Gå til innhold

Fasthet i madrass som overvektig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

min samboer har noen kilo ekstra og sliter en del med ryggen. For noen år siden kjøpte vi nye madrasser, eller jeg kjøpte en jeg synes var god og som passer ypperlig for min del, men den fungerer svært dårlig for mannen som stadig våkner opp med mye vondter.

Er det noen som har noen gode tips til fasthet, eller bare tips til en god madrass eller i værste fall en god seng? Har egentlig ingen ønsker om å kjøpe ny seng før neste år (skal inn i nytt hus med mulighet for større seng), men mannen kan ikke gå rundt slik lengre..

Litt usikker på hvilke madrasser vi har nå. Min side er ganske hard, mens hans virker mykere, men vi har akkurat den samme typen!

Anonymkode: d3701...9e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her må du være konkret. Hvor mye veier din samboer?

Anonymkode: 7792f...ff6

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte seng med to ulike fastheter. Min side er mykere enn hans. 

De sa i madrassbutikken at menn pleier å like fastere madrasser og kvinner mykere. 

Og for oss var det overraskende å merke hvor stor forskjell vi egentlig ønsker oss. Nå har vi begge ei side av senga som er himmelsk,  mens begge synes den andre sin side er rar. (Forskjellen er svært merkbar, men ikke slik at det blir rart i midten). 

Kanskje dere rett og slett skal prøve å bytte side i senga?, frem til dere får kjøpt ny?

Anonymkode: 51bbb...fe5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også en stor kar. Nesten 2 meter og godt over 100 kilo.

Det verste som finnes er myke senger. Da synker jeg i midten og det føles som jeg ligger i en hengekøye. Det finnes egentlig ikke for hard madrass for meg. Jo fastere, desto bedre!

Her ville jeg sett etter to forskjellige madrasser. Det høres ikke ut som at dere vil like den samme mykheten.

Anonymkode: 036d9...de1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tykkelsen og kvalitet er viktig når du er du er en stor mann. 

Anonymkode: e8290...932

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På 80/90 tallet når jeg kjøpte min første madrass, fikk jeg vite når jeg kjøpte seng at man skulle ha fast madrass hvis man var tung, medium madrass hvis man var normalvektig og myk madrass hvis man var liten og lett.

Jeg var normalvektig og trengte medium madrass, og sov godt på det.

Så går det 10-12 år og jeg fikk jeg dårlig rygg og ble anbefalt fast madrass, og er helt avhengig av det nå, så det at man kun kan ha fast madrass når man er tung, har de gått bort i fra.

Det finnes ulike fasthets grader hos  produsenter, så man må prøve seg frem.

Det er lurt å kjøpe dobbeltseng med ulike madrasser. Har en Jensen seng der jeg har fast og kjæresten medium madrass.

Anonymkode: 780df...898

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp seng med uavhengige madrasser som kan varieres på hardhet. så dere begge får noe dere liker og kan endre etter behov.
Vi kan snu begge madrassene så det blir 4 ulike valg på hver side. Svane. 

Anonymkode: c2da6...1dc

• Liker 1
Skrevet

Mulig dere må kjøpe hele sengen ny, og ikke bare madrassen. Det er en del fjær og støtte i den madrassen under også. Fast Madrass er ofte bra for tung kropp, men det er ikke alltid det løser alt, noen har vondt i ryggen uansett, pga at man er for tung. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken fasthet som er best i madrassen avgjøres av hvor bevegelige ledd man har, ikke vekt på personen.

Anonymkode: ccaaa...055

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her må du være konkret. Hvor mye veier din samboer?

Anonymkode: 7792f...ff6

Aner ikke vekt, men har stor mageomkrets.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje dere rett og slett skal prøve å bytte side i senga?, frem til dere får kjøpt ny?

Vi bruker å bytte om på madrassene, men han synker fort ned i madrassen uansett, så det er samme greia etter ei natt.

Takk for alle tips her. Vi må vel ut å prøve litt. 
ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får en ekstra fast madrass på jysk til ca 3000 kroner. La min opp på rammemadrassene jeg allerede hadde. Funker gull og godt for ryggen! 

Jeg har en høy og tung mann og han sover veldig godt på ekstra fast madrass 

Anonymkode: 34966...b6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

evt kan du legge en tynn pdf plate under madrassen hans siden det bare er ett år og passe på å lufte godt så den ikke skaper mugg i madrassen hver andre uke eller sån.. 

Anonymkode: 4134e...63a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 190 og 90 kg, og foretrekker helt klart myke madrasser 

Anonymkode: d4d0f...beb

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare fasthet som er viktig, men kvaliteten på madrassen. Det er også store forskjeller på fast/medium på forskjellige typer madrasser/senger hos samme produsent, f.eks er fast i Svane Nobel mye fastere enn fast i Jensen Carat. 

Å ligge riktig, både med madrass og hodepute, er kjempeviktig. Har dere to vendbare madrasser i en sengestamme, eller har dere kontinentalseng? Hvis dere har førstnevnte så er det jo enkelt å kjøpe en vendbar madrass kun for han, og prøve å finne noe tilsvarende i høyde. Overmadrassen også viktig, det kommer nok snart storsalg på latex overmadrasser hos Skeidar og Bohus hvor man kan gjøre kupp. Evnt sjekke på finn.no.

Det står forøvrig ofte navn på madrassen hvis du kikker etter på lappen. Kanskje madrassen også har duo-system med en fastere og mykere side, hvis du mener de skal være helt like? Han kan jo evnt snu madrassen og teste. 

Anonymkode: 0a21a...d6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har problemer med ryggen og jeg er helt avhengig av hard madrass, har en veldig god overmadrass over som har en fast side og en myk side som ikke er for tykk som gjør at det ikke blir for hardt.

Anonymkode: 54be1...57f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Litt usikker på hvilke madrasser vi har nå. Min side er ganske hard, mens hans virker mykere, men vi har akkurat den samme typen!

Prøv å bytte på madrassene. Hans side er nok mer utslitt og blitt mykere. Kanskje den er perfekt til deg.

Kan også prøve fastere overmadrass i en periode.

Anonymkode: acbd5...cbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke kjøp IKEA hvis du har ryggproblemer....

Anonymkode: 0a21a...d6c

Joda har både ikea rammemadrass og madrass og det fungerer helt perfekt for meg. 

Og man kan ta testen selv om man ikke ender med å kjøpe madrass på Ikea.

Anonymkode: 54be1...57f

AnonymBruker
Skrevet

Det spiller også en rolle hvordan han ligger når han sover. Jeg er stor og kjøpte ekstra fast madrass etter anbefaling i møbelbutikken. Jeg slet i flere år med smerter i bekken, lår og korsrygg. Måtte opp om natta og spise smertestillende. Så fikk jeg en aha-opplevelse i en myk hotellseng: ingen vondter og sov hele natta. Jeg ligger på sida og sover og løsningen for meg på nattestid er medium madrass. Be han gå til en butikk de er gode på madrasser. Jeg fikk hjelp av en som så på hele meg, ryggsøyle, sovestilling osv. Så det med madrassfasthet er ikke så enkelt som vekt. 

Anonymkode: 21f21...151

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...