AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:47 #21 Del Skrevet tirsdag kl 07:47 Du sier du går til mange spesialister. Har du noen gang gått til psykolog/psykiater. Det er kjedelig å være så redd for noe som kanskje aldri blir en realitet. Lev livet og ta ting som det kommer. Anonymkode: ed608...d58 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:56 #22 Del Skrevet tirsdag kl 07:56 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): 3. Hyppig ultralyd uten grunn kan faktisk forårsake kreft. Anonymkode: 7ea36...568 Jeg måtte sjekke litt og fant ingen ting som tyder på det. Hvis du ikke har dokumentasjon på dette så må du ikke slenge ut sånne påstander. Anonymkode: 14ed4...077 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:54 #23 Del Skrevet tirsdag kl 08:54 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg måtte sjekke litt og fant ingen ting som tyder på det. Hvis du ikke har dokumentasjon på dette så må du ikke slenge ut sånne påstander. Anonymkode: 14ed4...077 Ultralyd er jo ikke stråling, men det kan øke celleaktiviteten. Nyere forskning kan tyde på at ultralyd i alle fall kan bidra til vekst i eksisterende kreftsvulster og metastaser. https://www.researchgate.net/publication/14700833_Cancer_and_Ultrasound_A_Warning Men enig i at risikoen er veldig liten. Anonymkode: 7ea36...568 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:55 #24 Del Skrevet tirsdag kl 08:55 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ultralyd er ikke farlig. Det er ingen stråling eller noe, verre med CT. Hvor hadde du kreft som de ikke har klart å oppdage da? Skummelt 😦 Anonymkode: ca1a0...d1e Tarm. Anonymkode: 7ea36...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:58 #25 Del Skrevet tirsdag kl 08:58 Vi er alle redd for kreft, og med god grunn. Det er en dramatisk økning av kreft for de under 50 år, og 1 av 3 vil få kreft ila livet. Anonymkode: 37d16...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:14 #26 Del Skrevet tirsdag kl 11:14 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er alle redd for kreft, og med god grunn. Det er en dramatisk økning av kreft for de under 50 år, og 1 av 3 vil få kreft ila livet. Anonymkode: 37d16...da1 Enig i at det er skummelt med økende tall for unge, men vi må ikke glemme at den største økningen i krefttilfeller kommer av at vi dør senere enn før. Kropp og celler eldes i løpet av livet, og etter 70 (mener jeg det er) går kreftrisikoen rett til værs. Men eldre mennesker får også ofte saktevoksende kreft- kreft du ikke dør av, men med. Selv om det er all grunn til å ta økningen av krefttilfeller på alvor, behøver vi ikke gå i krisemodus som enkeltmennesker. Risikoen for yngre mennesker er fremdeles temmelig lav. Jeg hadde kreft som 39-åring og er uendelig glad for behandling, men om jeg får det på nytt når jeg nærmer meg 80 synes jeg ikke det er en katastrofe, liksom. Noe skal man jo dø av (eller med!). Det gjelder å være observant på egen kropp, men ikke overfokusere på alt som kan gå galt. Og ikke minst akseptere at livet kommer uten garanti, som flere har vært inne på. Min onkel døde av hjerteinfarkt som 52-åring, han var frisk og rask og ingen trodde han var i faresonen. Men det skjer- sånn er det å være menneske. Anonymkode: 4cbd0...13e 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet tirsdag kl 11:17 #27 Del Skrevet tirsdag kl 11:17 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er en relativt ung dame (37 år). Jeg er så sinnsykt redd for å få kreft og det har jeg vært helt siden jeg var 17 år. Det har gått i bølger og jeg hadde mange år hvor jeg ikke tenkt på sykdom i det hele tatt. Men etter at jeg passert 35 år så skjedde det noe. Jeg er veldig redd. Det er akkurat som om jeg bare venter på at det skal skje. Folk rundt meg sier «du må ikke invitere» kreften til deg ved å tenke på det så mye osv. men jeg klarer ikke la vær. Man hører stadig om folk som er unge som får kreft, det er dessverre blitt en «vanlig» sykdom som alle får en gang i livet. Kreft er mitt største frykt her i livet. Jeg går jevnlig til lege, to ganger i året ber jeg om utvidede blodprøver, går til privat gynekolog, privat ultralyd hvert år og ellers hvis jeg har noen symptomer. Tror jeg har sjekket alt bortsett