Gå til innhold

Trene/mosjonere ofte, dusjing og vasking av hår

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Viktualia skrev (3 timer siden):

Dette er kanskje litt utenfor tema, men er det ille for huden å ha inntørket svette på seg? Sånn hvis vi ser bort fra svettelukt osv, jeg forsøker ikke å late som man bør droppe å dusje. Men er svette farlig for huden rett og slett, det virker ikke helt logisk?

Nei, det er jo ikke farlig for huden.

Hvis du ikke svetter ekstremt mye, og det ikke lukter, så tar ikke huden din skade av å ikke vaske av litt svette.

Anonymkode: dfcca...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viktualia skrev (3 timer siden):

Dette er kanskje litt utenfor tema, men er det ille for huden å ha inntørket svette på seg? Sånn hvis vi ser bort fra svettelukt osv, jeg forsøker ikke å late som man bør droppe å dusje. Men er svette farlig for huden rett og slett, det virker ikke helt logisk?

Det der er interessant. Jeg havnet ufrivillig i en situasjon hvor jeg ikke fikk dusjet etter hard trening. Tror jeg sovnet på sofaen, forsov meg neste dag og måtte bare løpe rett på jobb. Jeg tenkte at nå kom det til å stinke av meg, men det luktet absolutt ingen ting. Ren svette er luktfritt. Nå føles det ganske ubehagelig  ikke dusje etter trening. Hva det skyldes vet jeg ikke, men det har vel noe med vanen å gjøre. Det er likevel ikke nødvendig.

Anonymkode: 2dfae...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Mocca* skrev (2 timer siden):

Trengs ikke eget sportsvaskemiddel. Vask på syntetisk vask, uten skyllemiddel. Hvis man opplever likt i klærne som setter seg fordi det blir liggende er det oftest fordi man bruker skyllemiddel. Bruk en kork eplecidereddik istedenfor skyllemiddel hvis man opplever dette. 

Problem løst.

Bruker aldri skyllemiddel altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 3-5 ganger i uka, og vasker håret oftere nå enn da jeg ikke trente. Jeg venter med å vaske håret til det er skittent/fettete, og det blir det naturligvis lettere når jeg svetter mye. Men jeg vasker det ikke etter hver treningsøkt, det har jeg ikke behov for.

Vasker klær, inkludert treningsklær, 1 gang i uka. Passer på at de tørker før jeg hiver dem i skittentøyskurven, og har aldri hatt problemer med at de lukter vondt.

Anonymkode: 2c7d1...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer aldri før jobb, med mindre jeg har trent, eller våkner gjennomvåt av nattesvette.

AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 19.30):

Takker for svar. Jeg vet ikke om jeg tør bare skylle håret, fordi jeg har hår som floker seg lett. F.eks blir det veldig flokete uten balsam, så bruker alltid balsam også. Men har hørt det finnes egne "treningsshampooer" som er mildere. Er det noen milde shampooer dere kan anbefale?

Jeg svetter nok på styrketrening til at jeg ikke kan la være å vaske håret, føler jeg. Jeg tør heller ikke la treningsklær ligge og samle opp og vaske f.eks 1-2 ganger i uka, fordi jeg har hørt at svettelukten kan sette seg.

TS

Anonymkode: 3231a...74c

Om håret ditt floker seg lett, så er det stor sannsynlighet for at det enten er slitt eller tørt, eller begge deler.

Jeg svetter såpass at jeg må bruke pannebånd på trening, ellers renner svetten ned i øynene. Hår og ansikt blir søkkvått av svette. Trener 4-6 dager i uka.

Jeg bruker low-poo sjampo 2-3 ganger i måneden. Ellers bruker jeg kun vann eller balsam. Håret mitt har blitt mye bedre etter jeg sluttet vaske det med sjampo hele tiden. Håret er mindre tørt og flokete, og hodebunnen blir sjeldnere fett. Jeg har tykt og bølgete hår til midt på ryggen. Bruker leave in balsam og olje i håret etter hver skylling.

Anonymkode: 20e81...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trene etter jobb og dusjer og vasker håret da. Dusjer ikke på morgenen om jeg dusjer om kvelden. 

Jeg vil da trene i trusa jeg har brukt den dagen, altså ikke dobbel truse. 

Men mye klesvask blir det ja! Svetter så jeg er kliss våt selv. 

Anonymkode: fce4b...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 19.30):

Takker for svar. Jeg vet ikke om jeg tør bare skylle håret, fordi jeg har hår som floker seg lett. F.eks blir det veldig flokete uten balsam, så bruker alltid balsam også. Men har hørt det finnes egne "treningsshampooer" som er mildere. Er det noen milde shampooer dere kan anbefale?

Jeg svetter nok på styrketrening til at jeg ikke kan la være å vaske håret, føler jeg. Jeg tør heller ikke la treningsklær ligge og samle opp og vaske f.eks 1-2 ganger i uka, fordi jeg har hørt at svettelukten kan sette seg.

TS

Tørk tøyet etter trening, da setter ikke lukten seg. Trener hver dag, men vasker treningstøy bare x 1 pr uke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med eksem både på kroppen og hodebunn så prøver å ikke dusje mye mer enn nødvendig. Trener 5-6 dager i uka. Dusjer alltid rett etter trening og vasker håret med det samme. Har tynt blondt hår så blir lett fett. Dusjer aldri morgenen før jobb, men kan ta en rask kroppsdusj etter kveldsvakt før jeg legger meg. 

Vasker klær 1-2 ganger i uka. Opplever ikke at svettelukt setter seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 9.00):

Jeg foretrekker også en kjapp dusj, men samboer sier det er dyrt med dusj og vil helst ha meg over på klutvask. 

TS

Tenker du har større problemer enn dusjing når du må gjøre som samboen din sier. 

Anonymkode: 98c7a...130

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 21.51):

Jeg dusjer aldri før jobb, med mindre jeg har trent, eller våkner gjennomvåt av nattesvette.

Om håret ditt floker seg lett, så er det stor sannsynlighet for at det enten er slitt eller tørt, eller begge deler.

Jeg svetter såpass at jeg må bruke pannebånd på trening, ellers renner svetten ned i øynene. Hår og ansikt blir søkkvått av svette. Trener 4-6 dager i uka.

Jeg bruker low-poo sjampo 2-3 ganger i måneden. Ellers bruker jeg kun vann eller balsam. Håret mitt har blitt mye bedre etter jeg sluttet vaske det med sjampo hele tiden. Håret er mindre tørt og flokete, og hodebunnen blir sjeldnere fett. Jeg har tykt og bølgete hår til midt på ryggen. Bruker leave in balsam og olje i håret etter hver skylling.

Hva er low-poo shampoo?

AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 22.52):

Jeg trene etter jobb og dusjer og vasker håret da. Dusjer ikke på morgenen om jeg dusjer om kvelden. 

Jeg vil da trene i trusa jeg har brukt den dagen, altså ikke dobbel truse. 

Men mye klesvask blir det ja! Svetter så jeg er kliss våt selv. 

Det blir dobbel truse - èn truse til jobb og trening og så skifte til ny truse etter dusjen etter trening?

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er low-poo shampoo?

Det blir dobbel truse - èn truse til jobb og trening og så skifte til ny truse etter dusjen etter trening?

TS

Hvor mye plass i vaskemaskinen tar èn truse? Jeg vasker truser og sokker for 5 personer. Det tar en halv maskin en gang i uka, og da er det to voksne som trenger og to ungdommer som har gym og aktiviteter, så rundt 100 små plagg i en maskin.
Om du dusjer på ettermiddagen, kan du fint gå med samme sokker og truse dagen etter som kun er brukt et par timer dagen før.

Anonymkode: 5b1fc...e5b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva er low-poo shampoo?

TS

Det er en mildere sjampo, uten sulfater, som er ment for å bevare mer fuktighet i håret. 
Sjampoer som er spesielt anbefalt for krøllete hår, og godkjent for curly girl er typisk low poo sjampoer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 13.08):

😯 Du vasker håret en gang i uka uansett, selv om du blir gjennomsvett på trening flere ganger i uka? 

Anonymkode: ece05...79e

Ja,du greide å lese. Så bra! 

Anonymkode: 5010c...61a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har veldig tjukt og langt hår. Så den perioden jeg trente intensivt så var regelen min:

- trening på senter betyr obligatorisk vask av hår pga bakterier og møkk. Da var det annenhver dag med shampoo og annenhver dag med bare balsam for å ikke tørke ut hodebunnen. 

- trening ute eller hjemme betyr kun vask av kroppen. Men jeg svettet ikke mye på hodebunnen, hadde jeg gjort det så ville jeg bare brukt kaldt vann og evnt balsam, bare for å få skylt bort inntørket svette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Heisann1234 skrev (58 minutter siden):

- trening på senter betyr obligatorisk vask av hår pga bakterier og møkk.

Får du bakterier og møkk i håret på treningssenter?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svetter mye under trening og vasker håret mitt hver gang etter jeg har trent, og ellers ved behov. Det er en myte at det er dårlig å vaske håret ofte. Jeg opplever ingen økt slitasje av det. Hvis jeg bare skyller håret med vann sprer jeg bare svetten/fetter fra hodebunnen nedover, og det ser enda mer sjuskete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Får du bakterier og møkk i håret på treningssenter?

Mye svette og bakterier fra andre mennesker ja? Man legger seg jo på mattene og sitter på apparatene som hundrevis av andre svette folk har sittet i og håret er jo borti alt det der. Man dør nok ikke av det, men for min egen del så må jeg vaske det bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er i samme båt, men jeg sliter også med tørr/sensitiv hodebunn og veldig tørt hår.  Så jeg syns det er best å bare skylle håret godt når jeg ikke vasker det etter trening. Vasker håret 1-2 ganger i uka, men kurer det 1 gang i uka. Men jeg syns å ha på trenings pannebånd har hjulpet, kjøpte meg noen fine fra POPFLEX ☺️ Men svettet også mer i starten, men etter noen måneder ble det mindre søkkvått hår 🙈

Anonymkode: 91248...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn er det å trene😅 trener 6 ganger i uken. Så 6 sett med treningsklær som regel. Og vasker håret etter hver løpetur (ca 4 ganger pr uke) og ikke etter styrketrening pga mindre svette

Anonymkode: c31d8...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Heisann1234 skrev (23 minutter siden):

Mye svette og bakterier fra andre mennesker ja? Man legger seg jo på mattene og sitter på apparatene som hundrevis av andre svette folk har sittet i og håret er jo borti alt det der. Man dør nok ikke av det, men for min egen del så må jeg vaske det bort. 

Herregud! 

Anonymkode: 5010c...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...