før, og de trenger tilrettelegging. Mange ytrer at de synes senskader er underkommunisert, og at det bør bli større fokus på det.

Jeg kaller det å ta sorgene på forskudd. Mener du å forberede deg på senskader før du i det hele tatt vet om du noensinne kommer til å få kreft?

Min mann som fikk uhelbredelig kreft var mer positiv enn deg. Han visste utgangen, men klarte likevel å holde seg positiv til det siste. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kreft 3 ganger (3 forskjellige typer). Har hatt cellegift, stamcelletransplantert, operert og hatt stråling. Har litt bivirkninger men ikke så alvorlige. Er ellers kreftfri men må på kontroll hvert 1/2 år. Hjelper ikke å bekymre seg, har lært å sette pris på at jeg er "frisk" og har en kropp som fungerer. Så kan si at de fleste blir frisk etter behandlingen. 

Anonymkode: c6a6a...31d

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kaller det å ta sorgene på forskudd. Mener du å forberede deg på senskader før du i det hele tatt vet om du noensinne kommer til å få kreft?

Min mann som fikk uhelbredelig kreft var mer positiv enn deg. Han visste utgangen, men klarte likevel å holde seg positiv til det siste. 

Nei,ikke før du blir syk,  men som kvinnen i artikkelen sier, så skulle hun ønske hun var mer forberedt på senskader da hun fikk diagnosen. 

Jeg sjekker meg hvert år. Fordi jeg kjenner så mange rundt meg som har fått kreft, og de som har fått mist senskader er de som oppdaget det tidlig.  Det må være lov å være forbannet og negativ, uten at folk skal komme drassende med selvhjelpsbøker om å tenke positivt. Noen ganger trenger man bare at folk lytter og forstår. Noen dør med et smil, andre dør i angst, sorg og fortvilelse. Vi er forskjellige ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 8.31):

Jeg er en relativt ung dame (37 år). Jeg er så sinnsykt redd for å få kreft og det har jeg vært helt siden jeg var 17 år. Det har gått i bølger og jeg hadde mange år hvor jeg ikke tenkt på sykdom i det hele tatt. Men etter at jeg passert 35 år så skjedde det noe. Jeg er veldig redd. Det er akkurat som om jeg bare venter på at det skal skje. Folk rundt meg sier «du må ikke invitere» kreften til deg ved å tenke på det så mye osv. men jeg klarer ikke la vær. Man hører stadig om folk som er unge som får kreft, det er dessverre blitt en «vanlig» sykdom som alle får en gang i livet. Kreft er mitt største frykt her i livet. Jeg går jevnlig til lege, to ganger i året ber jeg om utvidede blodprøver, går til privat gynekolog, privat ultralyd hvert år og ellers hvis jeg har noen symptomer. Tror jeg har sjekket alt bortsett fra hode 🙄 jeg har kuttet ut nikotin og sukker, prøver å redusere stress, begynte å trene istedenfor å sitte på sofaen hele dagen når jeg har fri fra jobb. Har til og med vært til koloskopi, men da pga symptomer. Er det noe mer jeg kan gjøre for å redusere risikoen for kreft? Er det en spesiell undersøkelse eller blodprøve jeg ikke har tenkt på å ta kanskje for å sjekke meg helt? Kall meg gjerne hypokonder, men jeg vil oppdage eventuell sykdom før det er for sent…

Anonymkode: ca1a0...d1e

Den frykten bør du legge av deg umiddelbart, viktig å si til kroppen at den er frisk og sterk, bare sjekk ut epigenetikk. 

Anonymkode: dfda4...65c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var som om jeg skulle skrevet det selv. Bare at jeg er et par år yngre enn deg. Store deler av tiden min brukes til bekymring om sykdom og død.. Tenker ekstremt mye på disse tingene og føler jeg bare går og venter på at den dagen kanskje kommer. Føler jeg ikke klarer å nyte livet 100% for hva om jeg blir syk eller dør om 2 år? 5 år? 10 år? Er helt grusomt å ha det slik.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei,ikke før du blir syk,  men som kvinnen i artikkelen sier, så skulle hun ønske hun var mer forberedt på senskader da hun fikk diagnosen. 

Jeg sjekker meg hvert år. Fordi jeg kjenner så mange rundt meg som har fått kreft, og de som har fått mist senskader er de som oppdaget det tidlig.  Det må være lov å være forbannet og negativ, uten at folk skal komme drassende med selvhjelpsbøker om å tenke positivt. Noen ganger trenger man bare at folk lytter og forstår. Noen dør med et smil, andre dør i angst, sorg og fortvilelse. Vi er forskjellige ❤️ 

Ulven99 skrev (13 minutter siden):

Dette var som om jeg skulle skrevet det selv. Bare at jeg er et par år yngre enn deg. Store deler av tiden min brukes til bekymring om sykdom og død.. Tenker ekstremt mye på disse tingene og føler jeg bare går og venter på at den dagen kanskje kommer. Føler jeg ikke klarer å nyte livet 100% for hva om jeg blir syk eller dør om 2 år? 5 år? 10 år? Er helt grusomt å ha det slik.

Les linken fra NHI. Det viktigste budskapet i artikkelen:

Sitat

Forskere mener det er en sammenheng mellom det å tenke positivt og det å ha god helse. 

Følgende helsefordeler er eksempler på områder hvor forskerne tenker dette henger sammen:

• Det gir økt levetid
  • Det fører til mindre depresjon
  • Det blir lettere å håndtere smerte
  • Det gir bedre motstand mot sykdommer
  • Det gir bedre psykisk og fysisk velvære
  • Det gir bedre hjertehelse, og risikoen for å dø av hjerte- og karsykdom og hjerneslag blir mindre. 
  • Det reduserer risikoen for å dø av kreft, luftveissykdommer og infeksjoner.
  • Det gir bedre evne til å mestre stress og vanskelige situasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Les linken fra NHI. Det viktigste budskapet i artikkelen:

Så flott for de som klarer å tenke positivt! ❤️ Men er det rom for oss andre også? Vi som tenker litt negativt, som frykter og forbereder oss? Vi har forskjellige personligheter. Man ser det spesielt i store katastrofer, der noen ikke tenker tanken på at det ikke skal gå bra, mens andre legger seg ned og dør fort. Best sjanse for å overleve er det selvsagt for de som ikke gir seg, men de kan også ende opp med å lide mer. Og dette er instinkt, styrt av gener som regel, og ikke enkelt å endre. Så lenge man ikke forpester andre med sin negativitet, så bør det være rom for oss alle. Men TS har en angst som ødelegger livet, og jeg håper derfor hen søker profesjonell hjelp, så det blir lettere å takle.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så flott for de som klarer å tenke positivt! ❤️ Men er det rom for oss andre også? Vi som tenker litt negativt, som frykter og forbereder oss? Vi har forskjellige personligheter. Man ser det spesielt i store katastrofer, der noen ikke tenker tanken på at det ikke skal gå bra, mens andre legger seg ned og dør fort. Best sjanse for å overleve er det selvsagt for de som ikke gir seg, men de kan også ende opp med å lide mer. Og dette er instinkt, styrt av gener som regel, og ikke enkelt å endre. Så lenge man ikke forpester andre med sin negativitet, så bør det være rom for oss alle. Men TS har en angst som ødelegger livet, og jeg håper derfor hen søker profesjonell hjelp, så det blir lettere å takle.

Det er som å ikke ta fly av redsel for flystyrt, ikke kjøre bil av redsel for kollisjon osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er som å ikke ta fly av redsel for flystyrt, ikke kjøre bil av redsel for kollisjon osv.

Nei. Det er ikke det samme. Jeg tar en blodprøve hvert år, mammografi/koloskopi  hvert 5 år. Fordi 5 stykker jeg kjenner for tiden kjemper seg gjennom kreftbehandlinger. Hadde jeg hatt like mange rundt meg som døde i fly- og bilulykker så er det mulig det hadde preget hverdagen mer. Men det gjør det ikke. Men jeg vet at bilkjøring er farlig, og benytter derfor  bilbelte. Jeg benytter også sykkelhjelm, ridehjelm og slalåmhjelm.
Jeg er redd for kreft fordi det er mye av det. Både i egen familie og de rundt meg. Jeg tar også grep når det gjelder hjerteinfarkt, fordi hjerte- og karsykdommer ligger i familien, der flere har dødd tidlig på morssiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Før fylte 80 år har rundt 4 av 10 nordmenn fått minst én kreftdiagnose. Kreft rammer flest eldre. 3 av 4 krefttilfeller rammer menn og kvinner over 60 år"
"andelen personer under 50 år som får kreft, har økt med 79,1 prosent fra 1990"

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-kreft-ntb/langt-flere-unge-far-kreft-i-dag/2247339

https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreft-i-norge/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Før fylte 80 år har rundt 4 av 10 nordmenn fått minst én kreftdiagnose. Kreft rammer flest eldre. 3 av 4 krefttilfeller rammer menn og kvinner over 60 år"
"andelen personer under 50 år som får kreft, har økt med 79,1 prosent fra 1990"

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-kreft-ntb/langt-flere-unge-far-kreft-i-dag/2247339

https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreft-i-norge/

Men da får du fortsette å engste deg. Jeg skal fortsette å være positiv og leve livet og prøve å få slettet koblingen til denne tråden. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kreft tidligere i år og det er ikke noe jeg har gått rundt og bekymret meg for. Ikke tror jeg at det er bra å gå rundt og bekymre seg for det heller. Å gå rundt og være forberedt på noe som kanskje ikke kommer til å skje er bortkastet tid spør du meg.

Får du det så får du det og får du senvirkninger av behandlingen, så er det ikke mye å gjøre med det, men ikke alle får det.

Mitt fokus er å bli frisk, få den behandlingen jeg trenger og nå når jeg har fått det så er det ikke så mye å gjøre med det annet enn å få behandling for det. For meg var det et sjokk og i perioder bekymrer jeg meg, men jeg tror også at det er viktig å tenke positivt og se fremover.

Man kan bekymre seg syk også og man kan jo tenke over alle ressursene man kunne brukt på mer hyggelige ting enn å bekymre seg. Det virker i hvert fall meningsløst for meg som har kreft at det er noe man skal bekymre seg så mye over. Det er ikke noe man kan forberede seg på uansett, for det er et sjokk og en stor omveltning.

Anonymkode: ff3f2...20e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 8.39):

Høres sykelig ut. Risikoen er svært liten på din alder. Jeg blir litt irritert når jeg hører hvor mye du belaster helsevesenet. Hvorfor går du fast til ultralyd?

Forhåpentlig er det privat ultralyd. Kan ikke tenke meg at en ellers frisk person får dette på offentlig sykehus.

Anonymkode: 3113c...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kreft spesielt? Det kan ofte behandles og dødeligheten har gått ned. ALS derimot…

Anonymkode: 3b04b...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor kreft spesielt? Det kan ofte behandles og dødeligheten har gått ned. ALS derimot…

Anonymkode: 3b04b...93a

ALS er det nesten ingen som får. 150 personer i året kanskje? Kreft rammer nesten halvparten. 46 prosent av norske menn og 38 prosent av norske kvinner vil få en kreftsykdom før fylte 80 år.  35 000 mennesker får kreft hvert år totalt, og av disse er det cirka 4 000 som er under 50 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALS er det nesten ingen som får. 150 personer i året kanskje? Kreft rammer nesten halvparten. 46 prosent av norske menn og 38 prosent av norske kvinner vil få en kreftsykdom før fylte 80 år.  35 000 mennesker får kreft hvert år totalt, og av disse er det cirka 4 000 som er under 50 år. 

Kreftdødeligheten i Norge er lavest i Europa og den synker raskere enn i mange andre land. Hentet fra sykepleien.no:

Lavere dødelighet

Basert på kartleggingen anslås det at 40 prosent av den norske befolkningen vil utvikle kreft før de fyller 80 år.

Men samtidig er kreftdødeligheten i Norge er blant de laveste i Europa – og den synker raskere enn i mange andre land. Blant kreftrammede hadde 78 prosent av mennene og 77 prosent av kvinnene overlevd sykdommen i fem år eller mer i 2023.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...