AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Dette er en hjertesak for meg. Det er helt absurd hvordan en slik industri har fått vokse og er med på å selge et uoppnåelig skjønnhetsideal. At det er normalt å smøre masse greier i ansiktet for å endre utseendet er et veldig merkelig konsept. Hvorfor aksepterer en så stor andel kvinner sminkenormen, når det både er dyrt og tidkrevende. Jeg vil slå et slag for et sminkeløst samfunn! Tenk den byrden unge jenter kunnet få slippe med å måtte bry seg om det. Så et spørsmål. Er det noen som tidligere har brukt mye sminke og så sluttet? Hva var årsaken til at du gjorde det valget og hvordan ble reaksjonene? Anonymkode: b2b2d...22f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Synes hele velværeindustrien er ille på det der. Man må ha et utall mengde kremer hver dag, sminke, renseprodukter, fillers og botox. Jeg synes det er fælt hvordan alt dette bare blir mer og mer normalisert. Og hvorfor er det bare vi kvinner som er fra naturens side så "stygge" at masse kremer og sminke er nødvendig? Jada, jeg vet at flere menn gjør det nå, men det er fortsatt hovedsaklig kvinner som driver med all den sminken hver dag. Jeg sminker meg litt når jeg skal noe spesielt, på samme måte som jeg da også pynter meg med finere klær og smykker. For å ha et skille i hverdagen. Hadde aldri orket sminke meg hver dag. Og synes det er trist med de som ikke kan gå utenfor døren uten sminke. Anonymkode: d24ef...1cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Så et spørsmål. Er det noen som tidligere har brukt mye sminke og så sluttet? Hva var årsaken til at du gjorde det valget og hvordan ble reaksjonene? Anonymkode: b2b2d...22f Svarer på dette, da jeg synes resten av innlegget ditt er lit malplassert på dette underforumet. Jeg brukte mye sminke i 20-årene, og på det tidspunktet er det ingenting som kunne fått meg til å bruke mindre. Hadde botox og filler vært en like stor greie da som det er nå, hadde jeg sikkert kjørt på med det også. Men så blir man voksen. Får andre interesser. Jeg gikk fra å være sminke og fest i 20-årene, til å bli tur og friluftsliv i 30-årene. Og nå i 40-årene kan det fort gå flere uker mellom hver gang jeg sminker meg, og da kun minimalt. Mye sminke i denne alderen gjør bare at hver eneste lille linje i huden fremheves, og man ser eldre ut. Hudpleie derimot, har jeg virkelig fått øyene opp for, og for meg blir det noe helt annet enn det kunstige skjønnhetsidealet du legger frem. En god hudpleierutine hjemme kombinert med microneedling gjør at huden min nå, i en alder av over 40, ser bedre ut enn noensinne. Og det tenker jeg må være helt greit, det handler jo bare om å se ut som den sunneste og friskeste versjonen av seg selv. Men ja, når jeg ser 18-20 åringer på tiktok som sminker seg til det ugjenkjennelige skjønner jeg ærlig talt ikke at de gidder. Selv om jeg på et tidspunkt brukte mye sminke så er det jo langt i dra det kunstprosjektet dagens unge driver med hver gang de skal ut døra. Det ser utrolig slitsomt ut. Anonymkode: ecaef...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Kjempebra tråd! Jeg har aldri benyttet mye sminke, men har min mascara og litt pomade. En skitten industri som vokser og vokser! Leste at en gjennomsnittskvinne kjøper rundt 10kg diverse produkter årlig, og at de i gjennomsnitt absorberer over 175 forskjellige kjemiske forbindelser gjennom huden daglig. Og vi lurer på hvorfor hormonene svinger!? Lurer også på om folk er klar over hvor mye petroleum det er å finne i sminkeprodukter...? https://www.dewmighty.com/blogs/news/petroleums-hold-on-the-beauty-industry?srsltid=AfmBOoorVBE7uH6o9jtlYsgLrdra0KGnMHuNPeDzGG8EfclhpM8JspE- https://www.dkglowy.com/blogs/from-oil-refinery-to-beauty-counter-5-common-petrochemicals-found-in-skincare-products/ https://goop.com/beauty/makeup/whats-up-with-petroleum-in-beauty-products-7-days-of-goop-clean-beauty/?srsltid=AfmBOooFWZwDLKG52voMqEoQK31KoYJF4kHmGNOEU0Dn7xTPRfSRuw3G 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
