Gå til innhold

LO-topp sparket tidligere elskerinne, og tilbød henne en hysj-avtale

NordicViking

Anbefalte innlegg

Fra TV 2:

Fellesforbundets leder Jørn Eggum (52) innledet et seksuelt forhold til Merethe Solberg (42) da hun var tillitsvalgt kokk på Ikea. Tre år etter at forholdet tok slutt, har hun fått sparken av Eggums styre. I opptakten til at Eggum skal velges som LO-leder, ble Merethe Solberg 28. januar fratatt alle sine verv i Fellesforbundet. Ifølge Solberg og en rekke andre kilder TV 2 har snakket med, skjedde dette uten forvarsel. Eggum legger deretter press på henne for å signere en hysj-avtale på opp mot en million kroner. Solberg mener det var et skjevt maktforhold mellom dem, og at forholdet ikke tålte dagens lys. 

Eggum bekrefter overfor TV2 at han og Solberg over flere år hadde et seksuelt forhold samtidig som hun var tillitsvalgt i forbundet han er leder for. Han vedgår samtidig at hans rolle i saken nå kan ha vært uryddig. Samtidig hevder Eggum at det ikke har vært en makt-ubalanse i forholdet.

Jørn Eggum er eneste kandidat til å bli ny leder i LO når LO-kongressen om en drøy uke skal velge Peggy Hessen Følsviks etterfølger. Han er også medlem i Arbeiderpartiets sentralstyre. Kan han ha tillit innad i LO og Ap etter dette? 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/lo-topp-jorn-eggum-tilbyr-hysj-avtale-til-tidligere-elskerinne/17684193/

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er heller ufattelig at Fellesforbundet og LO har tillit til ham.

Han giftet seg i 2017, innledet samme år et forhold til en elskerinne. Og så sørger han for å skaffe sin tidligere elskerinne en avtale når hun er ønsket bort fra sin jobb.

Han ba selv om å få fullmakt fra forbundet om å forhandle sluttavtale med henne, uten at forbundet visste at han hadde hatt et forhold til henne i flere år, han opplyste ikke om det. Dette er ikke bare at han har gjort en tabbe og glemt å melde seg inhabil, han valgte jo helt bevisst å selv be om å få forholde seg til sin tidligere elskerinne.

Da ligner det som korrupsjon fra hans side.

Mens Fellesforbundet har full tillit til ham.

Og han er eneste kandidat som ny leder for LO?

Det står virkelig dårlig til i norsk politikk og forbund når folket godtar at Solberg ikke orket å melde seg inhabil i "altfor mange saker til at det går an å kontrollere" (iflg. Erna selv), og LO nå ser ut til å ville velge en som har samme selektive forhold til habilitet og inhabilitet.

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir full støtte: - Har tillit

"Mandag skrev TV 2 at Eggum siden mellom 2017 og 2022 hadde et seksuelt forhold til en tillitsvalgt. Overfor TV 2 beskriver Merethe Solberg selv forholdet som frivillig, men uryddig.

Hun hevder også at hun oppfatter at hun har blitt tilbudt en hysj-avtale på én million kroner. Hun har ikke signert avtalen. "

"- Verken Fellesforbundet eller avdeling 10 har tilbudt Merethe Solberg en avtale, slik TV 2 påstår. Dokumentet som TV 2 viser til, er utarbeida av en av våre ansatte etter ønske fra Merethe Solberg, sier kommunikasjonssjefen.

Dagbladet Børsen har prøvd å få en kommentar fra TV 2 om påstandene, uten hell."

Saken der har tydeligvis to sider og ikke bare det som TV2 påstod.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde TV2 ha spart oss for!  To voksne mennesker har hatt et forhold.  Han var leder i forbundet, men ikke hennes leder. Hun rapporterte til et styre og en styreleder.  
Avdelingen legges ned etter mye uro.  Uroen dreier seg ikke om denne damen direkte.  Hun mister jobben.  Jeg gjetter at avdelingen legges under en annen avdeling.  Det er sånt som skjer i arbeidslivet.  

