Gå til innhold

Katt som har blitt innført på uriktig vis fra utlandet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ene naboen min som er fra et østeuropeisk land, fortalte om at broren har tatt med en katt til Norge via Sverige, uten å registrere den noe sted. Jeg bryr meg veldig om katter og bare lurte på hvordan dette da blir hvis katten må tas med til veterinær? Vil veterinærene melde dette inn til mattilsynet og tolletaten slik at katten blir avlivet? Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe til slik at ting blir gjort riktig og dette ikke skjer? Har jo sett på realityserie om tollvesenet i Norge som avliver tilsynelatende friske dyr på grensen selvom eier er der, fordi dyret ikke er ført inn riktig. 

Anonymkode: 3dd08...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ps, katten har allerede gått ute noen uker, om det har noe å si. - ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærene kan da ikke finne ut av det med mindre det er rasekatt som trenger papirer men ser ikke hvordan det ville vært nødvendig uansett? Naboen din har jo brutt loven ved å inn smugle dyr til landet.

Anonymkode: 9f9b9...15b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke veterinær kan finne ut av dette. Faren er at katten har med seg noe inn til Norge som ikke finnes her allerede. De er ikke nøye på grensa for å være vanskelige, men for å forsikre at dyret ikke har med seg sykdommer inn som kan skade dyrelivet i Norge. Derfor krever de diverse vaksiner og kurer. Det er verken vanskelig eller spesielt kostbart å ta disse forholdreglene, så å smugle dyr inn på den måten er bare fullstendig idiotisk.

Anonymkode: 483a6...64f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De tenker på rabies. Farlig sykdom som alle dyr skal testes for. En dødelig sykdom, ingen behandling for. Bare google det. 

Anonymkode: 01b2f...5ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vil få hjelp hos veterinæren. Og veterinær vet ikke hvor katten er født.

MEN det er en grunn til at tollerne er strenge ved grensa. Jeg ville blitt kjempesint og lei meg om min katt døde av en sykdom vi egentlig ikke har her i landet fordi min nabo smuglet inn en katt. Er man riktig uheldig kan smitte overføres til mennesker også. Så jeg synes de skulle kjørt ut av landet med katten, gått igjennom korrekt prosedyre, for så å ta den med inn på nytt.

Den stakkars katten kan ikke noe for at den ikke har gått igjennom korrekt prosedyre. Men eierne har ett ansvar.

Anonymkode: 9d29d...efb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som skjer er at du blir uvenner med naboen, så la nå helst være å blande deg. 

Anonymkode: 01243...5a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har jo sett på realityserie om tollvesenet i Norge som avliver tilsynelatende friske dyr på grensen selvom eier er der, fordi dyret ikke er ført inn riktig. 

Bra. Dessverre.

Anonymkode: 5764b...375

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da finner man ut hva broren heter og bor og melder til mattilsynet! Parasitter og andre sykdommer som ikke finnes i Norge kan gjøre stor skade på dyrelivet her, både ville og tamme. For ikke å snakke om hvilken begresninger man risikerer å få på plukking av bær etc pga risiko for farlig parasitter 

Anonymkode: a0ecb...aa5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ene naboen min som er fra et østeuropeisk land, fortalte om at broren har tatt med en katt til Norge via Sverige, uten å registrere den noe sted. Jeg bryr meg veldig om katter og bare lurte på hvordan dette da blir hvis katten må tas med til veterinær? Vil veterinærene melde dette inn til mattilsynet og tolletaten slik at katten blir avlivet? Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe til slik at ting blir gjort riktig og dette ikke skjer? Har jo sett på realityserie om tollvesenet i Norge som avliver tilsynelatende friske dyr på grensen selvom eier er der, fordi dyret ikke er ført inn riktig. 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ps, katten har allerede gått ute noen uker, om det har noe å si. - ts 

Jeg bryr meg også veldig om dyr og liker ikke tanken på at friske dyr skal avlives unødvendig, men så lenge man ikke kan vite hvor i verden denne katten opprinnelig kommer fra og hvilke vaksiner den eventuelt har fått/ikke har fått mener jeg det eneste riktige er å kontakte mattilsynet. For om denne katten har brakt med seg sykdommer vil man risikere at katten smitter andre katter den møter på ute.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 15.13):

De tenker på rabies. Farlig sykdom som alle dyr skal testes for. En dødelig sykdom, ingen behandling for. Bare google det. 

Anonymkode: 01b2f...5ce

De tenker nok også på revens bendelorm eller hva den heter. Veldig ekkel parasitt som kan ta årevis å oppdage at du er smittet av, og da kan det være for sent (du dør).

Anonymkode: eb015...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...