Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å piffe opp kjedelige sunne maten min med noen dæsj med dressinger. Er glad i kebab dressing den røde og hvite. Men det blir litt mye hvis jeg spiser det hverdag.

Har dere forslag til dressinger med få kalorier?

Anonymkode: fddc1...7d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Sunt" og "få kalorier" er to ganske ulike ting. De fleste dressinger inneholder noe fett, noe som bidrar til god smak, bedre opptak av andre næringsstoffer, økt metthetsfølelse og tilfredsstillelse av maten man spiser, og mindre blodsukkersvingning. Ganske gode effekter.

Ikke helt svar på det du spurte om, for jeg bruker ofte bare rømme eller olje eller noe sånt når jeg føler behov for dressing.

Anonymkode: e81e5...711

Skrevet

Jeg liker å bruke en del oliven olje. Gjerne da ren eller så kan du spice den opp etter ønske. Da med chili,hvitløk og lignende.

• Liker 1
Skrevet

Lag din egen?

Jeg bruker ofte litt drømmelett f.eks med diverse krydder i 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Drømmelett med litt siracha saus blandet inn

Anonymkode: fe4dc...db1

Skrevet

Vanlig vinaigrette, eller med sitron i stedet for eddik.

AnonymBruker
Skrevet

Yoghurtdressing med sitron og urter.

Anonymkode: a3e92...9b2

Skrevet

100g naturell yoghurt eller kesam, med 10g pesto og nykvernet pepper er enkelt og veldig godt i seg selv. Kan tilsette litt næringsgjær, sennep, og/eller soppsoyasaus også, og tilpasse totalmengden etter hvor mye dressing en trenger. 
Holder noen dager i hvert fall i kjøleskapet. Når det kun er til meg så holder den til 3-4 måltider, noen ganger mer også, da jeg ikke er så glad i saus eller dressing og litt går en lang vei. 

En kan lett tilpasse her, og bruke naturellyoghurt eller kesam som base, og tilsette litt sitron eller lime, sennep, pepper og annet for å smaksette en mer kalorifattig base. 

Jeg bruker selv Alpro naturellyoghurt av soya, og Helios sine pestoer, siden jeg må ha melkefritt. 

Det jeg bruker aller mest er rett og slett nykvernet salt og pepper, og litt urter. Jeg bruker både friske og tørkede urter. Jeg er også glad i en dasj sennep, strø over litt næringsgjær, og/eller soppsoyasaus. I perioder går det litt i eddik også, som balsamicoeddik. 

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (På 29.4.2025 den 8.43):

100g naturell yoghurt eller kesam, med 10g pesto og nykvernet pepper er enkelt og veldig godt i seg selv. Kan tilsette litt næringsgjær, sennep, og/eller soppsoyasaus også, og tilpasse totalmengden etter hvor mye dressing en trenger. 
Holder noen dager i hvert fall i kjøleskapet. Når det kun er til meg så holder den til 3-4 måltider, noen ganger mer også, da jeg ikke er så glad i saus eller dressing og litt går en lang vei. 

En kan lett tilpasse her, og bruke naturellyoghurt eller kesam som base, og tilsette litt sitron eller lime, sennep, pepper og annet for å smaksette en mer kalorifattig base. 

Jeg bruker selv Alpro naturellyoghurt av soya, og Helios sine pestoer, siden jeg må ha melkefritt. 

Det jeg bruker aller mest er rett og slett nykvernet salt og pepper, og litt urter. Jeg bruker både friske og tørkede urter. Jeg er også glad i en dasj sennep, strø over litt næringsgjær, og/eller soppsoyasaus. I perioder går det litt i eddik også, som balsamicoeddik. 

Hvor masse kalorier blir det når du lager dressing av 100 g naturell yoghurt + litt andre ting oppi som du beskriver

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor masse kalorier blir det når du lager dressing av 100 g naturell yoghurt + litt andre ting oppi som du beskriver

Med kun naturellyoghurt og pestoen jeg bruker er det under 100 kalorier for de to tingene. 10g sennep av den jeg bruker er ca 18 kalorier, og det er små mengder med soyasaus og næringsgjær. Pepper har lite kalorier. Maks her blir 150 kalorier for hele greien, og da er det nok til 3-4 måltider for meg. Velger en mer fettrik base blir det naturligvis høyere. Pesto varierer enormt i kalorier, men jeg bruker Helios sin, og den er blant de med minst kalorier. Den er uten melk så det er derfor jeg personlig bruker akkurat den. 😊

Skrevet

Dressing lager jeg av kaldpresset olivenolje, halv lime, presset hvitløk, urtesalt. Dette blandes og har over. Veldig godt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...