Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan du dele litt hvordan det utfoldet seg? 
Når kjente du symptomer, og var det andre ting som fikk det til å stusse? 

Anonymkode: 7d216...8b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Småspotting, nærmest bare noen bloddråper i trusa. Ubehag i nedre del av magen, som gradvis tok seg opp. Det var ubehaget sammen med spottingen som fikk meg til å ta kontakt med gynekolog. Men klarte helt fint å småjogge inn til undersøkelse, selv om det var litt vondt. Ble aldri så vondt som det liksom skal være iflg internett, selv om det var en del blødning og jeg lurer på om det var tegn til at eggleder hadde begynt å sprekke. Operert samme dag. 

Husker ikke hvor langt jeg var kommet, men det var ganske typisk tidspunkt så vidt jeg husker.

Anonymkode: f1769...446

AnonymBruker
Skrevet

For meg startet det med en kraftig blødning og menslignende smerter i uke 6. Etter noen dager avtok blødningen og jeg var 100% sikker på at jeg hadde hatt en spontanabort.

Ukene gikk, men jeg fikk ikke noe skikkelig menstruasjon tilbake, bare litt spotting og murring her og der. Søkte litt rundt på nett og fant ut at det kanskje kunne være rester eller at jeg hadde mistet en tvilling og fortsatt var gravid, så tok en ny graviditetstest som ble positiv med en gang (jeg hadde ikke hatt samleie etter "spontanaborten", så visste at det ikke var noe ny graviditet.)

Fikk time hos gynekolog neste dag for å sjekke med ultralyd, og da ble det funnet et foster i venstre eggleder. Ble operert samme dag.

Jeg hadde ikke noe voldsomme smerter eller plager, og hadde nok ventet enda lengre med å gå til legen dersom jeg ikke hadde tatt den graviditetstesten. 

Anonymkode: a4341...051

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Småspotting, nærmest bare noen bloddråper i trusa. Ubehag i nedre del av magen, som gradvis tok seg opp. Det var ubehaget sammen med spottingen som fikk meg til å ta kontakt med gynekolog. Men klarte helt fint å småjogge inn til undersøkelse, selv om det var litt vondt. Ble aldri så vondt som det liksom skal være iflg internett, selv om det var en del blødning og jeg lurer på om det var tegn til at eggleder hadde begynt å sprekke. Operert samme dag. 

Husker ikke hvor langt jeg var kommet, men det var ganske typisk tidspunkt så vidt jeg husker.

Rosa utflod eller blod?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Samme opplevelse som deg! Brunt blod, som ikke gav seg. Hadde vanlige gravid symptomer som ømme bryst og veldig trett. 

Pluss at jeg fikk positiv test veldig sent, i typ uke 6-7. Hadde tenkt å ta abort (jeg var bare 19 år), så de sendte meg på ultralyd pga blødning, diffuse smerter. 

Anonymkode: 08edb...530

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å blø, vet ikke eksakt uke siden jeg ikke skjønte at jeg var gravid før blødningen satt i gang men kirurgene har antatt ca uke seks i journal.
Det begynte med blødning, den vedvarte over en uke og jeg husker jeg dryppet blod når jeg dusjet. Gikk til legen og det ble tatt blodprøver av som bekreftet svangerskap. Trodde det var en spontanabort pga vedvarende blødning så ble satt opp på ny hcg test 3 dager etter (helligdag+helg) slet med ganske kraftige menskramper som løpet av helgen forverret seg kraftig.

Samboer ringte legevakten når jeg lå på gulvet og kastet opp av smerter, han forklarte situasjonen med blødninger over lang tid, mine smerter og de hørte mine smertehyl i bakgrunnen, husker jeg trodde jeg skulle dø fordi smertene var så intens. Ble sendt direkte til KK Bergen for ultralyd hvor de fikk bekreftet svangerskap utenfor livmor, på venstre eggleder i mitt tilfelle. Ble besluttet å hasteoperere meg samme kveld pga store mengder blod i buken. Eggleder som ble fjernet hadde vridd seg nesten tre ganger. Mistet en liter blod og var skikkelig mørbanket. 

Anonymkode: 2415d...bc8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Var under IVF-behandling og tok derfor blodprøve 14 dager etter egguttak. Den viste HCG på 4, som er alt for lavt. Fordi jeg også hadde fått det som så ut som en vanlig mens, fikk jeg beskjed om at dette var et mislykket forsøk og det var ikke nødvendig å følge opp videre pga. nye rutiner. 

Ca. to og en halv uke senere begynte jeg å spotte rødt og brunt om hverandre. Du kan stille klokka etter syklusen min, også etter IVF-forsøk, så dette var så rart at jeg ringte fastlegen med en gang. Legesekretæren var motvillig til å ta meg inn for det var fellesferie og ingen ledig time. Og det var sikkert helt ufarlig, mente hun. Da ble jeg ganske bestemt å sa "jeg mistenker svangerskap utenfor livmor og trenger time i dag. Kan du med god samvittighet la meg vente?" OK, fikk komme inn om en time. Følte meg så tåpelig som sikkert krisemaksimerte uten grunn.

