Gå til innhold

Strømbruddet i Sør Europa - spania og portugal.

GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Magnifique skrev (23 timer siden):

Kan umulig kunne være jeg som har tenkt at Russland, evnt. Kina står bak?

Holder i så fall en knapp på Russland, Kina framstår som et relativt rasjonelt ledet land, i hvert fall samnenligna m Russland (og forsåvidt USA, men de har ingen grunn til å sabotere strømmen i Europa pr nå).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man skal konspirere skikkelig her tipper jeg det var hevn fra forbryterkartellene i el Salvador- for at de ikke klarte å etablere seg i Spania.

Hovedkvarteret deres et forøvrig i Los Angeles- og er vel disse Trumpen prøver å sende hjem til el salvador - til stor bekymring fra Venstre-radissene 😉

https://www.spaniaidag.no/2018/02/23/ms-13-star-tiltalt-spania/

Om ikke det er el salvador som står bak tipper jeg Nord Korea - bare fordi de kan....😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tilfeldig at Spania har blant den største andelen av strøm produsert av variabel/ustabil fornybar energi.

Nothing to see here.

Dette var nok kun et mystisk værfenomen.

Endret av Athod
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen må se at forslaget om vedfyring ikke skal vere tilatt er galskap.  Burde vere pålagt å ha ovner i hus som kan brenne ved.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vårt vedkommende mener jeg det er hårreisende at våre myndigheter ikke har evnet å opprettholde en høy standard på all infrastruktur. Strømnett, veier, jernbanenett, vann og avløp i befolkningsentra, radio, TV, telefon, og all mulig kommunikasjonsnett, post tjenester etc.

Tror det står relativt greit til med kystled og flyplasser, uten at jeg vet.

Vi har hatt og egentlig har, en enorm rikdom, så det er utrolig at huset vi bor i, skall kollapse rundt oss.

Det irriterer meg. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (På 1.5.2025 den 8.18):

Helt tilfeldig at Spania har blant den største andelen av strøm produsert av variabel/ustabil fornybar energi.

Nothing to see here.

Dette var nok kun et mystisk værfenomen.

Det kunne sikkert forklart mindre utfall og ustabiliteter, kan vanskelig forklare et totalt uttak av 2 land. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (5 timer siden):

Det kunne sikkert forklart mindre utfall og ustabiliteter, kan vanskelig forklare et totalt uttak av 2 land. 

Jeg har ingen forutsetninger for å forstå nøyaktig hva som gikk galt, og det tviler jeg på at du har heller.

Har bare vanskelig for å tro at det er tilfeldig at 50% av strømmen ble produsert av solenergi på tidspunktet det skjedde.

Endret av Athod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mye uvitenhet i denne tråden. Nytter ikke med demokrati når velgerne er evneveike tullinger. 

Bygg ut nettet,  magasinkraft, gasskraft og kjernekraft. Problem solved. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cartman skrev (32 minutter siden):

Bygg ut nettet,  magasinkraft, gasskraft og kjernekraft. Problem solved. 

If it’s not broken, don’t fix it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (1 time siden):

Jeg har ingen forutsetninger for å forstå nøyaktig hva som gikk galt, og det tviler jeg på at du har heller.

Har bare vanskelig for å tro at det er tilfeldig at 50% av strømmen ble produsert av solenergi på tidspunktet det skjedde.

Vel, personlig ser jeg ikke hva det skulle hatt å si, men poenget mitt er at dette er kjente risikofaktorer: hadde dette vært en viktig årsak til problemene, ville det vært kjent pr nå. Man ville hatt et løsningsforslag på bordet.

Jeg skjønner at mange setter spørsmålstegn ved variable strømleveranser, men selv om det er politikerne som beslutter disse tingene, så er det ingeniører som bygger dem. 

Det som er interessant er at man enda ikke har kommet ut med en årsaksforklaring. 

Madame Butterfly skrev (27 minutter siden):

If it’s not broken, don’t fix it.

Problemet vårt er at det ER ødelagt, vi venter bare på å se konsekvensene.

Og ingen ønsker å fikse det. Det er billigere å la forbrukere ta konsekvensene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 minutt siden):

Vel, personlig ser jeg ikke hva det skulle hatt å si, men poenget mitt er at dette er kjente risikofaktorer: hadde dette vært en viktig årsak til problemene, ville det vært kjent pr nå. Man ville hatt et løsningsforslag på bordet.

Jeg skjønner at mange setter spørsmålstegn ved variable strømleveranser, men selv om det er politikerne som beslutter disse tingene, så er det ingeniører som bygger dem. 

Det som er interessant er at man enda ikke har kommet ut med en årsaksforklaring. 

Og ingen ønsker å fikse det. Det er billigere å la forbrukere ta konsekvensene.

Er jo tydelig at disse ingeniørene ikke har kjent til alle risikofaktorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (Akkurat nå):

Er jo tydelig at disse ingeniørene ikke har kjent til alle risikofaktorene.

Riktig.

Hvilket i utgangspunktet ekskluderer de velkjente. 

Jeg er veldig spent på hva det er som har skjedd her, for situasjonen er relativt unik. Ikke bare omfanget, men også hvor lang tid det tok for å få nettet opp igjen. 

Selv et helintegrert nett skulle ikke kunne kollapse slik så lenge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 minutter siden):

Riktig.

Hvilket i utgangspunktet ekskluderer de velkjente. 

Jeg er veldig spent på hva det er som har skjedd her, for situasjonen er relativt unik. Ikke bare omfanget, men også hvor lang tid det tok for å få nettet opp igjen. 

Selv et helintegrert nett skulle ikke kunne kollapse slik så lenge. 

Den enkleste forklaringen er ofte den riktige. Ukjente risikofaktorer er ofte de som dukker opp når man prøver noe nytt, som f.eks å ha en ekstrem stor andel av strømmen produsert fra solenergi.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Athod skrev (1 minutt siden):

Den enkleste forklaringen er ofte den riktige. Ukjente risikofaktorer er ofte de som dukker opp når man prøver noe nytt, som f.eks å ha en ekstrem stor andel av strømmen produsert fra solenergi.

Vel, vi får se.

Jeg setter en knapp på en software oppdatering i ett kraftverk som hadde «ekstra funksjonalitet»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

Ingeniørene blir leid inn og betalt for å gjøre en bestemt jobb. Da kan de ikke bare sette igang et annet byggeprosjekt på si. for selv om de var villige til å jobbe gratis trenger de fortsatt byggetillatelse.

Druid skrev (1 time siden):

Nei, og det antyder vel at årsaken er ei hellig ku, som f.eks det grønne skiftet....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har jeg elbil med svært batteri. Den kan drive det nødvendigste i huset i en uke eller to om strømmen forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Enda en tulling skrev (17 minutter siden):

Nei, og det antyder vel at årsaken er ei hellig ku, som f.eks det grønne skiftet....

Naa, det ville de hatt spinn på. Det hadde vært en dårlig kommunikasjonsansvarlig som ikke kunne løst hellig ku problemer. 

Det er når man ikke vet hva som har skjedd, at de sliter med å si NOE. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (10 timer siden):

Og ingen ønsker å fikse det. Det er billigere å la forbrukere ta konsekvensene

Mente da ikke vedlikehold av norsk strømnett 🤔

Det er en plikt, å sørge for sikker strømforsyning. Vanskjøtsel av norsk infrastruktur er helt vanvittig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (10 timer siden):

Det kan man være enig i 😊

https://www.reuters.com/business/energy/spain-suffered-multiple-power-incidents-build-up-full-blackout-2025-05-02/

Alt dette pratet om solstormer, Kina sabotasje og ukjent årsak, og utredninger i kommisjoner for å finne ut hva som har skjedd? Det er for å ikke ta ansvar. 

Det var advarsler som ble ignorert for å oppnå ønsket politiske mål, det gikk galt, og da skal det stå med under utredning i x antall år, til det hele er glemt.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Det kan man være enig i 😊

https://www.reuters.com/business/energy/spain-suffered-multiple-power-incidents-build-up-full-blackout-2025-05-02/

Alt dette pratet om solstormer, Kina sabotasje og ukjent årsak, og utredninger i kommisjoner for å finne ut hva som har skjedd? Det er for å ikke ta ansvar. 

Det var advarsler som ble ignorert for å oppnå ønsket politiske mål, det gikk galt, og da skal det stå med under utredning i x antall år, til det hele er glemt.  

Jeg tror ikke du forsto hva du leste i den artikkelen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...