AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #61 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ingen synsing. Narsissister er de som minst sannsynlig vil oppsøke hjelp og få en diagnose. Dette er velkjent, og ikke engang noe merkelig, ettersom det at det ikke et noe galt med dem er en del av verdensbilde som hører denne personligheten til. Det hadde vært absolutt merkelig dersom narsissistiske mennesker vedkjente at noe var galt med dem, og oppsøkte hjelp. Anonymkode: 19df0...3a3 Dette! 🙏 Anonymkode: d81df...bc6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #62 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Absolutt ikke, her tar du grundig feil! Narsissister oppsøker ikke psykiatrien og blir ikke diagnostisert. Grunn først og fremst er at de ser ikke selv at de har et problem, det er jo alle andre. Les boken «Omgitt av narsisster» Thomas Erikson Anonymkode: 4f793...6f8 De trenger jo ikke oppsøke psykiatrien, KG-folk kan diagnostisere dette i hytt og gevær uten å blunke. Anonymkode: ff328...1ab
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #63 Skrevet 2. mai 2025 Sårene man sitter med etter og ha vært i et forhold basert på kontroll, makt og frykt er fryktelige vonde. Kjærlighetssorg med et snev av hekt, skam, redsel og angst. Jeg hadde ikke disse plagene før jeg møtte min kvinnelige narsissist. Tok meg godt over 1 år etter at jeg kom meg vekk fra hennefør jeg startet å føle meg levende igjen. Gikk i zombiemodus, raste i vekt og levde med konstant uro, høy puls og ekstrem grubling. Har fått et helt annet syn på partnervold(psykisk og fysisk) etter at jeg selv opplevde det. Kun mennesker som har opplevd slikt kan sette seg inn i hvor jævlig det er. Nå har det gått 2 år siden bruddet. Heldigvis har jeg ikke barn med henne. Men hun er der ute. Og sender subtile meldinger i ny og ne for å vri kniven i såret. Anonymkode: 1d635...e3d 1 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #64 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er du som synser på noe du ikke har kunnskap om. Begynn å les heller. Anonymkode: 4f793...6f8 Slik at jeg kan bli med i diagnosegjengen på KG? Anonymkode: fec6e...483
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #65 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): De trenger jo ikke oppsøke psykiatrien, KG-folk kan diagnostisere dette i hytt og gevær uten å blunke. Anonymkode: ff328...1ab Og det vil de helst fortsette med. Derfor får jeg så mye pes😂 Anonymkode: fec6e...483 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #66 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Slik at jeg kan bli med i diagnosegjengen på KG? Anonymkode: fec6e...483 Tenk litt over hva dere skriver og at det fins ofre av vold her. Folk som har med traumer og sår. Kanskje noen så vidt som seg ut av det i live. Er det mulig å la denne tråden være for dem uten slike forstyrrelser. Vis litt respekt Anonymkode: d81df...bc6 3 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #67 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tenk litt over hva dere skriver og at det fins ofre av vold her. Folk som har med traumer og sår. Kanskje noen så vidt som seg ut av det i live. Er det mulig å la denne tråden være for dem uten slike forstyrrelser. Vis litt respekt Anonymkode: d81df...bc6 Jeg kan ikke respektere folk som øser ut av seg diagnoser i hytt og pine, da det ikke er riktig ovenfor noen. Dette er blitt en uting i samfunnet generelt i dag. Å klistre diagnoser på folk er noe ingen burde gjøre. Anonymkode: fec6e...483 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #68 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tenk litt over hva dere skriver og at det fins ofre av vold her. Folk som har med traumer og sår. Kanskje noen så vidt som seg ut av det i live. Er det mulig å la denne tråden være for dem uten slike forstyrrelser. Vis litt respekt Anonymkode: d81df...bc6 Det er ikke mangel på respekt ovenfor de som har blitt utsatt for vold å påpeke at man ikke kan diagnostisere noen over nett, og at det er en for stor diagnosetrend for tiden. KG er helt ekstrem på det. Man trenger ikke en diagnose for å vite at man har blitt utsatt for vold og traumer. Da bør man komme seg bort, uansett hva slags diagnose partneren måtte ha aller ikke ha. Anonymkode: ff328...1ab
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #69 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ingen synsing. Narsissister er de som minst sannsynlig vil oppsøke hjelp og få en diagnose. Dette er velkjent, og ikke engang noe merkelig, ettersom det at det ikke et noe galt med dem er en del av verdensbilde som hører denne personligheten til. Det hadde vært absolutt merkelig dersom narsissistiske mennesker vedkjente at noe var galt med dem, og oppsøkte hjelp. Anonymkode: 19df0...3a3 Mja… Folk med narsissistisk fungering er utruleg opptatt av seg selv. Jeg er forsåvidt enig med de som mener at narsissisme er « overdiagnostisert» på KG, selv er jeg snart 60 og har truffet bare en jeg vil si er ekte narsissist. Det var en kvinne forresten, og hun ble fjernet av eksterne etter en arbeidskonflikt. De hadde vel også antydet at hun nok kvalifiserte til betegnelsen. Har truffet mange med drittsekkoppførsel, men det kan vi jo ha alle sammen. Men nå snakker jeg meg bort. Behandling ja. Har en bekjent jeg vil si har sterk narsissisme. Hun er diagnostisert med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, og går fra det ene behandlingsforløpet til det andre. Hun blir bare verre…virker som hun får tips i behandlingen til å manipulere omgivelsene med enda større dyktighet 🤯 Anonymkode: ef0d5...042
Irak Skrevet 2. mai 2025 #70 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan ikke respektere folk som øser ut av seg diagnoser i hytt og pine, da det ikke er riktig ovenfor noen. Dette er blitt en uting i samfunnet generelt i dag. Å klistre diagnoser på folk er noe ingen burde gjøre. Anonymkode: fec6e...483 Endelig en som tar til motmæle. Jeg støtter deg fullt ut og kunne ikke vært mer enig. Diagnoser er populært for det er en enkel løsning på et sammensatt problem, men det løser ikke problemet, og noen ganger forverrer det det. Bare for at noen mennesker ikke passer eller ikke får plass i boksen, så betyr ikke det at de har en diagnose. Genetikk er utrolig interessant synes jeg. Spesielt i forhold til hva man er disponert for. Er man klar over dette så har man faktisk unngått ganske mange diagnoser bare der 😂 Det er ikke alt som lar seg definere, og jeg synes det er altfor trangt i samfunnet idag. Ja til likeverd og mangfold så lenge det ikke går på bekostning av andre mennesker 🥳🥳🥳🥳 1 1
NiceOrNothing Skrevet 2. mai 2025 #71 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 20.15): Det er jo et begrep som blir mye brukt, men jeg tror mer og mer at det stemmer i mitt tilfelle. Er det noen bøker som anbefales om temaet? Anonymkode: d81df...bc6 For meg var det mange tegn , men det absolutt største : at det var andre regler for meg eller for han . Altsa han kunne tillate seg det aller meste , mens jeg hadde veldig strenge regler på hva som var greit og ikke . Så en person som mener du skal yte / forsake / tåle mer i forholdet , er mest sannsynlig narsisist . De er svært egosentrisk , og innrømmer sjelden feil. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #72 Skrevet 2. mai 2025 Irak skrev (Akkurat nå): Endelig en som tar til motmæle. Jeg støtter deg fullt ut og kunne ikke vært mer enig. Diagnoser er populært for det er en enkel løsning på et sammensatt problem, men det løser ikke problemet, og noen ganger forverrer det det. Bare for at noen mennesker ikke passer eller ikke får plass i boksen, så betyr ikke det at de har en diagnose. Genetikk er utrolig interessant synes jeg. Spesielt i forhold til hva man er disponert for. Er man klar over dette så har man faktisk unngått ganske mange diagnoser bare der 😂 Det er ikke alt som lar seg definere, og jeg synes det er altfor trangt i samfunnet idag. Ja til likeverd og mangfold så lenge det ikke går på