fra hode 🙄 jeg har kuttet ut nikotin og sukker, prøver å redusere stress, begynte å trene istedenfor å sitte på sofaen hele dagen når jeg har fri fra jobb. Har til og med vært til koloskopi, men da pga symptomer. Er det noe mer jeg kan gjøre for å redusere risikoen for kreft? Er det en spesiell undersøkelse eller blodprøve jeg ikke har tenkt på å ta kanskje for å sjekke meg helt? Kall meg gjerne hypokonder, men jeg vil oppdage eventuell sykdom før det er for sent… Anonymkode: ca1a0...d1e Du bør heller få behandling for hypokonderi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:24 #28 Del Skrevet tirsdag kl 11:24 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig i at det er skummelt med økende tall for unge, men vi må ikke glemme at den største økningen i krefttilfeller kommer av at vi dør senere enn før. Kropp og celler eldes i løpet av livet, og etter 70 (mener jeg det er) går kreftrisikoen rett til værs. Men eldre mennesker får også ofte saktevoksende kreft- kreft du ikke dør av, men med. Selv om det er all grunn til å ta økningen av krefttilfeller på alvor, behøver vi ikke gå i krisemodus som enkeltmennesker. Risikoen for yngre mennesker er fremdeles temmelig lav. Jeg hadde kreft som 39-åring og er uendelig glad for behandling, men om jeg får det på nytt når jeg nærmer meg 80 synes jeg ikke det er en katastrofe, liksom. Noe skal man jo dø av (eller med!). Det gjelder å være observant på egen kropp, men ikke overfokusere på alt som kan gå galt. Og ikke minst akseptere at livet kommer uten garanti, som flere har vært inne på. Min onkel døde av hjerteinfarkt som 52-åring, han var frisk og rask og ingen trodde han var i faresonen. Men det skjer- sånn er det å være menneske. Anonymkode: 4cbd0...13e Jeg synes "alle" rundt meg får kreft. Og selv om mange blir friskmeldte etter kirurgi, cellegift og stråling, så er de veldig preget, og kroppen har tatt stor skade. Av bekjente privat og på jobb er det pr nå en med tarmkreft, en med hjernekreft, en med aggressiv leukemi og en med brystkreft. Ingen av disse er over 50. Anonymkode: 37d16...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:32 #29 Del Skrevet tirsdag kl 11:32 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Høres sykelig ut. Risikoen er svært liten på din alder. Jeg blir litt irritert når jeg hører hvor mye du belaster helsevesenet. Hvorfor går du fast til ultralyd? Anonymkode: 7ea36...568 Irritert? Du skjønner vel at dette er en angstlidelse hun ikke styrer selv?? Hvis hun går SÅÅÅÅ mye til lege, så må jo legene reagere og henvise henne til riktig instans for hjelp med angsten. Anonymkode: 85aee...18a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:35 #30 Del Skrevet tirsdag kl 11:35 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ett par stk jeg kjenner påstår at alle som har tatt koronavaksinen kan få kreft eller andre alvorlige sykdommer. Etter det har jeg blitt livredd. Har selv tatt vaksinen (2doser) og må si jeg sliter med å takle den frykten av og til. ts Anonymkode: ca1a0...d1e Vi er nesten like gamle og jeg vil få påpeke alle leker og ting og tang vi sutta og spiste på da vi var babyer og småbarn som var produsert på tvilsomme fabrikker i kina på midten av 80-tallet. Jeg er to år eldre enn deg og har storesøsken, så jeg har nok spist på leker som er produsert på 70tallet. Det har garantert vært mye giftige fargestoffer osv i de leken før diverse regler kom på plass. Tenk på fargestoffer i klærne dine fargestoffer i møbler, ulike medisiner du har tatt. Når du går ute på vinteren med dårlig luftkvalitet puster du inn så mangt. Hvorfor har du hengt deg opp i faren med coronavaksinen og ikke alt annet som garantert er giftig/farlig? Anonymkode: 12fa4...da3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet tirsdag kl 11:42 #31 Del Skrevet tirsdag kl 11:42 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg synes "alle" rundt meg får kreft. Og selv om mange blir friskmeldte etter kirurgi, cellegift og stråling, så er de veldig preget, og kroppen har tatt stor skade. Av bekjente privat og på jobb er det pr nå en med tarmkreft, en med hjernekreft, en med aggressiv leukemi og en med brystkreft. Ingen av disse er over 50. Anonymkode: 37d16...da1 Kreftforekomsten har økt i de 70 