umAxa Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Sitat Og hvorfor er det bare vi kvinner som er fra naturens side så "stygge" at masse kremer og sminke er nødvendig? Jada, jeg vet at flere menn gjør det nå, men det er fortsatt hovedsaklig kvinner som driver med all den sminken hver dag. Fordi vi et vesen som er i dynamikk med hverandre. Med vesent, så mener jeg da menn og kvinner og samspillet vårt. Det er ett sitat som heter at "Men look at women. Women watch themselves being looked at." og at så lenge denne dynamikken eksisterer, så vil "behovet" for å pynte på utseende være umulig å endre. Hva menn synes er attraktivt, enten det er lang giraff hals, sorte tenner eller røde kinn, så er "behovet" for å gjøre seg attraktiv i menn sine øyner være der. For å balansere, så går denne dynamikken naturligvis også andre veien, men menn blir vurdert på andre kriterier enn bare utseende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden umAxa skrev (1 minutt siden): Fordi vi et vesen som er i dynamikk med hverandre. Med vesent, så mener jeg da menn og kvinner og samspillet vårt. Det er ett sitat som heter at "Men look at women. Women watch themselves being looked at." og at så lenge denne dynamikken eksisterer, så vil "behovet" for å pynte på utseende være umulig å endre. Hva menn synes er attraktivt, enten det er lang giraff hals, sorte tenner eller røde kinn, så er "behovet" for å gjøre seg attraktiv i menn sine øyner være der. For å balansere, så går denne dynamikken naturligvis også andre veien, men menn blir vurdert på andre kriterier enn bare utseende. Det morsomme her er jo at mange menn slett ikke bryr seg om all denne sminken. Husker da ei venninne spurte mannen sin: "Helt ærlig - synes du jeg er penest med eller uten sminke?" Svaret hans var: "Bruker du sminke?" Min mann bryr seg heller ikke noe særlig om jeg sminker meg. Han kan synes jeg er pen når jeg har pyntet meg med klær, sminke, hår og smykker, men jeg brukte ingen sminke da vi ble kjent og ble sammen. Bruker det heller ikke i hverdagen. Anonymkode: d24ef...1cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadasikkert29 Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Jeg sminker meg for min egen del. Syns sminke er gøy rett og slett😃 Sminke er jo en måte å uttrykke seg på. På samme måte som med ett antrekk. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Så et spørsmål. Er det noen som tidligere har brukt mye sminke og så sluttet? Hva var årsaken til at du gjorde det valget og hvordan ble reaksjonene? Anonymkode: b2b2d...22f Ja, eller sluttet og sluttet. Jeg sminker meg fortsatt til fest. Og så legger jeg enda mer ned i hudpleie nå som huden er "naken". Anonymkode: 4de2a...ccb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
umAxa Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det morsomme her er jo at mange menn slett ikke bryr seg om all denne sminken. Husker da ei venninne spurte mannen sin: "Helt ærlig - synes du jeg er penest med eller uten sminke?" Svaret hans var: "Bruker du sminke?" Min mann bryr seg heller ikke noe særlig om jeg sminker meg. Han kan synes jeg er pen når jeg har pyntet meg med klær, sminke, hår og smykker, men jeg brukte ingen sminke da vi ble kjent og ble sammen. Bruker det heller ikke i hverdagen. Anonymkode: d24ef...1cf Menn, og vi aller fleste setter nok pris på ærlighet når det kommer til utseende, men det er nok vanskelig å unngå at utseende betyr noe til syvende og sist. Om man er naturlig pen, så skal ikke det være behov for å pynte seg - men som denne tråden egentlig handler om, så er det når denne pynte-kulturen løper løpsk. Internett har en tendens til å forsterke iboende egenskaper i oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden umAxa skrev (Akkurat nå): Menn, og vi aller fleste setter nok pris på ærlighet når det kommer til utseende, men det er nok vanskelig å unngå at utseende betyr noe til syvende og sist. Om man er naturlig pen, så skal ikke det være behov for å pynte seg - men som denne tråden egentlig handler om, så er det når denne pynte-kulturen løper løpsk. Internett har en tendens til å forsterke iboende egenskaper i oss. Selvsagt har utseende noe å bety. Men det er noe annet enn det ekstreme velværeindustrien forsøker å prakke på oss. Spesielt oss damer. Anonymkode: d24ef...1cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Eller er det saue flokken som følge etter..media.. influenser etc.. jeg er 41 og eneste jeg bruker er mascara og litt øyenskygge. Gjort siden jeg var 18. Når vi vokste opp på 90 tallet var det og litt foundation. Nå er countering..der er baking...5 forskjellige