bekostning av andre mennesker 🥳🥳🥳🥳 Takk. Det som også er oppsiktsvekkende av den jeg siterte over, er at respekten for de som blir påklistret diagnoser over en lav sko er helt fraværende. Men dette er visst ikke så nøye. Anonymkode: fec6e...483 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #73 Skrevet 2. mai 2025 NiceOrNothing skrev (20 minutter siden): For meg var det mange tegn , men det absolutt største : at det var andre regler for meg eller for han . Altsa han kunne tillate seg det aller meste , mens jeg hadde veldig strenge regler på hva som var greit og ikke . Så en person som mener du skal yte / forsake / tåle mer i forholdet , er mest sannsynlig narsisist . De er svært egosentrisk , og innrømmer sjelden feil. Det stemmer nok ikke helt. Veldig mange voldsutøvere har et holdningsproblem, f.eks mot kvinner, der aggresjonen kommer i form av manglende respekt for kvinner og da nettopp store begrensninger og forskjeller i hva du får lov å gjøre vs.han selv. Det er også vanlig ved narsissistisk mishandling, men altså ikke utelukkende der. De fleste voldsutøvere kommer i første utgave, uten den personlighetsforstyrrelsen. Anonymkode: 20eee...52a
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #74 Skrevet 2. mai 2025 Problemet, slik jeg ser det, er at man alltid tror at narsissisme = narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Jeg snakker ofte om narsissisme, men da i betydningen personlighetstrekk, som altruisme og egoisme. Så kommer noen løpende for å påstå at jeg diagnostiserer og deretter kjefte på meg for det Selv synes jeg det er helt ok å kunne lese litt om hvor drøye andre kan være og at andre reagerer. Da er det lettere for meg å tenke at jeg ikke er på bærtur, at det ikke er jeg som er for skjør. Men jeg har gitt opp å skrive noe særlig og derfor svarer jeg heller ikke her. Anonymkode: c7ffc...e2a 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #75 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 20.15): Det er jo et begrep som blir mye brukt, men jeg tror mer og mer at det stemmer i mitt tilfelle. Er det noen bøker som anbefales om temaet? Anonymkode: d81df...bc6 Anbefaler deg å ikke lese bøker. Det er bare nok en måte å være opphengt i han på. Skriv heller boken om deg selv - gjør den spennende, morsom og fin Anonymkode: c7ffc...e2a
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #76 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet, slik jeg ser det, er at man alltid tror at narsissisme = narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Jeg snakker ofte om narsissisme, men da i betydningen personlighetstrekk, som altruisme og egoisme. Så kommer noen løpende for å påstå at jeg diagnostiserer og deretter kjefte på meg for det Selv synes jeg det er helt ok å kunne lese litt om hvor drøye andre kan være og at andre reagerer. Da er det lettere for meg å tenke at jeg ikke er på bærtur, at det ikke er jeg som er for skjør. Men jeg har gitt opp å skrive noe særlig og derfor svarer jeg heller ikke her. Anonymkode: c7ffc...e2a AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Problemet, slik jeg ser det, er at man alltid tror at narsissisme = narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Jeg snakker ofte om narsissisme, men da i betydningen personlighetstrekk, som altruisme og egoisme. Så kommer noen løpende for å påstå at jeg diagnostiserer og deretter kjefte på meg for det Selv synes jeg det er helt ok å kunne lese litt om hvor drøye andre kan være og at andre reagerer. Da er det lettere for meg å tenke at jeg ikke er på bærtur, at det ikke er jeg som er for skjør. Men jeg har gitt opp å skrive noe særlig og derfor svarer jeg heller ikke her. Anonymkode: c7ffc...e2a Alle har det i seg. Det finnes sunn narsissisme og usunn, og et stort spekter imellom. Jeg er enig i at forstyrrelsenen kastes over lav sko. Det er synd det går inflasjon i det, da det ikke er sant, og det ikke er greit å merkelappe andre slik. Aller mest synd fordi det undergraver alvoret for de som faktisk har vært utsatt for forstyrrelsenen. De blir ikke trodd, fordi "alle" har en eks som er narsissist, og dermed avfeies det som useriøst, som i denne tråden. Svært mange som har hatt en nær relasjon til en slik forstyrrelse over tid, opplever det nærmest som en voldtekt av sjela, der de mister kontakten med egen identitet og virkelighetsforståelse, og der erfaringen oppleves som så skjellsettende at det markerer et før og etter-skille i livet (såfremt de har avsluttet kontakten). Mange bruker år på å plukke opp restene av seg selv. Det betyr selvsagt ikke at også andre relasjoner kan være svært destruktive og skadelige, med psykisk og/eller fysisk vold. Det har bare andre årsaker en en narsissistisk forstyrrelsene. Anonymkode: 20eee...52a
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #77 Skrevet 2. mai 2025 Beklager, ble dobbel sitering over. Anonymkode: 20eee...52a
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #78 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke mangel på respekt ovenfor de som har blitt utsatt for vold å påpeke at man ikke kan diagnostisere noen over nett, og at det er en for stor diagnosetrend for tiden. KG er helt ekstrem på det. Man trenger ikke en diagnose for å vite at man har blitt utsatt for vold og traumer. Da bør man komme seg bort, uansett hva slags diagnose partneren måtte ha aller ikke ha. Anonymkode: ff328...1ab Diagnostisere over nett? Her er vel folk som skriver om sin tidligere partner? Jeg var lenge svært skeptisk til å tenke i retning narsissisme, fordi jeg tenkte det ikke ville være rett ferdig ovenfor partneren min. Når jeg først tok mot til meg og begynte å lese om det, så våknet jeg virkelig opp! Det meste stemte på en prikk og jeg kunne endelig lære meg nok til å klare å gjenkjenne strategiene, se de små tegnene på triumf i ansiktet hans, klare å skrive ned hendelser og se dem i en helhet. Han kommer selvsagt aldri til å oppsøke en psykolog. Ingen får noen gang vite om han er en narsissist. Men for meg og veldig mange andre, så hjelper det å få kunnskap om narsissisme. Det er egentlig ikke særlig viktig eller relevant om personen er det eller ikke, så lenge kunnskapen kan fortsette å hjelpe folk ut av slike forhold. At man skriver om det her, anonymt, er ikke ensbetydende med at man snakker histen og pisten om at eksen var en narsissist. Anonymkode: c7375...ad1 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #79 Skrevet 2. mai 2025 Veldig lettkrenket fyr. Raskt ute med å kritisere andre men tålte utrolig lite kritikk selv. Kom raskt på kant med folk, f.eks. naboer, kollegaer osv. Hadde store problemer med å holde på jobber. Vekslet mellom å være slem og snill. Var snill når har trengte oppmerksomhet og bekreftelse. Kunne ellers ignorere meg i ukesvis, bryte avtaler osv. men tok jeg det opp ble han sur og skyldte på meg. Han hadde også veldig lite empati, både med andre mennesker og med dyr. Satt f.eks å lo da jeg fortalte at katten min døde av kreft og latterliggjorde mine følelser rundt dette. Dette gjør at jeg tenker han hadde scoret høyt på en psykopat-test. Det er nesten 10 år siden jeg fikk nok og kuttet all kontakt med ham. Kort tid etter traff jeg mannen i mitt liv som jeg i dag er gift med og har to barn med. Han ble selvsagt sur da han fant ut at jeg hadde møtte en ny. Prøvde gjentatte ganger å kontakte meg men har selvfølgelig aldri svart. Mannen er nå 50+, singel, barnløs og bor alene i samme kjellerleilighet som før. Tror ikke han har noe jobb heller. Fyren er en lost case rett og slett. Tror det kun er moren som holder ut med ham, men hun bor i England og han har ingen annen familie her. Han kommer nok til å bli en av de som dør ensom på gamlehjemmet når den tid kommer. Anonymkode: e308d...012 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #80 Skrevet 2. mai 2025 Viste seg at han var like opptatt av instagram som en gjennomsnittlig dame. Droppet ham umiddelbart. Dette er det sikreste tegnet på narsisisme. Anonymkode: 7031a...b8e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå