Gå til innhold

Trene/mosjonere ofte, dusjing og vasking av hår

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er temmelig overvektig og er i gang med å trene. Jeg trener styrketrening på treningssenter to ganger i uka og forsøker ellers å få inn 1-2 økter med powerwalk/motbakkegåing/lyktestolpejogging i uka. Kanskje mere også, bare komme meg ut og gå en rask tur for å være mer i bevegelse.

Antagelig siden jeg er i dårlig form og overvektig så svetter jeg lett. Jeg har også langt hår, så når jeg kommer hjem fra styrketrening eller powerwalk så er håret mitt gjennomvått av svette. Så jeg føler at jeg må dusje og vaske håret hver gang jeg har trent/mosjonert.

Men det er jo ikke bra å vaske håret altfor ofte. Samtidig har jeg ikke lyst til å legge meg i sengen med håret fullt av svette. Jeg jobber også på kontor så må komme nydusjet og fresh på jobb. Det betyr jo f.eks dusj om morgenen før jobb, styrketrening/powerwalk etter jobb, ny dusj og vask av hår og så gjøre dette 4-5 ganger i uka.

I tillegg går det jo mye ekstra klesvask når det går dobbelt opp med truser og sokker så mange dager i uken (pluss ofte vask av treningsklær). 

Dere andre som har langt hår, trener ofte og svetter en del - hvordan løser dere disse tingene?

Anonymkode: 3231a...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg dusjer ikke på morgenen om jeg dusjer om kvelden før, uansett. Og jeg vasker kun håret en gang i uke, uansett. 

Anonymkode: 5010c...61a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skyller bare håret som regel og vasker med sjampo et par ganger i uken.

Anonymkode: 91a20...887

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

har selv ikke funnet den gyldne løsningen på akkurat det der. . 

Men det er verre for hodebunnen å leve med inntørket svette enn der er for håret å bli vasket ofte. Mener frisøren min ihvertfall 

Anonymkode: 264d1...9db

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskjee er du må vaske håret oftere i en overgang akkurat nå. Etter hvert ville jeg vasket det etter ukas to hardeste økter, for meg er det kondisjonsøktene. Dusjer alltid etter trening, men ikke påfølgende morgen da. Selv trener jeg to kondisjonsøkter, to styrkeøkter og to økter med ganger i ukentlig terreng. Passer på å ha nok treningstøy til å bare måtte vaske to maskiner med treningstøy i uka og bytter selvfølgelig undertøy hver gang. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takker for svar. Jeg vet ikke om jeg tør bare skylle håret, fordi jeg har hår som floker seg lett. F.eks blir det veldig flokete uten balsam, så bruker alltid balsam også. Men har hørt det finnes egne "treningsshampooer" som er mildere. Er det noen milde shampooer dere kan anbefale?

Jeg svetter nok på styrketrening til at jeg ikke kan la være å vaske håret, føler jeg. Jeg tør heller ikke la treningsklær ligge og samle opp og vaske f.eks 1-2 ganger i uka, fordi jeg har hørt at svettelukten kan sette seg.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takker for svar. Jeg vet ikke om jeg tør bare skylle håret, fordi jeg har hår som floker seg lett. F.eks blir det veldig flokete uten balsam, så bruker alltid balsam også. Men har hørt det finnes egne "treningsshampooer" som er mildere. Er det noen milde shampooer dere kan anbefale?

Jeg svetter nok på styrketrening til at jeg ikke kan la være å vaske håret, føler jeg. Jeg tør heller ikke la treningsklær ligge og samle opp og vaske f.eks 1-2 ganger i uka, fordi jeg har hørt at svettelukten kan sette seg.

TS

Det jeg gjør er å få hele håret vått, men så gnir jeg bare litt sjampo i hodebunnen og lar det renne nedover resten av håret, avsluttet med balsam. Jeg har langt tykt hår med noe krøll, MÅ ha balsam til slutt eller så blir det høysåte. 

Anonymkode: 1cd4b...4ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke håret mitt gjennomvått av svette, men får jo fuktighet rundt ansiktet, og fet hodebunn og lignende. Håret blir også stygt av pannebånd og ellers mye småhår som bærer preg av aktivitet. 
Jeg kan altså ikke relatere helt, men jeg vasker håret noen ganger i uken, og lar det stå til. Jeg hadde her vasket det på kvelden, og ikke på morgenen før jobb. Jeg hadde også bare skylt det, eller brukt balsam i lengdene om det var tett mellom hårvask. Jeg tror ikke det er helt krise om det er en god sjampo å vaske det litt oftere heller. 

En venninne av meg er kokk, og hun skyller håret hver dag etter jobb på grunn av matlukt. Vasker det med sjampo ca 2-3. dag i ukedagene. Hun har hår nedenfor baken og det ser alltid fint ut. Hun dusjer generelt mye, og skyller håret mye, eller dusjer bare kroppen. Kan ta en kort avkjølende dusj, eller lang varm dusj, skylle av seg osv - dusj. Jeg har bodd på rom med henne på reise og ble rett og slett litt fascinert over hvor mye hun dusjet 🤪 Var ikke det at hun okkuperte badet i evigheter heller, men trenger du en dusj så dusj. Vi er ulike og kanskje trenger du det mindre når du blir bedre trent, eller kanskje ikke, men det går nok fint. 

Godt jobbet med å endre vaner 💪🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS

Det går an å skylle håret, og så bare bruke balsam, som jeg skrev i den andre kommentaren min. Mange som gjør det. Jeg er selv glad i Inecto kokos på Normal, men vet ikke om den er den beste. Define har en for fet hodebunn, men slitte tupper, og den liker jeg også godt (den rosa). Blander ofte balsamen med en annen tykkere, for føler ikke den er god nok til lengdene. Hodebunnen min blir fet av for mye Inecto kokos, så må variere litt. Er nok andre som har mindre av ditt og datt i seg, men jeg er ikke så på å prøve ut, bare bruker det som funker for meg. Bruker en del Aussie 3min mirakelkur i lengdene, men den tror jeg er full av ting 🫠

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er temmelig overvektig og er i gang med å trene. Jeg trener styrketrening på treningssenter to ganger i uka og forsøker ellers å få inn 1-2 økter med powerwalk/motbakkegåing/lyktestolpejogging i uka. Kanskje mere også, bare komme meg ut og gå en rask tur for å være mer i bevegelse.

Antagelig siden jeg er i dårlig form og overvektig så svetter jeg lett. Jeg har også langt hår, så når jeg kommer hjem fra styrketrening eller powerwalk så er håret mitt gjennomvått av svette. Så jeg føler at jeg må dusje og vaske håret hver gang jeg har trent/mosjonert.

Men det er jo ikke bra å vaske håret altfor ofte. Samtidig har jeg ikke lyst til å legge meg i sengen med håret fullt av svette. Jeg jobber også på kontor så må komme nydusjet og fresh på jobb. Det betyr jo f.eks dusj om morgenen før jobb, styrketrening/powerwalk etter jobb, ny dusj og vask av hår og så gjøre dette 4-5 ganger i uka.

I tillegg går det jo mye ekstra klesvask når det går dobbelt opp med truser og sokker så mange dager i uken (pluss ofte vask av treningsklær). 

Dere andre som har langt hår, trener ofte og svetter en del - hvordan løser dere disse tingene?

Du kan jo sette håret opp når du trener. Ingenting er mer ekkelt enn folk med svette topper og ansikt og langt hår som slenge rundt. 

Anonymkode: 7e427...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøver å time det, slik at jeg dusjer etter trening. Så om jeg trener søndag morgen,  dusjer jeg og vasker håret etterpå, men da dusjer jeg ikke mandag morgen. Om jeg trener igjen mandag etter jobb, dusjer jeg da, men ikke tirsdag morgen. Jeg vasker håret grundig en til ganger i uka, og de andre dagene skyller jeg grundig og bruker balsam. Du kan jo eventuelt teste en slik rensebalsam (les om det her: https://www.normal.no/universet-vaart/kroelleguiden/ )

Anonymkode: 24023...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for flere gode tips, skal sjekke ut litt mer ang andre shampooer. Også godt tips å bare bruke litt, evt bare balsam noen ganger.

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker sportsvaskemiddel er det liten sjans for at lukt setter seg. Vi svetter mye i hus, både store og små og aldri opplevd det. Da er det viktigere å henge opp treningsklær til tørk med en gang siden det er mye syntetisk som lett lukter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å dusje flere ganger om dagen orker jeg ikke siden man så lett får tørr hud og jeg uansett vasker håret veldig ofte fra før. 

Så jeg forsøker å trene når det ikke er så viktig at håret ser ok ut etterpå, type søndag formiddag eller morgenen en hjemmekontordag. Da holder det å skylle håret uten å bruke shampo, det er jo bare svette og ikke mer fett i håret etter trening. Det går også fint å "vaske" håret med lett balsam.

Eller jeg trener før morgendusjen og hårvask som uansett skal gjøres.

Truser, sokker og treningstøy må man bare ha mange nok av for å redusere på vaskingen, det er verd investeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg dusjer ikke på morgenen om jeg dusjer om kvelden før, uansett. Og jeg vasker kun håret en gang i uke, uansett. 

Anonymkode: 5010c...61a

🤢

Anonymkode: 01fa0...ff9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har trent i flere tiår, er normalvektig, og svetter likevel som en gris når jeg trener på senter 😄 Og da må jeg dusje og vaske håret med sjampo og balsam. Trener jeg 4 dager i uken, så dusjer jeg hver gang. Alt annet er fullstendig utelukket. Men dropper morgendusjen da heller. 

Men nå på våren så løper jeg en del ute, da svetter jeg mindre. Pga vind og temperatur. Da lar jeg håret være om jeg vasket det i går, og dusjer bare kroppen med mild såpe på de viktigste stedene. 

I perioder har jeg dusjet 2 ganger til dagen, og ser seriøst mindre problemer med det enn å gå rundt med inntørket svette. Det siste er verre for hud og hodebunn.

Anonymkode: 8baaf...b29

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Daxxin på apoteket er en mild shampo du kan bruke hver dag :-)

Anonymkode: 57a5f...458

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man ikke bruke babyshampoo? Det skal vel være skånsomt nok? Man trenger heller ikke å bruke så mye shampoo

Anonymkode: b1d36...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg dusjer om morgen og etter trening. Men det er raske dusjer, med lunkent vann, og bruker ofte bare såpe der det må til. 

Vasker håret to ganger i uka. Om jeg blir litt svett i tinningen så lar jeg det bare tørke. 

Men trener kun ute, da. Løp og styrke. 

Og, ja, her går det en maskin med treningsklær om dagen. Det er en del av det. 

Anonymkode: 424af...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hjemmekontor og skal på treningssenter i lunsjpausen, så tok bare klutvask i morges. Så tar jeg ordentlig dusj etter treningen.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...