farger i ansiktet...du skal ha kremer etc...og hvorfor bruker ungdom det idag..jo pga media og andre jenter bruker det ...de blir "opplært" at man ikke er vakker uten sminke. Kanskje de kommer fra er hjem der mor bruker masse sminke..for å være vakker... Tik tok full av sminke videoer etc...om du viser ansiktet uten sminke.. får du kommentar som...du begynne å bruke litt mascara og etc...der ville freshe deg opp Se på alkohol og røyking... de er skittent de å..mrm ingen som tvinger folk til å drikke eller røyke...samme som sminke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden Verdens mest lønnsomme (og topp tre av de kyniske) industri med eventyrlige marginer og et enormt volum har selvfølgelig ressursene som skal til for å skape etterspørsel etter enda mer. Det er dessuten vanskelig å se varer som er så produktplasseringsvennlige som sminke, et verktøy som brukes i stor stil. Det er dessuten vanskelig å se produkter som kan utvikle etterspørsel i alle kategorier av kjøpekraft- fra lutfattig til steinrik - sminkeindustrien har noe for alle og enhver. Produktgruppen klikker av på alle sjekkboksene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden Jeg elsker sminke ❤️ Sminke, parfyme, alt som lukter godt. Men går ofte helt uten sminke også. Har bare alltid syns sminke er gøy 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
umAxa Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt har utseende noe å bety. Men det er noe annet enn det ekstreme velværeindustrien forsøker å prakke på oss. Spesielt oss damer. Anonymkode: d24ef...1cf Tja, det blir litt for enkelt å eksternalisere problemet. Alle industrier har lyst til å selge "oss" noe og bruker alle slags virkemidler til å overtale oss. En del av det samlede ansvaret vi har, som til syvende og sist faller ned til personlig ansvar, er å skildre hva som er nyttig, unyttig og stå i mot hvor fokus, selv-verdi og lommeboka går til. Ingen truer noen kvinner med en pistol for at de må ta fillers eller bruke filter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden Veldig stygg industri. Dyrevennlig - appen hjelper på. Anonymkode: 077ee...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så et spørsmål. Er det noen som tidligere har brukt mye sminke og så sluttet? Hva var årsaken til at du gjorde det valget og hvordan ble reaksjonene? Anonymkode: b2b2d...22f Brukte ganske mye sminke da jeg var ung/yngre, nå som 54-åring bruker jeg minimalt, og i hovedsak for å se mindre blass og mer våken ut. Lett foundation og litt blush, markerer øyebrynene, litt mascara og leppepomade med eller uten farge, så er jeg good to go Går av og til uten sminke også, har aldri fått noen spesielle reaksjoner. Det å bruke sminke handler om mitt eget velvære, jeg sminker meg ikke for andre enn meg selv nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden umAxa skrev (14 minutter siden): Tja, det blir litt for enkelt å eksternalisere problemet. Alle industrier har lyst til å selge "oss" noe og bruker alle slags virkemidler til å overtale oss. En del av det samlede ansvaret vi har, som til syvende og sist faller ned til personlig ansvar, er å skildre hva som er nyttig, unyttig og stå i mot hvor fokus, selv-verdi og lommeboka går til. Ingen truer noen kvinner med en pistol for at de må ta fillers eller bruke filter. Men nå hjernevaskes barn fra de er små. Aldri har vi hatt en så aggressiv form for reklame, som gjennom sosiale medier, og da spesielt tiktok og snap, der algoritmer styrer. Lekebutikkene selger sminke til barn, og markedsføringen skjules også gjennom salg av feks Top Model-seriene. Det er groteskt! Reklamen som velter mot oss gjennom influencere er også helt enorm, og kan sidestilles med hjernevasking, som fungerer meget godt også på godt voksne. De rammes ikke av regelverk slik vanlig reklamebransje gjør, fordi de benytter seg av merkevarer som er personer. De danner såkalte "squads" og de oppfordres til å dele personlige traumer og "liv" for å skape emosjonelle bånd, gjerne sammen med drikking av alkohol, før reklame av produkter kommer. Dette er det så mye forskning på nå, at det blir for dumt å peke på personlig ansvar. Her må regelverk på plass! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden Jeg er så lei av at det stadig snakkes ned om kvinner som enten sminker seg, ikke sminker seg, går bare med kjoler, ikke liker kjoler, fjerner kroppshår eller ikke fjerner kroppshår. De som er helt naturlig er ikke bedre i sin omtale av sine medsøstre, heller kanskje verre. Kvinner bør gjøre det de selv ønsker og liker også bør de også respektere at andre gjør ting annerledes. Jeg går uten sminke uten problemer men jeg sminker meg også. Jeg liker å ha spa dag og ta ansiktsmaske, body skrubb etc. For min del handler det om velvære. Det handler om å føle meg vel for min egen del. Verdien av meg selv forandres ikke om jeg går i joggebukse og en hettegenser i 14 dager eller om jeg tar på meg en kjole, verdien av meg selv forandres ikke om jeg bruker sminke eller ikke, om jeg barberer leggene eller ikke. Men jeg føler meg mer vel med det ene alternativet fremfor det andre. Det er noe jeg må få velge uten at andre kvinner som ikke gjør dette eller ikke får den velvære følelsen blir så stygge og rett ut bitchy i sin omtale av andre. Det er helt greit at andre kvinner ikke sminker seg, ikke gjør noe som helst som involverer hudpleie og kosmetikk, andre bør gjøre hva de selv ønsker og det er ikke bra om en føler at verdien av seg selv ligger i sminke men vi som sminker oss bør også få kunne gjøre det uten dene veldige nedrakkingen og overformynderiet av hva vi velger å gjøre. Anonymkode: b061e...fb6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er en hjertesak for meg. Det er helt absurd hvordan en slik industri har fått vokse og er med på å selge et uoppnåelig skjønnhetsideal. At det er normalt å smøre masse greier i ansiktet for å endre utseendet er et veldig merkelig konsept. Hvorfor aksepterer en så stor andel kvinner sminkenormen, når det både er dyrt og tidkrevende. Jeg vil slå et slag for et sminkeløst samfunn! Tenk den byrden unge jenter kunnet få slippe med å måtte bry seg om det. Så et spørsmål. Er det noen som tidligere har brukt mye sminke og så sluttet? Hva var årsaken til at du gjorde det valget og hvordan ble reaksjonene? Anonymkode: b2b2d...22f yeah. jeg bruker ikke sminke. og når jeg bruker sminke så bruker jeg kun Sjanell. Anonymkode: 966cc...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
umAxa Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden (endret) Doris Becker skrev (19 minutter siden): Men nå hjernevaskes barn fra de er små. Aldri har vi hatt en så aggressiv form for reklame, som gjennom sosiale medier, og da spesielt tiktok og snap, der algoritmer styrer. Lekebutikkene selger sminke til barn, og markedsføringen skjules også gjennom salg av feks Top Model-seriene. Det er groteskt! Reklamen som velter mot oss gjennom influencere er også helt enorm, og kan sidestilles med hjernevasking, som fungerer meget godt også på godt voksne. De rammes ikke av regelverk slik vanlig reklamebransje gjør, fordi de benytter seg av merkevarer som er personer. De danner såkalte "squads" og de oppfordres til å dele personlige traumer og "liv" for å skape emosjonelle bånd, gjerne sammen med drikking av alkohol, før reklame av produkter kommer. Dette er det så mye forskning på nå, at det blir for dumt å peke på personlig ansvar. Her må regelverk på plass! Barn har selvsagt ikke evne og kapasitet til å ta ansvar. Ansvaret er delt mellom foreldrene og staten - og det er åpenbart at staten har sviktet og henger gjerne 10-20 år etter før eventuelle tiltak skjer. Så selv om regelverk må på plass, så ligger ansvaret i all hovedsak foreldrene. Uansett om man har barn eller ikke; er man voksen så må man være våken, proaktiv og evne til å tenke langsiktig. Jeg er ikke uenig i hvor alvorlig problemet er og hvor mye reklame og dårlig innflytelse blir bombardert. Det er derfor en sterk familie, med samstemte verdier er igjen, det viktigste forsvaret vi har, mot degenerering av samfunnet. Det sies at et barn vil høre mange stemmer, og foreldrenes stemme bør være den største. Ikke staten, ikke tiktok, ikke influensere, og ikke reklame og industri. Videre, de som er utsatt og blitt hjernevasket av sminkeindustri og reklame siden de er små, er dessverre slik at dette er de kortene som er delt ut til dem. De må bare gjøre det beste de kan for å ikke videreføre ukultur, og det krever kanskje noe innsikt og selvrealisering øyeblikk på veien. Endret 4 timer siden av umAxa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå