Gå til innhold

Jeg er så sykt redd for kreft!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenker hva var det som skjedde når du var 17 år som satte skrekk i deg?

Hva skjedde etter at du ble 35 når du ble mer plaget av disse tankene?

Du har sjekket alt bortsett fra hodet sier du. Jeg ville jo undersøkt muligheten for å snakke med noen om helseangsten din. 

Du får verken mer eller mindre kreft av å tenke på det. Det beskytter deg ikke fra å få det og det gir deg det ikke heller. Du kan tenke på det hele døgnet hvis du vil! Men livskvaliteten din vil bli ganske dårlig. 

Anonymkode: f5afa...0d3

1. Disse sjekkene «oppdager» mye rart som viser seg å være helt harmløst. Skaper frykt og belaster helsevesenet.

2. Jeg tok det selv en gang da jeg følte meg uvel over litt tid. De sa at alt var bra.  Tre måneder senere ble jeg diagnostisert med kreft  - som ikke hadde blitt oppdaget på den private ultralyden.

3. Hyppig ultralyd uten grunn kan faktisk forårsake kreft.

Anonymkode: 7ea36...568

Ultralyd bruker lydbølger, ikke ioniserende stråling, og det har ikke blitt påvist noen sammenheng mellom hyppig bruk av ultralyd og utvikling av kreft.

Sur sitron skrev (1 time siden):

Men det man må være klar over når man tar alle mulige skanninger og undersøkelser. Det er at det er bekreftet sammenheng mellom kreft og ct-undersøkelser hos unge:

https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Nyheter/2023/sammenheng-mellom-kreft-og-ct/

CT er ikke det samme som ultralyd. Ultralyd er lydbølger. Ikke stråling. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette gjelder vel babyer og små barn mest? Men selvsagt, stråling er stråling.

Anonymkode: 37d16...da1

Stråling er stråling, men ultralyd som det er snakk om her, er ikke stråling.

Så til mitt svar til TS: Den legen du bør snakke med, er en psykiater eller en psykolog. Hvis du har såpass omfattende helseangst, så er det der du bør bruke pengene dine. Ikke på private spesialister innenfor somatikk. 

Anonymkode: 9cfbe...851

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres sykelig ut. Risikoen er svært liten på din alder. Jeg blir litt irritert når jeg hører hvor mye du belaster helsevesenet. Hvorfor går du fast til ultralyd?

Hun betaler for det så hva bryr det deg?

Anonymkode: d1cc0...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (59 minutter siden):

Etter å ha jobbet på kreftavdeling i mange år er jeg faktisk blitt mindre redd for å få kreft. Man hører kanskje ikke så mye om det, men utviklingen innen behandling av kreft har vært enorm de siste årene. En kur for kreft finner vi nok aldri, da kreft er hundrevis av ulike sykdommer, og er i bunn og grunn evolusjon av cellene våre. En flercellet organisme som aldri utvikler kreft er usannsynlig og lever vi lenge nok får alle kreft. Utrolig mange lever med "kronisk" kreft, veldig mange blir kurert. Sjansen er uansett minimal på din alder. Hva om du får en helt annen sykdom enn kreft? Jeg er på din alder og tar alle sjekker jeg kan ta (har også tatt koloskopi av litt andre grunner), hpv-vaksine, ++ Følger med på symptom fra kroppen. Sørge for ha nok d-vitamin i kroppen. Mer kan du egentlig ikke gjøre! Dette er helseangst, og det finnes hjelp for det. Tenkte med en gang på han hypokonder-legen, Ingvard Wilhelmsen. 

Jeg tenker også at TS bør få psykologisk hjelp for å få litt ro. for det er lite man kan gjøre, annet enn å prøve å styre unna det mest åpenbare. Og ja, flere overlever, men 4 av 5 rapporterer om senskader. Og jeg har sett hva kreftbehandling er, og hva det gjør. Når vi leser daglig at kreft øker dramatisk hos yngre, så er det ikke rart man blir redd. Livredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ultralyd bruker lydbølger, ikke ioniserende stråling, og det har ikke blitt påvist noen sammenheng mellom hyppig bruk av ultralyd og utvikling av kreft.

CT er ikke det samme som ultralyd. Ultralyd er lydbølger. Ikke stråling. 

Stråling er stråling, men ultralyd som det er snakk om her, er ikke stråling.

Så til mitt svar til TS: Den legen du bør snakke med, er en psykiater eller en psykolog. Hvis du har såpass omfattende helseangst, så er det der du bør bruke pengene dine. Ikke på private spesialister innenfor somatikk. 

Anonymkode: 9cfbe...851

Svært mange (hypokondere) går til private aktører (og offentlige) og får gjennomført røntgen og fulle skanninger av kroppen en og flere ganger i året. 

Det er sløsing med ressurser som kunne vært brukt til annet:

Sitat

Dersom én av fem røntgenbilder i Norge er unødvendige, utgjør det sløsing av ressurser verdt over 160 millioner kroner i radiologiske tjenester alene.

https://www.nrk.no/rogaland/xl/de-unodvendige-undersokelsene-1.16463069

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker også at TS bør få psykologisk hjelp for å få litt ro. for det er lite man kan gjøre, annet enn å prøve å styre unna det mest åpenbare. Og ja, flere overlever, men 4 av 5 rapporterer om senskader. Og jeg har sett hva kreftbehandling er, og hva det gjør. Når vi leser daglig at kreft øker dramatisk hos yngre, så er det ikke rart man blir redd. Livredd.

Det er ikke en så sterk økning som overskriftene skal ha det til. Og så vet man ikke helt årsakene heller. Om du går rundt som 37-åring og er livredd for kreft, har du angst. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (11 minutter siden):

Det er ikke en så sterk økning som overskriftene skal ha det til. Og så vet man ikke helt årsakene heller. Om du går rundt som 37-åring og er livredd for kreft, har du angst. 

Erkjenner gjerne at jeg har angst for å få kreft, etter å ha sett så mange bekjente gå gjennom behandlinger. De fleste overlever, men til en stor pris. Senskadene er forferdelige for mange. Helt ødelagte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du bekymrer deg eller ikke gjør ikke noe fra eller til.

Har hatt kreft selv, men kan ikke bruke tiden min på å tenke på tilbakefall. Det vil uansett komme, enten jeg tenker på det hver dag eller ikke. Om det ikke kommer tilbake er det strålende. Får jeg tilbakefall har jeg iallefall ikke ødelagt dagene forut for dette med å tenke fæle tanker. 

Det samme i et fly med turbulens. Hva hjelper det om jeg er livredd? Jeg har ikke magiske tanker. Flyet vil uansett styrte (eller ikke), så kan like gjerne bare fortsette å lese i boka eller spise Utfallet blir det samme 🤷‍♀️

Anonymkode: a0b22...c60

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør du snakke med en profesjonell om, lite er så skadelig som å gå rundt og være stresset, redd og engstelig hele tiden.

Anonymkode: fcea9...66c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om du bekymrer deg eller ikke gjør ikke noe fra eller til.

Har hatt kreft selv, men kan ikke bruke tiden min på å tenke på tilbakefall. Det vil uansett komme, enten jeg tenker på det hver dag eller ikke. Om det ikke kommer tilbake er det strålende. Får jeg tilbakefall har jeg iallefall ikke ødelagt dagene forut for dette med å tenke fæle tanker. 

Det samme i et fly med turbulens. Hva hjelper det om jeg er livredd? Jeg har ikke magiske tanker. Flyet vil uansett styrte (eller ikke), så kan like gjerne bare fortsette å lese i boka eller spise Utfallet blir det samme 🤷‍♀️

Anonymkode: a0b22...c60

Du har så rett. Vi må leve mens vi lever 😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eh jo, du har hørt flere ganger fra meg. Det er ingen grunn for en frisk kvinne på 37 å gå til fastlegen så ofte som hun gjør, og å be om utvidede blodprøver to ganger i året. I tillegg til at disse private ultralyd-skannene ofte «oppdager» ting som er helt ufarlig, og som da skal undersøkes videre på bildediagnostikk. Og alt dette er selvsagt en belastning på helsevesenet.

