Gå til innhold

Er "gay" et vanlig norsk ord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg er voldsomt prikete når det gjelder språk, men da jeg satt og så "Will & Grace" forleden, irriterte jeg meg over oversetteren, som til stadighet brukte ordet "gay" for homo. Jeg vet at svenskene bruker det, men er det vanlig å bruke det på norsk? Har aldri hørt det før...

Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet

Hører det stadig av elevene, men noe norsk ord er det fremdeles ikke.

Skrevet

Jeg bruker det innimellom, men er enig i at man burde bruke homo/homofil når man skriver.

Gjest Gjest
Skrevet
Gay kan også bety gøy.

Gay means happy, pussy is a cat.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker hvertfall "Guy"om mannlige homofile, selv om jeg er norsk og over 30. Det kan jo ha noe med å gjøre at jeg har bodd en del i utlandet og snakket mye engelsk. Eller så er det vanlig her i fjellom å si Gay.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg bruker hvertfall "Guy"om mannlige homofile, selv om jeg er norsk og over 30. Det kan jo ha noe med å gjøre at jeg har bodd en del i utlandet og snakket mye engelsk. Eller så er det vanlig her i fjellom å si Gay.

Jeg ville brukt Guy selv om de var hetrofile...

Jeg har aldri hørt noen si "gay", jeg bruker homo/homofil/homse/skinkerytter

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville brukt Guy selv om de var hetrofile...

Jeg har aldri hørt noen si "gay", jeg bruker homo/homofil/homse/skinkerytter

Jeg som skrev over deg mente "gay" (homofil), ikke "guy (som betyr en hvilken som helst type).

Skrevet

Gay betyr glad;)

Jeg bruker det aldri, har ikke hørt noen andre som har gjort det heller. Bruker homo/homse/homofil/skeiv osv...

Gjest Gjest
Skrevet

På engelsk og amerikansk er det helt vanlig å si "He is gay" eller "He is a fagett" om homofile.

Skrevet

"Fagott" er regnet som svært nedsettende, og bare "vanlig" dersom man ønsker å være særdeles ufin.

Når det gjelder bruken av "gay" her til lands, så er det vel noe som er kommet sigende som et slang-uttrykk som så mange andre ord. Da er det også naturlig at det brukes noen steder, men er uvanlig andre steder. Nå har jeg ikke sett den aktuelle Will og Grace-episoden det siktes til, men ut fra hvordan jeg husker sjargongen der, kunne man vel brukt uttrykket "homse" istedet?

Skrevet

Kjært barn har veldig mange navn, også på skikkelig norsk. Har hørt en del av homsekompisene mine bruke "gay" om seg selv og hverandre, men har aldri hørt en hetero si det. Det har blitt et slanguttrykk, selv om de fleste fortsatt er klar over at det ikke er norsk. Forhåpentligvis...

Gjest Gjesta
Skrevet
"Fagott" er regnet som svært nedsettende, og bare "vanlig" dersom man ønsker å være særdeles ufin.

Men i Norge er det ikke så ille å bruke ordet trolig, for jeg var på konsert med Oslo Fagottkor ;) En gjeng med svært kjekke homser som sang som Guder :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har hørt mange bruke det ordet, men tror nok alle er klare over at det er et engelsk ord. Selv bruker jeg "homofil".

Skrevet
gay er et engelsk ord

Det vet vi :)

Poenget her er om det har blitt vanlig å bruke det i Norge sammen med det norske språk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...