Gå til innhold

Har man lov til å reise utenlands når man har pleiepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne er alenemamma og har pleiepenger for å være hjemme tre dager i uken med sin tenåring som er deprimert. Tenåringen går på skole to dager i uken.

Venninnen min er sliten for tiden, og jeg foreslo at vi kunne ta en helgetur til en storby så hun kan komme seg litt bort og gjøre noe hyggelig. Hun sa ja, og vi ble enige om datoer. Men nå begynte jeg å tenke på at NAV kanskje ikke godtar utenlandstur? Hun har vært utenlands flere ganger, men jeg begynte plutselig å tenke på at det kanskje ser rart ut for NAV? Tenåringen er vant til å være alene hjemme i helgene, så det går helt fint. 

Anonymkode: f6ca8...624

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres merkelig ut at tenåringen er hjemme alene, når han er deprimert/ hjemme fra skolen/ mor pleiepenger. Det er i alle fall det jeg reagerer på, som tidligere har vært hjemmeværende en periode pga det samme. Men hadde ikke pleiepenger da. Poenget med pleiepenger er jo at du skal kunne være tilstede hjemme eller på sykehus og lignende, fordi det er et faktisk behov for det. Det behovet er jo ikke der dersom tenåringen kan være alene hjemme hele helgen.

Anonymkode: 97fdd...0e2

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En venninne er alenemamma og har pleiepenger for å være hjemme tre dager i uken med sin tenåring som er deprimert. Tenåringen går på skole to dager i uken.

Venninnen min er sliten for tiden, og jeg foreslo at vi kunne ta en helgetur til en storby så hun kan komme seg litt bort og gjøre noe hyggelig. Hun sa ja, og vi ble enige om datoer. Men nå begynte jeg å tenke på at NAV kanskje ikke godtar utenlandstur? Hun har vært utenlands flere ganger, men jeg begynte plutselig å tenke på at det kanskje ser rart ut for NAV? Tenåringen er vant til å være alene hjemme i helgene, så det går helt fint. 

Hvis hun tenker å reise i fra en deprimert tenåring som ikke kan gå på skolen pga depresjonen, altså, nei, absolutt ikke kan hun det. Får hun noen som kan være hos han så er det å høre med NAV, om dette kan gjøres. 

Anonymkode: 459d9...e17

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Får vondt av denne tenåringen. På tide den moren kommer seg i jobb igjen, pleiepenger får hun fordi nav mener barnet ikke kan være alene, så tar denne moren  å reiser på ferier og er borte i helgene, stakkars barn.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje tenåringen også har lyst på spennende helgetur? Må ihvertfall ikke la ungdommen være aleine hjemme. 

Anonymkode: cd0b0...e76

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenåringen sliter med skolen, så klarer seg fint i helgene. Før hadde venninnen min kjæreste i en annen by, så tenåringen er vant til å være alene i helgene og koser seg med gaming. Pleiepengene er fordi hun må kjøre tenåringen til skolen og må kunne hente på kort varsel, og fordi hun blir sliten av å passe tenåringen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenåringen sliter med skolen, så klarer seg fint i helgene. Før hadde venninnen min kjæreste i en annen by, så tenåringen er vant til å være alene i helgene og koser seg med gaming. Pleiepengene er fordi hun må kjøre tenåringen til skolen og må kunne hente på kort varsel, og fordi hun blir sliten av å passe tenåringen. 

Jøsses. Så mye rart man kan være hjemme for i disse dager.

Anonymkode: 2cdd7...6d1

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mulig å reise til utlandet når man mottar pleiepenger, men det er spesifikke regler som må følges, avhengig av om reisen er innenfor eller utenfor EU/EØS-området:

Innenfor EU/EØS kan du reise uten å måtte søke om forhåndsgodkjenning fra NAV, så lenge vilkårene for pleiepenger fortsatt er oppfylt (for eksempel at barnet du mottar pleiepenger for er med og fortsatt har behov for kontinuerlig pleie). Du trenger ikke å melde fra til NAV, men reisen må ikke hindre oppfølging eller pleiebehovet.

Utenfor EU/EØS. Du må gi beskjed til NAV før du reiser. Du kan motta pleiepenger i opptil 8 uker i løpet av en 12-måneders periode, forutsatt at vilkårene for pleiepenger er oppfylt. Du må opplyse om hvilket land du skal til, at barnet er med, hvor lenge du skal være der, og om du skal motta pleiepenger i perioden.

Reisen må ikke hindre barnets pleiebehov eller oppfølging. For eksempel må du kunne dokumentere at barnet fortsatt trenger kontinuerlig tilsyn og pleie.
 Hvis du avvikler lovbestemt ferie, trenger du ikke å melde fra til NAV, men du må avtale dette med arbeidsgiveren din i henhold til ferieloven.

Dette er ting de som mottar pleiepenger mest sansynlig vet.

Anonymkode: cbbd9...025

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis det bare er i helgen og hun uansett ikke skulle jobbet kan hun det.

Hvis det er på arbeidsdager må hun ta ut ferie og melde fra til NAV om opphold i pleiepengene.

Anonymkode: 2a803...d03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da hadde da vedkommende også klart seg veldig fint alene hjemme på ukedager?? Hva i all verden er det hun får pleiepenger for?? Vedkommende er jo åpenbart i full stand til å få i seg ernæring og å være uten tilsyn av voksen i dagevis?? Her er det jo ei dame som svindler til seg store summer for å kose seg hjemme mens tenåringen sitter på rommet og gamer! 

Anonymkode: bf749...e3e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Depresjon tar ikke fri i helgene. 

Anonymkode: cd0b0...e76

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Innenfor EU/EØS kan du reise uten å måtte søke om forhåndsgodkjenning fra NAV, så lenge vilkårene for pleiepenger fortsatt er oppfylt (for eksempel at barnet du mottar pleiepenger for er med og fortsatt har behov for kontinuerlig pleie). Du trenger ikke å melde fra til NAV, men reisen må ikke hindre oppfølging eller pleiebehovet.

Utenfor EU/EØS. Du må gi beskjed til NAV før du reiser. Du kan motta pleiepenger i opptil 8 uker i løpet av en 12-måneders periode, forutsatt at vilkårene for pleiepenger er oppfylt. Du må opplyse om hvilket land du skal til, at barnet er med, hvor lenge du skal være der, og om du skal motta pleiepenger i perioden.

Reisen må ikke hindre barnets pleiebehov eller oppfølging. For eksempel må du kunne dokumentere at barnet fortsatt trenger kontinuerlig tilsyn og pleie.
 Hvis du avvikler lovbestemt ferie, trenger du ikke å melde fra til NAV, men du må avtale dette med arbeidsgiveren din i henhold til ferieloven.

Dette er ting de som mottar pleiepenger mest sansynlig vet.

Anonymkode: cbbd9...025

Se uthevet tekst. Venninnen til TS er åpenbart en svindler. Hun mottar pleiepenger for en tenåring som klarer seg fint "alene hjemme i helgene" 😡

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, denne moren er en svindler, hun bør meldes

• Nyttig 2
Skrevet

ja det har man lov til

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jøss, hun har for vane å reise fra en deprimert tenåring i helgene? Det gjør jeg ikke med mine ikke-deprimerte tenåringer engang, for da vet jeg at det blir gaming hele helga og ingen ting annet.

Merkelig å kun være deprimert i skoledagene? Uansett, ta det med NAV. Men om du bare er venninne - ikke din business. Hadde ikke blandet meg i dette med pleiepengene. 

Anonymkode: 21e8d...dd2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Pleiepengene er fordi hun må kjøre tenåringen til skolen og må kunne hente på kort varsel, og fordi hun blir sliten av å passe tenåringen. 

Men hun får jo pleiepenger for de dagene som tenåringen ikke er på skolen?? 

Pleiepenger skal kun gis når et barn krever kontinuerlig tilsyn og pleie

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det rette og anmeld venninna di til nav og barnevern. At vi skattebetalere skal betale for at hun skal slippe å jobbe. Og samtidig være med støtte utenlandsturer? Jeg betaler min skatt med glede, men den skal gå til de som fortjener det, ikke de som utnytter og snylter på systemet. 

Anonymkode: 47699...3e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men hun får jo pleiepenger for de dagene som tenåringen ikke er på skolen?? 

Pleiepenger skal kun gis når et barn krever kontinuerlig tilsyn og pleie

Det stemmer ikke helt. Har selv pleiepenger gradert 1-2 dgr i uken for å følge opp et barn med autisme og ADHD. Han trenger ekstra oppfølging ift skole og det sosiale. Med full jobb greier jeg ikke å følge opp dette, og dermed har jeg rett på pleiepenger. 
Klart man kan reise på en tur når man har pleiepenger,en de dagene man ikke er på jobb og mottar pleiepenger bør selvsagt ikke brukes til det. 

Om det er lurt å la en tenåring med depresjon være alene hjemme ei langhelg er en annen diskusjon.

Anonymkode: 183fd...e9f

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Har snakket med venninnen min og hun sier det går fint å reise fra onsdag til mandag. Faren hennes kan stikke innom og sjekke på tenåringen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Har snakket med venninnen min og hun sier det går fint å reise fra onsdag til mandag. Faren hennes kan stikke innom og sjekke på tenåringen. 

Det… høres ganske spesielt ut. 

Anonymkode: 21e8d...dd2

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...