AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:23 #1 Del Skrevet tirsdag kl 04:23 Hei! I januar kjøpte jeg en leilighet i et sameie bestående av 4 leiligheter. Igår får jeg vite at huset skal males utvendig nå i vår og prisen kom på 133.000kr som da skal fordeles på 4. Dette ble avgjort før jeg kjøpte leiligheten. Det sto ikke noe om dette i salgspppgaven og har heller ikke blitt informert til meg fra selger, jeg ble fortalt dette av en annen nabo. Hvilke rettigheter har jeg her og hva burde jeg gjøre? 34 tusen er ganske mye å gå ut med plutselig når man bor alene med to små barn. Anonymkode: 37a85...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:49 #2 Del Skrevet tirsdag kl 04:49 Er du helt sikker på at det ikke stod nevnt i en liten bisetning? Når man ser på leilighet må man ofte finne ut viktige opplysninger selv, fordi de ikke alltid er nevnt. Hvis det ikke står noe sted, tenker jeg du må kontake megler og ta det videre derifra. Anonymkode: a677d...4b1 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:56 #3 Del Skrevet tirsdag kl 04:56 Har du boligkjøperforsikring? I så fall, send inn et krav til dem. Hvis ikke, kontakt megler. Vedkommende kan vel ikke akkurat gjøre så mye etter et gjennomført salg, men har kanskje noen tips til hva du kan gjøre med saken. Anonymkode: d983a...bcc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:59 #4 Del Skrevet tirsdag kl 04:59 Dette går vel normalt sett under vanlig vedlikehold og dekkes inn ved husleie? Du fikk vel oppgitt fellesgjeld/fellesformue i laget og kunne se på hvordan det takler utgifter? Vi fikk hevet kjøpet i et borettslag etter at selger tilbakeholdt opplysninger på et prosjekt som kom på 25 millioner. Dette doblet husleien og det sto ingen steder i prosjektet (og styreleder holdt også kjeft). Det var fire års kamp for å få hevet kjøpet den gangen, så det er en tøff runde. Anonymkode: d563f...e4f 7 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:03 #5 Del Skrevet tirsdag kl 05:03 Men hvorfor i himmelens navn har du kjøpt leilighet i sameie hvis en slik utgift velter lasset? Det er ulempen med sameie foran borettslag hvor man betaler høye fellesutgifter for å dekke slikt. Anonymkode: 01d27...e3b 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:04 #6 Del Skrevet tirsdag kl 05:04 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette går vel normalt sett under vanlig vedlikehold og dekkes inn ved husleie? Du fikk vel oppgitt fellesgjeld/fellesformue i laget og kunne se på hvordan det takler utgifter? Vi fikk hevet kjøpet i et borettslag etter at selger tilbakeholdt opplysninger på et prosjekt som kom på 25 millioner. Dette doblet husleien og det sto ingen steder i prosjektet (og styreleder holdt også kjeft). Det var fire års kamp for å få hevet kjøpet den gangen, så det er en tøff runde. Anonymkode: d563f...e4f Du må lære deg forskjellen mellom borettslag og sameie. Anonymkode: 01d27...e3b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet tirsdag kl 05:06 #7 Del Skrevet tirsdag kl 05:06 (endret) Små sameier og borettslag har gjerne ikke så mye oppspart kapital. Ved større arbeid må summen betales inn av hver andel. Fordelen er lavere felleskostnader hver måned. Større sameier og borettslag kan gjerne spare opp til vedlikehold, og ta opp lån til påkrevd vedlikehold. I et lite sameie må selgeren være kjent med arbeidet. Undersøk salgsoppgaven nøye. Informert megler, selger og forsikring du ikke har blitt informert om utgiften. Endret tirsdag kl 05:08 av TBL12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:07 #8 Del Skrevet tirsdag kl 05:07 Ts her. Det står IKKE i salgspppgaven og verken meglet eller selger har opplyst meg om dette, noe jeg synes er rart da dette ble avgjort før jeg kjøpte. Har ikke boligkjøperforsikring, Anonymkode: 37a85...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:08 #9 Del Skrevet tirsdag kl 05:08 133000 for å få malet hele bygget er ikke dyrt, og det er helt vanlig vedlikehold som må tas med jevne mellomrom. Det blir jo heller ikke mer enn 33000 på deg? Å eie er ikke det samme som å leie, TS. Huset vedlikeholder ikke seg selv, og det må dere som eier det dekke. Det visste du vel? Anonymkode: d4d9f...8c9 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:09 #10 Del Skrevet tirsdag kl 05:09 34000 er jo en bagatell og hvis det velter lasset så lurer jeg litt på hva planen din er om du trenger elektriker og rørlegger på et tidspunkt for det kan blir dyrt og en ulykke kommer sjelden alene. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her. Det står IKKE i salgspppgaven og verken meglet eller selger har opplyst meg om dette, noe jeg synes er rart da dette ble avgjort før jeg kjøpte. Har ikke boligkjøperforsikring, Anonymkode: 37a85...c37 Omg, hvorfor har du ikke forsikring? Trodde alle kjøpte det når de kjøpte bolig... Anonymkode: 7151b...1f7 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:09 #11 Del Skrevet tirsdag kl 05:09 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hei! I januar kjøpte jeg en leilighet i et sameie bestående av 4 leiligheter. Igår får jeg vite at huset skal males utvendig nå i vår og prisen kom på 133.000kr som da skal fordeles på 4. Dette ble avgjort før jeg kjøpte leiligheten. Det sto ikke noe om dette i salgspppgaven og har heller ikke blitt informert til meg fra selger, jeg ble fortalt dette av en annen nabo. Hvilke rettigheter har jeg her og hva burde jeg gjøre? 34 tusen er ganske mye å gå ut med plutselig når man bor alene med to små barn. Anonymkode: 37a85...c37 Du så vel at det var lenge siden huset var malt, så den utgiften ville jo kommet i løpet av kort tid uansett. Anonymkode: 71853...491 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet tirsdag kl 05:11 #12 Del Skrevet tirsdag kl 05:11 Utvendig maling av bygning er høyst normalt, påregnelig og jevnlig vedlikehold. Det er altså ikke en investering eller oppgradering som selger er pliktig å opplyse om at vil inntreffe. Det var vel uansett synlig på visning at bygningen snart ville trenge maling? Dessuten hørtes det ganske rimelig ut, og så blir det fint når det er ferdig, og du har sluppet unna det djevelens skaperverk det er å male vegger. Bare det siste er egentlig verdt mye mer. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:13 #13 Del Skrevet tirsdag kl 05:13 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 34000 er jo en bagatell og hvis det velter lasset så lurer jeg litt på hva planen din er om du trenger elektriker og rørlegger på et tidspunkt for det kan blir dyrt og en ulykke kommer sjelden alene. Omg, hvorfor har du ikke forsikring? Trodde alle kjøpte det når de kjøpte bolig... Anonymkode: 7151b...1f7 Men forsikring dekker ikke at kjøper ikke forstår hva et sameie er og at det er mer utgifter ved å en leilighet enn å betale ned på lånet. Forsikring dekker alvorlige mangler. Anonymkode: d4d9f...8c9 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:14 #14 Del Skrevet tirsdag kl 05:14 Synes folk er litt lite forståelsesfulle, altså.. Når man er alene og akkurat har kjøpt bolig har man ikke full bufferkonto. Det er klart det er overraskende at en sum kreves av en, uten at man har vært klar over det. TS, antakelig er ikke dette noe du får gjort noe med, men jeg ville uansett ringt megler og forhørt meg. Ikke mist nattesøvn over dette, når dere får malt huset i år blir det ihvertfall lenge til akkurat den utgiftsposten kommer. Anonymkode: e0199...ac1 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet tirsdag kl 05:15 #15 Del Skrevet tirsdag kl 05:15 Uavhengig om det var bestemt eller ikke syns det vel at det må males... og da er det jo akkurat slik det er i sameier.. Man har vel undersøkelsesplikt å når man kjøper så tror ikke du har noen sak her 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:15 #16 Del Skrevet tirsdag kl 05:15 Det der er jo en helt normal utgift for å vedlikeholde bygningsmassen. Sånne kommer nok på rekke og rad i årene framover. Sånn er det å eie bolig. Jeg bor i et sameie. Vi sparer opp til vedlikehold over husleia, men så skjer sånt som typisk skjer før eller senere: uventet rørbrudd som *må* fikses nå og spiser alle oppsparte midler. Når da rørbrudd to kommer etterpå, ja da må man betale. Vi må også male snart, så da må vi nok også betale, i og med at oppspart har gått til rørreparasjon. Vanligvis er de dyrere å ignorere nødvendig vedlikehold. Anonymkode: ad489...d44 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:43 #17 Del Skrevet tirsdag kl 05:43 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Synes folk er litt lite forståelsesfulle, altså.. Når man er alene og akkurat har kjøpt bolig har man ikke full bufferkonto. Det er klart det er overraskende at en sum kreves av en, uten at man har vært klar over det. TS, antakelig er ikke dette noe du får gjort noe med, men jeg ville uansett ringt megler og forhørt meg. Ikke mist nattesøvn over dette, når dere får malt huset i år blir det ihvertfall lenge til akkurat den utgiftsposten kommer. Anonymkode: e0199...ac1 Det hjelper jo ingenting å være forståelsesfull når folk kjøper i blinde og ikke undersøker noen verdens ting, og så kommer de og klager etterpå? At det følger vedlikehold med en eierseksjon er vel ikke akkurat noe som kan komme som julekvelden på kjerringa, det ligger jo i ordet «eierleilighet». Mener du megler skal betale? Forsikringsselskapet? Eller skal naboene ta regningen? TS kan jo evt påta seg å male, da får hun betalt for det? Men enig i at om man mister nattesøvn av at man har kjøpt en bolig som medfører vedlikehold fordi man må betale for det, da er noe galt. Kanskje man burde kjøpt i borettslag eller fortsatt å bo til leie? Anonymkode: d4d9f...8c9 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:43 #18 Del Skrevet tirsdag kl 05:43 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men forsikring dekker ikke at kjøper ikke forstår hva et sameie er og at det er mer utgifter ved å en leilighet enn å betale ned på lånet. Forsikring dekker alvorlige mangler. Anonymkode: d4d9f...8c9 Det er helt sant, jeg bare stusset på at hun valgte vekk forsikring for man vet aldri hva man har kjøpt før man har vært der en stund. Og forsikring er for øvrig mye mindre enn 34000. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Synes folk er litt lite forståelsesfulle, altså.. Når man er alene og akkurat har kjøpt bolig har man ikke full bufferkonto. Det er klart det er overraskende at en sum kreves av en, uten at man har vært klar over det. TS, antakelig er ikke dette noe du får gjort noe med, men jeg ville uansett ringt megler og forhørt meg. Ikke mist nattesøvn over dette, når dere får malt huset i år blir det ihvertfall lenge til akkurat den utgiftsposten kommer. Anonymkode: e0199...ac1 Det hjelper jo ikke å være forståelsesfull i en slik situasjon, ts vil ikke få 34000 fra himmelen fordi vi på kg forstår, Anonymkode: 7151b...1f7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet tirsdag kl 06:03 #19 Del Skrevet tirsdag kl 06:03 (endret) De legger normalt ved sameie møtene som er gjort i de siste par år regner med at det stod der og at du ikke leste den. Maling av hus er normalt vedlikehold og du vinner neppe fram Endret tirsdag kl 06:04 av NakenPanda 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:05 #20 Del Skrevet tirsdag kl 06:05 Kan ikke se at ts har noen sak her. Men det er jo åpenbart et lite sameie der de andre beboerne enten har så god økonomi at de trekker 3x.000 opp av innerlomma for å betale for maling hvert 8. år, eller så har de dårlig økonomistyring. Det kan jo være på sin plass å vurdere å legge på husleia med noen hundrelapper i måneden for å spare opp til buffer for dette og sikkert andre ting som vil dukke opp og komme som julenissen i kjerringa … 😉 Anonymkode: 85c40...8d7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå