Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊 Har noen erfaring med å ta NIPT test og få tidlig svar på hva kjønnet er? Jeg ser at det er mulig å dra til Strømstad for ultralyd og test etter uke 10. Får man da svar på genfeil og kjønn med en gang, eller tar det tid? Jeg har også hørt at noen tar blodprøver i Norge og sender de til utlandet? Dette er vel kanskje enda enklere 😁 Vi skal på tidlig ultralyd i uke 8 uansett, så har ikke behov for å dra til utlandet for ultralyd hvis vi kan slippe. Vil gjerne vite mer om mulighetene og deres erfaringer (hvilke pakker dere har kjøpt, hvor lang tid det tok å få svar, pris osv).

Ønsker ingen diskusjon rundt hvorvidt det er rett/galt å ta NIPT for å vite kjønn. ✋🏻

Anonymkode: 85729...c43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta NIPT fra uke 9+0. Vi sendte prøven til USA og fikk svar etter 10 dager inkludert postgangen. Men hvorfor så opptatt av kjønn? 

Anonymkode: 558da...452

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor haster det sånn å vite kjønn? Vi fikk uansett vite det på TUL i uke 13. 

Anonymkode: fde18...05a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om flere som har kjøpt inn mye barneklær og malt barnerommet rosa fordi ultralyden sa det var jente og så etter fødsel så var det gutt i stedet. Så forstår hvorfor ts ønsker å vite kjønn tidlig. 

Anonymkode: ced1c...86d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har hørt om flere som har kjøpt inn mye barneklær og malt barnerommet rosa fordi ultralyden sa det var jente og så etter fødsel så var det gutt i stedet. Så forstår hvorfor ts ønsker å vite kjønn tidlig. 

Anonymkode: ced1c...86d

Ts: Nettopp dette! 😅 Vi var på privat ul i uke 14 sist og ble fortalt gutt, men jammen var det en jente på oul. Da hadde vi allerede handlet inn mye til gutt. 
Men selvfølgelig ønsker vi hovedsakelig å ta NIPT testen for å sjekke genfeil. Jeg har bare ikke noe behov for å utdype mer om grunnen til det til fremmede på kvinneguiden. 

Anonymkode: 85729...c43

AnonymBruker
Skrevet

På den offentlige NIPT-testen (og den offentlige tidlige ultralyden) får man ikke vite kjønn. 

Gjør man det privat, kan man helt sikkert be om å få vite det. Mange private klinikker reklamerer jo med at man får vite kjønn hos dem.

Anonymkode: def47...997

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

På den offentlige NIPT-testen (og den offentlige tidlige ultralyden) får man ikke vite kjønn. 

Gjør man det privat, kan man helt sikkert be om å få vite det. Mange private klinikker reklamerer jo med at man får vite kjønn hos dem.

Anonymkode: def47...997

Jeg fikk vite det i uke 13 på offentlig tidlig ultralyd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 9.08):

Jeg fikk vite det i uke 13 på offentlig tidlig ultralyd.

På sus nektet de å si det på toul for to 1,5 år siden.

Anonymkode: cd68f...4ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Samme på Haukeland i år. 

Anonymkode: 60f69...6e5

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan få tatt blodprøven og sendt den? Hos fastlegen? Kan fastlegen nekte en når de vet hva prøven er til? Osv osv. Går i samme tanker, hadde heller dratt til Sverige hvis det er lov.

Anonymkode: 13cd6...389

AnonymBruker
Skrevet

Tatt NIPT to ganger via hjemmekit fra ultralydklinikkendk. Første gangen fikk jeg en sykepleier på privat legekontor til å ta prøven, det var rett inn og rett ut og jeg betalte en liten sum. Andre gangen fikk jeg søsteren til mannen som er sykepleier til å ta blodprøven. Fikk svar superraskt. Usikker på om jeg hadde fått/turt å spørre legekontoret denne gangen da jeg opplever det som større skepsis for NIPT i utlandet etter NIPT ble lov for alle i Norge. 

Anonymkode: 61707...284

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok i København i uke 10. Fikk vite kjønn i uke 12.

Anonymkode: 09341...ede

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er fordi det er ulovlig etter bioteknologiloven å oppgi kjønn før utgangen av perioden det er lov med selvbestemt abort.  Usikker på hvordan loven er nå som de hever abortgrensen. 

Anonymkode: 120fd...c46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan få tatt blodprøven og sendt den? Hos fastlegen? Kan fastlegen nekte en når de vet hva prøven er til? Osv osv. Går i samme tanker, hadde heller dratt til Sverige hvis det er lov.

Anonymkode: 13cd6...389

De skal egentlig nekte, da de ikke har lov. Tenk gjennom hvor informasjonen om ditt og fosterets dna kan ende opp, i utlandet blir ikke alltid personvernet respektert. Noen slike prøver har havnet i Kina...

Anonymkode: d216d...556

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...