årene kreftregisteret har registrert tilfeller og de forventes å stige videre framover. Det sies at det skyldes økende levealder og virus som påvirker kreftrisiko. Ref: brosjyre fra Kreftforeningen: Kreft i Norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:59 #32 Del Skrevet tirsdag kl 13:59 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg går til privat ultralyd, helsesjekk med ultralyd som koster penger og som man betaler helt selv. Det finnes tilbud her i Norge for de som vil betale av egen lomme og ta en sjekk med ultralyd. Hvorfor skal du irritere deg over det? ts Anonymkode: ca1a0...d1e Liker når de skriver noe ala «belaster helsevesenet» også skriver Ts etterpå at hun går privat. Så hører man ikke noe mer fra «belaster helsevesenet #anonym». Anonymkode: 6585e...702 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:03 #33 Del Skrevet tirsdag kl 14:03 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Liker når de skriver noe ala «belaster helsevesenet» også skriver Ts etterpå at hun går privat. Så hører man ikke noe mer fra «belaster helsevesenet #anonym». Anonymkode: 6585e...702 Vi betaler ganske mye for helsevesenet spør du meg. 25000 kr rett ut i skatt hver mnd fra min lønn, mer fra min manns, i tillegg egenandel, som ikke er så langt unna det private, som vi benytter mye fordi det offentlige er for tregt. Benyttet privat jordmor også. Tøvete å si at folk "belaster" helsevesenet. TS er helt klart i en kategori der hjelp bør gis. Anonymkode: 37d16...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet tirsdag kl 14:03 #34 Del Skrevet tirsdag kl 14:03 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Liker når de skriver noe ala «belaster helsevesenet» også skriver Ts etterpå at hun går privat. Så hører man ikke noe mer fra «belaster helsevesenet #anonym». Anonymkode: 6585e...702 Men det man må være klar over når man tar alle mulige skanninger og undersøkelser. Det er at det er bekreftet sammenheng mellom kreft og ct-undersøkelser hos unge: https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Nyheter/2023/sammenheng-mellom-kreft-og-ct/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:06 #35 Del Skrevet tirsdag kl 14:06 Sur sitron skrev (1 minutt siden): Men det man må være klar over når man tar alle mulige skanninger og undersøkelser. Det er at det er bekreftet sammenheng mellom kreft og ct-undersøkelser hos unge: https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Nyheter/2023/sammenheng-mellom-kreft-og-ct/ Dette gjelder vel babyer og små barn mest? Men selvsagt, stråling er stråling. Anonymkode: 37d16...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:10 #36 Del Skrevet tirsdag kl 14:10 Selv supersunne idrettutøvere i 20-årene kan få kreft, men det handler om sannsynligheter. En slags omvendt Lotto. En lege skrev et sted at tre ca like store komponenter avgjør sannsynligheten: Levd liv og livsstil - dvs alder, mat, drikke, trening, fedme, sukker, røyk, miljø/forurensing, søvn, stress osv osv Gener - de kan du gjøre lite med, men du kan spørre foreldre/slekninger hvilke typer kreft som har vært hos dere og sjekke deg mer på de typene hvis du absolutt må sjekke deg Uflaks - kan du i hvert fall gjøre lite med Anonymkode: 9a118...f8b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:15 #37 Del Skrevet tirsdag kl 14:15 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Liker når de skriver noe ala «belaster helsevesenet» også skriver Ts etterpå at hun går privat. Så hører man ikke noe mer fra «belaster helsevesenet #anonym». Anonymkode: 6585e...702 Hvis de beste legene fristes til å gå privat så har jo de rike stjålet de legene fra oss som ikke har råd til privat helsesjekk. Hvis ingen har kjøpt deres tjenester hadde de jo blitt værende i offentlig helsetjeneste. Så kan man naivt alltids håpe at det er dårligere leger som fristes dit og at de rike betaler unødvendig for noe de kunne fått bedre gratis. Anonymkode: 9a118...f8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:20 #38 Del Skrevet tirsdag kl 14:20 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis de beste legene fristes til å gå privat så har jo de rike stjålet de legene fra oss som ikke har råd til privat helsesjekk. Hvis ingen har kjøpt deres tjenester hadde de jo blitt værende i offentlig helsetjeneste. Så kan man naivt alltids håpe at det er dårligere leger som fristes dit og at de rike betaler unødvendig for noe de kunne fått bedre gratis. Anonymkode: 9a118...f8b Det offentlige benytter private legesenter. Har tatt operasjon hos Volvat og Aleris både i privat og offentlig regi, valgte å betale privat for skulderoperasjon for å få kortet ned ventetid. Risikerte å bli ufør hvis jeg ventet. Et vennepar dro til USA for kreftbehandling for barnet privat, de ønsket protonbehandling som er mer skånsom og effektiv, det ble ikke tilbudt her. Anonymkode: 37d16...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:21 #39 Del Skrevet tirsdag kl 14:21 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Liker når de skriver noe ala «belaster helsevesenet» også skriver Ts etterpå at hun går privat. Så hører man ikke noe mer fra «belaster helsevesenet #anonym». Anonymkode: 6585e...702 Eh jo, du har hørt flere ganger fra meg. Det er ingen grunn for en frisk kvinne på 37 å gå til fastlegen så ofte som hun gjør, og å be om utvidede blodprøver to ganger i året. I tillegg til at disse private ultralyd-skannene ofte «oppdager» ting som er helt ufarlig, og som da skal undersøkes videre på bildediagnostikk. Og alt dette er selvsagt en belastning på helsevesenet. Kreft utvikler seg stort sett ikke så raskt heller, så det er helt meningsløst slik hun holder på. Dessuten virker det jo slett ikke beroligende på henne med alle disse undersøkelsene. Så det hadde vært mye bedre å kutte det ut og heller gå til legen når hun er syk. Det er faktisk ikke påvist noen helseeffekter av generelle helsesjekker, visste du det? https://www.forskning.no/aldring-fastlegen-kreft/du-trenger-ikke-a-ga-til-legen-om-du-er-frisk/1576196 Anonymkode: 7ea36...568 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet tirsdag kl 14:31 #40 Del Skrevet tirsdag kl 14:31 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er en relativt ung dame (37 år). Jeg er så sinnsykt redd for å få kreft og det har jeg vært helt siden jeg var 17 år. Det har gått i bølger og jeg hadde mange år hvor jeg ikke tenkt på sykdom i det hele tatt. Men etter at jeg passert 35 år så skjedde det noe. Jeg er veldig redd. Det er akkurat som om jeg bare venter på at det skal skje. Folk rundt meg sier «du må ikke invitere» kreften til deg ved å tenke på det så mye osv. men jeg klarer ikke la vær. Man hører stadig om folk som er unge som får kreft, det er dessverre blitt en «vanlig» sykdom som alle får en gang i livet. Kreft er mitt største frykt her i livet. Jeg går jevnlig til lege, to ganger i året ber jeg om utvidede blodprøver, går til privat gynekolog, privat ultralyd hvert år og ellers hvis jeg har noen symptomer. Tror jeg har sjekket alt bortsett fra hode 🙄 jeg har kuttet ut nikotin og sukker, prøver å redusere stress, begynte å trene istedenfor å sitte på sofaen hele dagen når jeg har fri fra jobb. Har til og med vært til koloskopi, men da pga symptomer. Er det noe mer jeg kan gjøre for å redusere risikoen for kreft? Er det en spesiell undersøkelse eller blodprøve jeg ikke har tenkt på å ta kanskje for å sjekke meg helt? Kall meg gjerne hypokonder, men jeg vil oppdage eventuell sykdom før det er for sent… Anonymkode: ca1a0...d1e Etter å ha jobbet på kreftavdeling i mange år er jeg faktisk blitt mindre redd for å få kreft. Man hører kanskje ikke så mye om det, men utviklingen innen behandling av kreft har vært enorm de siste årene. En kur for kreft finner vi nok aldri, da kreft er hundrevis av ulike sykdommer, og er i bunn og grunn evolusjon av cellene våre. En flercellet organisme som aldri utvikler kreft er usannsynlig og lever vi lenge nok får alle kreft. Utrolig mange lever med "kronisk" kreft, veldig mange blir kurert. Sjansen er uansett minimal på din alder. Hva om du får en helt annen sykdom enn kreft? Jeg er på din alder og tar alle sjekker jeg kan ta (har også tatt koloskopi av litt andre grunner), hpv-vaksine, ++ Følger med på symptom fra kroppen. Sørge for ha nok d-vitamin i kroppen. Mer kan du egentlig ikke gjøre! Dette er helseangst, og det finnes hjelp for det. Tenkte med en gang på han hypokonder-legen, Ingvard Wilhelmsen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå