AnonymBruker Skrevet 29. april #21 Skrevet 29. april TBL12 skrev (18 minutter siden): Å åpne HAN port har de fleste nettselskapene automatisert. Porten sender som standard ikke ut data. Har forstått noen nettselskap ikke koblet til nødvendig kabel når strømmåler ble byttet. Da må de sende montør for å koble til kabelen. Forhåpentligvis gjelder det få kunder. Sikkert ikke vanlig, men skjer enkelte… jeg fikk følgende svar for to år siden: Din måler har dessverre ikke HAN port som tilfredsstiller dagens standard, slik at vi må bytte måleren din. Dette gjøres kostnadsfritt. Vi har for tiden veldig stor pågang fra kunder som ønsker måler med HAN port, så vi har dessverre lang ventetid på slike målerbytter. Anonymkode: fc22a...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #22 Skrevet 29. april newman01 skrev (26 minutter siden): Den skal være uten brudd fra sikringsskap og helt til endepunkt, kursen skal ikke deles med annet utstyr, og den skal ha jordfeilvern type B. Det er ikke krav om B-vern for anlegg eldre enn 2014. Og skulle man ha en annen kontakt på garasje-kursen kan man fjerne den. Eller dekke den til. Å legge opp til dagens krav vil kunne koste en formue: Ladeboks Jordfeilbryter B Ny kurs fra sikringsskap til ladeboks. newman01 skrev (32 minutter siden): Eneste kjipe er at det tar rundt 50 timer å lade en ny bil med passe stort batteri For hjemmelading er det forbruk, ikke batteristørrelse, som er avgjørende. Batterer har heller ikke godt av å bli hurtigladet. Fra VG: Vil du forlenge levetiden, bør du lade sakte hjemme og holde batterinivået mellom 20 og 80 prosent. Anonymkode: c99a5...fac 1
newman01 Skrevet 29. april #23 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke krav om B-vern for anlegg eldre enn 2014. Og skulle man ha en annen kontakt på garasje-kursen kan man fjerne den. Eller dekke den til. Å legge opp til dagens krav vil kunne koste en formue: Ladeboks Jordfeilbryter B Ny kurs fra sikringsskap til ladeboks. For hjemmelading er det forbruk, ikke batteristørrelse, som er avgjørende. Batterer har heller ikke godt av å bli hurtigladet. Fra VG: Vil du forlenge levetiden, bør du lade sakte hjemme og holde batterinivået mellom 20 og 80 prosent. Anonymkode: c99a5...fac Og har man da kjørt fra Trondheim til Ski med en id.7 har man brukt mesteparten av batteriet på de 50 milene. Man skal da lade opp igjen 88kWh, og tar man med litt ladetap og begrenser ladefarten til 8A vil det ta 51 timer før bilen har kommet seg til 100% igjen. Det er veldig lang tid med ganske intens belastning på en kurs som mulig ikke var beregnet for det. For ordens skyld skrev jeg vel krav om B-vern fra 2014. Før det hadde vi ikke særlig til batteribiler i hjemmene. 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #24 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, media og de som selger ladebokser har klart å indoktrinere elbileiere til å tro dette. Anonymkode: c99a5...fac ??? Anonymkode: b0898...0e9
AnonymBruker Skrevet 29. april #25 Skrevet 29. april newman01 skrev (7 minutter siden): Og har man da kjørt fra Trondheim til Ski med en id.7 har man brukt mesteparten av batteriet på de 50 milene. Man skal da lade opp igjen 88kWh, og tar man med litt ladetap og begrenser ladefarten til 8A vil det ta 51 timer før bilen har kommet seg til 100% igjen. Det er veldig lang tid med ganske intens belastning på en kurs som mulig ikke var beregnet for det Eller om man går ut fra gjennomsnittet for norske elbiler, ca 6 kwh pr dag. Under 3 timer å lade på 10A kurs. Og en 10A sikret kurs kan selvsagt belastes kontinuerlig med 10A. Schuko-kontakter er godkjent for 16A. Anonymkode: c99a5...fac 1
newman01 Skrevet 29. april #26 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eller om man går ut fra gjennomsnittet for norske elbiler, ca 6 kwh pr dag. Under 3 timer å lade på 10A kurs. Og en 10A sikret kurs kan selvsagt belastes kontinuerlig med 10A. Schuko-kontakter er godkjent for 16A. Anonymkode: c99a5...fac Schuko er ikke lenger godkjent for langvarig høy belastning. Varmtvannsberedere installeres primært for tiden som fast installasjon, da de har mer enn 1500W effekt over tid. Kommer det lokale elverket på tilsyn anbefaler de å endre tilkoblingen på berederen 1
exictence Skrevet 29. april Forfatter #27 Skrevet 29. april Passer alle elladebokser til gamle og nyere biler?
AnonymBruker Skrevet 29. april #28 Skrevet 29. april newman01 skrev (25 minutter siden): Kommer det lokale elverket på tilsyn anbefaler de å endre tilkoblingen på berederen Anbefaler. Men det er ikke ulovlig. Hadde det vært direkte farlig ville halve boligparken vært nedbrent. Ikke hørt om noen som har fått kommentarer på bereder på Shuko, hadde selv nylig kontroll i hytte og bolig. Kontrollørene er mer opptatt av om man har mobil-ladere fast tilkoblet. Mange branner pga dette..... Anonymkode: c99a5...fac 1
newman01 Skrevet 29. april #29 Skrevet 29. april exictence skrev (Akkurat nå): Passer alle elladebokser til gamle og nyere biler? nei. Noen har type1 kontakt og andre har type2. Noen biler krever TN-nett. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #30 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvorfor trenger man ladeboks? Anonymkode: c99a5...fac Mange (kanskje de fleste) el-biler leveres med en ledning som kan plugges rett i en vanlig strømplugg. Uten egen ladeboks. Men dette er ment kun for sjeldne tilfeller / nødstilfeller. For eksempel hvis du besøker bestemor som ikke har ladeboks verken hjemme eller offentlig lader i nabolaget og du ikke har annen mulighet for å komme deg hjem. Da er det lov. Jeg ville heller ikke giddet med egen ladeboks hvis jeg kjørte svært lite (under 3000 km i året), eller kunne lade billig på jobben eller på kommunale ladere som i noen kommuner er ganske billige og ligger i kort gangavstand fra der mange bor. Anonymkode: 29133...317
exictence Skrevet 29. april Forfatter #31 Skrevet 29. april (endret) newman01 skrev (10 minutter siden): nei. Noen har type1 kontakt og andre har type2. Noen biler krever TN-nett. Men er det noen nye biler som har de forskjellige typene, og noen gamle som har de forskjellige typene? Eller kan man si at de gamle bilene passer denne ikke for, mens alle de nye passer denne for? Endret 29. april av exictence
AnonymBruker Skrevet 29. april #32 Skrevet 29. april newman01 skrev (1 time siden): Ikke helt sikker på om du helt har skjønt reglene for lading på stikkontakt. Den skal være uten brudd fra sikringsskap og helt til endepunkt, kursen skal ikke deles med annet utstyr, og den skal ha jordfeilvern type B. Det er veldig få garasjer og hus som har slike stikkontakter. Men OM du er en av få som har en slik montert i tidsrommet 2014-2022 kan du gledelig benytte den til daglig lading. Eneste kjipe er at det tar rundt 50 timer å lade en ny bil med passe stort batteri Dette kommer opp når det googles om lovligheten med å bruke vanlig stikk til lading av elbil. Du tar helt feil! Anonymkode: a2f25...0fb 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #33 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette kommer opp når det googles om lovligheten med å bruke vanlig stikk til lading av elbil. Du tar helt feil! Anonymkode: a2f25...0fb Den loven har ikke tilbakevirkende kraft så hvis det er satt opp før 1 juli 2022 så kan man lade med Schuko kontakt (vanlig stikkontakt) Anonymkode: b0898...0e9
newman01 Skrevet 29. april #34 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette kommer opp når det googles om lovligheten med å bruke vanlig stikk til lading av elbil. Du tar helt feil! Anonymkode: a2f25...0fb I Norge er det slik at ingen lover har tilbakevirkende kraft. Har du installert en lovlig stikkontakt ment for billading og har papirer på det er det ingen som kan ta fra deg den retten. Men du kan ikke i dag begynne å lade fast på en stikkontakt som ikke er montert eksplisitt for å lade bil. Du får heller ikke montert en slik stikkontakt.
newman01 Skrevet 29. april #35 Skrevet 29. april exictence skrev (2 timer siden): Men er det noen nye biler som har de forskjellige typene, og noen gamle som har de forskjellige typene? Eller kan man si at de gamle bilene passer denne ikke for, mens alle de nye passer denne for? Hva er det du lurer på òg hvorfor lurer du på det? Alle nyere biler er utstyrt med en type2-kontakt. Alle ladebokser som selges er type2. Buddy lader på stikkontakt. Gamle Leaf lader med type1. Zoe lader bare på TN-nett. Utover det er det rimelig enhetlig med type2
TBL12 Skrevet 29. april #36 Skrevet 29. april Teknisk sett går det fint å lade på stikk kontakt frem til det ikke går bra mer. Hvor lang denne tiden er vil det være vanskelig å si noe om. Tiltak for å redusere risiko kan gjøres. Men, det er ikke i hht. dagens regelverk. Ved en kontroll fra DLE vil lading av elbil fra stikk kontakt bli påpekt som en mangel. Om det oppstår skader som involverer forsikringsselskap kan utbetaling bli avkortet om lading ikke har vært gjort på forskriftmessig måte. Avkortning kan også skje av andre grunner. Eksempelvis om en ikke har nok varme på om vinteren, vannrør fryser og fører til skader kan det bli avkortet utbetaling på forsikring. Tilsvarende om en kjører med for dårlige dekk, kjører av veien - kan få avkortet utbetaling. Så lenge som det bare er skade på hus og bil lar det seg reparere. Om det går liv tapt blir det straks verre. Er det å lade en elbil regelmessig på stikk kontakt viktig nok til en skal ta sjansen? 2
AnonymBruker Skrevet 29. april #37 Skrevet 29. april TBL12 skrev (24 minutter siden): Eksempelvis om en ikke har nok varme på om vinteren, vannrør fryser og fører til skader kan det bli avkortet utbetaling på forsikring. Tilsvarende om en kjører med for dårlige dekk, kjører av veien - kan få avkortet utbetaling. Det blir noe annet, da er det snakk om uaktsomhet. Til dels grov. Noe som ikke er tilfelle om man kobler en elbil til en godkjent montert kontakt. Anonymkode: c99a5...fac 1
newman01 Skrevet 29. april #38 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det blir noe annet, da er det snakk om uaktsomhet. Til dels grov. Noe som ikke er tilfelle om man kobler en elbil til en godkjent montert kontakt. Anonymkode: c99a5...fac Liker standhaftigheten. Litt fiffig når et samlet ekspertpanel, inkludert forsikringsselskap og bilprodusenter anbefaler skikkelig ladeboks, og så har man noen prinsippfaste sjeler som blånekter å akseptere regelverket. Føler det er litt som barneoppdragelse og muligheten for å slå barna. Det var kanskje ikke ulovlig på 60-tallet, men all forskning tilsier at det ikke var optimalt.. selv om det funket relativt greit 1
exictence Skrevet 30. april Forfatter #39 Skrevet 30. april newman01 skrev (14 timer siden): Hva er det du lurer på òg hvorfor lurer du på det? Jeg lurer på det fordi jeg vurderer å kjøpe elbillader, og en venn av meg vurderer å kjøpe en elbil som jeg da lurer på om vil passe på den elladeren jeg evt kjøper. Men jeg forstår det at alle ladebokser som selges er type 2. Takk for svar. Det visste jeg ikke, og selgeren i elektrikerfirma visste det heller ikke. newman01 skrev (14 timer siden): Alle nyere biler er utstyrt med en type2-kontakt. Alle ladebokser som selges er type2. Buddy lader på stikkontakt. Gamle Leaf lader med type1. Zoe lader bare på TN-nett. Utover det er det rimelig enhetlig med type2 Takk for svar.
TBL12 Skrevet 30. april #40 Skrevet 30. april exictence skrev (8 timer siden): Jeg lurer på det fordi jeg vurderer å kjøpe elbillader, og en venn av meg vurderer å kjøpe en elbil som jeg da lurer på om vil passe på den elladeren jeg evt kjøper. Men jeg forstår det at alle ladebokser som selges er type 2. Takk for svar. Det visste jeg ikke, og selgeren i elektrikerfirma visste det heller ikke. Takk for svar. Unngå å kjøpe ladeboks med fastmontert kabel så vil det fungere på alle biler. Da har bileier egen kabel som passer til bil og laderboks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå