AnonymBruker Skrevet 28. april #1 Skrevet 28. april Skrekk og gru. Fant ut at jeg var gravid og føler jo verden raser litt. Vårt første barn er født i starten av januar og om jeg beholder dette blir det under 12 mnd om barnet evt kommer litt før termin, og i verste fall er de født på samme år! Abort er høyt oppe på lista, men før jeg tar steget vil jeg høre erfaringer med to så tette. Vil ikke si mye om bakgrunnen vår i frykt for å bli gjenkjent, men vi er under 25 begge… Anonymkode: 75960...ba1 4
AnonymBruker Skrevet 28. april #2 Skrevet 28. april Jeg har 12 mnd mellom mine og hadde aldri gjort det igjen. Spørs på hvor involvert far er og nettverk men her resulterte det i samlivsbrudd og ett tung hverdag som alenemor. Anonymkode: 4523e...d2a 2
Aeris Skrevet 28. april #3 Skrevet 28. april (endret) Nå har ikke jeg barn selv, men iallefall vil det eventuelle barnet være så like gamle at de kan underholde hverandre og leke sammen. kanskje tilogmed gå i samme klasse Beste vennene mine når jeg vokste opp var de to søsknene mine, og vi var alle veldig nære i alder Jeg var forsovidt også et " ikke planlagt uhell" 😅 Endret 28. april av Aeris 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #4 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har 12 mnd mellom mine og hadde aldri gjort det igjen. Spørs på hvor involvert far er og nettverk men her resulterte det i samlivsbrudd og ett tung hverdag som alenemor. Anonymkode: 4523e...d2a Takk for ærlig svar. Trenger slikt fra noen som har gjort det før.. Jeg er litt delt. På en side hadde det sikkert vært kjekt med to tette, for et samhold de får, og ikke minst mestring å klare det og ikke gi seg. På den andre side sover vi jo knapt, det sosiale livet må vi si hadet til i årevis… Samme med parforhold. Er ikke i mot abort, men føler jeg må ta et veloverveid valg og søker info hvor jeg kan. Far er greit involvert, men barnet er jo så lite enda så vet jo ikke hvordan det blir… Men flink til å bidra etter jobb… Anonymkode: 75960...ba1
AnonymBruker Skrevet 28. april #5 Skrevet 28. april Veldig fint å ha to tette barn. Det går i ett de første årene, og det er hardt. Men med gode rutiner og godt samarbeid mellom foreldre (gode besteforeldre som er involvert er en bonus), så går det veldig bra. Anonymkode: 80a8e...774 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #6 Skrevet 28. april Kjør på, hvis dere selv ønsker. Det blir intenst mens det str på, men da er dere jo allerede i babybobla. Så dere bare øker på litt. En ny runde med permisjon vil jo gi deg mulighet til å ta en skikkelig fin og rolig oppstart i bhg for eldste. Det at barna er i omtrent samme fase med like behov kan gjøre hverdagen mye lettere for dere, enn å måtte tilrettelegge for barn i helt forskjellige faser samtidig. Og barna kommer (forhåpentligvis) til å få så mye gledd og trygghet v hverandre. Etter hvert blir de omtrent som tvillinger. Hvis dere selv ønsker barnet, så kommer det nok til å bli kjempe bra🩷 Anonymkode: 5cecc...166 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #7 Skrevet 28. april Vi har det. Masse jobb, men også masse glede. Hvis du uansett vil ha en til, kjør på. Anonymkode: 3f5f4...4a2 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #8 Skrevet 28. april Har 14 mnd mellom mine første. Fullstendig galskap og kaotiske tilstander i småbarnstiden. Ser tilbake på den tiden som.. vet ikke hva jeg skal beskrive det som… sinnssyk? Jeg holdt på å gå i spader, men hadde heldigvis mye familie som gladelig stilte opp med trilleturer, matlaging og bretting av klær. Aner ikke hvordan jeg skulle klart meg uten. men nå som de har blitt større er jeg så ekstremt glad og takknemlig. De er 3 og 4 år og har så ekstremt mye glede av hverandre. Er mye enklere når de sover natten gjennom og er mer selvgående. Sluttet med bleier, blund og smokk. vi kan planlegge samme aktiviteter som begge har glede av og vi trenger ikke ta så mange individuelle hensyn. De oppfører seg ganske jevnaldrende, eldste blir litt «baby» mens yngste tydelig strekker seg etter storebror. så nå når den verste fasen er over klarer jeg endelig å kose meg og finne litt tilbake til livsgleden 😅 En periode ville jeg helt ærlig bare forsvinne og hata livet mitt så ekstremt. men nå… ville ikke