AnonymBruker Skrevet 28. april #1 Skrevet 28. april Har lyst å gå mer tur og kunne tenkt meg å gå fra hytte til hytte. Men er ikke veldig turvant. Kom gjerne med tips! Er det kun dnt som har hytter? Finnes det noen kortere turer hvor avstanden mellom hyttene ikke er for lang (feks 3t tur)? Er det noen tider det ofte er fult? Leier man rom, sovesal? Hvordan er det med barn (bæremeis)? Og hva med hund? Anonymkode: b1dc7...ea9
AnonymBruker Skrevet 28. april #2 Skrevet 28. april Det er ganske fullt på de hyttene som er relativt tilgjengelig i ferien (nær bilveg). Det er i tillegg mange barn der det er kort å gå mellom hyttene. Dette gjelder spesielt i populære områder, som Jotunheimen. Går du alene er ofte sovesal å foretrekke, det er også billigst på betjente hytter. De mindre hyttene har vanligvis firemannsrom. Det finnes private turisthytter, disse er også markert på DNT sine kart. Man får av og til DNT-rabatt på disse. DNT har mye informasjon på sine nettsider, det er også mulig å gå innom DNT sine tursenter i de større byene. Vil anbefale dette kartet for å få oversikt over avstander, hytter etc i planleggingsfasen. Du bør ha et mer detaljert kart ute i marken. https://www.dntbutikken.no/nordeca/724201/planleggingskart-sør-norge-nordeca-planlegg-4371-sør-norge https://www.dntbutikken.no/den-norske-turistforening/745378/planleggingskart-nord-norge-nordeca-planleggingskart-nord-norge Anonymkode: 4092f...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #3 Skrevet 28. april Her er noe info fra nettsiden: https://www.dnt.no/hytter/om-dnt-hyttene/sporsmal-og-svar/ https://www.dnt.no/hytter/om-dnt-hyttene/hyttebesoket/ Bruk ut.no for turbeskrivelser, eller UT-appen. På hytter langs veien er det i tillegg mange utenlandske turister. Da blir det mer som å bo på et slitent hotell, ikke like sjarmerende. Det morsomme er jo å møte andre fjellfolk på tur. Anonymkode: 4092f...9a3
AnonymBruker Skrevet 29. april #4 Skrevet 29. april Jeg vil legge til, at dersom du går med barn, kan det være greit å booke rom først. Da må du være på hytta før et visst klokkeslett. På hytter der det er myefolk er det hyttevakter. De bruker å la eldre og barn sove i senger, og så må tjueåringene klare seg med madrass på gulvet (når det er fullt). Hunden slipper aldri inn i hytten, men det er ofte et hundebur i uthuset. Noen hytter har egne anneks for folk med hund. Hyttevakten er ofte behjelpelig dersom man ikke forstår systemet. Anonymkode: 4092f...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #5 Skrevet 29. april Hvor bæsjer man på disse DNT-hyttene? Hva slags toalett? Vask der man kan vaske seg bak der? Anonymkode: 26612...900
Knutekålmor85 Skrevet 29. april #6 Skrevet 29. april (endret) Det er domuligheter på alle hyttene. Ofte utedo, noen steder vanlig WC på betjente hytter eller hytter som tidligere har vært bolighus. Det er forskjellige ordninger for vann: hente i bekken/elva/vannet, innlagt eller egen brønn. Noen steder er det dusj, mange steder er det basert på kroppsvask: vaskevannsfat. Det er detaljer for hver hytte på UT.no, og det er instruksjoner på hver hytte. Her henter du vann, her slår du ut utslagsvann, her kan man bade, her kaster man søppel. Sånn at det fungerer over tid og blir hyggelig for alle. Som dame, så synes jeg det er greit å vurdere å ta med klut eller våtservietter, og også noen ekstra truseinnlegg. Endret 29. april av Knutekålmor85