Men denne kvinnen kobler det til Jan Eggum, og mener at han vil bli kvitt henne.  Derfor går hun ut i media, og mener hun er et offer som er blitt misbrukt av en leder.  

Det tror ikke jeg!  Feilen Eggum har gjort var å akseptere at han skulle framforhandle en avtale med kvinnen.  Det burde han overlatt til noen andre.   

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri forstått hvordan mennesker som Eggum som helt klart har et ekstremt dårlig moralsk kompass, kan få ledende stillinger i det hele tatt. Sånn helt uavhengig av akkurat hvem som har gjort hva i denne saken, forstår jeg ikke at han skal velges inn som LO sin leder.

Går man aktivt ut og er utro på denne måten, har man en svært dårlig moral og gir bæng i andre enn seg selv. Hva i alle dager får folk til å tro at disse type menneskene har en annen (bedre?) moral i forhold til jobbene sine?

Dårlig moral er ikke noe som bare slår inn på fritiden.

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

orios skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke helt jeg…hva jeg synes om Debatten i kveld? Flere som har sett? 

Jeg så debatten, og sier det samme, jeg vet ikke helt.... og skjønner at det er vanskelig, men jeg har alltid vært redd maktpersoner selv. En maktperson ødela ganske mye for meg en gang tidlig i arbeidslivet, men da på en annen måte.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

orios skrev (7 minutter siden):

Hun gjorde dessverre en veldig dårlig figur. Hun oppgir at hun ikke turde si nei til en drink, men å stå i mot hele styret det tør hun. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet skrev (Akkurat nå):

Hun gjorde dessverre en veldig dårlig figur. Hun oppgir at hun ikke turde si nei til en drink, men å stå i mot hele styret det tør hun. 

Ja det er akkurat det. Synes igrunnen det var mye som skurra litt. Og det har tydeligvis kommet varsler (flere) mtp hennes lederstil. Men… nei, vet faktisk ikke hva jeg mener lenger 🙄

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

orios skrev (17 minutter siden):

Enig. Vet ikke jeg.  8 av 10 ville hun skulle slutte og det var helt ukjent for henne at alle de varslet mot henne?..🤨

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun virker lite troverdig i sin historie. Men han, som innleder dette forholdet, samme år som han gifter seg? Stakkars ektefelle som må lese om dette, og tv2-intervjuet er altfor detaljert. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

orios skrev (3 timer siden):

Jeg så den. Dessverre veldig venstrevridd og forkvaklet. Typisk NRK. Fælt å si det, men siden Fredrik Solvang er både adoptert, av asiatisk avstamming, og i tillegg homofil, så er det hans (eller skal vi si "hens") versjon som er sannheten? som blir formidlet ?..Alt dette blir bare helt feil for resten av oss. Sorry 🫣

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

orios skrev (10 timer siden):

Utrolig pinlig seanse, shame on NRK for å gjøre en slik sak. Skal ikke mennesker i verv ha forhold uten at det blir slått opp som "misbruk av stilling" og blabla bla? Virker som om det er blitt slik at man er ute etter å ta alle som stikker nesa si frem + at at man lar alle som ønsker oppmerksomhet også skal få en hårete arena å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saima skrev (1 time siden):

Utrolig pinlig seanse, shame on NRK for å gjøre en slik sak. Skal ikke mennesker i verv ha forhold uten at det blir slått opp som "misbruk av stilling" og blabla bla? Virker som om det er blitt slik at man er ute etter å ta alle som stikker nesa si frem + at at man lar alle som ønsker oppmerksomhet også skal få en hårete arena å gjøre det på.

Jeg lurer seriøst på om hun visste hva hun begav seg ut på. Det der kan umulig styrke hennes sak?  Noen burde nok frarådet det der ja…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig usikker på om det var riktig å kjøre intervju med henne på Debatten i går.

• Helt klart uklokt og kritikkverdig av Jørn Eggum å innlede et «pendler»forhold til en medarbeider i organisasjonen. Det svekker helt klart hans troverdighet og integritet ift å være en riktig kandidat for rollen han nå ønsker seg.
  • Enig i at historien som fortelles virker rar. Hun turde ikke å si nei til ham, men hun tør å ta opptak av samtaler, dele dem og stå fram i media. Fordi hun vil oppnå rettferdighet, ikke hevn. Akkurat det har jeg veldig vanskelig for å forstå. 

Helt klart ikke bra for Jørn Eggum. Men damen burde hatt minst en rådgiver. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

orios skrev (14 timer siden):

Hun plukket greit sin egen sak fra hverandre og ødela sin egen troverdighet. Hun virker skjør som et aspeløv og jeg kan godt forstå at folk sliter med å bli ledet av en så svak karakter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo undres på hvorfor han var så på for å få laget en slutt avtale med MS, forklarte henne at hun ikke ville komme bedre ut enn det, opplyste henne om Nav-satsene. Dette etter at han hadde sagt til henne at hun ikke hadde rett på noen ting. 

Forholdet var avsluttet, hun hadde fått sparken, så han kunne bare gått videre, men det var vel en del ting han ikke ville skulle komme ut. 

Nå har det nettopp kommet ut at han trekker sitt som kandidatur som LO leder.

Endret av Knitalong
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nrk nyheter meldte nå kl 14 at Jørn Eggum akkurat har skrevet på sin fb-profil at han trekker sitt kandidatur som LO-leder.

Eneste riktige å gjøre!

Jeg ser ingen motsetning til det at hun følte det vanskelig å sette grenser og si nei til Eggum tidligere og det at hun nå står frem med saken. At hun er nervøs for å brette ut saken i landets største kanal i beste sendetid, det er også naturlig. Hun har ikke erfaring nok fra denne typen media til å føle seg trygg på den situasjonen, og når det er i en såpass pikant sak i tillegg, så er det lov å føle seg nervøs, ukomfortabel og virke usikker.

Problemene i avdeling 10 har flere kilder opplyst fantes også før hun fikk sin lederstilling der, så det kan ikke hun alene ta ansvar for, selv om det er tydelig at hun ikke var rett leder til rett tid for å rydde opp i de problemene som fantes der fra før hun tok over som leder.

Jeg synes det er fantastisk bra at hun står frem i denne saken. Hvis hun ikke hadde gjort det så hadde Eggum trolig blitt LO-leder, og da hadde en av landets mektigste organisasjoner, som har stor politisk og økonomisk makt i landet, sittet med en leder med et svært så slepphendt, faktisk arrogant og svært uprofesjonelt, forhold til habilitet. Når øverste ledere har et så dårlig moralskt kompass og de velger å gi blaffen i de reglene som gjelder for habilitetsvurderinger, så blir det farlige ledere, for det underbygger demokratiet ved at det bygger ned folks tiltro til både politiker og andre viktige maktposisjoner i samfunnet.

Vi ser nå at Eggum tross alt tar ansvar og trekker seg som kandidat som LO-leder. Det står det respekt av.

Det er det Erna Solberg også burde ha gjort - trekt seg som leder av Høyre og så trukket seg helt bort fra norsk politikk etter neste stortingsvalg - fordi hun iflg. henne selv har hatt habiliteringsproblemer i så mange saker at de er for mange å nøste opp i. Istedenfor ser vi at inhabile Erna Solberg nå er Høyres neste statsministerkandidat. Det viser at både Erna Solberg og Høyre har grunnstøtt fullstendig når det kommer til moral og profesjonalitet og ikke minst forsvarlighet. Er dette den beste lederen Høyre har, da står det jammen svært så dårlig til med høyresiden av norsk politikk og Høyre spesielt!

Jørn Eggum strøk på det meste da han skaffet seg en elskerinne, at han valgte å ha et seksuelt forhold til ei som i organisasjonen var underordnet ham, og ikke minst det at han tilbakeholdt informasjon fra styret og ga blanke i profesjonalitet og regelverk om habilitet da han ba om å få ta saken med ekselskerinnen, selv om han visste at han var inhabil i saken. Han får imidlertid et pluss ved at han nå trakk sitt kandidatur til å bli LO-leder. Det viser at det tas ansvar på dette viktige feltet. (Men om det er noe han selv har tatt initiativ til, eller om andre krefter har bedt ham om å trekke seg, det vet vi foreløpig ingenting om.)

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...