Gå til innhold

Hvordan visste du sikkert at han var en narsissist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo et begrep som blir mye brukt, men jeg tror mer og mer at det stemmer i mitt tilfelle. 

Er det noen bøker som anbefales om temaet? 

Anonymkode: d81df...bc6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var mange røde flagg, av og på i mange år. Gikk i bølger med snille og slemme faser.

Men de dårlige dagene i forholdet ble blåbær i sammenligning med maskefallet som fant sted når jeg reiste. Fy faen, da skjønte jeg hva jeg hadde levd med.

Anonymkode: 3f494...6d4

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at jeg vet ikke om eksen min er narsissist eller bare har veldig mange trekk, man kan ha svært sterke trekk uten å være fullt personlighetsforstyrret.

Han hadde lite til ingen empati for meg. Da en av foreldrene mine døde sa han kort "kondolerer" og livet gikk videre for ham, han skjønte ikke hvorfor jeg var i sorg eller knust. Bare trakk på skuldrene og sa "ok" når jeg sa at jeg var lei meg. Han tok det som at jeg var sur på ham. 

Ekstremt var for kritikk, kunne aldri si noe til ham om noe, ingenting, mens meg kunne han kommentere alt ved, bare negativt.

Anonymkode: 1402b...7c0

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange klipp på Youtube. Doctor Ramani har mange klipp om dette temaet, og hun forklarer det ganske godt synes jeg. 

Anonymkode: 72b76...fd1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å skille mellom normal konflikt og narsissistisk konflikt. Jeg kom meg vekk og samtidig ble et større antall venninner single. Nesten alle sammenlignet sine ekser med min og mente de var offer for narsissisme. 
I dag, noen år senere lever de fredelige liv, feirer jul med eksene og er lykkelige i nye forhold.

Jeg sitter igjen som et flådd vrak. Selv en utviklings samtale på skolen eller en tur på kjøpesenter kan etter mange år sette meg i traume modus som kan oppleve i krig.

Anonymkode: 3f494...6d4

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det først da jeg hadde flyttet i fra ham. Da kom minner opp som jeg hadde bagatellisert eller oversett. Samlet ga meg en indikasjon på at den mannen overhode ikke er god. 

Anonymkode: 05bcb...e81

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg visste det ikke. Verken under forholdet, eller i årevis etterpå. Jeg visste selvfølgelig at han var et mareritt, men jeg visste om psykopater og grandiøse narsissister, og han var så stakkarslig og dramatisk. Coveret narsissister hadde jeg aldri hørt om. 

Tredje runde med psykolog for å bearbeide alt han hadde utsatt meg for ba psykologen meg lese meg opp på coverte narsissister. Det var som å lese om vårt liv sammen, og alt dritten han utsatte meg for etter bruddet. Da falt brikker på plass. 

Så man kan absolutt ikke påstå at jeg fort og lett satte et stempel på ham. 

Var en STOR fordel å forstå dette i å forholde meg til ham videre. Da jeg skjønte at alt var spill var det også lett å se (han skrur blant annet på og av tårer som om han har bryter for slikt), og når jeg forsto at han ikke ønsket løsninger, men ønsket drama og konflikter kunne jeg enklere forholde meg til dette enn da jeg oppriktig trodde han var opprørt og lignende. 

Anonymkode: 19df0...3a3

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er jo et begrep som blir mye brukt, men jeg tror mer og mer at det stemmer i mitt tilfelle. 

Er det noen bøker som anbefales om temaet? 

Når han bare likte barnet om barnet viste han glede. 

Anonymkode: d4291...749

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store tingene orker jeg ikke gå innpå nå, men husker at det var mange småting i de gode periodene. 

Feks så hadde han lyst på akvarie (mer oppgaver/plikter til meg). Vi satt å snakket om dette. Jeg prøver å si at jeg har en kollega som driver akvarie og forteller om en gang jeg var der og så på akvariene. Han overhørte alt jeg sa, og ignorerte når jeg hadde noe å fortelle. Hadde jeg en fakta eller noe sånt så var jeg dum som trodde det var rett, men han kunne google seg frem til ting. Mine tanker og erfaringer var ikke verdt en dritt. Det var mange sånne episoder. 

Eller visst feks noen var bedre enn han i spill feks, så var de helt syke i hodet og hadde selvsagt jukset. 

Han slang og rundt med diagnoser på folk. Jeg var selvsagt bipolare om jeg utrykte at jwg var misfornøyd med noe, mens nabodama var psykopat fordi hun ikke vil snakke med han..  

Anonymkode: 51a3d...dee

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet med små ting, rare uttrykk og ord. Så kom de stygge ordene mot meg. Historier fra hennes liv. Hvor ærlig, hvor pen, hvor fantastisk hun var og hvor mye alle satt pris på henne.

Tidligere ekser, bekjente, dates. Og alle var selvsagt menn. Lite venner hadde hun. Utenom det riiike digitale hun hadde. Tidligere dater, ekser what not. 

Om hun er narsissist? Var jeg? Var jeg roten til alt vondt? Hvorfor gjorde jeg ikke bare det hun sa om å følge manualen? 

Er ikke min jobb og diagnosere henne. Hun oppfyller alle kriteriene hos DSM-5. 

Kom meg vekk. Slet ett helt år etter at jeg gikk. Hvor hun kom og gikk mellom meg og en annen mann. 

Aldri følt meg så misbrukt av en person som skulle vært min kjæreste. Blir behandlet så godt av en annen dame nå. Er livredd for at hun plutselig skifter personlighet.. men ingen mini eøde flagg i starten eller underveis. Hun virker mega grønn 🥳🤗🤩

Men det stikker fortsatt i sjelen. Bare ikke like intenst. 

Anonymkode: 1d635...e3d

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhold 1.  Jeg visste ikke hva en narcissist eller psykopat var på den tiden. Har bare forstått det i etterkant. 

I tillegg til å være kontrollerende. 

Største tegn var vel at han var sjalu på oppmerksomhet jeg ga til vårt barn. Han mente han skulle ha den oppmerksomheten. 

Han isolerte meg fra alle, tålte ikke at jeg engang hadde samtale med andre menn ( sykelig sjalu). 

Forvrengte sannhet/virkelighet til en egen versjon. 

Ødela alle ferier og fest dager.

Forhold 2. Jeg forsto ikke at han var det før langt inn. I forholdet. 

Jeg måtte gå på glasskår hele tiden. Han kalte meg dum og sa at det var sikkert meg det var noe galt med. 

Sykelig sjalufor små ting. 

Når jeg ville gå, sa han at han ville ta barna fra meg og fortelle de hvilken fæl person jeg er. 

Han brukte all tiden på sin karriere samme hvor mye jeg led av ensomhet og var alenemor egentlig. 

Han tok igjen i krangler ved å grave opp gamle ting og øke smerte terskel, ved å si det verst tenkelige kommentar som ville knuse meg. 

Han gjorde aldri husarbeid, men de gangene gan gjorde kjeftet han og smellte så mye at jeg sjelden ønsket hjelp.

Han forventet at hvir han trengte hjelp, skulle jeg kaste fra meg alt jeg hadde i hendene og skynde meg for å hjelpe han, ellers ble han sur of ropte og kjeftet. 

Rapte høyt i alltid på restauranter. 

....

Forhold 3

Forteller meg at jeg er feit og gjennomsnittlig 

Vil ikke ha sex- sånn at jeg føler meg uattraktiv og desperat. 

Drar annet sted for sex

Bruker meg som hjelp i hjemmet, og gir ingenting tilbake for det

Ignorerer meg når jeg er der- fokus på mobil og snapchat med noen som heter Ida. 

Blir veldig sint om jeg retter på noe han dier dom er feil. 

Sier til alt jeg liker at det er dårlig. Musikk, filmer, klær, sånn at jeg føler meg utilstrekkelig. 

Sier at ting som skjedde aldri har skjedd.

....

Anonymkode: b0f04...c16

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen her kan sette en slik diagnose. Selv om folk sloss om å gjøre det.

Anonymkode: fec6e...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er ikke opptatt av at noen skal sette diagnose, skjønner at det kun kan gjøres av kyndige. Det handler mer om magefølelsen og å handle riktig for seg selv utifra den. Narsissist eller ei så synes jeg ikke noen fortjener å bli behandlet sånn. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er ikke opptatt av at noen skal sette diagnose, skjønner at det kun kan gjøres av kyndige. Det handler mer om magefølelsen og å handle riktig for seg selv utifra den. Narsissist eller ei så synes jeg ikke noen fortjener å bli behandlet sånn. 

Så bruk en annen overskrift neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle typer krangler var alltid min feil på ett eller annet vis selvom det var han som skulle krangle om alt.

Hvis jeg var såret eller uttrykte mine egne følelser ovenfor noe dårlig han gjorde endte JEG opp med å beklage og trøste han etterpå.

''Unnskyld for at jeg er en så fæl kjæreste da'' osv, så kommer love bombingen etterpå der jeg er så fantastisk og ingen fortjener meg osv.

Ville aldri ha sex på mitt initiativ.

Følte at jeg gikk på glasskår rundt han, han ble sint på et blunk og jeg måtte passe på hva jeg sa til enhver tid.

Han brukte mine forrige romantiske forhold til å kalle meg hore, tøsete osv fordi jeg har ''erfaring innen sex'' og var ''for flink'' til å ta lettkledde bilder? (Jeg har hatt et romantisk og seksuelt forhold med 3 personer totalt?)

Dum og blind som jeg var så gjorde jeg som han sa og fjerna ALLE vennene mine fra alle sosiale medier og jeg fikk ABSOLUTT ikke lov til å prate vennlig med en annen mann.

Diktet opp historier og sa at jeg har sagt ditt og datt som jeg ikke har sagt. 

Hvis jeg skulle ut med jobben så var det alltid stygge meldinger på mobilen min, og alltid en krangel om det i etterkant.

Gikk gjennom en operasjon mens jeg var sammen med han. Når jeg trengte han var han for opptatt med å spille. 

Ble åpenbart deprimert etterhvert fordi den eneste personen jeg fikk lov til å være rundt var han og han satt alltid foran pcen og spilte med sine venner. Når jeg fortalte dette til han fikk jeg trøst i omtrent 20 minutter før han gikk tilbake til spillet sitt.

Han fikk meg til å føle meg dum hver gang jeg spurte og viste interesse i noe han likte.

Jeg måtte etterhvert lage meg en hel liste på mobilen med ting jeg måtte la være å gjøre fordi eller så ble han sur. En av tingene på den lista var at jeg ikke kunne prøve å hjelpe han med noe han ikke fikk til fordi da var jeg bedreviter og skulle bare ''prøve å virke smart''.

Avbrøt meg når vi diskuterte/kranglet. Jeg fikk nesten aldri inn et ord uten at han begynte å rope og gjenta stygge ting han allerede hadde sagt 3 ganger. Han hermet også etter meg sånn som barn gjør, typ ædda bædda buse.. 😂

Et så latterlig forhold godtar jeg aldri igjen, jeg var desperat etter noen å dele livet med. Det varte i 8 måneder og jeg er helt sykt overrasket over at dette faktisk skjedde, det er sinnsykt. Heldigvis er jeg ung og har bokstaveligtalt hele livet på å finne en mann som vil behandle meg sånn jeg fortjener.

Anonymkode: 28a07...293

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I begynnelsen var han bare snill og skjønn, men etterhvert begynte det å dukke opp et annet ansikt som var helt fremmed. Da ble han en person som kun så sine egne behov og ikke ville kompromisse på noe som helst, selv om det såret meg dypt. Han var voldsomt sjalu, kontrollerende og usikker og trengte masse bekreftelse kontinuerlig. I tillegg løy han, var utro og gaslightet meg hvis jeg prøvde å snakke med ham om problemene vi hadde. Han bare vred på alt og hevdet at det var jeg som ikke tålte noe og var altfor sensitiv. 

Det fremmede ansiktet hans ble etterhvert hans egentlige ansikt. Jeg savnet alltid den han var i begynnelsen og håpet at det ville komme tilbake, men det gjør det dessverre aldri. For det er bare en maske.

Han kjørte med doble standarder, en for ham (han kunne gjøre hva han ville) og en for meg (jeg kunne gjøre som han ville). 

Jeg gikk selvfølgelig fra ham etterhvert som disse sidene hans sakte utfoldet seg og jeg forsto at det var sånn han var.

Anonymkode: 86aa6...d3e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Null interesse i å være der for noen mtp følelsemessig støtte. Aldri ta ansvar for egen oppførsel. Overraske meg med "drømmetur" til japan, og så kreve rett før turen at jeg betaler halve. Ville styre og stemme når vi skulle ha barn. Typ. NÅ. i kveld. er jeg klar. Styre hvor vi skulle bo. Fast bedstemt på at jeg er udugelig. Tar bilen og lar meg sitte igjen når vi skulle i møte med barnehagen 30 min unna. "åja er hun ikke her nei? Åja. hun rekker vel ikke møtet da. glemt seg sikkert huhu." Når vi skulle ha utvask av huset vi skulle selge og ha overtagelse, gikk han å småprata med naboene og sa hadet i stedet for å hjelpe meg. Og så når de gikk å kommenterte etterpå at vasken ikke var bra nok så kom han til meg og klaga. JA skulle jeg da rekke å vaske et helt hus alene på noen timer? 

Når vi brøt, måtte jeg mase i ukesvis før han ga meg 50% pengene etter salget på huset. ukesvis. Når han endelig gjorde det, kjørte han alle felles regninger på den kontoen før jeg merket det og overførte pengene til en annen konto. 

Når han fikk ny dame som han bestemte seg for å satse på så, overtalte han henne til å flytte inn i huset han leier etter et par mnd. Samme opplegget han tok med meg. Der vasker og pynter og rydder hun. Betaler sikkert for maten til han, henne og barnet og. Han er utrolig bestemt på hva han vil og veldig lite interessert i hva andre vil. Har omtalt seg selv som gud, gudelig osv. 

Moren er veldig lik, bare "hennes" barn er gode nok. Snakker på inn og utpust om seg selv, null øyekontakt. Veldig merkelige folk. Antar det er noen diagnoser inne i bildet der, men det er "bare alle andre" som har diagnoser og er "merkelige" 

Omtaler seg selv som "fantastiske" og "inkluderende" og vil "samarbeide så bra" med meg, men snakker skit om meg til felles venner, naboer osv. Det er helt grusomt å bli "inkludert" for de finner alltid småtteri å hakke på. Alltid er det NOE de skal ta opp når jeg er der, noe som er feil. Aldri er det bare ok. Sånn som det er nå så takker jeg nei til mest mulig. Da er de så klart sure.

Fyren sa til meg at "jeg ikke kom til å greie meg selv, ha egen bolig, egen bil osv" og tåler ikke at jeg har ordnet alle disse tingene. Omtaler meg fortsatt som "udugelig" 

Anonymkode: 8f971...c7c

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Narsissister blir sjeldent diagnostiserte av helsevesenet uansett, for de oppsøker det ikke. Ordet narsissist blir brukt av de som har blitt utsatt for dem, for å ha en samlebetegnelse på veldig spesiell, veldig lik, og veldig skadelig adferd fra individer som ikke fungerer som oss andre i det hele tatt.
Det er også veldig lett for noen som ikke har blitt utsatt for dem å slenge ut "du kan ikke diagnostisere bla bla", når de ikke aner hvordan det faktisk er å bli utsatt for dem.

Anonymkode: 6f368...463

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vet man kun sikkert om vedkommende blir diagnostisert av fagpersonell. Blant hvermanssen er ordet så oppbrukt at det har ingen mening lenger. Alle som har oppført seg som en drittsekk en eller flere ganger er, i følge KG, narsissist.

Anonymkode: ff328...1ab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har flere narsissister i min utvidede omgangskrets, og de har flere likheter:

- skal ødelegge eller lage oppstyr på merkedager eller festdager, som ikke handler om dem selv. Da kommer de for sent/ prioriterer plutselig noe annet de kunne gjort når som helst ellers sånn at det "krasjer"/ beskylder noen andre for å lage kvalm sånn at det blir konflikt osv.

- kan aldri forplikte seg til noe, skal alltid holde alt åpent, slik at du må sitte og vente på tilbakemelding fra dem om de kommer på et opplegg du har invitert til, de forbeholder seg retten til å plutselig komme likevel selv om de har meldt avbud, eller til å plutselig melde avbud om de har sagt at de kommer

- forholder seg ikke til økonomiske forpliktelser, alt er ditt ansvar, de har ingen ansvar

- lite øyekontakt

- kan være falskt hyggelige lenge i overfladiske settinger.

Anonymkode: 6da36...2e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...