Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er glad i grove brød og rundstykker, men finner ikke gode oppskrifter på dette. Alt er med det fineste melet (og sammalt), jeg kunne tenke meg noe grovere. Altså, trenger ikke nødvendigvis være sånn beinhardt murstein-fiber-brød, men litt grovere enn vanlig i det minste. Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan du fint lage uten oppskrift og selv regulere hvor grovt du vil ha det. Jeg bruker aldri oppskrift når jeg baker brød. Jeg synes de beste brødene inneholder minst 50% hvetemel, ellers blir de for kompakte, men dette er selvsagt helt opptil deg, og du kan bruke så mye grovt mel som du vil, prøv deg litt fram.

Jeg bruker ca 12-13 dl mel og kornsorter, bruker alt mulig avhengig av hva jeg har i huset. F.eks. rugmel, sammalt rug grov/fin, knuste helkorn, grovbakst, sammalt hvetemel grov/fin, fiberbakst, havremel, havregryn, kli, linfrø, solsikkefrø (de to siste bør ligge i bløt ca 10 minutter ellers blir brødet tørt) osv osv. Har i en pose tørrgjær, litt salt, litt sukker, litt olje og nok væske (jeg bruker en blanding av vann og melk, melk gjør at skorpen ikke blir så tørr og sprø), har jeg yoghurt naturell har jeg i litt av det også. Ha gjerne i f.eks. hakkede nøtter eller revet gulrot for saftig brød. Knar lenge, lar heve en times tid. Baker ut og legger brødene i former og etterhever en halvtimes tid. Stekes på nederste rille ved 200-225 grader i 40-50 minutter.

Vil du i stedet lage rundstykker skal de stekes på midterste rille ved 225 grader i ca 10-15 minutter.

Skrevet

Takk skal du ha, mat-guru Arkana! Dette hørtes herlig enkelt og kjempegodt ut! Tror jeg skal prøve meg på dette neste gang jeg har muligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...