Gå til innhold

Jeg får ikke sove!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har prøvd det meste av råd over mange år, fant også ut av meg selv at de gamle rådene om å alltid legge seg til samme tid uansett om man var trøtt eller ei ble helt feil.

For flere år siden forsøkte jeg ulike typer sovemedisin, men jeg får maks sove første og kanskje andre natten av dem, så er det ingen effekt. Derimot får jeg så mye bivirkninger og hangover av dem at det er bedre å gå stuptrøtt av "bare" vanlig søvnmangel. Jeg får også bivirkninger av Circadin, og ingen effekt.

Men jeg kan i perioder ha litt effekt av flytende melatonin. Problemet er at tar jeg det i riktig tid mtp. når jeg vil og bør sove, så har det ingen funksjon, om jeg ikke allerede begynner å bli litt trøtt. Men, venter jeg til jeg er veldig sliten og litt trøtt, så fungerer flytende melatonin for meg innimellom. Men så har jeg perioder hvor jeg ikke har noen effekt av det.

At jeg reagerer som jeg gjør på sovemedisinene har trolig noe med at jeg har CYP-genvarianter at jeg metaboliserer noen medikamenter annerledes enn normalen (jeg har flere CYP-feil).

Har fått påvist en annen sjelden tilstand som er kjent for å gå utover søvnsentret i hjernen, men siden norske leger ikke kan noe om dette så får jeg ingen hjelp for det.

Mitt beste tips er egentlig å bare akseptere at søvnen er som den til enhver tid er, ikke stresse seg opp selv om man vet det blir få timer søvn på en natt. Stresser man seg opp rundt det så blir det bare verre, er min erfaring, og ikke minst så takler man det dårligere jo mer fokus man får på det negative.

Anonymkode: a60ac...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når på døgnet trener du?

Anonymkode: 28074...812

Morgen. 

Anonymkode: 45b0c...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Morgen. 

Drikker du koffein holdig drikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Drikker du koffein holdig drikke?

Bare et par kopper om morgenen, av og til en kopp midt på dagen, aldri etter kl 16.

Jeg gjør som sagt alt "riktig", og har egentlig innsett at jeg må prøve medisinering, i hvert fall i en periode. Supert om noen har erfaringer, gode og dårlige, med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Huff når nettene er slik, blir dagene tyngre. Ser du skriver at du våkner ca hver time. Har du fått sjekket at du ikke har restless legs ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette er prøvd.

Har du prøvd søvnrestriksjon?

For å gjennomføre søvnrestriksjon så må det være konsekvent handling i FLERE uker, også måneder, ikke bare en dag eller to. 

Du må stå opp til samme tidspunkt hver dag, helg og ferie også. La oss si du nå opp klokken 07 og du sover gjennomsnittlig 5 timer om natten. Da får du ikke legge deg før klokken er 02. (02-07 er 5 timer). Senga skal kun brukes til sex eller soving. Våkner du og du får ikke sove så skal du stå opp og ut av rommet til du blir trøtt igjen. Legg deg igjen når du er trøtt, gi det maks 20 minutter før du evt står opp igjen. Når klokken ringer 07 så SKAL du stå opp og starte dagen. 

Slik holder du på i en uke. Loggfør hver dag hvor mange timer du har sover. Så finner du det nye gjennomsnittet med søvn etter at du har holdt på en uke. Nå skal du beregne den effektive søvntiden din. Er den over 80% så kan du legge til 30 minutter til natten din; altså at du legger 0130 istedenfor 02. Er den u der 80% så fortsetter du å legge deg klokken 20. Så tar du en ny vurdering etter 1 uke igjen. 

Slik skal du holde på til du sover 7-8 timer.

Dette er en DRØY men veldig effektiv handling. Du må stålsette deg deluxe. Ingen soving på dagtid! 

Det er ingen enkel løsning på søvnproblemer men denne virker faktisk! Men den er drøy som sagt og krever mye av deg.

Anonymkode: fe905...e3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å gjennomføre søvnrestriksjon så må det være konsekvent handling i FLERE uker, også måneder, ikke bare en dag eller to. 

Du må stå opp til samme tidspunkt hver dag, helg og ferie også. La oss si du nå opp klokken 07 og du sover gjennomsnittlig 5 timer om natten. Da får du ikke legge deg før klokken er 02. (02-07 er 5 timer). Senga skal kun brukes til sex eller soving. Våkner du og du får ikke sove så skal du stå opp og ut av rommet til du blir trøtt igjen. Legg deg igjen når du er trøtt, gi det maks 20 minutter før du evt står opp igjen. Når klokken ringer 07 så SKAL du stå opp og starte dagen. 

Slik holder du på i en uke. Loggfør hver dag hvor mange timer du har sover. Så finner du det nye gjennomsnittet med søvn etter at du har holdt på en uke. Nå skal du beregne den effektive søvntiden din. Er den over 80% så kan du legge til 30 minutter til natten din; altså at du legger 0130 istedenfor 02. Er den u der 80% så fortsetter du å legge deg klokken 20. Så tar du en ny vurdering etter 1 uke igjen. 

Dette er en DRØY men veldig effektiv handling. Du må stålsette deg deluxe. Ingen soving på dagtid! 

Det er ingen enkel løsning på søvnproblemer men denne virker faktisk! Men den er drøy som sagt og krever mye av deg.

*fortsetter å legge deg klokken 02, ikke 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 18.39):

Særlig sammenhengende søvn er det dårlig med, våkner stort sett hver time natten gjennom. Sover totalt sjelden mer enn fire timer hver natt til sammen, alt for lite når man er førti pluss.

Har prøvd melatonin, alt av gode råd for sunn søvn, kost, skjermtid, trening osv, ingenting virker. 

Er vanlig sovemedisin det eneste som fungerer, i så fall hvilken? Hva gjør dere for å få sove?

Overgangsalder. Kontakt legen for hormoner. 

Anonymkode: 2b736...98a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette har vært langvarig, bør du få sovnovervåkning for å utelukke pustestopp om natta. 
Jeg har kronisk insomnia og går fast på sovemedisin. Jeg har prøvd et par forskjellige. Det gir meg ikke vanlig søvn, men noe mindre forstyrret søvn (jeg har også smerter som påvirker søvnen). Du blir satt på de mildeste til å begynne med, og de fleste har få eller ingen bivirkninger. Jeg har aldri fått bivirkninger selv. 

Anonymkode: 20c48...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 6.18):

Signerer på denne. Har hatt to runder med denne metoden, i samarbeid med lege. Eneste som fungerte for min insomnia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...