Gå til innhold

Skal man dele utgifter etter hvor mange prosenter de ulike arvingene arver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal dele ut arv og vi arver ulike summer, og siden det har påbeløpt renter på arven, har de som arver mest fått mest renter, fordi jeg har delt det prosentvis.

Det har samlet seg opp litt utgifter i forbindelse med å rydde opp i dødsboet (rundt 2000.-) og vi arvingene skal dele utgiftene på oss, og jeg lurer da på om det er riktig å gjøre det samme? Altså dele summen prosentvis slik at de som arver mest, betaler mest av utgiftene?

Vi kjenner ikke hverandre noe særlig, så jeg er opptatt av å gjøre dette mest mulig riktig.

Finnes det en lov som sier noe om dette?

(Jeg orker ikke kommentarer på at jeg er smålig og skal betale dette selv.)

Anonymkode: 5ba25...702

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utgiftene skal trekkes fra først, så kan du dele ut arven prosentvis. 

Anonymkode: ac484...2ec

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skal dele ut arv og vi arver ulike summer, og siden det har påbeløpt renter på arven, har de som arver mest fått mest renter, fordi jeg har delt det prosentvis.

Det har samlet seg opp litt utgifter i forbindelse med å rydde opp i dødsboet (rundt 2000.-) og vi arvingene skal dele utgiftene på oss, og jeg lurer da på om det er riktig å gjøre det samme? Altså dele summen prosentvis slik at de som arver mest, betaler mest av utgiftene?

Vi kjenner ikke hverandre noe særlig, så jeg er opptatt av å gjøre dette mest mulig riktig.

Trekk i fra utgiftene, som du må dokumentere, så deler du ut resten prosentvis.

Anonymkode: bb3f1...6ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trekk de fra før du deler ut prosentvis.

Anonymkode: c526b...af1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trekk i fra utgiftene, som du må dokumentere, så deler du ut resten prosentvis.

Ser personen over her skrev det samme, uansett dette flisespikkeriet med å regne ut utgiftene prosentvis er tull og mye ekstraarbeid. Dokumenter utgiftene og del ut resten, enkelt og greit.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Utgiftene er småbeløp som ble til over en periode på halvannet år, og jeg har skrevet opp hva jeg har kjøpt og hva det er brukt på og hva det kostet.

Jeg fikk ofte kvitteringer, men de dokumenterte ikke hva jeg hadde kjøpt, men var en generell kvittering.

Har som sagt en liste som viser hva pengene har gått til som jeg tenker å vise til de andre arvingene, og de kan lett sjekke opp i at det stemmer.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utgifter tas av boet. Så deles det som er igjen.

Anonymkode: a9dbb...dac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det riktige og mest ryddige er som de andre sier at utgiftene dekkes av boet før arven fordeles. Hvis arven allerede er fordelt så blir de mest riktige at utgiftene dekkes av arvingene etter samme brøk som de mottok arv. 

Man ender opp med samme sum uansett, men som sagt mest ryddig å gjøre som først skrevet. 

Det blir urettferdig for de som arver minst hvis utgiftene deles likt mellom alle arvingene til slutt. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Sitronpai skrev (1 minutt siden):

Det riktige og mest ryddige er som de andre sier at utgiftene dekkes av boet før arven fordeles. Hvis arven allerede er fordelt så blir de mest riktige at utgiftene dekkes av arvingene etter samme brøk som de mottok arv. 

Man ender opp med samme sum uansett, men som sagt mest ryddig å gjøre som først skrevet. 

Det blir urettferdig for de som arver minst hvis utgiftene deles likt mellom alle arvingene til slutt. 

Takk

Skrevet

Som mange andre har sagt skal utgifter trekkes fra, og ev. renter eller andre inntekter legges til, før arv fordeles. Det følger av Arveloven § 123. Arven skal så fordeles etter bestemmelsene i arveloven og slik et eventuelt testamente beskriver.

Hvis alle arvingene skal arve en bestemt brøk/prosentsats, pga slektskap eller testamente, så betyr det i praksis man "betaler" utgifter i forhold til den brøken/prosentsats man arver, fordi arven som skal fordeles reduseres tilsvarende.

Hvis derimot en eller flere arvinger har krav på å arve et bestemt beløp eller en bestemt ting (f.eks fordi de er oppgitt i et testamente), så vil den arvingens arv ikke påvirkes av utgifter eller (rente) inntekter.

Eksempel på det siste:

• Et testamente sier at nabo Anders skal arve 50 000, og resten skal fordeles mellom de fjerne slektningene Bjørn og Cecilie, der Bjørn skal få 75 % og Cecilie 25 %.
  • Da vil Anders arve akkurat 50 000 (gitt at det er 50 000 igjen etter at utgifter er betalt), og hans arv vil ikke påvirkes av utgifter eller inntekter.
  • Bjørn og Cecilie vil arve resten, som betyr at de i praksis "betaler" alle utgifter basert på sin arvebrøk (får mindre arv jo flere utgifter det er).
Sitat

§ 123. Rett til å kreve at forpliktelsene dekkes før utdeling av arv

En arving som har påtatt seg ansvaret for arvelaterens forpliktelser, kan kreve at arvelaterens og boets forfalte forpliktelser blir dekket før noe av arven deles ut. For krav som ikke har forfalt, kan det kreves at det avsettes et beløp som dekker forpliktelsen, med mindre kravet er betryggende sikret ved pant i boets eiendeler.

Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21 for hele arveloven.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...