Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har termin om noen uker. Jeg lurer på om noen her har satt i gang melkeproduksjonen sin før fødselen? 

Ved forrige fødsel fikk barnet gulsott og jeg måtte gi erstatning de første ukene, og jeg fikk aldri helt i gang høy nok melkeproduksjon fordi barnet foretrakk flasken. Derfor lurer jeg på å sette i gang melka fortere, i tilfelle barnet skulle vise seg å trenge mer næring enn bare de få dråpene med den første melka. Er så bekymret for å ikke få til ammingen denne gangen heller på grunn av flaskebruk 🙈

Anonymkode: 4c658...e6c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan håndmelke før fødsel for å samle opp litt råmelk og fryse ned i sprøyter, men du vil ikke få den i gang på samme måte som når melken kommer et par dager etter fødsel. 

Min baby måtte ha bankmelk og morsmelkerstatning de første dagene til at jeg fikk nok melk (prematur, så hadde sonde) og det gjorde ingenting at baby ikke spiste noe særlig den første uken fordi jeg pumpet. De første dagene diet han ikke i det hele tatt og så diet han en eller to gang om dagen et par dager og det var snakk om bare et par ml i mengde. Jeg håndmelket det første døgnet og så pumpet jeg etter det. Tok 1 måned før han tok alle måltid selv og vi kunne ta ut sonden. 

Så du kan be om pumpe på barsel og pumpe hver 3. time døgnet rundt. Da vil du få nok melk :) 

Anonymkode: 3bef0...82e

AnonymBruker
Skrevet

Man kan samle råmelk som hun over skriver, men har aldri hørt noen få igang den «vanlige» melka før fødsel. Og det er jo bra, en nyfødt har mer enn nok med å lære å koordinere suging, putsting og svelging av noen ml råmelk - hadde det kommet like mye melk som det gjør seinere kunne det vært vanskelig å håndtere. Jeg hadde heller lest masse om amming (ammehjelpen.no og bøker, feks Gro Nylander sine) og sett alle videoene på ammehjelpen.no for å være best mulig forberedt. Kanskje også sjekket ut på forhånd med ammehjelpen hvilken hjelp de kan gi deg hvis det blir problemer. Lykke til😊🌸

Anonymkode: 097e2...f17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke få i gang vanlig melkeproduksjon før fødsel. Etter fødsel kommer råmelka, det er hormonstyrt.

Anonymkode: 46e41...fec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...