Gå til innhold

Sminkeindustrien er skitten og skaper dårlige selvbilder.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mannen kjøper da mer enn 10kg årlig. Mye mer enn meg i vekt, faktisk, da han også trenger barberkrem, bruker mer dusjsåpe, vasker håret hver dag, med mer. 

Anonymkode: 384aa...6f7

Da har du en spesiell mann. Jeg har tall fra statistikk. Kvinner kjøper MYE mer enn menn, og benytter MYE mer enn menn, av denne type skadelige produkter. Bare å google. 

Snakker du om hygieneprodukter er det mer likt. her snakker vi vel om sminke, først og fremst? 

Endret av Doris Becker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går usminket til daglig, og sminker meg bare når jeg skal i festlig lag. Bruker ikke noe på huden, annet enn dagkrem/ nattkrem/ serum. Slik har det alltid vært, og huden min ser ut som at den er 10-15 år yngre enn damer på min egen alder.

Jeg er sikkert dum som ikke skjønner greia med i sminke seg og ha lag på lag med ulike produkter på huden fra morgen til kveld. Er det for å imponere mannfolka? Når skal huden få puste? Hva med den cocktaileffekten man får ved å bruke så mange produkter sammen? Og hvorfor i huleste skal man stå opp 3 timer før man drar på jobb for å stå 2 timer på badet? Da har jeg andre ting å bruke tida mi på som også er bra for huden: å sove. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (37 minutter siden):

Da har du en spesiell mann. Jeg har tall fra statistikk. Kvinner kjøper MYE mer enn menn, og benytter MYE mer enn menn, av denne type skadelige produkter. Bare å google. 

Snakker du om hygieneprodukter er det mer likt. her snakker vi vel om sminke, først og fremst? 

Hygieneprodukter utgjør da mye mer både i volum, vekt og mikroplast.

Særlig produkter brukt av menn. Jeg er veldig bevisst hva jeg putter på huden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hygieneprodukter utgjør da mye mer både i volum, vekt og mikroplast.

Særlig produkter brukt av menn. Jeg er veldig bevisst hva jeg putter på huden. 

Men kvinner benytter også mest der, med god margin. Så bra at du er bevisst. Veldig mange er ikke det. Og selv de som er det, bør begrense inntaket, alt vi putter på huden absorberes, og i snitt påfører kvinner 175 kjemiske forbindelser daglig, og det absorberes ca 2 kg årlig: 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/tiktok-flommer-over-av-sminketips-_-eksperter-bekymret-for-problematiske-stoffer-i-kosmetikk-1.17274455

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri følt noe press om å sminke meg, tvert i mot. Men jeg er glad for at jeg vokste opp med å kunne se og lære av sminkeguruer på YouTube, i en periode da jeg ikke hadde venner og satt mye inne. Jeg elsket og elsker fortsatt å prøve ut ny sminke, teste farger og leke meg med nye stiler. Det er en hobby for meg. Jeg føler jeg slapper av fra angst og uro når jeg lager meg en kaffekopp og bruker god tid på å sminke meg.

Og å kjøpe nye produkter for å teste dem, er også givende for meg. Jeg MÅ aldri bruke sminke, men jeg gjør det kun for min egen del og forbi det er givende og gledelig for meg. Sminke kan være en hobby og interesse, det handler ikke kun om usikkerhet. Det er så mye mer. Så jeg skulle ønske man ikke måtte behøve å "slå et slag for en sminkefri verden". Da hadde jeg mistet mye av hobbyen min i hvert fall. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://english.elpais.com/lifestyle/2024-09-08/how-to-prevent-cosmetic-addiction-in-minors-limit-the-use-of-technology-and-build-up-their-self-esteem.html

"Minors can also be influenced by what they see other adolescents doing, such as influencers. This is one of the consequences of teenagers between the ages of 15 and 18 – especially on TikTok – recommending cosmetics, creams and makeup to an audience of girls as young as 10-years-old.

This situation has created a new mental health disorder in pubescent girls: “cosmeticorexia.” That is, excessive interest in the use of cosmetics and facial care products, which are often harmful to such young skin. "

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...