Kreft utvikler seg stort sett ikke så raskt heller, så det er helt meningsløst slik hun holder på.

Dessuten virker det jo slett ikke beroligende på henne med alle disse undersøkelsene. Så det hadde vært mye bedre å kutte det ut og heller gå til legen når hun er syk.

Det er faktisk ikke påvist noen helseeffekter av generelle helsesjekker, visste du det?

https://www.forskning.no/aldring-fastlegen-kreft/du-trenger-ikke-a-ga-til-legen-om-du-er-frisk/1576196

Men da må jo legene gi beskjed og evt henne den behandlingen hun trenger…. Det er for lett å bebreide en person som er full i angst! Hjelpes! 

Anonymkode: 85aee...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Erkjenner gjerne at jeg har angst for å få kreft, etter å ha sett så mange bekjente gå gjennom behandlinger. De fleste overlever, men til en stor pris. Senskadene er forferdelige for mange. Helt ødelagte. 

Skjønner det. Det er jo en reell mulighet for oss alle å få kreft. Og det er jo ingen som ønsker det. Men kreft er jo 100 ulike sykdommer. Jeg kan vel si det sånn at jeg er redd for enkelte krefttyper, som jeg vet har dårlig prognose. Men kreft generelt blir jo veldig vidt. Senskadene kan absolutt være heftige ja. Men det igjen er så utrolig avhengig av hvilken type kreft du får, hvor tidlig det blir oppdaget, og hvilken behandling du får. Med tanke på hvor mange behandlingmuligheter det finnes for de fleste kreftformer, er det en del andre sykdommer jeg er mer redd for å få. ALS, MS, Alzheimers, Parkinsons for å nevne noen. Men angst for det har jeg ikke. Det er jo ingen som vet hva morgendagen bringer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man «inviterer» ikke noe som helst ved å tenke på det. Selve ideen er absurd og magisk-mystisk. De «venner» som sier det er helt ute i blåbærlyngen og bør ikke lyttes til hva angår livsvalg.

I virkeligheten kan du tenke på kreft 24/7 og risikoen for å få kreft vil ikke verken øke eller minke med noe som helst.

Og der ligger kanskje løsningen din? Du sier du «tenker på» kreft. Ok. Hva er det verste som kan skje? Tenk tanken helt ut - du har gode kilder i media, historier fra folk som har overlevd kreft, ikke overlevd kreft etc. Så forestill deg hele løpet: av-mystifiser det.

For ja, du kan få kreft. Som oss alle. Det er en av tingene du kan få og overleve, og en av tingene du kan dø av. Men det fine med livet er at det å velge å være redd noe ikke øker sjansen for å dø av akkurat det. Det øker ikke engang sjansen for at livet ender i død (som alltid er 100%, verken mer eller mindre). Så derfor er det eneste rasjonelle å velge bort å være redd. Det er en aktiv, villet øvelse man setter av tid til.

For du  ør ikke velge å fortsette å være redd for å dø av akkurat kreft. Det er irrasjonelt. Og selv om frykt alltid er og alltid vil være irrasjonelt så er DU et rasjonelt menneske. Og dermed i stand til å rasjonalisere irrasjonelle tanker.

Anonymkode: c7ccc...80d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sjekke deg så grundig og ofte du vil, og kanskje da oppdage noe på et tidlig tidspunkt. Eller så får du noe du ikke sjekker deg for, noe som er for aggressivt, eller noe du aldri har tenkt på å bekymre deg for. 

Spørsmålet er; det du er så redd for å miste, livet, vil du bruke opp det på dette her? Gjøre alle disse tiltakene som kanskje, hvis du er heldig, gir deg 100 år- men til hvilken pris? Hva har du fylt de 100 årene med? Blodprøver og legebesøk?

Hva om du sjekker deg for kreft, men får ALS? Eller sjekker deg for alt som er, men plutselig får slag? Blir påkjørt? 

Hvis du får kreft, så gjør du alt du kan. Avhengig av situasjon kan det gå bra eller dårlig. Det er ikke opp til deg. Det som er opp til deg, er hvordan du har levd livet ditt hittil, og hvordan du ønsker å fortsette å leve det.

Det er fornuftig å sjekke opp symptomer, men så må man la de være. Blodprøver "bare for om" er helt bortkastet. 

Anonymkode: 03c7a...7d3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ett par stk jeg kjenner påstår at alle som har tatt koronavaksinen kan få kreft eller andre alvorlige sykdommer. Etter det har jeg blitt livredd. Har selv tatt vaksinen (2doser) og må si jeg sliter med å takle den frykten av og til.

ts

Anonymkode: ca1a0...d1e

Alle som har tatt koronavaksinen kan få kreft eller andre alvorlige sykdommer ja. Men det kan også alle som ikke har tatt vaksinen. Det har altså ikke noe med vaksinen å gjøre, men om at alle kan få både det ene og det andre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som noe særlig liv å tenke slik hele tiden.

Selv kan jeg bli skremt av at unge får kreft og dør. Syns det blir stadig flere og flere. Men tenker ikke over det til daglig. Jeg nyter både alkohol, sukker og deilig junkfood. På mandag hadde jeg en McDonalds-meny for første gang siden rundt 2021, og det var helt magisk. Jeg drikker altfor mye øl også. Sjokolade hver dag. Jeg trener en del, men mest fordi det føles bra og ikke utelukkende for å unngå kreft i fremtiden. Samt at jeg vil være slank.

Man kan prøve å sikre seg så mye man vil mot å få kreft, men gener og tilfeldigheter spiller også inn. Spedbarn får også kreft, og da er det åpenbart ikke kostholdsrelaterte årsaker.

Er det noen seier å bli 95 år og ha brukt hele livet på å bekymre seg for å få kreft?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lever relativt sunt og tar disse sjekkene, så kan du slå deg til ro med at du gjør det du kan. Du får ikke gjort noe mer. Det er utenfor din kontroll.

Hvis du likevel skulle få kreft, så er behandlingen tøff, men det kommer du til å klare. Jeg har flere venninner, alle er eldre enn deg, som har hatt brystkreft. Behandlingen var tøff, men de kom seg gjennom det og er tilbake i jobb - vi snakker om advokater, jurister, sykepleiere og stillinger i HR. Som noen andre har nevnt, så er kreft ikke samme dødsdom som tidligere. 

Det er sikkert lettere sagt enn gjort, men husk at alt som du ikke kan kontrollere, det får du ikke gjort noe med. Det eneste du kan gjøre er å leve livet ditt og stå i de utfordringer som måtte komme - men også glede seg over de lykkene som kommer. Vær begeistret for hver friske dag🥰

Anonymkode: ac07c...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er en relativt ung dame (37 år). Jeg er så sinnsykt redd for å få kreft og det har jeg vært helt siden jeg var 17 år. Det har gått i bølger og jeg hadde mange år hvor jeg ikke tenkt på sykdom i det hele tatt. Men etter at jeg passert 35 år så skjedde det noe. Jeg er veldig redd. Det er akkurat som om jeg bare venter på at det skal skje. Folk rundt meg sier «du må ikke invitere» kreften til deg ved å tenke på det så mye osv. men jeg klarer ikke la vær. Man hører stadig om folk som er unge som får kreft, det er dessverre blitt en «vanlig» sykdom som alle får en gang i livet. Kreft er mitt største frykt her i livet. Jeg går jevnlig til lege, to ganger i året ber jeg om utvidede blodprøver, går til privat gynekolog, privat ultralyd hvert år og ellers hvis jeg har noen symptomer. Tror jeg har sjekket alt bortsett fra hode 🙄 jeg har kuttet ut nikotin og sukker, prøver å redusere stress, begynte å trene istedenfor å sitte på sofaen hele dagen når jeg har fri fra jobb. Har til og med vært til koloskopi, men da pga symptomer. Er det noe mer jeg kan gjøre for å redusere risikoen for kreft? Er det en spesiell undersøkelse eller blodprøve jeg ikke har tenkt på å ta kanskje for å sjekke meg helt? Kall meg gjerne hypokonder, men jeg vil oppdage eventuell sykdom før det er for sent…

Du burde heller oppsøke psykolog! Du ødelegger jo livet ditt med denne helseangst/hypokondrien!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du lever relativt sunt og tar disse sjekkene, så kan du slå deg til ro med at du gjør det du kan. Du får ikke gjort noe mer. Det er utenfor din kontroll.

Hvis du likevel skulle få kreft, så er behandlingen tøff, men det kommer du til å klare. Jeg har flere venninner, alle er eldre enn deg, som har hatt brystkreft. Behandlingen var tøff, men de kom seg gjennom det og er tilbake i jobb - vi snakker om advokater, jurister, sykepleiere og stillinger i HR. Som noen andre har nevnt, så er kreft ikke samme dødsdom som tidligere. 

Det er sikkert lettere sagt enn gjort, men husk at alt som du ikke kan kontrollere, det får du ikke gjort noe med. Det eneste du kan gjøre er å leve livet ditt og stå i de utfordringer som måtte komme - men også glede seg over de lykkene som kommer. Vær begeistret for hver friske dag🥰

Anonymkode: ac07c...232

Hva har man igjen for å ta disse sjekkene?
For alt vi vet så kan det dukke opp kreftceller dagen etter testen. En test viser helsen akkurat der og da. 
Testen viser ikke alt, så man kan ha kreft allikevel. Testen kan gi folk beskjed om kreft - og så er det ikke kreft. Hvilket fører til unødig bekymring. 

Man kan aldri garantere oss mot alt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (50 minutter siden):

Hva har man igjen for å ta disse sjekkene?
For alt vi vet så kan det dukke opp kreftceller dagen etter testen. En test viser helsen akkurat der og da. 
Testen viser ikke alt, så man kan ha kreft allikevel. Testen kan gi folk beskjed om kreft - og så er det ikke kreft. Hvilket fører til unødig bekymring. 

Man kan aldri garantere oss mot alt. 

Vedkommende du siterer henviser antageligvis til nasjonale screeningprogram. Celleprøver, mammografi, tarmhelse alt etter kjønn og alder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er en relativt ung dame (37 år). Jeg er så sinnsykt redd for å få kreft og det har jeg vært helt siden jeg var 17 år. Det har gått i bølger og jeg hadde mange år hvor jeg ikke tenkt på sykdom i det hele tatt. Men etter at jeg passert 35 år så skjedde det noe. Jeg er veldig redd. Det er akkurat som om jeg bare venter på at det skal skje. Folk rundt meg sier «du må ikke invitere» kreften til deg ved å tenke på det så mye osv. men jeg klarer ikke la vær. Man hører stadig om folk som er unge som får kreft, det er dessverre blitt en «vanlig» sykdom som alle får en gang i livet. Kreft er mitt største frykt her i livet. Jeg går jevnlig til lege, to ganger i året ber jeg om utvidede blodprøver, går til privat gynekolog, privat ultralyd hvert år og ellers hvis jeg har noen symptomer. Tror jeg har sjekket alt bortsett fra hode 🙄 jeg har kuttet ut nikotin og sukker, prøver å redusere stress, begynte å trene istedenfor å sitte på sofaen hele dagen når jeg har fri fra jobb. Har til og med vært til koloskopi, men da pga symptomer. Er det noe mer jeg kan gjøre for å redusere risikoen for kreft? Er det en spesiell undersøkelse eller blodprøve jeg ikke har tenkt på å ta kanskje for å sjekke meg helt? Kall meg gjerne hypokonder, men jeg vil oppdage eventuell sykdom før det er for sent…

Det er her kapitalistisk brutalitet kommer inn.

Bruk 20.000 - 25.000 kr per år for å sjekke deg privat. Gjør man sånn 20 år på rad, det blir opptil 500.000 kr totalt sett, men verdt det hvis man oppdatert noe i sin spede begynnelse. 

2) Er du fattig, just fucking DIE , sier den brutale, nådeløse kapitalismen. 

Anonymkode: 9c1bb...187

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...