Gå til innhold

Barn som snoker i skuffer og skap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En bekjent av meg som jeg ikke har sett på en stund kom på besøk til meg med sin 6 år gamle sønn. Vi satt i stuen og pratet, og skulle bare hente noe på kjøkkenet, og da ser jeg at sønnen hennes har åpnet alle skap på jakt etter noe snop/godt å spise. Jeg hadde da servert og tilbudt boller, kake, is og brus. Ble helt satt ut, og ba han bare om å gå inn i stuen. Jeg har ikke barn selv, så lurer bare på om dette er normal oppførsel av barn i skolealder? Hadde jeg gjort noe sånt hos venner av foreldrene mine da jeg var barn, hadde jeg fått høre det! 

Anonymkode: c5ac3...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke normal oppførsel av noen, selv uten barn sier vel det seg selv - skulle man tro. 
Hvorfor var barnet alene på kjøkkenet ditt egentlig?

Forøvrig postet under feil forum, da 6 åringer ikke er relatert til graviditet, spedbarn og babytiden ;) 

Endret av mereo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke normalt etter min mening. Et barn med lite grenser.

Har aldri satt noen grenser enn at barna må spørre hvis de skal ha noe i skapene. Kjøleskapet er fritt vilt egentlig. 

Har vi aldri noe de liker der heller så de snoker ikke når vi er hjemme. Gjør det garantert når vi er ute av huset. Det ser jeg på som normal barnenysgjerrighet. 

Hadde mine barn snoket i andre sine skap så hadde jeg blir irritert og gitt de klar beskjed om at det skjer ikke igjen. 

Anonymkode: 35c04...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser på det som grenseoverskridende. Noe jeg tror de færreste barn gjør. Jeg hadde ikke likt det..

Anonymkode: f456c...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde noe lignende en gang sønnen min hadde med noen venner hjem på besøk etter skoletid. En av de var en gutt han aldri hadde hatt med hjem før, en gutt med opprinnelse i Somalia. Nevner dette da det kan være kulturelt og helt ok for deres kultur å gjøre slikt på besøk hos andre... men jeg oppholdt meg på et annet rom, og da jeg kom ut, så jeg at gutten fra Somalia ikke var på rommet til sønnen min med de andre, men snoket rundt alene i boligen. Han holdt på å åpne alle dører og skap han fant for å glo og granske. Jeg ble skikkelig støtt, og spurte han hva han gjorde der, og uten å vente på svar ba jeg han gå inn til de andre på rommet til sønnen min.

Jeg fikk ikke noe svar fra han på hva han drev med, men heldigvis var dette bare en av kun et par ganger han var hjemme hos oss. Jeg liker ikke snokere som holder på sånn, barn eller ei. Guttene i dette tilfellet var rundt 9-10 år, tenker jeg.

Aldri opplevd noe lignende fra andre venner sønnen min har hatt med hjem, uansett alder på ungene, så jeg tror ikke unger flest tenker at det er greit å gjøre hos andre.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk helt bakoversveis da vår eldste kom i "invitere andre barn med hjem fra barnehage" alder. 

For ja - ungene gikk i skuffer og skap, åpnet med den største selvfølge alt av skap og skuffer både på kjøkken, bad og soverom. Ikke bare én unge, men mer eller mindre alle unger vi har hatt i hus (nå er det ikke så mange, da, kanskje 5-6 ulike unger) har gjort dette. 

Det kunne ikke ramlet meg inn å gjøre noe sånt selv da jeg var barn.

Jeg har hatt en prat med mitt barn om at sånt må ikke han finne på å gjøre når han er hos andre, men jeg vet jo ikke hva han gjør i praksis.. 

Når jeg har tatt barn i å gjøre dette hjemme hos oss, har jeg prøvd å si på en hyggelig måte at "Dere har lov til å åpne skuffer og skap på rommet til X. På kjøkkenet må dere spørre om lov før dere åpner noe. Er du sulten, er det bare å spørre om mat, så skal jeg se hva jeg har til deg". 

Husk at du har lov å sette grenser i eget hjem, selv om det er andres barn. Det spiller ingen rolle om det er vanlig, så lenge du ikke liker det. Du bestemmer hva du synes er ok i din heim. 

Anonymkode: fe2ff...5e4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
mereo skrev (10 timer siden):

Det er ikke normal oppførsel av noen, selv uten barn sier vel det seg selv - skulle man tro. 
Hvorfor var barnet alene på kjøkkenet ditt egentlig?

Forøvrig postet under feil forum, da 6 åringer ikke er relatert til graviditet, spedbarn og babytiden ;) 

TS her. Så litt for sent at jeg postet i feil forum, beklager det. 

Når det gjelder barnet, så trodde jeg kanskje at barnet gikk på do eller noe, visste ikke at det var alene på kjøkkenet. Som sagt har jeg ikke barn selv, og hadde ikke lyst til å lage noe oppstyr, så jeg sa ingenting til moren. For alt jeg vet, er det vanlig oppførsel blant barn, men ser jo av svarene deres at det ikke er det. Kjenner ikke dette barnet særlig godt, men de gangene jeg har truffet min venninne, opplever jeg at hun ikke følger så godt med på hva barnet gjør, og lar det holde på som det selv vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg fikk helt bakoversveis da vår eldste kom i "invitere andre barn med hjem fra barnehage" alder. 

For ja - ungene gikk i skuffer og skap, åpnet med den største selvfølge alt av skap og skuffer både på kjøkken, bad og soverom. Ikke bare én unge, men mer eller mindre alle unger vi har hatt i hus (nå er det ikke så mange, da, kanskje 5-6 ulike unger) har gjort dette. 

Det kunne ikke ramlet meg inn å gjøre noe sånt selv da jeg var barn.

Jeg har hatt en prat med mitt barn om at sånt må ikke han finne på å gjøre når han er hos andre, men jeg vet jo ikke hva han gjør i praksis.. 

Når jeg har tatt barn i å gjøre dette hjemme hos oss, har jeg prøvd å si på en hyggelig måte at "Dere har lov til å åpne skuffer og skap på rommet til X. På kjøkkenet må dere spørre om lov før dere åpner noe. Er du sulten, er det bare å spørre om mat, så skal jeg se hva jeg har til deg". 

Husk at du har lov å sette grenser i eget hjem, selv om det er andres barn. Det spiller ingen rolle om det er vanlig, så lenge du ikke liker det. Du bestemmer hva du synes er ok i din heim. 

Anonymkode: fe2ff...5e4

Hadde nok ikke blitt like overrasket om det var snakk om barn som gikk i barnehagen, men skulle tro at et barn som har begynt på skolen visste bedre?

Ellers enig i at man kan sette grenser i eget hjem, jeg gjorde forsåvidt det da jeg var barnet slutte med å åpne skap og gå inn igjen til stuen, men var nok litt forfjamset av hele situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde nok ikke blitt like overrasket om det var snakk om barn som gikk i barnehagen, men skulle tro at et barn som har begynt på skolen visste bedre?

Ellers enig i at man kan sette grenser i eget hjem, jeg gjorde forsåvidt det da jeg var barnet slutte med å åpne skap og gå inn igjen til stuen, men var nok litt forfjamset av hele situasjonen.

Tja, seksåringer kan være impulsive. Min yngste på seks kan finne på mye rart jeg overhodet ikke fatter hvor hun tar fra og det skyldes ikke at hun ikke har grenser og lærer folkeskikk hjemme for det gjør hun absolutt. Noen barn er også mer nysgjerrige enn andre. Så jeg hadde ikke fått sjokk om en seksåring åpnet kjøkkenskapene (har opplevd rarere ting enn det, flotte unger likevell), men en 8-9 åring er noe annet. 

Det er mange sosiale koder de skal lære seg. 

Anonymkode: 97774...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...