AnonymBruker Skrevet 29. april #7 Skrevet 29. april Knutekålmor85 skrev (1 time siden): Det er domuligheter på alle hyttene. Ofte utedo, noen steder vanlig WC på betjente hytter eller hytter som tidligere har vært bolighus. Det er forskjellige ordninger for vann: hente i bekken/elva/vannet, innlagt eller egen brønn. Noen steder er det dusj, mange steder er det basert på kroppsvask: vaskevannsfat. Det er detaljer for hver hytte på UT.no, og det er instruksjoner på hver hytte. Her henter du vann, her slår du ut utslagsvann, her kan man bade, her kaster man søppel. Sånn at det fungerer over tid og blir hyggelig for alle. Som dame, så synes jeg det er greit å vurdere å ta med klut eller våtservietter, og også noen ekstra truseinnlegg. WTF…utedo? Hvordan greier folk å gå på slike dass. Du løfter på lokket og ser en pyramide med bæsj nedi der. 🤮 Anonymkode: 26612...900 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #8 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 time siden): WTF…utedo? Hvordan greier folk å gå på slike dass. Du løfter på lokket og ser en pyramide med bæsj nedi der. 🤮 Anonymkode: 26612...900 Kan ikke du holde fetisjen din til seksualforumet? Anonymkode: 4092f...9a3 7
AnonymBruker Skrevet 29. april #9 Skrevet 29. april På de hyttene som er lett tilgjengelig er det mange barnefamilier. Jeg gjekk i Stølsheimen for noen år siden til noen hytter som var ganske lette å gå til. Mange barnefamilier, mødre som byttet bleier på kjøkkenet, ville barn som skreik, ropte og hylte til langt på natt. De som kom "seint" overnattet på kjøkkenet.. For all del, en må tilpasse seg men slike hytter er ikke verdt å overnatte i for min del. Da skal jeg heller bære telt og sovepose med meg og bare bruke hyttene til proviant. Jeg har også overnattet på andre DNT hytter som ligger litt mer skjult eller ikke er så enkle for barnefamilier som f.eks. Skålatårnet. Det var mange mennesker her og (ved Skålatårnet) men ingen som byttet bleier på kjøkkenet og det er nok mer hytter jeg trives med så får heller skrikungene ha de enkle hyttene. Anonymkode: 5c8c2...5e2 2 1 2
Knutekålmor85 Skrevet 29. april #10 Skrevet 29. april Områder der det er kort mellom hyttene: på østlandet: Langsua, Hardangervidda Øst, Nordmarka og de andre markene rundt Oslo, Skrim. På Vestlandet: Stølsheimen, Etnefjella, Ryfylke
AnonymBruker Skrevet 29. april #11 Skrevet 29. april Du finner info om alt du lurer på på nettsidene til dnt. Men ja, det er lurt å booke rom, du hør huske at standarden er enkel om du ikke er vant til det, du må tilpasse deg andre, og du bør ha noenlunde på ungene din så de ikke ødelegger nattesøvnene for alle andre på hytten (meget lytt de fleste steder). Noen hytter har egne rom for hundeeier i skringsbu, eller sp er det hundebur i uthuset, hunder skal ikke inn i hyttene. Anonymkode: 2958a...451
AnonymBruker Skrevet 4. mai #12 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 13.23): WTF…utedo? Hvordan greier folk å gå på slike dass. Du løfter på lokket og ser en pyramide med bæsj nedi der. 🤮 Anonymkode: 26612...900 Hi, hi. Du får gjøre som meg, putte noe toalettpapir i lommen og gå en laaang tur alene i terrenget. Anonymkode: 200d5...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #13 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hi, hi. Du får gjøre som meg, putte noe toalettpapir i lommen og gå en laaang tur alene i terrenget. Anonymkode: 200d5...cb1 Jeg bæsjer daglig i naturen, graver det ned og hiver våtserviettene i en hundepose som jeg bærer videre. Velger dét fremfor utedo😅 Anonymkode: cfa72...9af 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå