Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Skal bestille sminke fra pureluxe men beløpet kommer til å overstige 200kr.

Deler av innlegget er slettet. Reglene

Orakel - moderator

Endret av orakel
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du ber om er hjelp til å be dem bryte norsk lov, og det er ikke tillat å bryte norsk lov ifølge regelene for forumet (naturlig nok), så du bør heller skaffe deg ei ordbok

Skrevet (endret)
Skal bestille sminke fra pureluxe men beløpet kommer til å overstige 200kr. Deler av sitat slettet. Orakel - moderator

Be dem å legge ved en proforma faktura. På denne måten kan du handle for opptil 5000 uten å betale tollavgifter av dette. Dette gjelder for privatpersoner, og den norske innførselsloven brytes ikke. En proforma faktura inneholder avsender og mottakers fulle navn og adresse, varens antall, varens verdi og opprinnelsesland. En proforma faktura skal fylles ut av avsender, og må bli skrevet på fransk (det internasjonale postspråket), engelsk eller språk som er vidt forstått i mottakerlandet (i vårt tilfelle norsk). En proforma invoice skal legges ved varen i eksen, og en kopi av denne skal legges i en plastpose og klistres på pakken.

På engelsk heter proforma faktura "invoice" og det er fullt mulig å be dem å legge ved en proforma faktura; "enclose an invoice". Invoice

brukes over hele verden for at privatpersoner og bedrifter skal unngå andre lands tollavgifter.

De fleste pakkelapper har i dag en invoice på seg, men denne brukes til å informere om hva godset i pakken er, og ikke for å unngå tollavgifter. Dette vil si at til tross for denne, må det fylles ut egen proforma faktura i tillegg til pakkelapp. De samme reglene gjelder også for utførsel av varer fra Norge til annet land (der i blant julegaver).

Innlegget er endret. Orakel - moderator

Endret av orakel
Skrevet

Ja, jeg er streng i så måte, fordi jeg altså har det litt inni meg dette med å overholde forumets regler og norsk lov. (Jeg har tross alt vært moderator her en gang, så derfor bryter jeg ikke reglene med vilje i alle fall, og oppfordrer heller ikke andre om å gjøre det)

Jeg skjønner utmerket godt tankegangen bak spørsmålet, men poenget er at det er snakk om å bryte norsk lov, og det er ikke lov til å bruke forumet til å bryte loven.

Skrevet

En proforma faktura (invoice) bryter ikke den norske lov om toll og innførsel. Den er enkel å be om også, og lett å fylle ut.

Bare slik at jeg ikke får kjeft for det...

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Nei toll betaler du ikke, men du må fortsatt betale mva på varerene om du handler for over 200 nok.

Endret av onyx
Skrevet

Og ettersom invoice betyr faktura (ikke nødvendigvis proforma), så bryter ikke DET loven nei, det kan vi være enig om.

Men ved innførsel av en vare som koster over 200 kroner skal det betales mva. Å be om hjelp til å unngå denne loven er ikke i tråd med forumets regler.

Jeg sitter dessuten med dette med import og mva på jobb til daglig, og jeg kan love deg at om det står "invoice" på papirene som følger med så har det ikke noe som helst å si for hva som beregnes (særlig ikke siden det bare er en faktura)

Men om du kan vise til hvilken lovparagraf som tilsier at dette er en lovlig løsning, så skulle jeg gjerne, gjerne sett den.

For, det er ikke det ANDRE lantest mva hun ber om å slippe å betale, men NORSK mva. Og å unnslippe det er å snike seg unna loven. Og jeg skulle gjerne, gjerne visst hvordan det, lovlig, kan gjøres.

Skrevet

Slik jeg har forstått det i mitt arbeid med proforma og mva, så er det ikke meningen å betale MVA/VAT på et produkt to ganger. VAT er betalt i opprinnelseslandet, og privatpersoner kan innføre varer til eget bruk ved hjelp av proforma for å unngå å betale MVA igjen. Det samme gjelder på varer kjøpt i utlandet som fraktes til Norge når vi kommer hjem etter opphold i utlandet. Da er det mulig å få tilbake VAT på landegrensen, og betale MVA i Norge hvis verdien på varen overstiger et visst beløp. Dette gjelder på varer hvor det allerede er betalt MVA/VAT, og ikke på MVA/VAT frie varer.

Meningen med proforma er å unngå MVA for privatpersoner, ikke bedrifter, for varer som er ment til eget bruk, og som er under en viss verdi. Jeg, og søsteren min som bodde i Storbritannia, gjorde dette før, og vi har aldri betalt MVA på varer til Norge eller VAT på varer til Storbritannia. Det viktige er å gjøre dette rett.

Gjest Gjest
Skrevet
Slik jeg har forstått det i mitt arbeid med proforma og mva, så er det ikke meningen å betale MVA/VAT på et produkt to ganger. VAT er betalt i opprinnelseslandet, og privatpersoner kan innføre varer til eget bruk ved hjelp av proforma for å unngå å betale MVA igjen. Det samme gjelder på varer kjøpt i utlandet som fraktes til Norge når vi kommer hjem etter opphold i utlandet. Da er det mulig å få tilbake VAT på landegrensen, og betale MVA i Norge hvis verdien på varen overstiger et visst beløp. Dette gjelder på varer hvor det allerede er betalt MVA/VAT, og ikke på MVA/VAT frie varer.

Meningen med proforma er å unngå MVA for privatpersoner, ikke bedrifter, for varer som er ment til eget bruk, og som er under en viss verdi. Jeg, og søsteren min som bodde i Storbritannia, gjorde dette før, og vi har aldri betalt MVA på varer til Norge eller VAT på varer til Storbritannia. Det viktige er å gjøre dette rett.

Dette var nytt for meg, men høres logisk ut at man ikke skal betale moms to ganger for én vare! :)

Skrevet

Selvsagt skal man ikk betale to ganger, men typisk legger de heller ikke på VAT da i opprinnlseslandet dersom det er til direkte eksport.

Dersom man handler fra en utenlands nettbutikk som privatperson har jeg aldri vært borti at de legger til utenlanfs mva (altså VAT) og det hun ba om her var hjelp til å slippe norsk MVA, som man alltid skal betale når man kjøper varer verd over 200 NOK fra en butikk i utlandet.

Skrevet

Ikke alle land har vat på alle varer (og tjenester). Varer som selges i etl land, også nettbutikker er underlagt opprinnelseslandets regler for vat. Noen land har andre vat satser enn det Norge har. Når jeg sender babyklær fra Irland, har jeg ingen vat å oppgi siden babayklær ikke er vatbelagt i Irland. Når søsteren min sendte meg bøker fra Storbritannia var det heller ikke ført opp vat siden dette er en vare som ikke er vat belagt. Når jeg sendte fra Norge og til Irland og Storbritannia ble dette annerledes siden varene er mva belagt i Norge, men dog ikke noe problem siden varene ikke var avgiftspliktige i mottakerlandet.

I stedenfor å lyve til tollvesenet om verdien på varen, går det kanskje an å be nettbutikken om å dele produktene i flere forsendelser slik at ingen av pakkene overstiger 200 kroner i verdi. Da må man sikker betale frakt for flere pakker, så det er ikke sikkert denne løsningen vil hjelpe/lønne seg heller.

De fleste nettbutikker (og andre avsendere) vil sikkert ikke lyve om verdien på pakken, siden verdien kan bli et erstatningsspørsmål hvis pakken blir borte.

Skrevet
Slik jeg har forstått det i mitt arbeid med proforma og mva, så er det ikke meningen å betale MVA/VAT på et produkt to ganger.

Det er riktig, men bortsett fra det tror jeg du har misforstått en del i ditt arbeid med mva og proforma.

En proformafaktura skal følge pakken og forteller riktignok om avsender, mottaker, innhold og varens verdi, men du skal likevel betale norske avgifter om innholdets verdi overstiger 200 nok.

Avsender skal ikke kreve noe mva fra deg. Betaler du mva i avsenderlandet må du likevel betale norsk mva, og da blir mva du allerede har betalt lagt til i beregningsgrunnlaget for den norske mva.

Har sett utrolig mye rart og ikke minst feil om norske tollregler på KG så anbefaler trådstarter å kontakte tollvesenet.

Skrevet

Så nå at du hadde bodd i Storbritannia før, og der er det helt andre regler. Varer sendes fritt mellom EU-land opp til en viss verdi som jeg har forstått. (Har aldri jobbet i noe eu-land så kan ikke reglene 100%, men vet at man som privatperson ikke betaler mva på varer fra feks Danmark til Tyskland)

Men meningen med proforma er IKKE å unngå MVA. Hvertfall ikke i Norge. Meningen er å informere tollvesenet feks om pakkens verdi etc, hvis det ikke foreligger en handelsfaktura. Feks om det er varer som har vært i utlandet for reparasjon, og som ikke er et ordinært kjøp.

Skrevet

Da sier vi det, at jeg har misforstått poenget med mva. Likevel, når jeg har fylt ut skjemaer for å unngå avgifter, så har jeg sluppet avgifter. Men det er bare på varer til eget brukt, med verdi opptil 5000 kroner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...