Gå til innhold

El laderboks til bil


exictence

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

exictence skrev (32 minutter siden):

Passer disse boksene til alle typer biler?

I utgangspunktet passer en ladeboks til alle biler.

Men, det er noen få unntak: 

Tesla Wall Connector er det rapportert enkelte kan ha problemer med. Den skal ha en mulighet for å sette i universal modus, men forstår enkelte opplever det ikke fungerer.

Noe av funksjonaliteten i Tesla Wall Connector fungerer bare med biler fra Tesla.

- Generelt, ladebokser med fast type 2 kabel kan vil ikke fungere på biler som har type 1 kontakt. Tesla Wall Connector er eksempel, men det er også andre utgaver.
Biler som eksempelvis Nissan LEAF 2011-2017 og tidligere utgavene av Kia Soul Electric.
Omfatter biler produsert i Asia frem til ca 2017. 

Biler fra Tesla, BMW og Volkswagen har alltid vært levert med type 2 kontakt i bilen. En ladeboks med fast type 1 kabel vil ikke fungere mot en type 2 bil. Det finnes overganger, men de skal ikke benyttes. 

Til slutt, ikke direkte ladeboksen, men strømnettet kan også begrense lading av noen biler. 
Det gjelder eksempelvis Renault Zoe, Renault Kangoo E-Tech og Nissan Townstar EV som krever TN nett. Norge har historisk sett mye IT nett. En skilletrafo fra IT til TN nett løser dette. Noen modeller kobles fast foran ladeboks, andre mellom ladeboks og bil.

Endret av TBL12
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan jeg ikke bruke en vanlig ladeboks med type 2 dersom jeg har en gammel bil ? Hva skal jeg da gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (14 minutter siden):

 

- Generelt, ladebokser med fast type 2 kabel kan vil ikke fungere på biler som har type 1 kontakt. Tesla Wall Connector er eksempel, men det er også andre utgaver.
Biler som eksempelvis Nissan LEAF 2011-2017 og tidligere utgavene av Kia Soul Electric.
Omfatter biler produsert i Asia frem til ca 2017. 

Må jeg da bruke spesielle ladebokser eller kan jeg bruke ladeboks med type 2 dersom jeg har en kabel av type 1?

TBL12 skrev (14 minutter siden):

 

Til slutt, ikke direkte ladeboksen, men strømnettet kan også begrense lading av noen biler. 
Det gjelder eksempelvis Renault Zoe, Renault Kangoo E-Tech og Nissan Townstar EV som krever TN nett. Norge har historisk sett mye IT nett. En skilletrafo fra IT til TN nett løser dette. Noen modeller kobles fast foran ladeboks, andre mellom ladeboks og bil.

Har jeg en Renault Zoe kan jeg altså ikke bruke ladeboksen med type 2? Da må jeg finne meg en annen lader, eller kan jeg kjøpe meg en kabel som har type 2 i den faste enden og type 1 i den jeg tar i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (22 minutter siden):

Må jeg da bruke spesielle ladebokser eller kan jeg bruke ladeboks med type 2 dersom jeg har en kabel av type 1?

Om du har en ladeboks med type2 kontakt kan du bruke både en type 2 til type2 kabel, eller en type 2 til type 1 kabel.

Ladebokser med fastmontert kabel er begrensingen, der Tesla Wall Connector er et eksempel på ladeboks som har fast kabel.

exictence skrev (22 minutter siden):

Har jeg en Renault Zoe kan jeg altså ikke bruke ladeboksen med type 2? Da må jeg finne meg en annen lader, eller kan jeg kjøpe meg en kabel som har type 2 i den faste enden og type 1 i den jeg tar i bilen?

Renault Zoe har type 2 kontakt, men den krever TN nett. Dvs. det er ikke ladeboksen som er begrensingen, det er strømnettet.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvorfor trenger man ladeboks?

Anonymkode: c99a5...fac

Det er flere årsaker:

- Det går gjerne raskere å lade via en ladeboks. 
- Det er tryggere, og eneste godkjente løsning. (Forsikringsselskap kan kreve regress om en ikke godkjent løsning påfører personer eller bygninger skader.) 
- Det er mulig å automatisere effekt bruken, og lading kan skje skjer når strømmen er rimelig med enkelte modeller av ladebokser.

Generelt: Om en ønsker å lade en elbil eller ladebar hybridbil hjemme kreves en ladeboks. Det er ikke lenger tillatt å benytte en alminnelig stikk kontakt for regelmessig lading hjemme. Endringen ble innført med installasjonsnormen NEK400 i 2022.

De som har installert en stikk kontakt dedikert til elbil etter tidligere norm kan fortsette å benytte denne.

En artikkel som omhandler tema: https://www.naf.no/elbil/lading/slik-lader-du-elbilen-trygt-hjemme

Endret av TBL12
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (56 minutter siden):

Det går gjerne raskere å lade via en ladeboks. 

Er ikke dette begrenset av kursen i huset?
 

TBL12 skrev (58 minutter siden):

De som har installert en stikk kontakt dedikert til elbil etter tidligere norm kan fortsette å benytte denne.

Tidligere norm? Er ikke en vanlig stikkontakt i garasjen eller ute lov å bruke?

Anonymkode: c99a5...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er ikke dette begrenset av kursen i huset?
 

Tidligere norm? Er ikke en vanlig stikkontakt i garasjen eller ute lov å bruke?

Anonymkode: c99a5...fac

Hvor raskt en kan lade henger sammen med flere faktorer. Vern for kursen, men også samtidighet. Hovedsikring for huset spiller også inn. Det bruker ikke være dimensjonert for maksimal belastning på alle kurser samtidig. Lading av elbil belaster gjerne 2 - 6 kW. Det kan føre til hovedsikring løser ut.

Smart laderboks kan automatisk justere ned effekten når annet samtidig forbruk kobler inn. Eksempelvis komfyr, stekeovn, varmtvannsbereder osv. Unngår hovedsikring løser ut. Utnytter ledig effekt.

Det er ikke lov å benytte en stikkontakt for regelmessig lading. Om en er på besøk kan lading gjøres. Men, det må alltid utvises forsiktighet.

En tilfeldig stikkontakt er ikke nødvendigvis egnet for lading av elbil. Det er en forholdsvis høy belastning over lang tid. Normen ble dermed endret i 2022. 

Endret av TBL12
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er ikke dette begrenset av kursen i huset?
 

Tidligere norm? Er ikke en vanlig stikkontakt i garasjen eller ute lov å bruke?

Anonymkode: c99a5...fac

Nei vanlig stikk er ikke lov å bruke!

Anonymkode: a2f25...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (13 timer siden):

Passer disse boksene til alle typer biler?

Om du har kjøpt en Zoe håper jeg du har et nytt hus med TN-nett. Eller at du fikk med ladebøtta på kjøpet. 

Sær fransk bil som ikke liker det norske strømnettet. Vanskelig å lade, mye utfordringer der. 

Kan være at du må installere en omformer (eller hva de nå heter) for å endre strømmen fra enfas IT til trefas TN på garasjeuttaket

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er ikke dette begrenset av kursen i huset?
 

Tidligere norm? Er ikke en vanlig stikkontakt i garasjen eller ute lov å bruke?

Anonymkode: c99a5...fac

Vanlig stikk i garasjen kalles nødlading. Det skal mye til at du kan argumentere for at egen bil er nødlading. Har du el eller hybrid må du installere ladeboks. Skulle den være defekt kan du sikkert kalle stikk nødlading.

Hvis tanta di er nesten tom for strøm og på besøk, kan hun lade på stikk. Men hun får forsvinnende lite effekt oftest. Jeg lot besøkende lade på utekontakta på garasjen før, og da fikk de vel 1-2kw, så batteriet hadde bare såvidt gått opp noe på 2 timer. Bilen anslo at den måtte stå i lader over 2 døgn for å bli fulladet 😅 da skal man planlegge godt i hverdagen…

Anonymkode: fc22a...ebe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (11 timer siden):

Smart laderboks kan automatisk justere ned effekten når annet samtidig forbruk kobler inn. Eksempelvis komfyr, stekeovn, varmtvannsbereder osv. Unngår hovedsikring løser ut. Utnytter ledig effekt.

Hvordan kan en elboks i garasjen vite om forbruket ellers i huset?

TBL12 skrev (11 timer siden):

Det er ikke lov å benytte en stikkontakt for regelmessig lading.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei vanlig stikk er ikke lov å bruke!

Link til regelverk hvor dette fremkommer?

Anonymkode: c99a5...fac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvordan kan en elboks i garasjen vite om forbruket ellers i huset?
Anonymkode: c99a5...fac

Det kobles en enhet til strømmåleren som kommuniserer mot ladeboksen. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Link til regelverk hvor dette fremkommer?
Anonymkode: c99a5...fac

Sitat

Fra januar 2023, er det ikke tillat å bygge en ny stikkontakt for å lade kjøretøy som lades med et utstyr med merkestrøm større enn 5 A i henhold til NEK 400-7-722:2022, avsnitt 722.55.101. Det er imidlertid fortsatt lov å bruke Mode 2 (vanlig stikkontakt) som er bygget i henhold til NEK 400:2014 eller 2018. Det er svært viktig at Mode 2 lading ikke medfører fare, da har DLE anledning til å gi eieren/brukeren avvik. Det er fortsatt lov å vedlikeholde/reparere disse stikkontaktene som er installert til lading.

https://www.dsb.no/elsikkerhet/elektriske-anlegg-og-utstyr/veileder-for-lading-av-elbil/#etablering-av-ladepunkter

Endret av TBL12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette viser jo ikke at "Det er ikke lov å benytte en stikkontakt for regelmessig lading." eller at "Nei vanlig stikk er ikke lov å bruke!".

Det er kun for installasjoner gjort etter 2014 at dette gjelder. De fleste boliger i Norge er eldre.
 

TBL12 skrev (28 minutter siden):

Det kobles en enhet til strømmåleren som kommuniserer mot ladeboksen. 

Er dette inkludert i prisen på ladeboksene?

Anonymkode: c99a5...fac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei vanlig stikk er ikke lov å bruke!

Anonymkode: a2f25...0fb

Kun til nødlanding 

Anonymkode: b0898...0e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kun til nødlanding 

Ja, media og de som selger ladebokser har klart å indoktrinere elbileiere til å tro dette.

Anonymkode: c99a5...fac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette viser jo ikke at "Det er ikke lov å benytte en stikkontakt for regelmessig lading." eller at "Nei vanlig stikk er ikke lov å bruke!".

Det er kun for installasjoner gjort etter 2014 at dette gjelder. De fleste boliger i Norge er eldre.
 

Er dette inkludert i prisen på ladeboksene?

Anonymkode: c99a5...fac

Smartdingsen kjøpte jeg ekstra for en snau tusenlapp. Kobles til HAN porten på sikringsskapet så kan også hende de må åpne den porten fra strømselskapet. Måtte det hos meg. Kostet ikke noe at de kom, men det tok noen uker før de hadde kapasitet + ett eller annet de var tom for på lager som de måtte få inn.

Fås sikkert også i en pakkepris med ladeboks.

Anonymkode: fc22a...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Smartdingsen kjøpte jeg ekstra for en snau tusenlapp. Kobles til HAN porten på sikringsskapet så kan også hende de må åpne den porten fra strømselskapet. Måtte det hos meg. Kostet ikke noe at de kom, men det tok noen uker før de hadde kapasitet + ett eller annet de var tom for på lager som de måtte få inn.

Fås sikkert også i en pakkepris med ladeboks.

Anonymkode: fc22a...ebe

Å åpne HAN port har de fleste nettselskapene automatisert. Porten sender som standard ikke ut data.

Har forstått noen nettselskap ikke koblet til nødvendig kabel når strømmåler ble byttet. Da må de sende montør for å koble til kabelen. Forhåpentligvis gjelder det få kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette viser jo ikke at "Det er ikke lov å benytte en stikkontakt for regelmessig lading." eller at "Nei vanlig stikk er ikke lov å bruke!".

Det er kun for installasjoner gjort etter 2014 at dette gjelder. De fleste boliger i Norge er eldre.
 

Er dette inkludert i prisen på ladeboksene?

Anonymkode: c99a5...fac

Ikke helt sikker på om du helt har skjønt reglene for lading på stikkontakt. Den skal være uten brudd fra sikringsskap og helt til endepunkt, kursen skal ikke deles med annet utstyr, og den skal ha jordfeilvern type B. Det er veldig få garasjer og hus som har slike stikkontakter. Men OM du er en av få som har en slik montert i tidsrommet 2014-2022 kan du gledelig benytte den til daglig lading. 

Eneste kjipe er at det tar rundt 50 timer å lade en ny bil med passe stort batteri

Endret av newman01
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...