Gå til innhold

Endre kosthold og vann i kroppen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vrient å lage en god overskrift, og mulig dette er et idiotspørsmål fra min side.

Men «alle» vet at om en starter med kostholdsendring og trening, så vil ofte en del av vektendringen i starten være noe væske. 
Spørsmålet mitt er med det i bakhodet: Om en endrer kostholdet, til det sunnere, altså gå bort fra det meste av salt, sukker og fett, spise mer frukt og grønt, ikke for å gå ned i vekt, men bare den endringer for å spise sunnere, vil en eventuelt vektnedgang også i dette tilfelle være væske? 
Det er ikke snakk om aktivitetsendring eller noe endring på trening. Men rett og slett en vektnedgang som følge av endringen i kostholdet.

Herregud, nå er jeg usikker på om noen skjønner hva jeg mener engang, vært en lang dag, og knotete forklaring. Men håper noen skjønner hva jeg lurer på. 😅

Anonymkode: 2f534...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja du går ikke ned 3 kg fett på en uke.

Anonymkode: 3eedd...1d1

Haha nei altså det ville vært rart. Er ikke snakk om kilovis på en uke heller, men mer som 3-4 kilo på tre uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever mest vektnedgang med tap av væske hvis jeg kutter ut stivelsesrik mat som korn og belgfrukter. 

Anonymkode: 3d609...eb8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vrient å lage en god overskrift, og mulig dette er et idiotspørsmål fra min side.

Men «alle» vet at om en starter med kostholdsendring og trening, så vil ofte en del av vektendringen i starten være noe væske. 
Spørsmålet mitt er med det i bakhodet: Om en endrer kostholdet, til det sunnere, altså gå bort fra det meste av salt, sukker og fett, spise mer frukt og grønt, ikke for å gå ned i vekt, men bare den endringer for å spise sunnere, vil en eventuelt vektnedgang også i dette tilfelle være væske? 
Det er ikke snakk om aktivitetsendring eller noe endring på trening. Men rett og slett en vektnedgang som følge av endringen i kostholdet.

Herregud, nå er jeg usikker på om noen skjønner hva jeg mener engang, vært en lang dag, og knotete forklaring. Men håper noen skjønner hva jeg lurer på. 😅

Kutter du salt, karbohydrater, sukker, alt som holder på vann, så vil det renne av ganske fort. 

Anonymkode: eea66...157

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kutter du salt, karbohydrater, sukker, alt som holder på vann, så vil det renne av ganske fort. 

Viktig å få i seg nok salt når man kutter karbohydrater da

Anonymkode: ee01a...dbd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er salt nok i mat, man trenger ikke å tilsette, var det jeg mente. Droppe de mest salte produktene og ikke salte mat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kuttet ut karbohydrater, for jeg spiser brød, müsli og frukt/grønt. Men velger sunnere varianter av det.

Poenget mitt er ikke å gå ned i vekt, men det å spise sunnere enn før. Så jeg lurer på om det er vann som forsvinner, eller faktisk vekt. Er det bare vann, vil det jo justere seg litt over tid. Men om det er vekta som går ned ellers, vil det jo si at jeg spiser for lite.

Jeg har liksom ikke ork til å begynne og telle kalorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke kuttet ut karbohydrater, for jeg spiser brød, müsli og frukt/grønt. Men velger sunnere varianter av det.

Poenget mitt er ikke å gå ned i vekt, men det å spise sunnere enn før. Så jeg lurer på om det er vann som forsvinner, eller faktisk vekt. Er det bare vann, vil det jo justere seg litt over tid. Men om det er vekta som går ned ellers, vil det jo si at jeg spiser for lite.

Jeg har liksom ikke ork til å begynne og telle kalorier. 

Men hva spiser du faktisk, da?

Anonymkode: 07534...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men hva spiser du faktisk, da?

Tenker du da konkret i løpet av dagen, typ mengde? Eller mener du hva slags mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker du da konkret i løpet av dagen, typ mengde? Eller mener du hva slags mat?

Litt begge deler, men mengde er jo vesentlig mtp. om du spiser for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Litt begge deler, men mengde er jo vesentlig mtp. om du spiser for lite.

Pga sykdom så forbrenner jeg lite pr dag, pga lite aktivitet. Derfor spiser jeg heller ikke mye pr dag. Men en dag er nå som eksempel, frokost 1 lite beger yoghurt med müsli 4 korn. Lunsj 2 grovbrød skiver med hvitost. Middag 1-2 potet, 4 skiver fiskepudding med råkost, kveldsmat 1 eple. Innimellom kan jeg ta en neve mandler eller rosiner, som en snacks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Helt riktig. Ikke bare salt, men også kalium. Derfor supert å drikke elektrolyttpulver som har gunstig mengde i forhold til hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er salt nok i mat, man trenger ikke å tilsette, var det jeg mente. Droppe de mest salte produktene og ikke salte mat.

Hvis man spiser ultraprosessert mat ja, men folk som kutter karbohydrater er vel mer bevisste enn å spise posemat? Kutter du karbohydrater til keto-nivå eller til og med litt mer karbohydater men kutter ut korn, linser osv, så øker både behovet for salt og kalium kraftig. Man må innta mye mer av dette enn ellers. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 23.05):

Pga sykdom så forbrenner jeg lite pr dag, pga lite aktivitet. Derfor spiser jeg heller ikke mye pr dag. Men en dag er nå som eksempel, frokost 1 lite beger yoghurt med müsli 4 korn. Lunsj 2 grovbrød skiver med hvitost. Middag 1-2 potet, 4 skiver fiskepudding med råkost, kveldsmat 1 eple. Innimellom kan jeg ta en neve mandler eller rosiner, som en snacks. 

Det høres nok litt i minste laget ut. Forsøk f.eks. å øke frokosten litt, eller spise mer kveldsmat, og se om det bidrar til å stabilisere vekta. Sånn ellers, føler du deg mett på dette kostholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det høres nok litt i minste laget ut. Forsøk f.eks. å øke frokosten litt, eller spise mer kveldsmat, og se om det bidrar til å stabilisere vekta. Sånn ellers, føler du deg mett på dette kostholdet?

Føler ikke at jeg sulter nei, og spiser meg mett. Dvs når jeg spiser eple til kveldsmat, er det ikke fordi jeg er sulten, men mer som at jeg er fysen på noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 17.07):

Hvilken høyde og vekt snakker vi om her? 
Å skulle svare deg uten å vite om du er normalvektig eller veier 600 IB, er komplett umulig. 

Anonymkode: 9909e...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvilken høyde og vekt snakker vi om her? 
Å skulle svare deg uten å vite om du er normalvektig eller veier 600 IB, er komplett umulig. 

Anonymkode: 9909e...de7

Jeg er normalvektig, pr i dag 21,4 på BMI. Men grunnen til bedre kosthold enn før, er litt høyt kolesterolnivå (ikke medisinert), og generelt ønske om en litt sunnere kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...