Gå til innhold

Jeg får ikke sove!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Særlig sammenhengende søvn er det dårlig med, våkner stort sett hver time natten gjennom. Sover totalt sjelden mer enn fire timer hver natt til sammen, alt for lite når man er førti pluss.

Har prøvd melatonin, alt av gode råd for sunn søvn, kost, skjermtid, trening osv, ingenting virker. 

Er vanlig sovemedisin det eneste som fungerer, i så fall hvilken? Hva gjør dere for å få sove?

Anonymkode: 45b0c...45d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får du ikke sove? Er det oppi hodet det surrer så du ikke får roet deg ned? 

Jeg står opp og ser noe hjernedødt på tv når jeg ikke får sove og etter det får jeg sove. Hos meg er det hodet og tankekjør som gjør meg søvnløs. Når jeg har fri dagen etter og lar meg sove til jeg våkner av meg selv sover jeg lett 8-9 timer. 

Anonymkode: b7a17...60e

Skrevet

Gjør du noe når du ikke får sove?

Anbefaler å ikke se på mobil eller skjerm verken noen timer før du skal legge deg eller i løpet av natta.

Å spise og drikke er også stimulerende, og bør ikke gjøres etter noen timer før du skal legge deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Særlig sammenhengende søvn er det dårlig med, våkner stort sett hver time natten gjennom. Sover totalt sjelden mer enn fire timer hver natt til sammen, alt for lite når man er førti pluss.

Har prøvd melatonin, alt av gode råd for sunn søvn, kost, skjermtid, trening osv, ingenting virker. 

Er vanlig sovemedisin det eneste som fungerer, i så fall hvilken? Hva gjør dere for å få sove?

Har du kommet i overgangsalderen? 
Sliter òg med og sove og melatonin fungere ikke på meg. 
Har du prøvd å få orgasme?
Det har faktisk fungert på meg. 

Anonymkode: b46ab...d94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte slutte å drikke kaffe og svart te etter klokken 14 fordi jeg våknet så ofte om natta. Alkohol kan jeg heller ikke drikke, da våkner jeg hver time. 

Anonymkode: 04d24...d19

Skrevet

Det er utrolig utmattende å ikke få sove. Men husk: Hvile teller mer enn hva man skulle tro. Så ikke få panikk om du får få sammenhengende timer. 

Men går du mange døgn og det blir kronisk, er det lurt å ta en tur til legen. 

🤗

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som typisk overgangsplager om du er kvinne. Da kan div tiltak for å få mer balansen i hormonene fungere, både med å prøve reseptpliktige og alternative tilskudd og man har en del andre livsstil endringer man kan gjøre for å få alt mer i balanse. Få ned stress er viktig. 

Anonymkode: f50bd...445

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger nok dagslys hver dag for å produsere melatonin. Tenk det du...

Anonymkode: 62cea...4f4

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på sex da sovner jeg alltid 🙃

Anonymkode: 868a2...b8c

Skrevet

Drikker du kaffe, pepsi max, cola light eller TE ? 

AnonymBruker
Skrevet

Fugler utenfor og biltrafikk har vekket meg en del i det siste. Det har hjulpet meg veldig å ha på noe chill sovemusikk. Gikk øra noe annet å fokusere på. 

Test alt du kan, sov i et annet rom! Med vinduet åpent? Lukket? Med vifte på. MEd en annen dyne, eller pute. Legg deg andre veien i senga. Ta en varm dusj før du legger deg.

Anonymkode: 4ae4d...333

AnonymBruker
Skrevet

Mange gode tips her, tror jeg hadde prøvd alle. Ingen koffein etter lunsj, inkludert Pepsi Max! Ingen skjermtid. Har du tankekjør, hør på en halvkjedelig podcast mens du sovner. Ingen skjerm. Kaldere soverom, varme gjør at jeg sliter med søvn iallfall. 

Anonymkode: e2799...897

AnonymBruker
Skrevet

Når på døgnet trene du? Drikker du koffein osv osv...

Anonymkode: 28074...812

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med søvn før: våknet ofte, hadde mye tankekjør og kjente at jeg var anspent til og med i søvne.

For meg hang det sammen med en svært stressende jobb i kombinasjon med dårlig psykisk helse og begynnende overgangsalder (jeg er 43 år). Jeg jobbet som sykepleier og hver arbeidsdag var ekstremt travel. Når man går med skyhøye stresshormoner over tid så ødelegger det søvnen.

For meg hjalp det å være sykemeldt i en lengre periode, begynne på melatonin, gå i behandling for min psykiske helse, begynne på hormoner for overgangsalderen og så begynne i en ny, roligere jobb.

Alt dette har vært en prosess over flere år. Til å begynne med var det nesten like stressende å være sykemeldt som å jobbe, fordi jeg følte meg udugelig. Prøvde meg tilbake i jobb flere ganger, men klarte til slutt å legge fra meg tanken om å prestere og kun fokusere på å roe ned nervesystemet og ta vare på meg selv. Nå sover jeg like godt som jeg gjorde i tenårene.

og ja: jeg har også sluttet å sove på samme rom som mannen, da han har begynt å snorke veldig med alderen 😅

Anonymkode: db24b...c79

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tak for svar, jeg har prøvd og vurdert det aller meste av det som nevnes her. 

Legen har foreslått sovemedisin tidligere, men jeg har villet unngå det så lenge som mulig, men det ser ut til å være siste utvei. Er det noen som har erfaringer med dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tak for svar, jeg har prøvd og vurdert det aller meste av det som nevnes her. 

Legen har foreslått sovemedisin tidligere, men jeg har villet unngå det så lenge som mulig, men det ser ut til å være siste utvei. Er det noen som har erfaringer med dette?

Har du forsøkt å legge deg veldig tidlig? 20 eller 21? Jeg har bedret søvnen mye gjennom å legge meg når jeg er sliten, i stedet for å drøye til jeg er overtrøtt.

Anonymkode: f56dc...37c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å finne lydbok med feks Dostojevski. Jeg er helt sikker på at det er stor litteratur, men jeg sovner etter 5  minutter hver gang. 

Anonymkode: 452fa...272

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har du forsøkt å legge deg veldig tidlig? 20 eller 21? Jeg har bedret søvnen mye gjennom å legge meg når jeg er sliten, i stedet for å drøye til jeg er overtrøtt.

Anonymkode: f56dc...37c

Dette er prøvd.

AnonymBruker
Skrevet

Yoga nidra. Eneste som funker for meg

Anonymkode: 456df...e9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Anbefaler å finne lydbok med feks Dostojevski. Jeg er helt sikker på at det er stor litteratur, men jeg sovner etter 5  minutter hver gang. 

Anonymkode: 452fa...272

Hahaha akkurat dette har jeg gjort også. 

Anonymkode: e2799...897

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...