Gå til innhold

Stekte risen min blir så kjedelig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer ikke få til den skikkelige "kina" smaken når jeg lager stekt ris....

Hva må til?

Har reker, egg, frosne grønnsaker, skinke oppi. bruker litt vanlig soyasaus og littn oyster-saus..

Hva overser jeg på veien????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes hakket løk og sopp er veldig godt i stekt ris, og dessuten temmelig mye soyasaus. Vet ikke hvor autentisk det er, men godt er det. ;)

Skrevet

Ingefær og hvitløk gir god smak, mye soyasaus ja, litt sesamolje og kinesisk femkrydder.

Gjest Gjest
Skrevet

Stek løk og hvitløk i oljen først, og så tilsett soyasaus og la det surre før du tilsetter noe annet. Gir mye mer smak. Sesamolje er også veldig godt, men blir nok ikke helt kinarestaurant.

Skrevet

På kinarestaurante bruker de også mye smaskforsterker. Du får kjøpt det i velassorterte butikker, står sammen med krydder. Det kan også stå BCG på boksen. Eller du kan bruke gastromat, det gir litt av samme effekten.

Sesamoljen som Arkana nevner er også et must for nær autentisk smak, men helt likt orginalen har jeg aldri klart å få det.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det Nasi Goreng/Fried rice du prøver på??? Da har jeg oppskriften: Mye hodekål(nesten et helt hode!) og purre(1-2 stk.) stekes. Tilsett mye karri, og salt. Bland inn ferdig kokt ris og løk/hvitløk. Pøs på m soyasaus. La stå og frese en stund. Tilsett stekte kyllinbiter og reker tilslutt. Server m ett stekt egg(begge sider!) til hver pers. Dette er iallefall autentisk stekt ris som finnes i Indonesia, Malaysia og thailand......... ;)

Skrevet
Er det Nasi Goreng/Fried rice du prøver på??? Da har jeg oppskriften: Mye hodekål(nesten et helt hode!) og purre(1-2 stk.) stekes. Tilsett mye karri, og salt. Bland inn ferdig kokt ris og løk/hvitløk. Pøs på m soyasaus. La stå og frese en stund. Tilsett stekte kyllinbiter og reker tilslutt. Server m ett stekt egg(begge sider!) til hver pers. Dette er iallefall autentisk stekt ris som finnes i Indonesia, Malaysia og thailand......... ;)

Tror ikke det er denne jeg mener, men hørtes knallgodt ut!!!!!!

Den skal prøves :) Mmmmmm.......

Fra nå av skal jeg som jeg blir fortalt pøse på med soyasaus.. (men blir ikke risen svart da??????? :forvirret: )

Skal også prøve å få tak i smaksforsterkeren derr nevner.

Takktakk for all hjelp :)

Gjest Gjest
Skrevet

(Bare for å pirke, så betyr Nasi Goreng stekt ris på malaysisk. Det finnes altså utallige oppskrifter for dette. Din ser veldig god ut, men at akkurat den serveres i INdonesia, Malaysia og Thailand er litt å ta i. ;) )

Gjest Gjest
Skrevet
(Bare for å pirke, så betyr Nasi Goreng stekt ris på malaysisk. Det finnes altså utallige oppskrifter for dette. Din ser veldig god ut, men at akkurat den serveres i INdonesia, Malaysia og Thailand er litt å ta i.  ;) )

Hæ? Jeg har vært i de tre landa- lenge!, og det var iallefall slik "stekt ris" ble servert på mange steder, særlig i Malaysia og på Bali. Såklart det finnes lokalevariasjoner, men jeg spiste akkurat dette omtrent hver dag da jeg f.ex var på på Bali. Retten kalles Nasi Goreng i Indonesia og.

Gjest Gjest
Skrevet
Hæ? Jeg har vært i de tre landa- lenge!, og det var iallefall slik "stekt ris" ble servert på mange steder, særlig i Malaysia og på Bali. Såklart det finnes lokalevariasjoner, men jeg spiste akkurat dette omtrent hver dag da jeg f.ex var på på Bali. Retten kalles Nasi Goreng i Indonesia og.

Beklager, mente Indonesia, ikke Malaysia! :)

Og ja, du fikk nok lignende retter servert i alle landene, men oppskriftene varierer nok. Har også vært mye i Sørøst-Asia og fått mange ulike Nasi Goreng. Men som sagt, din oppskrift ser god ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...