vært det foruten og er så takknemlig for at de har hverandre 🥰 masse lykke til med valget! Forstår godt at det er utfordrende. Har ingen gode råd, annet enn å gjøre det som føles riktig. Anonymkode: 670a6...73d 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #9 Skrevet 28. april Mange fordeler med to tette. Litt flere mnd mellom våre 2 eldste, men kun ett skoleår. De har hatt mye glede av hverandre. Vi fikk likegodt to tette til noen år senere. Overgangen fra 0 til 1 er den største. Fra 1-2 er mye mindre. Søvn er mangelvare med små barn. Med to tette komprimerer dere den søvnløse perioden, selv om den gjerne blir mer intens. Det vil nok bli travelt! Unger er forskjellige og det er foreldre også. Dere må kjenne på hva som er riktig for dere. Anonymkode: 46796...f18 2
monican94 Skrevet 28. april #10 Skrevet 28. april heller to tette enn å akkurat være ferdig med småbarnstiden for så å begynne på nytt.. Hektiske år men det nailer dere👏👏 og ungene får veeeldig glede av hverandre og gjør dagene enklere om bare få år 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #11 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skrekk og gru. Fant ut at jeg var gravid og føler jo verden raser litt. Vårt første barn er født i starten av januar og om jeg beholder dette blir det under 12 mnd om barnet evt kommer litt før termin, og i verste fall er de født på samme år! Abort er høyt oppe på lista, men før jeg tar steget vil jeg høre erfaringer med to så tette. Vil ikke si mye om bakgrunnen vår i frykt for å bli gjenkjent, men vi er under 25 begge… Anonymkode: 75960...ba1 Er du tilbake i jobb og har jobbet minst 6 mnd når du går ut i permisjon igjen? Det må du for å ha rett på foreldrepenger for nestemann. Jeg kom i den situasjonen at jeg måtte ta 7 mnd ulønnet permisjon fordi minstemann ikke fikk barnehageplass før. Dermed ville jeg mistet rett til foreldrepenger om jeg beholdt da jeg ble gravid igjen da minsten var 5 mnd. Jeg ble med andre ord tvunget til å ta abort fordi jeg ikke hadde råd til å gå et år uten foreldrepenger.. ’Nå har du satt deg selv i en virkelig dum situasjon’ sa bare Nav saksbehandleren hånlig i telefonen da jeg ringte for råd. Anonymkode: 3848f...c4f 2
AnonymBruker Skrevet 29. april #12 Skrevet 29. april Det er 14 mnd mellom mine to eldste og 13 mnd mellom mine to yngste. Intenst, men tror ikke det hadde vært så mye mindre intenst med nyfødt pluss 2- eller 3-åring egentlig. Perioden fram til de er 4-5 år er ganske intens uansett (synes jeg da). Jeg ser tilbake på den tiden som travle, men fine år. Ingen skrekkopplevelse i det hele tatt! Når det gjelder permisjonsrettigheter, er jeg ganske sikker på at reglene ikke er slik at permisjon teller som ny opptjening på lik linje med jobb, men at du ikke kan ha vært i ulønnet permisjon. Men sjekk det ut. Jeg tenker det viktigste spørsmålet er om dere ønsker to barn. Gjør dere det, kan det være like greit å ta det nå. Fordelen med to tette er at de er i noenlunde samme fase og har de samme interessene og behovene, og rolig blir det ikke med to (små-) barn uansett, selv om det er et år til mellom dem. Anonymkode: 6f56a...4f8
AnonymBruker Skrevet 29. april #13 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er 14 mnd mellom mine to eldste og 13 mnd mellom mine to yngste. Intenst, men tror ikke det hadde vært så mye mindre intenst med nyfødt pluss 2- eller 3-åring egentlig. Perioden fram til de er 4-5 år er ganske intens uansett (synes jeg da). Jeg ser tilbake på den tiden som travle, men fine år. Ingen skrekkopplevelse i det hele tatt! Når det gjelder permisjonsrettigheter, er jeg ganske sikker på at reglene ikke er slik at permisjon teller som ny opptjening på lik linje med jobb, men at du ikke kan ha vært i ulønnet permisjon. Men sjekk det ut. Jeg tenker det viktigste spørsmålet er om dere ønsker to barn. Gjør dere det, kan det være like greit å ta det nå. Fordelen med to tette er at de er i noenlunde samme fase og har de samme interessene og behovene, og rolig blir det ikke med to (små-) barn uansett, selv om det er et år til mellom dem. Anonymkode: 6f56a...4f8 Æsj, endret setningen i etterkant og glemte å fjerne et veldig viktig "ikke". Det skal selvsagt være: "Når det gjelder permisjonsrettigheter, er jeg ganske sikker på at reglene er slik at permisjon teller som ny opptjening på lik linje med jobb, men at du ikke kan ha vært i ulønnet permisjon. Men sjekk det ut." Altså at du ikke må ha vært ute i jobb fra baby nr 1 er 6 måneder, men hvis du har ulønnet permisjon blir beregningsgrunnlaget for de månedene kr 0 siden du ikke har lønn. Dette ville jeg sjekket ut med NAV med en gang. Anonymkode: 6f56a...4f8 2
AnonymBruker Skrevet 29. april #14 Skrevet 29. april En av mine bestevenninner har 11 mnd mellom sine, og hun ELSKER det. De er 12&13 nå. Hun anbefaler det så varmt. De er bestevenner, verste fiender(😆), finner på alt mulig sammen og koser seg masse sammen. Han eldste sliter litt sosialt, og da er det en enorm trygghet å ha lillebror på sin side. Hun hadde 100% gjort det igjen😊 Det er bare noen år det er skikkelig travelt; når de er bleiebarn som ikke sover. Etter det underholder de hverandre og lærer av hverandre. Anonymkode: 182fd...a59 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. april #15 Skrevet 29. april Venninna mi har 11 mnd. mellom sine. Jeg har alltid vært så misunnelig på det. Tøft i begynnelsen og den yngste hadde kolikk. Hun holdt også den eldste hjemme fra bhg, så de startet samtidig. Nå er de i slutten av barneskolen. Jeg hadde gjort det. Du er jo ung i tillegg. Anonymkode: ffe61...e50 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. april #16 Skrevet 29. april Dette går helt fint! Jeg står midt oppi det nå, og ikke hør på dem som sier at det er krise! Vi har 12 mnd mellom våre yngste, har eldre barn også. Det er selvfølgelig mye å følge opp, men også så koselig! Mine er ett og to, og de er bestevenner allerede, så glade i hverandre! Og ingen av dem har vært sovebabyer, de har slitt med søvn og allergi. Jeg kunne egentlig tenkt meg å gjøre denne aldersforskjellen igjen, den er mye gøyere enn 24 mnd, for vi har det også, men nå er vi ferdige meg barn! Lykke til! Anonymkode: 0e58e...452 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #17 Skrevet 29. april Jeg har det og det gikk fint. Det første året var selvsagt en del jobb, men de har vært perlevenner mer eller mindre fra starten og underholder hverandre mye. Tvillinger uten å være tvillinger på en måte 🥰 Jeg kan varmt anbefale det på alle måter! Har ikke angrer et øyeblikk på at vi gjennomførte. Ja det er selvsagt litt mye i en periode, men du vinner SÅ mye mer enn det koster ❤️ Anonymkode: 5440c...755 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #18 Skrevet 29. april Takk for alle erfaringer her… ❤️ Må si at etter nok en våkenatt med lille babyen frister det å at babyen blir større og gir oss mer søvn 😅 Vi er ikke sikker på om vi får bhg plass før babyen er 1 1/2 år, er dessverre slik her. Så da blir det å gå hjem med to stk.. men det kan vel bli fint på et vis. Vi har alltid sett for oss to/tre barn, men hadde sett for oss et par år mellom de. Men ikke sikkert det er så stor forskjell mellom 1 og 2 år? Har sett for meg alle scenarioer her, med søsken som er perlevenner og sitter og leker så fint, men også sett for meg en ny baby som gråter og den største enda ikke har lært seg å gå eller noe.. (jeg gikk ikke selv før jeg var 15 mnd, men samboer var 11 mnd når han gikk)… Æsj og fysj så vanskelig 😅😅 Anonymkode: 75960...ba1 1
fru Alving Skrevet 29. april #19 Skrevet 29. april Tenker spørsmålet er om dere vil ha flere barn, ønsker dere det så er motivasjonen mer på plass. Ja det blir nok beintøft de første par årene men så har du to tette barn som kan følge hverandre opp igjennom. De vil få mye glede av hverandre, og alltid ha noen å leke med. De kan gå på de samme aktiviteter, bare pass på å behandle dem som to ulike barn😅
AnonymBruker Skrevet 29. april #20 Skrevet 29. april Jeg har tre barn med hhv 11 og 12 mnd mellom hver av de. To er også født i samme år. Jeg hadde gjort det igjen når som helst! Svangerskap nr tre var slitsomt, men nr to gikk fint. de to som er født i samme år går i ulike klasser, og vi passe på å ikke sammenlikne de, hvilket var vanskelig for familiene begynnelsen. De er svært ulike, derfor går de ikke på samme fritidsaktiviteter. Det har nok vært en fordel for de, men hakket mer slitsomt for oss. Anonymkode: b490c...64e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå