Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en jobb hvor jeg først var i et vikariat, deretter gått over i en fast stilling relativt nylig. Grunnet personlige årsaker har jeg valgt å si opp og gå over i en annen jobb.

Jeg mener jeg fortsatt er under prøvetid, da det står det i den faste kontrakten, og det ligger inne i personalsystemet at jeg har prøvetid. Dvs er oppsigelsestid 1 mnd.

leder mener at jeg ikke har prøvetid siden jeg var i vikariatet først og sånn sett har jobbet ferdig prøvetiden. Dvs at jeg har 3 mnd oppsigelsestid.

i personalboken til bedriften står det at det er det som står i personalsystemet som gjelder.

Tanker? 

Anonymkode: eefd9...bb1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fra arbeidsmiljøloven 15-6, 5.ledd;

«(5) Det kan ikke avtales ny prøvetid dersom arbeidstaker skal fortsette i samme stilling eller i en stilling som i det vesentlige er likeartet stillingen arbeidstakeren har hatt i samme virksomhet. Ved fast ansettelse kan ny prøvetid likevel avtales dersom arbeidstakerens tidligere ansettelsestid og ny prøvetid samlet ikke overstiger seks måneder.»

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_17#§15-3

Så da komme det an på hvor lenge vikariatet ditt har vart før du ble fast ansatt.

Anonymkode: fa619...a42

AnonymBruker
Skrevet

Hva står i den nyeste kontrakten? Hos oss står det "prøvetid er avholdt" om noen går fra vikariat til fast

Anonymkode: 25bfb...f76

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

det står det i den faste kontrakten

Kontrakten gjelder. 

AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (3 timer siden):

Kontrakten gjelder. 

Ikke om den bryter med lovens krav.

AnonymBruker
Skrevet

Du skrev vel under på en ny kontrakt når du gikk fra vikar til fast, svaret finner du der.

Anonymkode: 00e9d...661

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke om den bryter med lovens krav.

Hun spør hva som gjelder om prøvetid og jeg svarer kontrakten. Det er da ikke noe lovbrudd  i det.

AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (8 minutter siden):

Hun spør hva som gjelder om prøvetid og jeg svarer kontrakten. Det er da ikke noe lovbrudd  i det.

Dersom kontrakten inneholder punkter som bryter med lovens krav, kan den være ugyldig. 

Skrevet (endret)

Jeg tenker at det er arbeidsgiveren som er den profesjonelle parten og at det er arbeidsgiver som har skrevet arbeidsavtalen, og at det derfor er arbeidsgivers ansvar at arbeidsavtalen og annen informasjon du har fått er korrekt og forståelig. Du skal derfor kunne innrette deg etter den informasjonen du har fått. Arbeidsmiljøloven setter som krav (i § 14-6 (1) h) at oppsigelsesfrister skal oppgis i arbeidsavtalen.

Hvis kontrakten din tilsynelatende sier at du kan si opp med 1 måneds oppsigelsesfrist de første 6 månedene etter fast ansettelse, så forholder du deg til det.

Arbeidsmiljøloven § 1-9 sier at man ikke kan avtale seg bort fra arbeidsmiljøloven til ugunst (dårligere betingelser) for den ansatte, men man kan fint avtale gunstigere (bedre) betingelser for den ansatte. Å avtale at den ansatte kan si opp med en kort oppsigelsesfrist i hele eller deler av ansettelsesforholdet er en fordel for den ansatte, og dermed en helt lovlig avtale.

At avtalen om at du kan si opp med kortere frist er skrevet av arbeidsgiver i samme setning eller avsnitt der man har avtalt en ulovlig prøvetid med en kortere oppsigelsesfrist også for arbeidsgiver, som er ulovlig fordi det ikke er anledning til å avtale prøvetid fordi du "skal fortsette i samme stilling eller i en stilling som i det vesentlige er likeartet stillingen arbeidstakeren har hatt i samme virksomhet" (§ 15-6 (5)), endrer ikke det. Da må bare den ulovlig delen av avtalen (den som er til ugunst for deg) falle bort, dvs. at arbeidsgiver ikke kan si deg opp i den ulovlige prøvetiden "begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet". 

Sitat

§ 1-9. Ufravikelighet

Loven kan ikke fravikes ved avtale til ugunst for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt.

§ 14-6. Minimumskrav til innholdet i den skriftlige arbeidsavtalen

(1) Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder:

h. arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister og fremgangsmåte ved opphør av arbeidsforholdet,

Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62 for hele arbeidsmiljøloven.

Endret av what_no2000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...