Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
tirben skrev (På 28.4.2025 den 19.41):

Hvilke artister synes du har dårlig stemme, men allikevel har oppnådd stor suksess?  Kan ta med både norske og internasjonale,  nålevende eller døde. 

Mine forslag:                 

Janis Joplin

Britney Spears 

Axl Rose

Rod Stewart  

Norske:

Bjarne Brøndbo

Ole Paus

Marcus og Martinus

Nå må du gi deg! Axl Rose i dag er jo en gammel rusmisbruker.  På 80/90 tallet derimot kan man ikke si han har en dårmig stemme.. mulig du ikke liker den. Men mannen har en gang i tiden hatt en stor stemme som når høyder mange bare kan drømme om. Du kanskje ikke liker janis heller.. prøv å synge hennes sanger du🤣

Anonymkode: 97bf1...681

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tone Dami Aaberge. Hun synger rent og har lært seg teknikker, men man kan ikke gjøre gull av gråstein. Hun har en sped stemme uten noe særpreg eller kraft.

På innspillinger er alt gjennomprodusert, men når man hører henne i situasjoner der hennes sanne stemme kommer til uttrykk, er det slående hvordan hun bare har blitt kjent fordi hun er pen. 

Anonymkode: af70f...381

Nærmest ingen artister blir populære pga stemmen. Det som teller er at man har det rette utseende, kjenner de rette menneskene, at man har råd til å bruke mye tid på dette, at man har mulighet til å reise rundt for å bygge karriere, at man har flaks, osv

Anonymkode: c2068...a77

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tone Damli

Maria Mena

Delara

Taylor Swift 🤮

Alle menn med rockestemmer. Idol Glenn liksom.

Anonymkode: 56aad...9b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blitt nevnt før, og bør sies igjen: Beyoncé, så oppskrytt som det går an. Hun piper! 

Anonymkode: 477f0...f0c

• Nyttig 3
Skrevet

Rod Stewart, Bonny Tyler, Ole Paus

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Angående Britney. Hun hadde en annen stemme som ung. Hun fikk beskjed om å endre stemmen av platestudioet fordi den nye stemmen ville selge bedre.

Kan også legge til at mange artister har fått ødelagt stemmen sin i løpet av karrieren. Nå har ikke jeg peiling på syning, men jeg har forstått det slik at om man synger så mye som artister gjør og ikke varmer opp eller synger med riktig teknikk så vil sangstemmen ødelegges over tid. 

Alkohol og narkotika kan også ødelegge stemmen.  Mange artister har slitt nettopp med rusmidler. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Astrid S. Hennes spede stemmer bærer ikke langt.

Anonymkode: bb549...4dc

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (6 timer siden):

Er det bare jeg som får inntrykk av at de fleste i denne tråden bare ramser opp artister de ikke liker?

Enig. Men jeg tror også det handler om at overskriften og hovedinnlegget har ulike spørsmål. Overskriften sier "ikke god stemme" og teksten i hovedinnlegget sier "dårlig stemme". Mulig en del som har svart svarte på overskriften og har tolket "ikke god" til å inkludere middelmådig stemme.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2025 den 16.45):

Særpreg og formidlingsevne er for meg det viktigste

Anonymkode: 0780b...9c7

For meg også.

Men jeg er ingen stor fan av ukontrollert vibrato i stort spenn, av typen som Bjarne Brøndbo har. Mange av de som nevnes her har skolerte stemmer, og åpenbart ikke dårlige stemmer, men det finnes tydeligvis kvaliteter ved stemmene som folk ikke liker. Det viktigste er om stemmen passer til den musikken den er en del av. Maria Mena passer ikke til opera, men hun passer til å synge sangene sine. 

Når det kommer til hvem det er som slår gjennom har dette mer med markedsføring og personlighet å gjøre nå til dags, sammenlignet med tidligere. Jeg orker ikke å høre på artister som synger sanger som andre har skrevet. De som skriver sangene sine selv, eller i det minste er med på prosessen, får kred hos meg, og da hører jeg på dem. Det er alt for mange som bare er en gallionsfigur for andres samlebåndsmusikk. 

Anonymkode: 535eb...36b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nå må du gi deg! Axl Rose i dag er jo en gammel rusmisbruker.  På 80/90 tallet derimot kan man ikke si han har en dårmig stemme.. mulig du ikke liker den. Men mannen har en gang i tiden hatt en stor stemme som når høyder mange bare kan drømme om. Du kanskje ikke liker janis heller.. prøv å synge hennes sanger du🤣

Anonymkode: 97bf1...681

Axl Rose har en av de dårligste stemmene i hele rockehistorien. Den er tynn, pipete og han har en grusom ukontrollert vibrato. 
Guns N Roses hadde vært et veldig bra band uten han som vokalist. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Heller en litt dårlig stemme med særpreg og sjarm, enn en skolert fin stemme uten en snev av sjel (Kim Wigaard er et eksempel på det siste - så lite særpreg, så mye teknikk)

Anonymkode: 4b8f9...fb4

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 20.43):

Lars Lillo Stenberg, Billie  Eilish, Tina Turner, Madonna.

Anonymkode: d9a94...9e3

Billie Eilish???

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
tirben skrev (På 28.4.2025 den 19.41):

Hvilke artister synes du har dårlig stemme, men allikevel har oppnådd stor suksess?  Kan ta med både norske og internasjonale,  nålevende eller døde. 

Mine forslag:                 

Janis Joplin

Britney Spears 

Axl Rose

Rod Stewart  

Norske:

Bjarne Brøndbo

Ole Paus

Marcus og Martinus

Tom Waits, Bob Dylan…

• Liker 1
Skrevet
Gaia skrev (24 minutter siden):

Axl Rose har en av de dårligste stemmene i hele rockehistorien. Den er tynn, pipete og han har en grusom ukontrollert vibrato. 
Guns N Roses hadde vært et veldig bra band uten han som vokalist. 

Jeg vil påstå at Anthony Kiedes fra RHCP går han en høy gang. Kiedes prestasjoner kan de knapt korrigere i studio engang. Låter falsk selv på plate.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Sang handler ikke minst om formidlingsevne, innlevelse og bruk av dynamikk. Har du den i boks selv med en medium stemme så har du faktisk ganske mye.

Mye mer enn en gullstrupe som synger dønn platt, eller enda verre, med overdreven bruk av vibrato etc..

Slikt sett blir tråden litt umulius..  Er salt eller pepper best liksom.?

Endret av PITTY
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
ElectricScum skrev (30 minutter siden):

Jeg vil påstå at Anthony Kiedes fra RHCP går han en høy gang. Kiedes prestasjoner kan de knapt korrigere i studio engang. Låter falsk selv på plate.

Kiedis har en fin stemme, men mulig dårlig gehør?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 20.43):

Lars Lillo Stenberg, Billie  Eilish, Tina Turner, Madonna.

Anonymkode: d9a94...9e3

Tina Turner!??? Er du gæren? Stemmen hennes var jo helt rå

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2025 den 15.36):

Bonnie Tyler (er fan!)

Janis Joplin (er kjempefan!!)

Leonard Cohen

Bob Dylan

Synes også at det er enormt mange som ikke nødvendigvis har dårlig stemme, men kjedelig og uten særpreg. Det er heldigvis slik at det skal litt mer til en bare en pen stemme, de må kunne bruke den. Janis Joplin hadde ikke bra stemme, men hun kunne bruke den. Hun hadde mye sjel i stemmen❤️

Anonymkode: ffb16...4d4

Enig. Sissel Kyrkjebø synger som en engel, men guuud så kjedelig. Null særpreg 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heller en litt dårlig stemme med særpreg og sjarm, enn en skolert fin stemme uten en snev av sjel (Kim Wigaard er et eksempel på det siste - så lite særpreg, så mye teknikk)

Anonymkode: 4b8f9...fb4

Nettopp. Det handler ikke om selve stemmen, men formidling, sjel og mye mer. 

Mange rare forslag her. Lov å ikke like Beyonce f.eks., men hun kan da virkelig synge 😅 

Anonymkode: fd50a...678

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nettopp. Det handler ikke om selve stemmen, men formidling, sjel og mye mer. 

Mange rare forslag her. Lov å ikke like Beyonce f.eks., men hun kan da virkelig synge 😅 

Anonymkode: fd50a...678

Jeg står på mitt. Beyoncé kan sikkert synge, men god stemme har hun ikke. Den er skarp og gnålete, og skjærer i ørene. Men hun treffer jo tonene.

Anonymkode: b7ea9...1d1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...