Kom inn til legen. Jeg ble svært overrasket over positiv test og smerter når han trykket hardt på et veldig spesifikt punkt på høyre side av magen. Rett inn på sykehuset. 

Kunne se bittelitt væske i buken, men det kunne også være pga overstimulering. Lav mistanke om EXU. Ble sendt hjem på en fredag med ny time på mandag. 

Blodprosenten på mandag morgen var svakt fallende, men innenfor normalen. På dette tidspunktet hadde jeg litt vannballong-følelse i magen og litt press mot rektum. Mildt ubehagelig å bli trykket på magen, men ikke vondt på høyre side. Symptomer jeg veldig lett kunne tenkt var magetrøbbel, eller ikke tenkt over i det hele tatt. Ny undersøkelse på sykehuset.

De var usikre på om de så blod eller væske på ultralyden. Og det var kanskje litt mer? De foreslo å operere uansett og bare se hva de fant. Jeg ville vente. Ikke fordi jeg trodde det var håp om levedyktig svangerskap, men fordi jeg kviet meg for en operasjon som kanskje ikke var nødvendig en gang.

Ble lagt inn og holdt fastende. Ny blodprøve midnatt. Blodprosenten hadde falt en god del mer og til under normalen. Overlegen var veldig bestemt på at jeg skulle opereres nå, i løpet av en time eller to og det var ikke noe å diskutere. Synes det var fint at han bestemte for meg. Fortsatt ingen smerter eller symptomer på blodtap.

Lå på operasjonsbordet og så gikk stansalarmen. Kirurgen måtte løpe og jeg fikk god tid til til å reflektere, kan du si. 

Blodtapet var heldigvis ikke så stort, men det var altså den venstre, ikke høyre egglederen som hadde sprukket.

Etter narkosen fikk jeg en dårlig reaksjon på medisinene de ga meg. Blodtrykket gikk helt i dass, alarmer pep og jeg spøy hver gang jeg rørte på meg. Tror jeg lå på oppvåkningen i 6 timer og alle senger rundt meg hadde hatt 3-4 pasienter før jeg ble trillet ut. 

Ringte riksen etterpå og fortalte at disse nye rutinene deres burde de revurdere. Pekte spesielt på at den eneste grunnen til at jeg oppsøkte lege, var rar spotting utenfor syklus og de har sikkert mange pasienter med ustabil syklus som ikke vil reagere på det. De er endret nå. 

Anonymkode: 5d495...e66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 15.26):

Rosa utflod eller blod?

Husker ikke helt, men tror det var begge deler. Men ikke mye blod, bare noen dråper.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket noe var galt fordi jeg fikk svake tester som ikke ble sterkere.

Efterhvert brun, vannete utflod.

Det var en stund usikkert på om det var SA eller ex.u. Men det var det siste.

Selve forløpet ble udramatisk. Ble fulgt opp med blodprøver og kroppen ordnet opp av seg selv. Tok lang tid dessverre. 

Fikk to friske barn etter det uten problemer 

Anonymkode: 066b8...e58

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hatt spontanabort (ifølge sykehuset), og tok graviditetstester av nyskjerrighet for å se når gravid-hormonene ble borte. Testene ble bare sterkere og symptomene sterkere, så jeg var redd det var rester igjen. Hadde litt smerter på den ene siden når jeg hadde sex. Gikk til privat gynokolog som fant ut at jeg slett ikke hadde spontanabortert, men at det var graviditet utenfor livmoren. Henviste meg til sykehus som ikke var like sikker på diagnosen. Ble til slutt operert dagen etterpå. 

Anonymkode: e6dcb...0cb

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var testene til dere som hadde ex u? Viste f eks clear blue digital riktig på ukes indikator?

Anonymkode: 0a556...6c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvordan var testene til dere som hadde ex u? Viste f eks clear blue digital riktig på ukes indikator?

Jeg hadde først svake tester som ikke hadde riktig styrke. Men så ble de sterkere.

Hcg må måles med blodprøver ved mistanke om ex.u. Hos meg steg det, før det begynte å gå nedover. Det var nok derfor jeg ikke behøvde operasjon. 

Du bør bestille hcg prøve og ultralyd 

Anonymkode: 066b8...e58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, den viste at jeg var kortere på vei enn jeg egentlig var. 

Men du må vite at disse testene ikke er så veldig nøyaktige. Jeg har for eksempel tatt en digital test som viste 1-2 og tatt blodprøve to timer senere som viste tre ganger høyere nivå enn øvre grense for å få 1-2 .

Normal hcg kan heller ikke utelukke svangerskap utenfor livmor, selv om det vanligste er lav hcg. På samme måte som at sterke smerter er det vanligste symptomet, selv om det ikke er slik for alle. Det er noe av det som gjør dette så skummelt. Bestill ultralyd hvis du er bekymret. 

Anonymkode: 5d495...e66

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spotter brunt hver dag nå. Har ingen smerter. Har symptomer på graviditet men det vet jeg er mulig med svangerskap utenfor livmoren. Aldri spotter under svangerskap før men hatt en MA for noen mnd siden. Kan det ha en virkning eller er spotting ofte tegn på exu? Har normal hcg stigning men fremdeles tidlig så ikke mulig å se så mye på ultralyd tror jeg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...