Gå til innhold

Hvorfor tviholde på en tradisjon som nesten ingen vil ha? Feiring av 17. mai på barneskole her

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Igjen er det duket for 17. mai, og den samme klagesangen som vanlig. At det er trist uten feiring på skolen, at det er så fin tradisjon som blir borte osv. Det har vært foretatt en spørreundersøkelse blant foreldre, der 85 prosent svarte at de verken kan stille på dugnad eller ønsker å feire på skolen. Man er drittlei etter flere år med kappløp med tiden fra morgen til kveld, null kos og svært lite tid sammen med barna. Mange som bor her, har familie andre steder i landet som de ønsker å besøke og feire vår nasjonaldag sammen med. Pliktopplegg med potetløp og leker i øspøs og 4 plussgrader frister svært lite, og bidrar til lite kos. I tillegg koster det masse penger, hvis man skal ha med begge foreldre, kanskje besteforeldre osv på feiringen. 

FAU synes det er fryktelig trist og etterlyser tiltak for å kunne opprettholde skolefeiring likevel. Da lurer jeg på HVORFOR? Hvis 85 prosent av klassen/foreldrene ikke ønsker en slik feiring, hvem skal feiringen være for? Folk feirer på andre måter - med familie, i korpset, på fjellet, med idrettslaget osv. Det er ikke slik at man overhodet ikke feirer. Mange går i tog. Men de fleste ønsker ikke å sitte i et trangt lokale nesten oppå hverandre, betale masse penger for å spise kake og stå og fryse i fotballbingen som vakt.

Anonymkode: 13630...788

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke de som vil på skolen, melde seg på.. så får de som melder seg ha sitt opplegg og delegerer ut oppgaver til de som velger å komme? 

Anonymkode: 738b6...b9c

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi det er tradisjon og en forventning om hva dagen skal inneholde… selv har jeg to barn hvor den ene blir totalt utmattet av alt støyet i toget. Så vi deler oss den dagen da hen ikke orker noe på skolen etterpå. Jeg hater 17. mai feiring. Fra toget til maset, ting på skolen etterpå og alt som er. Gleder meg til de er store nok til å slippe å gå. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For mange er skolefeiringen den eneste reelle 17.mai-feiringen. Det er noen ganger en naturlig avslutning på 17.mai-toget. Personlig er det slike feiringer jeg forbinder med 17.mai så ville synes det var trist om det forsvant. Dessuten er det et tilbud til alle elever/barn, også de som ikke er med i noen idrettslag eller foreninger, Jeg har forresten aldri hørt at disse har egne 17.mai-arrangement, men det kan sikkert variere fra sted til sted.

Anonymkode: 885d3...315

• Liker 33
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan ikke de som vil på skolen, melde seg på.. så får de som melder seg ha sitt opplegg og delegerer ut oppgaver til de som velger å komme? 

Anonymkode: 738b6...b9c

Problemet er jo at ungene til de som ikke vil kommer. De orker jo ikke ha egne unger hjemme engang. De baserer seg på at foreldre med ansvarsfølelse passer og lager opplegg for barna deres.

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de foreldrene som har barn som elsker 17. mai-feiring på skolen, så det kommer kanskje an på hvor godt tilrettelagt det er på den enkelte skole? Tilogmed potetløp er skikkelig populært, og det er alltid lang kø på de to mest populære aktivitetene. 

I tillegg så er det ikke slik at folk møter opp for å gå i barnetoget og så går hjem igjen - de som går i barnetog er også med på lekene på skolen, og de som IKKE går i barnetog de dukker rett og slett ikke opp. Så uten at det er et arrangement på skolen i etterkant så blir det også veldig tynt i barnetoget. Og det er mange andre enn barna selv som har glede av både barnetoget og arrangementet på skolen - hos oss dukker det iallefall opp like mange pensjonister som barn. 

Anonymkode: ad582...76b

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er en fantastisk bra tradisjon. Tradisjon bygger kultur, samhold, stolthet, trygghet.  Men "proggressive" lærere og andre døgenikter forstår ikke tradisjoner og evner ikke å skape positiv blest rundt norske tradisjoner og lar det heller dø på rot.  De er mer opptatt av alle andre sine tradisjoner enn sine egne og/eller dyrke sin egen selvrealisering enn å tenke på felleskap og tradisjoner. 

Dermed sitter vi igjen som identitetsløse og gjennomsiktige spøkelser i egen virkelighet.  🤷‍♂️

Anonymkode: 42435...5d5

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Her elsket ungene i sin tid skolefeiringen 17 mai,- men dette var ein liten skole og ei lita bygd, så var jo kun den feiringen vi hadde. 

Vi var rundt 120 mennesker med stort og smått, ungene gikk på selvstyr og lekte og sanka inn premier, og vi voksne drøsa, spiste kake og rømmegraut og kosa oss. Verdens beste og mest avslappende 17 mai feiring. Vi hadde ett lite tog og gikk etpar kilometer etter korpset, sånn bare for å ha gjort det, det var stas. 

Så ble skolen nedlagt, bygget solgt, vi måtte begynne å feire i nabobygden, siden nye skolen lå der. Der var det masse folk, trangt og jævligt, totalt kaos, taler og allsang og det som verre var, og vi hatet plutselig 17 mai. 

Så er alt etter hvordan en legger det opp tenker jeg. 

Vi gikk iallefall fra verdens mest avslappende og koselige 17 mai feiring, totalt uten nykker og pretensiøse tendenser, men med verdens beste rømmegrøt, til det stikk motsatte, med vasne pølser i brød. 

Anonymkode: 64270...2d9

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg HATER 17.mai opplegget!! Corona feiringen var den beste 17.mai noen sinne! Jeg har masse barn og i 17 mai komiteen hvert år! Dvs at jeg aldri får feiret dagen sammen med dem. Har prøvd å tatt dette opp, men da var det noen som mente at det burde jeg ha tenkt på når jeg fikk så mange barn 😏

Anonymkode: 15dc3...1c2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her i en bydel i Bergen har skolen et kjempebra opplegg for arrangering av 17. mai. Det er to klassetrinn som har ansvaret hvert år, sammen med FAU. Det fungerer utmerket og 17. mai arrangementet er veldig populært hvert år. 

Anonymkode: 282b6...f32

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange har ikke annen familie eller venner i nærheten å feire 17. mai med. Som regel er det jo på en ukedag også, så det er ikke noen naturlig dag å reise bort på heller. Da blir det et veldig antiklimaks å bare dra rett hjem etter barnetoget, uten å ha noe spesielt å finne på.

Hos oss er det ett klassetrinn som har ansvaret for opplegget på skolen, så det blir ikke noe man blir tvunget til å bidra på så ofte. Ellers har jeg inntrykk av at barna syns det er gøy, med gammeldags sekkeløp og alt sammen, og at det ar det skal være leker og is og kaker på skolen etterpå virker som en slags gulrot på dem når de skal gå i toget. Jeg tror og det blir færre som stiller i toget om man bare skal gå om alle drar hver til sitt rett etterpå. 

Anonymkode: 3cea8...0d8

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

For mange er skolefeiringen den eneste reelle 17.mai-feiringen. Det er noen ganger en naturlig avslutning på 17.mai-toget. Personlig er det slike feiringer jeg forbinder med 17.mai så ville synes det var trist om det forsvant. Dessuten er det et tilbud til alle elever/barn, også de som ikke er med i noen idrettslag eller foreninger, Jeg har forresten aldri hørt at disse har egne 17.mai-arrangement, men det kan sikkert variere fra sted til sted.

Anonymkode: 885d3...315

Her er skolefeiringen mellom togene, barnetoget går i 10 tiden med barnehager og skoler, og i 16 tiden går folketoget med idrettslag, turnforening, russ, og andre foreninger. Så her går gjerne barna i begge togene.

Anonymkode: 12948...aef

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en sosialt utlikningstanke bak, sørge for at alle sosiale lag får feiret. Hvis 17. Mai blir privatisert, så vil de mest ressurssterke feire, mens barn med mindre ressurssterke foreldre vil utebli.

Nasjonalisme står svakt hos meg, så vet ikke hvor viktig jeg synes dette er. Men jeg skjønner ideen bak

Anonymkode: f7e80...b35

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er vel en sosialt utlikningstanke bak, sørge for at alle sosiale lag får feiret. Hvis 17. Mai blir privatisert, så vil de mest ressurssterke feire, mens barn med mindre ressurssterke foreldre vil utebli.

Nasjonalisme står svakt hos meg, så vet ikke hvor viktig jeg synes dette er. Men jeg skjønner ideen bak

Anonymkode: f7e80...b35

Det er der jeg er òg. For min del må man gjerne kutte hele feiringen, men skal man ha barna til å gå i tog, bør det også være noe morsomt (og gratis) opplegg for dem etterpå. 

Anonymkode: 3cea8...0d8

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig mange som vil ha tradisjonene, men det er veldig få som vil jobbe for å opprettholde de.

Kanskje flere skoler og FAUer må ta inn over seg at det er på tide med noe nytt?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen er det duket for 17. mai, og den samme klagesangen som vanlig. At det er trist uten feiring på skolen, at det er så fin tradisjon som blir borte osv. Det har vært foretatt en spørreundersøkelse blant foreldre, der 85 prosent svarte at de verken kan stille på dugnad eller ønsker å feire på skolen. Man er drittlei etter flere år med kappløp med tiden fra morgen til kveld, null kos og svært lite tid sammen med barna. Mange som bor her, har familie andre steder i landet som de ønsker å besøke og feire vår nasjonaldag sammen med. Pliktopplegg med potetløp og leker i øspøs og 4 plussgrader frister svært lite, og bidrar til lite kos. I tillegg koster det masse penger, hvis man skal ha med begge foreldre, kanskje besteforeldre osv på feiringen. 

FAU synes det er fryktelig trist og etterlyser tiltak for å kunne opprettholde skolefeiring likevel. Da lurer jeg på HVORFOR? Hvis 85 prosent av klassen/foreldrene ikke ønsker en slik feiring, hvem skal feiringen være for? Folk feirer på andre måter - med familie, i korpset, på fjellet, med idrettslaget osv. Det er ikke slik at man overhodet ikke feirer. Mange går i tog. Men de fleste ønsker ikke å sitte i et trangt lokale nesten oppå hverandre, betale masse penger for å spise kake og stå og fryse i fotballbingen som vakt.

Anonymkode: 13630...788

Tenker at det som regel er mellom 20 og 30% av foreldene i en klasse som står for alt ut over pliktdugnad som å koke ei kanne med kaffe. 

Har selv vært i 17. mai-komité for en barneskole, og det er MYE arbeid. Men du gjør det én gang i livet. Kanskje to, og det klarer flere enn 20-30%. Vi bør ha noen arenaer som skaper samhold og identitet som fellesskap. Det er lavterskel med et slikt arrangement på skolen på 17. mai. Da har alle noe å gå til. Alle har en ramme for dagen. Og om den lille gutten som vil kjøpe kake og pølse i kiosken ikke har nok penger/ kan vippse, så kan han jo bare få likevel, for det betyr ikke noe i det store bildet, men det utjevner økonomiske ulikheter.

Har og vært i FAU og klassekontakt. Det er de samme trynene som går igjen i disse rollene og. 

Om jeg synes 17. mai er et helsikas styr og om jeg gleder meg til ungene er ferdige med dette? Ja!!!  

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Yuvia skrev (35 minutter siden):

Jeg har laget egen tradisjon og drar vekk.

i fjor var vi på strand og laget akvariet med både flyndre, reker fisk og krabber mens andre svettet og stresset. Tror vi hadde den beste 17 mai jeg 🤭

Men dette kan man jo gjøre når som helst... Poenget med å feire 17. mai er jo å feire nasjonaldagen vår og at barna skal oppleve felles tradisjoner i samfunnet...

Tog og leker etterpå er vel gøy for barna? Det er jo derfor man har det? Jeg syntes 17. mai var kjempegøy som barn iallfall.

Toget er jo også veldig fint for mange andre, der jeg kommer fra var det iallfall mange som så på toget og det stoppet også utenfor et eldrehjem og sang for de eldre og det satte de pris på tror jeg iallfall. Barnet mitt går bare i barnehage men syntes det var kjempegøy å se på barnetoget. Så trist om man bare skal droppe alt sånt fordi folk ikke orker og gidder og "bare vil være hjemme med familien".

Anonymkode: 3b455...327

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor så anti-tradisjon? La oss like godt droppe julen med det samme. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår godt tanken bak en 17. mai - feiring på skolen, selv om jeg syntes det var et styr både som barn og voksen.

Men så hadde jeg da og nå søsken og familie å feire med, og en familie med ressurser til å gjøre det.

La oss si du ikke har søsken og/eller mor eller far er alene med deg. Jeg kan godt forstå at noen foreldre også er glad for at skolen «tar seg av» dette. Flytter vi den arenaen til hjemmet blir det vanskelig for de som ikke har noen.

Resten av året feirer man jo anledninger med sine egne. Jeg klarer denne ene dagen med skolefellesskapet. Dessuten vet jo alle at det er opplegg på skolen denne dagen, så de tilpasser seg deretter.

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har nå aldri vært på skolen der unga gikk

Vi feiret på lokalet i bygda. Der spiste vi frokost gratis  , korps kom og spilte, så var det leker for unga, salg av pølser, gratis is til ungene. Elsker den feiringen. Ikke masse mas, så drar vi til svigers og griller. Og på kvelden ser vi fyrverkeri 

Anonymkode: ec09d...d6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...